Shoppa utomlands med ebay och paypal - tips och råd

Tribbe SAAB♥SUBARU
29 april 2010 · 1 636 Inlägg

Jo jag anade det. Jag får helt enkelt vänta och se.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Charles_ Är nog fan bara bitter..
29 april 2010 · 365 Inlägg

Det var fan så lätt som det skrevs här, tack för tråden! WRC Kit på väg.... smile

Pain is temporary, Glory last forever.
VwGurrA
5 augusti 2010 · 19 Inlägg

Tänkte köpa en ny bilstereo till bilen och den jag vill ha är 1000:- sek billigare på ebay, helt ny + frakten är inräknad, är det inte tullavgift på helvetet? hur räknar man ut exakt vad beloppet blir, går det? eller ska man be han skriva GIFT på kartongen?

tacksam för svar

caromania Forummoderator
7 augusti 2010 · 9 296 Inlägg

VwGurrA skrev:
Tänkte köpa en ny bilstereo till bilen och den jag vill ha är 1000:- sek billigare på ebay, helt ny + frakten är inräknad, är det inte tullavgift på helvetet? hur räknar man ut exakt vad beloppet blir, går det? eller ska man be han skriva GIFT på kartongen?

tacksam för svar

Utanför EU är det tullavgift inte annars. Varifrån köper du den?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torpis Forummoderator
7 augusti 2010 · 10 572 Inlägg

VwGurrA skrev:
Tänkte köpa en ny bilstereo till bilen och den jag vill ha är 1000:- sek billigare på ebay, helt ny + frakten är inräknad, är det inte tullavgift på helvetet? hur räknar man ut exakt vad beloppet blir, går det? eller ska man be han skriva GIFT på kartongen?

tacksam för svar

30% är tull och moms ungefär. spelar ingen roll om man skriver gift, hög eller lågt värde, de kan ta allt och be om kvitto likförbannat.   så chansa inte, och räkna alltid med tullen så slipper ni överraskningar smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
T16_AeRo
22 augusti 2010 · 712 Inlägg

Hur funkar detta när man söker på delar på ebay?
Går det att tex söka på samtliga dessa länder/sidor via en sida? www.ebay.de
www.ebaymotors.com
www.ebay.co.uk
www.ebay.nl
http://annunci.ebay.it/

Jag är intresserad av grejer till Saab 99 Turbo och bör ju försöka leta utomlands oxå

Germax
22 augusti 2010 · 12 086 Inlägg

VwGurrA skrev:
Tänkte köpa en ny bilstereo till bilen och den jag vill ha är 1000:- sek billigare på ebay, helt ny + frakten är inräknad, är det inte tullavgift på helvetet? hur räknar man ut exakt vad beloppet blir, går det? eller ska man be han skriva GIFT på kartongen?

tacksam för svar

Jag köpte min Alpine IDA-X305S från USA nyligen, gick på totalt 2900kr inkl tull/moms. Dessa går för 4500kr i Sverige.

Ompa2000 ...!!!???
23 augusti 2010 · 257 Inlägg

VwGurrA skrev:
Tänkte köpa en ny bilstereo till bilen och den jag vill ha är 1000:- sek billigare på ebay, helt ny + frakten är inräknad, är det inte tullavgift på helvetet? hur räknar man ut exakt vad beloppet blir, går det? eller ska man be han skriva GIFT på kartongen?

tacksam för svar

Jag köpte en Alpine CDA-9886 från Malaysia, denna gick på ca 280$ men säljaren skrev ner värdet till 24$. På detta vis fick jag betala 43:- i moms samt 137:50:- i expeditionsavgift. Hade han skrivit det ursprungliga värdet hade jag blivit en fattig man...

Så räkna med att du åker på både avgifter och moms hur du än gör. Då blir du inte besviken när paketet kommer med en räkning på sig.

Germax
8 september 2010 · 12 086 Inlägg

Jag slutar aldrig att förvånas..

Fick hem en liten beställning från tyskland nyligen.
Redovisar den här mest för att ni ska få ett perspektiv.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/991265_w0gv0n.jpg

Tyskland:

Länkarm Audi       250kr
Drivknut Audi        180kr
Bräkleen 500ml      25kr

Biltema:

Länkarm Audi      749kr
Drivknut Audi       599kr
Bräkleen 400ml     49kr

Mekonomen:

Länkarm Audi      1726kr
Drivknut Audi       2258kr
Bräkleen 500ml       99kr

UPS till dörren-frakt från tyskland (ATP-teile) tillkommer 250kr oavsätt mängd varor.

Skåda, inse och spy åt svensk moms och påslag!

Woojen
4 december 2010 · 1 101 Inlägg

Hejsan har handlat en del saker på ebay men aldrig något mekaniskt eller dyrt å hittade ett Sprut till min skyline jag la bud på

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi … 762wt_1135

finns det någon garanti på att sakerna fungerar eller att det är riktigt? vad händer om man får hem ett sprut som inte fungerar eller?

Ser detta ut som ett säkert köp? MVH!

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Subaru Impreza "ost" (2000)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Germax
4 december 2010 · 12 086 Inlägg

Otydligt om säljaren är privat lr driver företag (iaf när jag ögna igenom)
Givetvis är privatpersoner mindre pålitligare, din säljare har dock 112st 100% positiva feedbacks vilket tyder på att han skött sig hittills.

Feedback är ett väldigt bra sätt att försäkra sig om en bra säljare, de flesta gör allt för att bibehålla sin status. Jag skulle tex tveka om en säljare har 98%. Ett bra exempel på en bra säljare är ATP-teile i tyskland, över 500 000 feedbacks och 100.0% positivt. Bättre än så blir det inte smile Skulle en säljare ha oroväckande låg procent kan man kolla vad han fått för negativa betyg, ofta handlar det om att prylarna i sig inte håller kvaliten säljaren trodde. Nästan alltid handlar det om något som kostat 10% av marknadspris, vilket jag anser inte är säljarens fel.

Några garantier vetifan, vad jag förstår kan man ju anmäla säljare om det uppstår problem. Hur lösningen blir vet jag inte.

Min erfarenhet säger att säljare från utlandet i regel sköter affärer bättre än folk i Sverige, moral? Jag tycker ofta man får tjata på säljare som inte skickar iväg paket etc. De bästa säljarna är kineser, sen kommer tyskar. Amerikanarna brukar ta överpriser för frakten.

Jag hade försökt få en kontakt med säljarenm och utefter det avgjort. Betygen är aningen få, men väldigt bra. Får du ett bra bemötande är det väl bara köpa och hoppas på det bästa!

Woojen
4 december 2010 · 1 101 Inlägg

Okej, tackar så mkt för hjälpen smile får mig att känna mig tryggare! Får nog ringa han sen när jag vunnit wink

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Subaru Impreza "ost" (2000)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Germax
4 december 2010 · 12 086 Inlägg

Woojen skrev:
Okej, tackar så mkt för hjälpen smile får mig att känna mig tryggare! Får nog ringa han sen när jag vunnit wink

Bud är bindande enligt ebays regler, skulle du vinna ett objekt och strunta i o betala är du en kass köpare och ska ha negativ feedback. I vissa fall kan man jämka med säljaren och betala hans avgift (har hänt mig en gång i tidiga år)

Baserat på detta tycker jag du ska kontakta säljaren och få klarhet innan du budar.

Tribbe SAAB♥SUBARU
1 mars 2011 · 1 636 Inlägg

Hur funkar det med paypal jag har mit kort länkat till det och när jag handlar dras en summa är det en fast summa? typ några % av det jag handlar eller är det typ 20kr för att jag använder den funktionen? Vilket är bästa/billigaste sättet att använda paypal betalning på? länkat kort, föra över pengar till paypal kontot eller något helt annat?

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
caromania Forummoderator
1 mars 2011 · 9 296 Inlägg

Tribbe skrev:
Hur funkar det med paypal jag har mit kort länkat till det och när jag handlar dras en summa är det en fast summa? typ några % av det jag handlar eller är det typ 20kr för att jag använder den funktionen? Vilket är bästa/billigaste sättet att använda paypal betalning på? länkat kort, föra över pengar till paypal kontot eller något helt annat?

Jag har ett av mina kort knutna till mitt paypal-konto. (Handelsbanken) Då känner jag mig säkrare och har koll på saldot. När jag handlar, klickar på "buy it now" eller "pay" så dras pengarna direkt. Paypal tar 4% som avgift vilket jag tycker är skandalöst, men överkomligt. Inget dras utöver de 4%.

Om man kommer överens med en privat säljare (nån man känner/privat forum) kan man betala vid sidan som gåva. Då dras inget extra, men man saknar det skydd som ebay/paypal ger och det tar 2-3 dagar för överföringen att gå igenom.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Tribbe SAAB♥SUBARU
1 mars 2011 · 1 636 Inlägg

Okej, man kan inte komma runt dom 4% en om man t.ex för över pengar till sitt paypal konto innan man handlar? 4% kan ju bli en del om man handlar dyra saker..

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
caromania Forummoderator
1 mars 2011 · 9 296 Inlägg

Tribbe skrev:
Okej, man kan inte komma runt dom 4% en om man t.ex för över pengar till sitt paypal konto innan man handlar? 4% kan ju bli en del om man handlar dyra saker..

Tillägg: nej.

Du kan överföra en "gift", -gåva, men du har då ingen möjlighet att klaga hos PP om säljaren blåser dig och du måste göra upp dealen utanför ebay. (inte ok enligt deras regler.) Jag har gjort det massor med gånger, blivit lurad en gång, men jävlades lite och fick tillbaka mina pengar. wink

Senast redigerat av caromania (1 mars 2011)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Tribbe SAAB♥SUBARU
2 mars 2011 · 1 636 Inlägg

Jag ville köpa en kamrem ifrån England till min bil, försökte köpa den men fick till svar igenom eBay att användaren inte skickade varor till Sverige.. har läst runt massor och alla säger att dom handlat ifrån den affären.. så jag skickade ett mail till säljaren och frågade om dom fraktade till Sverige och fick till svar att alla länder dom fraktade till stod på deras hemsida under shipping och mycket riktigt stod Sverige där försökte då att beställa kamremen igen men fick samma svar ifrån eBay att dom inte skickade till Sverige.

Mailade då och skrev att jag inte kunde beställa till Sverige (kopierade medelandet eBay visar) och fick då detta till svar:
Hi,

Shipping to Sweden is £39.00. If you want to order, let me have your paypal address, and i will send you an invoice over, thats the easiest way for you I think.

Hur tycker ni jag ska göra? om jag gör det gäller alla "köp lagar" osv då? Användaren är en toprated seller med 100% possitiv feedback och har en score på 14451 poäng.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
caromania Forummoderator
2 mars 2011 · 9 296 Inlägg

Inga problem att göra upp utanför ebay, ebay är ju som bekant ingen butik utan endast ett sälj/köptorg där du som kund träffat på en försäljare. Men menar han £39 för frakten? Måste ju vara inklusive varan?

Be att få "signed for" för då har du en mer trygghet. (rekommenderat brev) Kostar några pund extra men det kan det vara värt.

Att han skickar en invoice är ju en räkning, den kommer till din mailadress som är knuten till paypal-adressen, sedan klickar du bara på rutan "pay".

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Tribbe SAAB♥SUBARU
2 mars 2011 · 1 636 Inlägg

Okej, nej de £39  är bara frakten... Vet inte vad det brukar kosta i frakt.... Det är en kamrem, spännare och 4 löphjul i paketet..

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang