Guide: Motortvätt av bilen

itouch
4 maj 2009 · 1 488 Inlägg

De nya bilarna är riktigt känsliga, framförallt bmw. Brukar gå bra om man håller medelhård stråle och håller den på avstånd.

Darkace Skyline Drifter
4 maj 2009 · 640 Inlägg

Ja ni har beskrivit bra hur man rengör nya motorer, kan ge er ett litet exempel på hur man rengör en gammal V8'a från -75 som aldrig har sett en tvätt i hela sitt liv roll

Ja det började med att motor + låda lyftes ur, sen användes en liten skrapa för att få bort det 1cm tjocka lagret med olja, smuts, skit o fett som fanns lite var stans, sen skrubbning med motorolja + diesel, efter det var de skrubbning med maskindiskmedel o vatten, torkning sen gick man över med stålborste (e juh gjutgärn så ingen fara wink ) och till sist skrubbning med bilschampo o vatten.
Sen efter allt detta blev motorn lackad, o nu ser den ut som ny cool

O då har man bara motorutrymmet kvar då tongue

MaulinR Avstängd
9 maj 2009 · 285 Inlägg

Bra tips på vad man ska täcka över med då? tongue Plast? smile

itouch
9 maj 2009 · 1 488 Inlägg

Vanlig plast funkar utmärkt. Brukar köra plastpåsar.

jbosx
9 maj 2009 · 6 Inlägg

Olivolja funkar kanon för motorputs!

affe87
9 maj 2009 · 41 Inlägg

Jobbar som bilrecondare och gör motor tvätt varje dag och jag brukar dränka in allt i ett speciellt medel som är framtaget för motor rummet sen så tar jag en vanlig trädgårds slang så rinner allting av inga svampar eller borstar behövs medlet gör jobbet:) bra va?

RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
9 maj 2009 · 120 Inlägg

hehe låter bra Affe87 smile Har blivit erbjuden att handla in sånt till företaget också, men kör hellre med de gamla vanliga sederna -->> Kallavfettning och fälgrent hehehe big_smile Sen när jag blåst allting torrt så slänger jag på seritex (vinyl) över alla plast/gummi-detaljer och på vissa bilar slänger jag även på Bluemagic/Däckglans (Vinyl med mer fett i) på samma detaljer, efter det blir det ett lager spraywax smile

Sen finns det en maskin som heter Tornardo 101 lr nåt sånt med nr. Den använder många till både motortvätt och klädseltvätt smile  Funkar kanon!

Mvh

Stefan

affe87
9 maj 2009 · 41 Inlägg

RallySaaben85 skrev:
hehe låter bra Affe87 smile Har blivit erbjuden att handla in sånt till företaget också, men kör hellre med de gamla vanliga sederna -->> Kallavfettning och fälgrent hehehe big_smile Sen när jag blåst allting torrt så slänger jag på seritex (vinyl) över alla plast/gummi-detaljer och på vissa bilar slänger jag även på Bluemagic/Däckglans (Vinyl med mer fett i) på samma detaljer, efter det blir det ett lager spraywax smile

Sen finns det en maskin som heter Tornardo 101 lr nåt sånt med nr. Den använder många till både motortvätt och klädseltvätt smile  Funkar kanon!

Mvh

Stefan

Ska kolla med inköpsansvarig hur det ser ut på ekonomin tyvär ser det nog mörkt ut nu för jag råkade spränga den gamla högtrycken:P

RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
11 maj 2009 · 120 Inlägg

Jaoo smile Kostar 1400+moms men den jobbar man in på 3 dagars klädseltvätt hehe wink

Wompa Liggsår
18 maj 2009 · 106 Inlägg

Ska fan ta och motortvätta Corradon... verkar vara en bra guide! Tackar!

Senast redigerat av Wompa (18 maj 2009)

Den som inte kör fort är en mormor.
iamawesome
26 maj 2009 · 174 Inlägg

Kör gärna motorn i några minuter efter tvätten, så den verkligen gårsmile

Graev
26 maj 2009 · 22 Inlägg

Finns många olika sätt att göra detta på, men kan ju nämna det sättet som en annan oftast kör.

Börja med att lägga på avfettning på Motorn då den är kall, jämnt lager över kåpor insida huv och ner runt så långt du kommer åt med det utan att plocka ut motorn wink Rekommenderar varmt MAC Seriens Prickbort avfettning. Låt sedan detta verka ca 4-5 min.

Borsta försiktigt med antingen svamp eller diskborste på plåtdetaljer på och inunder huven.

Efter det skall du noggrant skölja alla ställen där du lagt på avfettningen, högt tryck på de ställen där olja/skit sitter fast hårt och lågt tryck på plast detaljer, kablage mm.

Efter detta så är det bara att stå med huven öppen tills plasten och övriga ställen torkat, finns inte tid för detta rekommenderas lufttrycks torkning.

Applicera jämnt lager med valfri vinyl/gummi glans medel och torka därefter bort det som inte sugits in i plasten och plåten med vanlig tygtrasa.  kan också här rekommendera MAC Seriens Vinylglans, funkar skitbra.

Läste från föregående skribenter:

Bensin Motorer från dessa märken skal undvikas att spola på motorkåpa/tändspolar överhuvudtaget på då dessa har en förmåga att bränna tändspolar jäkligt ofta om man blötlägger dem.

Audi
Volkswagen
Saab

Läste också av en tidigare skribent att BMW's nyare modeller ska ha problem med detta?

Det är fel enligt min mening men vet inte av din erfarenhet vad du fått för problem så talar med egen erfarenhet att BMW's nyare motorer är bara att tjonga på hur mycket vatten du vill på, inte haft ett enda problem med dessa bilar då jag huvudsakligen själv motortvättar 4-5 BMW's om dagen. Enda problemet jag haft med dem är att om man efter motortvätt kör en kort sträcka och sedan upprepar att starta och stänga av motorn flera gånger så surar dom tyvärr! Så då får man plocka ur stiften och rengöra och sedan köra igen!

Zeeeta
26 maj 2009 · 228 Inlägg

Själv fick jag byta två tändspolar á 500 spänn efter motortvätten, fast jag var grymt försiktig! Så tade varsamt!

wagenwerks.net dubkorps.com wheel-whores.com
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
29 juni 2009 · 3 404 Inlägg

Graev skrev:
Bensin Motorer från dessa märken skal undvikas att spola på motorkåpa/tändspolar överhuvudtaget på då dessa har en förmåga att bränna tändspolar jäkligt ofta om man blötlägger dem.

Audi
Volkswagen
Saab

... Tändspolarna sitter mkt väl skyddat i Saabs Trionicmotorer (eller med DI) dvs redan från 9000 årsmod ca 90(?) till idag. Själv har jag brassat på fullt tryck mot min kasset flertalet gånger utan symptom till fel

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Turbomatte Lackerare/Rekondare
29 juni 2009 · 834 Inlägg

itouch skrev:
De nya bilarna är riktigt känsliga, framförallt bmw. Brukar gå bra om man håller medelhård stråle och håller den på avstånd.

Börjar tvivla på dina kunskaper. Spec i detta fallet.

BMW är inte känsliga. Tvättar 2-4st varje dag, inte en enda har krånglat hitills.


Mvh

itouch
1 juli 2009 · 1 488 Inlägg

Turbomatte skrev:

itouch skrev:
De nya bilarna är riktigt känsliga, framförallt bmw. Brukar gå bra om man håller medelhård stråle och håller den på avstånd.

Börjar tvivla på dina kunskaper. Spec i detta fallet.

BMW är inte känsliga. Tvättar 2-4st varje dag, inte en enda har krånglat hitills.


Mvh

Mitt svar där var inte min kunskap, utan polarkretsens erfarenhet som också tvättar nyare bmwn dagligen på sina jobb. De har haft problem.

volvoentusiasten
1 juli 2009 · 4 005 Inlägg

Vad säger ni om Volvomotorer då? Jag har en S90. Är de känsliga eller kan jag gå lös med högtrycket?

Kesler
1 juli 2009 · 3 650 Inlägg

Kan tillägga att VW och AUDI`s FSI motorer -02 å framåt är väldigt känsliga..bör täckas noggrant om du ska högtrycksspola

Senast redigerat av Kesler (1 juli 2009)

BudgetDunkaren Osponsrad
6 augusti 2009 · 1 631 Inlägg

Detta va en riktigt bra tråd.. skall på det i helgen med motortvätt.. Och allt detta jag läst va bra info..

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang