Shoppa utomlands med ebay och paypal - tips och råd

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 juni 2017 · 13 673 Inlägg

it_mutt skrev:

Litto skrev:
Tycker man ska hålla sig borta från utländska sidor, stöd svensk näringsliv!

Du betalar alltså hellre 7119kr för att byta bromsarna (4 skivor + 8 belägg) än  3300kr för det samma? (Bosch & Brembo)


Det är givetvis bra att stödja svenskt näringsliv, men, det är det, enligt mig, till en gräns.

exakt jag köper gärna saker i sverige.. men när priserna blir bananas så aldrig i helvete...


som ett exempel abs givare till min Arosa  76kr på bildelar24   300kr på Biltema 1200kr på autoexperten   den där jävla servicen som man ska få på autoexprten kan hoppa åt helvete..för aldrig att jag betalar över 1100kr för den servicen då ska den bli monterad för dom pengarna dom ska tilloch med torka mig i arslet när jag skiter för att det ska vara värt pengarna smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 juni 2017 · 13 673 Inlägg

torpis skrev:
En Svensk sida kan erbjuda mervärde till en kostnad. Tar dem dubbla priset så får dem fasen vara duktiga på support eller så slipper dem sälja. Ganksa enkelt. Vi stödjer redan Sverige med rejält feta skatter. Är nog över 70% av lönen som man aldrig ser röken av.  Så jag håller på import som kompliment. Dock är jag noga med att alltid jämföra priser på lika villkor och räkna in tull/moms på importen.

Rättvis, smart och påläst är framgången, sen var man handlar blir väldigt olika!

instämmer..  det blir ju så...   det är mina pengar jag använder så svårt att se vinsten att betala ett par tusen extra för att handla i sverige... 


lite exempel på mitt sista köp på bildelar 24
detta är till en Lupo 3L där jag håller på med topprenovering..

Kamremsats             Autoexperten  1866kr    b24 726kr
Kamaxellager           Autoexperten  809kr       b24 226kr
Oljefilter                    Autoexperten  155kr       b24 63kr
ventiltätningar 6st  Autoexperten   120kr       b24 46kr
vattenpump             Autoexperten  640kr       b24 295kr
glödstift*3               Autoexperten   690kr      b24 226kr

summa:                   Autoexperten  4280kr    b24 1582kr

alltså summan som skiljer är något sjukt..   bara en idiot skulle välja autoexperten om man handlade grejer till sin egna bil. Om man har möjligheten att välja och har tid på sig..

dessa grejer är sånna saker jag själv handlat och fick hem från bildelar24 det är ju mer än halva priset.  sån service som gör att jag mer än gärna betalar det dubbla finns inte på kartan att jag betalar..  jag stödjer gärna svenska företag men inte till kostnaden av min privatekonomi..  10-20% skillnad hade jag troligen köpt grejerna direkt på autoexperten men när skillnaden blir så enorm så aldrig i livet

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
it_mutt Avstängd
24 juni 2017 · 10 388 Inlägg

Growe skrev:

it_mutt skrev:

Litto skrev:
Tycker man ska hålla sig borta från utländska sidor, stöd svensk näringsliv!

Du betalar alltså hellre 7119kr för att byta bromsarna (4 skivor + 8 belägg) än  3300kr för det samma? (Bosch & Brembo)


Det är givetvis bra att stödja svenskt näringsliv, men, det är det, enligt mig, till en gräns.

exakt jag köper gärna saker i sverige.. men när priserna blir bananas så aldrig i helvete...


som ett exempel abs givare till min Arosa  76kr på bildelar24   300kr på Biltema 1200kr på autoexperten   den där jävla servicen som man ska få på autoexprten kan hoppa åt helvete..för aldrig att jag betalar över 1100kr för den servicen då ska den bli monterad för dom pengarna dom ska tilloch med torka mig i arslet när jag skiter för att det ska vara värt pengarna smile

Det är givetvis synd, till viss del, då det just till viss del inte är de svenska handlarna som bara tar ut överpriser. Men visst är det så.

Var faktiskt med om det samma för ett tag sedan (i höstas) till min A3:a. ABS-givaren bak gav upp.
Mekonomen ville ha 982kr, Biltema 349kr. Det blev ebukten....~90kr inkl. frakt....för två. Det var givetvis inte lika extremt som i ditt fall, men det är ju inget ovanligt med dina siffror.

Plockade senast hem alla filter till A4:an. Samtliga (dvs; kupéfilter (kolfilter), bränslefilter, oljefilter & luftfilter) var Bosch. Detta kostade mig 700kr inkl. frakt. Hos Mekonomen kostar motsvarande 1642kr. Och Biltema har inte ens alla filter till den.

Så för totalt knappa 1700kr hade jag alltså alla filter samt 20l Castrol-olja hemma vid dörren. Då ungefär samma kostnad som Mekonomen vill ha bara för filtren. Skulle jag köpt oljan hos Mekonomen också, så hade prislappen där hamnat på 3500kr bara för oljan. Fast, visst, då hade jag väl kanske inte köpt 20 liter iofs wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 juni 2017 · 14 007 Inlägg

Ett exempel: Jag väntar på en bromsservo till Vetten. Den är beställd hos Rockauto i USA. Dom ska ha 1253 kr men det tillkommer tull och moms. Det kanske blir 1800-1900 kr färdigt hos mig. Kollade hos Hansen Racing i Spånga och dom vill ha otroliga 3745 kr för en exakt likadan bromsservo. Jaja, ni ser skillnaden.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
24 juni 2017 · 5 813 Inlägg

Och skall man köpa det hos lokala bildelshandlaren så har de ändå inte grejer hemma så då försvinner den fördelen också... Om det ändå skall beställas kan man lika gärna göra det själv

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 juni 2017 · 13 673 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Och skall man köpa det hos lokala bildelshandlaren så har de ändå inte grejer hemma så då försvinner den fördelen också... Om det ändå skall beställas kan man lika gärna göra det själv

Som privatperson så tar det dessutom längre tid att få dom än om en verkstad beställer så dom verkar bevisligen inre vara intresserad av att sälja till privat kunder

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Soulman
25 juni 2017 · 1 271 Inlägg

Jag beställer sedan många år från t. ex Ebay. Man ska dock inte glömma bort att det är lite krångligt om det blir fel än att åka till Biltema och reklamera.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 juni 2017 · 13 673 Inlägg

Soulman skrev:
Jag beställer sedan många år från t. ex Ebay. Man ska dock inte glömma bort att det är lite krångligt om det blir fel än att åka till Biltema och reklamera.

så är det men samtidigt så är det ju oftast värt det..    har reklamerat några saker  och det har inte varit speciellt svårt  då har det varit fel produkter mot vad det stog.

men visst det är inte bara att gå in i affären och byta.    och det är väll det som skiljer så kallade servicen..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Soulman
25 juni 2017 · 1 271 Inlägg

Growe skrev:

Soulman skrev:
Jag beställer sedan många år från t. ex Ebay. Man ska dock inte glömma bort att det är lite krångligt om det blir fel än att åka till Biltema och reklamera.

så är det men samtidigt så är det ju oftast värt det..    har reklamerat några saker  och det har inte varit speciellt svårt  då har det varit fel produkter mot vad det stog.

men visst det är inte bara att gå in i affären och byta.    och det är väll det som skiljer så kallade servicen..

... Och det är ju den som butikerna tar betalt för och gör grejerna dyrare än på nätet.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 juni 2017 · 13 673 Inlägg

Soulman skrev:

Growe skrev:

Soulman skrev:
Jag beställer sedan många år från t. ex Ebay. Man ska dock inte glömma bort att det är lite krångligt om det blir fel än att åka till Biltema och reklamera.

så är det men samtidigt så är det ju oftast värt det..    har reklamerat några saker  och det har inte varit speciellt svårt  då har det varit fel produkter mot vad det stog.

men visst det är inte bara att gå in i affären och byta.    och det är väll det som skiljer så kallade servicen..

... Och det är ju den som butikerna tar betalt för och gör grejerna dyrare än på nätet.

fast om dom tjänar det dubbla på varje del dom säljer så förstår man snabbt att servicen kan hoppa åt helvete..  eftersom så bra service kan du aldrig få att det ökar värdet på allt dom säljer med 100%

för hur mycket service känner man att man får när man står på biltema inte speciellt mycket..    här hemma är servicen mycket bättre.... finns kaffe mat toalett inga köer och butiken är öppen för beställning dygnet runt ;-)  så man har faktist bättre service när man handlar på nätet om man tänker efter.. för du behöver inte ens sätta dig i bilen utan dom kommer och knackar på hemma och säger här är ditt paket du beställde ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Soulman
25 juni 2017 · 1 271 Inlägg

Helt riktigt, jag säger inte emot dig. Försöker bara kasta lite ljus över varför det generellt sett alltid är dyrare att handla i butik, för den som inte har sett hela filmen.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
torpis Forummoderator
26 juni 2017 · 10 572 Inlägg

Sen måste vi vara på det klara med att när vi jämför så är det viktigt att jämföra två likadana saker och inte två saker som ser liknande ut.

Hjullager biltema höll 300mil
Hjullager Volvo höll 40500mil

Prislappen är där inte det viktiga för delen.

Där emot om vi ser exakt samma sak, tändstift tex så får man alla 4st för samma pris som Mekonomen skall ha för ett. Då har dem ändå noll koll på allt och skall promt ha regnummer och påpeka att det är inte det stiftet till min motor.

Jämför försiktigt, handla klokt smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
it_mutt Avstängd
26 juni 2017 · 10 388 Inlägg

torpis skrev:
Sen måste vi vara på det klara med att när vi jämför så är det viktigt att jämföra två likadana saker och inte två saker som ser liknande ut.

Hjullager biltema höll 300mil
Hjullager Volvo höll 40500mil

Prislappen är där inte det viktiga för delen.

Där emot om vi ser exakt samma sak, tändstift tex så får man alla 4st för samma pris som Mekonomen skall ha för ett. Då har dem ändå noll koll på allt och skall promt ha regnummer och påpeka att det är inte det stiftet till min motor.

Jämför försiktigt, handla klokt smile

Givetvis är det så. Det håller inte riktigt om det är, låt säga Bosch hos Mekonomen och  "NågotMärkeIngenHarHörtTalasOm" på ebay. Men just när det blir som i mitt bromsexempel, så är alla "samma skit" s.a.s. .

Sen är där visserligen en sak till som är viktig att tänka på; att verkligen kontrollera att att man beställer rätt.

Dyker ju titt som tätt upp trådar där folk fått "fel grejer". I verkligheten är det nog snarare som så (i många fall, inte alla), att folk inte kontrollerat vad det är som behövs. En Audi A6 ex.vis kan ha 3-4 olika bromsskivor, beroende på utrustningsnivå. Beställer man då bara "en i högen", så blir det kanske också knasigt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 juni 2017 · 13 673 Inlägg

torpis skrev:
Sen måste vi vara på det klara med att när vi jämför så är det viktigt att jämföra två likadana saker och inte två saker som ser liknande ut.

Hjullager biltema höll 300mil
Hjullager Volvo höll 40500mil

Prislappen är där inte det viktiga för delen.

Där emot om vi ser exakt samma sak, tändstift tex så får man alla 4st för samma pris som Mekonomen skall ha för ett. Då har dem ändå noll koll på allt och skall promt ha regnummer och påpeka att det är inte det stiftet till min motor.

Jämför försiktigt, handla klokt smile

för att handla online kräver det att man har viss kunskap.

och självklart ska man inte jämföra med för olika märken..


lite roligt är det dock med grejer när man handlar och jag som är totalt dum i huvudet och kan lägga 3-4dagars letande på att hitta billigaste delarna..

köpte bromskivor och belägg  till en av mina Seat arosor.     där betalade jag 50kr mer för Brembo skivor och belägg mot vad biltema skulle ha för samma saker i biltema superkvalite ;-)

tror det är en av anledingarna till att mekonomen sällan säljer något anant än sina egna märken.. det är just att det ska bli svårt att se vad man får.    men antar att man får skräp oavsätt vad man köper om det inte är av känt märke som inte är deras egna ;-)


räcker det ens att man får 4 från ebay mot 1 på mekonomen?

Senast redigerat av Growe (26 juni 2017)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 juni 2017 · 14 007 Inlägg

torpis skrev:
Sen måste vi vara på det klara med att när vi jämför så är det viktigt att jämföra två likadana saker och inte två saker som ser liknande ut.

Hjullager biltema höll 300mil
Hjullager Volvo höll 40500mil

Prislappen är där inte det viktiga för delen.

Där emot om vi ser exakt samma sak, tändstift tex så får man alla 4st för samma pris som Mekonomen skall ha för ett. Då har dem ändå noll koll på allt och skall promt ha regnummer och påpeka att det är inte det stiftet till min motor.

Jämför försiktigt, handla klokt smile

Självklart är det så. Jag fick idag postorderavin för att min bromsservo kommit som jag skrev om längre upp i tråden. 1619 kr inklusive inköp, frakt, tull, moms och importskatt. En bromsservo med exakt samma artikelnummer kostar hos Hansen Racing 3745 kr. Inte svårt att förstå på vilket sätt man köper den.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Soulman
26 juni 2017 · 1 271 Inlägg

Vettemannen skrev:

torpis skrev:
Sen måste vi vara på det klara med att när vi jämför så är det viktigt att jämföra två likadana saker och inte två saker som ser liknande ut.

Hjullager biltema höll 300mil
Hjullager Volvo höll 40500mil

Prislappen är där inte det viktiga för delen.

Där emot om vi ser exakt samma sak, tändstift tex så får man alla 4st för samma pris som Mekonomen skall ha för ett. Då har dem ändå noll koll på allt och skall promt ha regnummer och påpeka att det är inte det stiftet till min motor.

Jämför försiktigt, handla klokt smile

Självklart är det så. Jag fick idag postorderavin för att min bromsservo kommit som jag skrev om längre upp i tråden. 1619 kr inklusive inköp, frakt, tull, moms och importskatt. En bromsservo med exakt samma artikelnummer kostar hos Hansen Racing 3745 kr. Inte svårt att förstå på vilket sätt man köper den.

/Benny

Precis. Sen är det väl så att Hansen lever på den marginalen för att han inte säljer 10 stycken om dagen även om det är svårt att förstå hur det kan vara så stor skillnad, och svaret är väl att vet man ingenting behöver man fråga Hansen om råd vad man ska köpa.

Den hjälpen får man otroligt sällan från en nätbutik. Hansens kunskap kostar på så sätt pengar. Det finns ju massor med info på nätet, om man behärskar engelska, tyska och ryska om hur man byter delar och tips och trix, men långt ifrån alla är intresserade av att kanske spendera dagar på att leta upp den infon. Det kanske räcker med ett samtal till Hansen så får du veta exakt vad du ska ha och hur du byter den. Vad vet jag.

Det finns möjligheter för alla att välja hur man vill handla. Det är för mig lika självklart att jämföra priser på bilförsäkring en gång om året som det är att kolla upp priser på reservdelar och tillbehör.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
torpis Forummoderator
28 juni 2017 · 10 572 Inlägg

Det jag menar är exemplet biltema som säljer volvo-pistånger "från samma fabrik". Men biltema säljer det som Volvo underkänt i kvalitetskontrollen.  Samma artikelnummer, samma fabrik med helt olika kvalitet ändå.

Som sagt så var hjullagret ingen bra idé medan bromsarna höll 20000mil på samma bil, från biltema då.

Tur och lite know how så kommer man långt. Det tråkiga är ju för den som köper en dyr del på en dyr verkstad sen pajjar det ändå och verskataden säger "skyll dig själv, det är en gammal bil".....  ja då suger det.

Tyvärr är det inte alla som ser det som självklart, därav denna tråden. Så hjälper vi så måna vi kan med lite tankar. :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
14 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

Avklistrar tråden då vi 10år senare antagligen har god vana vid denna typ av shopping nu!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang