Shoppa utomlands med ebay och paypal - tips och råd

torpis Forummoderator
4 februari 2009 · 10 572 Inlägg

Tråden är gammal, länkar kan ha slutat fungera osv. Där emot är alla tips generella och går att applicera på aktuella produkter och säljare också.



Först och främst, denna tråd kommer inte att handla om hur mycket tull eller moms man får eller inte får eller kan kringgå, det läser du om på http://www.tullverket.se/  vänligen respektera detta!

Här handlar jag med paypal, snabba leveranser och riktigt bra priser.

Innan du klickar på köp så kolla upp hur säljaren vill att du betalar, även vad frakten till Sverige kostar. Jag gör det enkelt för mig och handlar i princip bara av säljare som anger öppet att de skickar "Worldwide" och tar Paypal. Läs noga, även det finstilta, inte allt för sällan står där att frakt till Europa kostar exempelvis $27 trots att det står $3.99 i Ebays "mall"

Det viktigaste att allt är att endast säljaren kan ge dig ett komplett pris på varan skickad och klar. Inga kompisar eller gissningsmästare på forumen kan det, så kom ihåg att alltid ställa dessa frågor till säljaren!

Jag köper sällan något på auktion, utan väljer produkter som är nya och har ett "buy now" pris. Då vet jag exakt vad det kommer kosta och affären är avklarad på en gång utan diskussion. Absolut smidigast.

Att köpa en produkt med Paypal på Ebay tar ungefär en minut, så det är smidigt som tusan. Väljer man en säljare med gott omdömme/feedback så är det snudd på aldrig några bekymmer. Enda gångerna jag råkat ut för strul är när jag själv förhastat mig. Ofta går det att lösa ändå. Det är bla detta som gör engelsklektionerna i skolan guld värda. Läs noga -> förstå -> handla

Lite urdrag från var jag shoppar:
_________________________________________________________________________________

Siliconslang: Blå/Röd/Svart

http://www.zenaracing.com/

Billigt + snabb leverans. Stort utbud även i rött och svart!

_________________________________________________________________________________

V-band, turboflänsar, anslutningar.

http://stores.ebay.com/Wyntonm

Billigt + snabb leverans. 360kr för 3" V-band med rostfri klämma.

_________________________________________________________________________________

Spridare

http://www.Racetronix.com

Billigt + snabb leverans.

_________________________________________________________________________________

Xenonljus 4300k-12000k

www.vvme.com

Billigt + snabb leverans.  ~450kr för Riktigt Xenonkit

_________________________________________________________________________________

Tändstift NGK

http://www.mister-solutions.co.uk/

Billigt + snabb leverans.  367kr/4st Iridiumstift

_________________________________________________________________________________

Olja, castrol 10W-60 TWS

Här söker jag efter oljan på tyska Ebay, frågar en säljare om frakt för X antal liter innan jag beställer. Betalning via internetbank med I-BAN och SWIFT (kostar 10kr)  Snudd på lika smidigt som paypal smile

http://search.ebay.de/search/search.dll … category0=

Billigt + snabb leverans. 10W-60 tätar motorn bättre, missljud, knack slammer minskar. 110kr/liter

_________________________________________________________________________________

Sportluftfilter AEM Dryflow.

http://stores.ebay.com/AutoSportPartsCom *tyvärr död länk postar ny nästa gång jag handlar*

Billigt + snabb leverans.  438kr

_________________________________________________________________________________


Priser är det jag betalat vid just det köptillfället ink frakt.

Fyller på efter hand smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Germax
4 februari 2009 · 12 086 Inlägg

http://stores.ebay.de/ATP-Autoteile

Där har jag köpt reservdelar till min BMW, de har till andra märken oxå.
De har bussningar, stag, bromsdelar, ac-delar mm mm

Mkt bra priser, 25€ i frakt oavsätt vikt. Delarna likvärdiga med mekonomen/autoexperten.
Snabb leverans och fruktansvärt hög positiv feedback på ebay.

Edit: Aningen varierande kvalite..

Senast redigerat av JapMax (30 september 2011)

Ellertz Norrlänning
5 februari 2009 · 1 453 Inlägg

Mycket bra tråd!

På olja kan du lägga till www.mapodo.de     Fast dom säljer mkt på ebay så de kvittar väl egentligen..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Germax
27 februari 2009 · 12 086 Inlägg

Beställde precis tändstift från den där sidan, simplare har jag aldrig varit med om tongue
Check out med Paypal, lösenord + ett knapp tryck så va de klart tongue

caromania Forummoderator
27 februari 2009 · 9 296 Inlägg

Jag handlar det mesta på ebay.co.uk. T ex köpte jag i dagarna Loctite 641. 500 spänn i hyllan här hemma om man hittar det, nu har jag det hemma för 150 inklusive frakt.

Glödlampor. Det är billigare att köpa lampor på ebay.co.uk inklusive frakt än att åka till OK. H4, H7, H1 till bråkdelen av priset. samma varor. LED-lampor som kostar 80-90kr på Kjell och Company eller 150 på tuningfirman kostar tian om man letar. Jag fick hem ett par röda broms/halv ba15d för 10kr per par från Hong Kong inklusive frakt.cool

Folk gör ett stort fel. De söker för mycket i USA. Kolla England och Tyskland. (co.uk/de)

Sedan finns det knep. Privata säljare stavar ibland (ofta) fel, och då kan man testa med att stava fel själv i sökfältet. Jag köpte en ecu till en crx för €0.99 pga att säljaren stavat fel på Steuergerät. Samtidigt gick de "rättstavade" för €30-€50. Live and learn.wink

Tunga grejer, dyr frakt? Ta reda på ett fraktbolag själv innan du ska köpa den där motorn eller de där fälgarna. Sedan står de stand-by och plockar upp grejerna på plats samt levererar hem till dig inom ett par dagar. Jag fick hem en skinninredning från England för 800kr för frakt och stolar tillsammans. Leverans vid min ytterdörr. Som bonus så är förarstolen helt oanvänd (fd passagerarstol...)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Germax
27 februari 2009 · 12 086 Inlägg

caromania skrev:
Folk gör ett stort fel. De söker för mycket i USA. Kolla England och Tyskland. (co.uk/de)

Jag började i USA men jag har som du numer köpt mkt från både England och Tyskland. Mina 3 senaste ordrar har varit från England.
Men söker man prylar från Asien är de på ebay.com man får leta.


caromania skrev:
Sedan finns det knep. Privata säljare stavar ibland (ofta) fel, och då kan man testa med att stava fel själv i sökfältet. Jag köpte en ecu till en crx för €0.99 pga att säljaren stavat fel på Steuergerät. Samtidigt gick de "rättstavade" för €30-€50. Live and learn.wink

Jag handlar av princip aldrig från privatpersoner då man helt plötsligt känner sig så lättlurad.

Senast redigerat av JapMax (27 februari 2009)

enter35
17 mars 2009 · 3 Inlägg

Tack Torpis!
Sidan med NGK stift var ju grymt bra.
Va ju tvungen och regga mig här så kunde tacka dig :-)
Hoppas du fyller på tråden med mer bra sidor!
Tack igen.

torpis Forummoderator
17 mars 2009 · 10 572 Inlägg

enter35 skrev:
Tack Torpis!
Sidan med NGK stift var ju grymt bra.
Va ju tvungen och regga mig här så kunde tacka dig :-)
Hoppas du fyller på tråden med mer bra sidor!
Tack igen.

Kul att det uppskattas! Jag skall peta in lite nya tips inom kort.

Jag har inga exakta länkar för stunden men köpte Mahle bränslefilter till Porsche 928 2st inkl frakt för 500kr. Bra mycket billigare än att köpa exempelvis Aeromotives soppafilter. Även dessa Mhale har skruvanslutning.

http://www.aboveallmotorwerks.com/prodpics/MAHLE-KNECHT_92811025306.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
enter35
18 mars 2009 · 3 Inlägg

Denna tråd var det bästa jag hittat på länge.
Jag beställde NGK stift efter ditt tips. Skulle fått betala 1800:- här men nu kom jag undan med 850:- inkl frakt :-)
Så det är klart det uppskattas!
Ser fram emot fler tips :-)

Seth
18 mars 2009 · 3 354 Inlägg

bara undra. hur fixar man det med paypal?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
-Mackan- Fire And Silk
18 mars 2009 · 2 254 Inlägg

Seth skrev:
bara undra. hur fixar man det med paypal?

Det skulle jag också vilja veta, hur fungerar det egentligen?

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
enter35
18 mars 2009 · 3 Inlägg

Får ju erkänna att jag är ganska skeptisk och lat när det kommer till saker som paypal så först drog jag mig för och beställa några stift p.g.a paypal. Men när jag väl tog tag i det så var det faktiskt riktigt enkelt!
Kolla här så löser ni det jätte lätt! https://www.paypal.com/se

liquisole
18 mars 2009 · 1 237 Inlägg

ebay.co.uk är verkligen att rekommendera, har köpt mitt catback system via det för endast 2000kr smile , köpte även en nismo streamer för framrutan för endast 200kr inlkusive frakt!!!

överlägset! smile

Arradin
18 mars 2009 · 631 Inlägg

-Mackan- skrev:

Seth skrev:
bara undra. hur fixar man det med paypal?

Det skulle jag också vilja veta, hur fungerar det egentligen?

Paypal är som ett konto . Din egna mellanhand så att säga. Du sätter in pengar där och betalar med det, och åt andra hållet.. folk sätter in pengar där , och du sätter sedan in på kortet..     Kan ju betala direkt från ditt CC via paypal också..

Använt det i MÅNGA år utan problem. smile

Germax
21 mars 2009 · 12 086 Inlägg

Måste bara säga att jag beställde stift till Bmwn precis, 324kr fraktade.
Hade jag kilat iväg till mekonomen hade notan gått på 736kr cool

JDA Dieselskeptiker
22 mars 2009 · 12 Inlägg

caromania skrev:
[...]Jag fick hem en skinninredning från England för 800kr för frakt och stolar tillsammans. Leverans vid min ytterdörr. Som bonus så är förarstolen helt oanvänd (fd passagerarstol...)

Vill också ha skinnklädsel. Vilket bolag använde du?

caromania Forummoderator
22 mars 2009 · 9 296 Inlägg
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
soyd
22 mars 2009 · 1 853 Inlägg

Ett tips då man handlar med paypal. Är att man föröver lite extra till sitt paypal konto satt det täcker det man ska köpa och lite till. För det kan ta upp till 3-4 dagar innan man har pengarna på sin paypal och under den tiden kan valutorna ändras hur som hällst... (+ att paypal går ju efter en egen skit valuta...)

Eller att man koppla sitt visa kort till paypalen direkt det är väll smidigast...

/mvh soyd

Germax
22 mars 2009 · 12 086 Inlägg

soyd skrev:
Ett tips då man handlar med paypal. Är att man föröver lite extra till sitt paypal konto satt det täcker det man ska köpa och lite till. För det kan ta upp till 3-4 dagar innan man har pengarna på sin paypal och under den tiden kan valutorna ändras hur som hällst... (+ att paypal går ju efter en egen skit valuta...)

Eller att man koppla sitt visa kort till paypalen direkt det är väll smidigast...

/mvh soyd

Ah de är smidigast tongue

De har ingen egen valuta, de lägger på en avgift.

soyd
22 mars 2009 · 1 853 Inlägg

JapMax skrev:

soyd skrev:
Ett tips då man handlar med paypal. Är att man föröver lite extra till sitt paypal konto satt det täcker det man ska köpa och lite till. För det kan ta upp till 3-4 dagar innan man har pengarna på sin paypal och under den tiden kan valutorna ändras hur som hällst... (+ att paypal går ju efter en egen skit valuta...)

Eller att man koppla sitt visa kort till paypalen direkt det är väll smidigast...

/mvh soyd

Ah de är smidigast tongue

De har ingen egen valuta, de lägger på en avgift.

Aha så var det. Där guldet försvinner wink

/mvh soyd

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang