Guide: Motortvätt av bilen

itouch
5 februari 2009 · 1 488 Inlägg

Detta är ett väldigt viktigt moment och här ska man vara mycket försiktig.

Motorutrymmet delas in i insida motorhuv, ramen runt motorn, plastboxar/vätskebehållare och själva motorn. Viktigt att tänka på är att man först och främst ska ha en sval motor när man utför detta, annars så kan avfettningen missfärga plastkåpor och annat.

Börja alltid med att täcka över fördelarlock, tändkasetter, generatorn och andra eldetaljer. Väldigt viktigt att säkringsboxen täcks över med en plastpåse så det inte kommer in vatten. Avfetta sedan motorn endast vid behov då det lätt kan bli missfärgningar. Ha på avfettningen där det är intorkad olja och använd kallavfettning. Resten av motorutrymmet kan man ha på alkaliavfettning.

Använd en mjuk borste för att borsta in avfettningen på svåråtkomliga ställen som torpedväggen och under behållare. Övriga synliga områden så funkar en vanlig svamp bra.

Ett viktigt moment i detta är slutfasen när man ska spola rent. Spolar du med högtryck så spola väldigt försiktigt och med långt avstånd. Spola inte direkt mot kylarens flänsar eller mot andra känsliga delar,  försök att helst inte sikta på eldetaljerna. Avslutningsvis så är det rekommenderat att torka av motorn så mycket som det går och en bra metod är lufttryck då vatten gärna fastnar i smala utrymmen.

Sedan så är det dags för teststart av motorn. Startar den inte så är det troligtvis vatten vid tändstift/fördelarlock eller någon kortslutning vid något relä eller annan eldetalj du missat att täta.

Fyll gärna på med tips på saker jag har missat.

volvo_1987
5 februari 2009 · 1 675 Inlägg

Måste va högtrycks tvätt då blir det rent smile

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
pampers138 Har alltid rätt!
5 februari 2009 · 689 Inlägg

volvo_1987 skrev:
Måste va högtrycks tvätt då blir det rent smile

NOT, titta i min tråd med bmwn så ska du se hur rent de kan bli utan högtryck!smile

Livet är ett helvete, du är bjuden!
BMW 528 "BBS" (1983)
volvo_1987
5 februari 2009 · 1 675 Inlägg

pampers138 skrev:

volvo_1987 skrev:
Måste va högtrycks tvätt då blir det rent smile

NOT, titta i min tråd med bmwn så ska du se hur rent de kan bli utan högtryck!smile

okej, från bil till bil wink Men skulle inte använda nåt annat tongue

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
itouch
5 februari 2009 · 1 488 Inlägg

Måste inte vara högtryckstvätt om man rengjort noga med borste och svamp. Men det är att rekommendera.

sir_daniel www.kudoz.se
5 februari 2009 · 3 802 Inlägg

tvättar man rent ordentligt 1 gång och sedan kör med svamp o bilschampo så man får ett bra skydd så räcker det att göra med lågtryck...

master_lars
5 februari 2009 · 1 152 Inlägg

Det bästa är att använda tjärlösare, diskborste och så tar men det lugnt och metodiskt del för del, bit för bit. Man skall inte försöka skynda, det blir aldrig bra då.

_Norrland_ Bilvårdstekniker
5 februari 2009 · 766 Inlägg

Kan passa på att avråda från att motortvätta VAG´s FSI motorer eller vara väldigt försiktig om man nu ska göra det. Då tändspolarna är väldigt känsliga för fukt/väta.

MVH Chrille

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se
Skoda Citigo "Bilvårdsteknik-Edition" (2013)
C_Nordenstahl -----
6 februari 2009 · 325 Inlägg

Tandborte är ett riktigt bra verktyg! Men borsta inte tänderna efter åt med samma!

OPEL
Syyhn Calibra Is The Shit!
7 februari 2009 · 662 Inlägg

Och rikta aldrig högtryckstvätten mot kylaren.

/// SyyHn
Alister schtek
8 februari 2009 · 478 Inlägg

_Norrland_ skrev:
Kan passa på att avråda från att motortvätta VAG´s FSI motorer eller vara väldigt försiktig om man nu ska göra det. Då tändspolarna är väldigt känsliga för fukt/väta.

MVH Chrille

Avfetta och spola tills det blir rent, men starta inte bilen förns du verkligen torkat tändspolarna. Plocka bort dem och torka rent, låt det stå öppet ett tag. Sen är det bara att skruva dit det igen. Tryckluft är att rekomendera.
Det tåls att sägas igen.. Extremt känsliga mot vatten.

Mike85
10 februari 2009 · 78 Inlägg

Tänkte bara fråga om det med att inte spola mot kylaren, varför inte? Jag gör det varje gång jag tvättar bilen för man vill ju ha bort insekterna i nätet:P

//Mike
Casy vinnarskalle!
10 februari 2009 · 907 Inlägg

Kylflänsarna viks väl. Blir ju sämre kylförmåga då.. om du nu inte kammar ut dom igen wink

BMW M3 "Crisis" (2002)
RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
12 februari 2009 · 120 Inlägg

Mike85 skrev:
Tänkte bara fråga om det med att inte spola mot kylaren, varför inte? Jag gör det varje gång jag tvättar bilen för man vill ju ha bort insekterna i nätet:P

Du får rikta strålen uppifrån å ner. Man ska aldrig spola rakt in mot kylet. smile

Mvh

Stefan

s12 Nissan Gazelle
13 februari 2009 · 1 460 Inlägg

de här va bra infomation om motor tvätt

Nissan Silvia
Saagen
18 april 2009 · 1 Inlägg

Vad jag undrar är var man bör tvätta motorn någonstans? Motorn bör inte vara varm men jag har ingen möjlighet att tvätta den hemma utan endast i en gör det själv hall vilket leder till att motorn är varm när jag ska tvätta den. Några tips kanske?

mange_240
19 april 2009 · 1 562 Inlägg

Saagen skrev:
Vad jag undrar är var man bör tvätta motorn någonstans? Motorn bör inte vara varm men jag har ingen möjlighet att tvätta den hemma utan endast i en gör det själv hall vilket leder till att motorn är varm när jag ska tvätta den. Några tips kanske?

ställ bilen å låt den stå å svalna nån timme lr två innan du kör in.

nuffe I brist på annat :)
3 maj 2009 · 526 Inlägg

Saagen skrev:
Vad jag undrar är var man bör tvätta motorn någonstans? Motorn bör inte vara varm men jag har ingen möjlighet att tvätta den hemma utan endast i en gör det själv hall vilket leder till att motorn är varm när jag ska tvätta den. Några tips kanske?

Åk till valfri mack, ta en fet korv-meny sen, om du inte är väldigt snabb så är motorn redo smile

fish Allfixare
3 maj 2009 · 1 475 Inlägg

eller så kan man spola av motorn med lagomt kallt vatten en stund, innan man börjar på allvar...

twin_cam Smålänning
3 maj 2009 · 7 877 Inlägg

Intressant smile Jag har alltid vräkt på med avfettnign och tagit högtryckstvätten på mina bilar (Två Saab OG900 och en Volvo 740) men kan tänkas att en nyare bil är mer känslig... Puts i maskineriet är trevligt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang