Guide: Motortvätt av bilen

_DamnIt R1 driver!
18 augusti 2009 · 5 128 Inlägg

Bra guider! Fint initiativ av dig! smile

zazza
23 september 2009 ·

Hur är det de halvnya motorera i Mustanger, v8 ? vatten känsliga ?? eller något annat att tänka på?hmm
Insåg idag att motorutrymmet börjar se lite trist ut, tänkte ta tag i det i god tid.

RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
25 september 2009 · 120 Inlägg

Utgå alltid ifrån att alla bilar är känsliga, särskilt nyare bilar.

Rikta aldrig strålen direkt mot motorn och elektriska behörigheter.
Min chefs brorson hade en Jeep Cherokee 5.2l V8 som kostade
honom en slant att laga efter att han gjorde bort sig vid en motortvätt
på den. Va någon givare som gav sig och kostade honom ca 2800kr
att få ersatt. Så tänk dig alltid för när du ska göra en motortvätt.
Spola bara ramen runt motorrummet och motorhuvens undersida,
annars rekommenderar jag att du lämnar den till något företag
som tar hand om det åt dig smile

Mvh

Stefan

jocke_gronberg
25 september 2009 · 4 586 Inlägg

När det sitter tändspolar på utsatta ställen ta bort dom istället. Det tar bara några minuter så slipper du köpa nya. Men lite tryckluft är aldrig fel så du kan blåsa torrt vid tändstiften

jag var själv rädd på min golf iv att det skulle bli något fel så polerade endast upp plasten under huven. Det blev att se bra ut det med

Senast redigerat av jocke_gronberg (25 september 2009)

Impreza_sti
2 oktober 2009 · 7 Inlägg

Riktigt bra guide tack för det.

skarmarn
9 november 2009 · 85 Inlägg

Det finns något som jag såg syratvätt är det något att ha? och i så fall vart kan man skaffa det?

Volkswagen Golf III CL "BOB the second" (1993)
loow Jävel
9 november 2009 · 2 018 Inlägg

På farsans Renault dog alla tändspolar efter motortvätten. Så lämnade han in dne på verkstad, då var det första dom sa: Du har väl inte motortvättat den?.. För det fick man ju absolut inte göra tydligen. Så var noga med tändspolarna som någon hade nämnt tidigare också.

You got to risk it, to get the biscuit :)
Siqqe Besserwisser
9 november 2009 · 263 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
När det sitter tändspolar på utsatta ställen ta bort dom istället. Det tar bara några minuter så slipper du köpa nya. Men lite tryckluft är aldrig fel så du kan blåsa torrt vid tändstiften

jag var själv rädd på min golf iv att det skulle bli något fel så polerade endast upp plasten under huven. Det blev att se bra ut det med

Bättre låta det självtorka istället för att blåsa med tryckluft. Tränger bara ännu längre in om man blåser.

Volvo V70 II 2.4D "Polestar performance" (2008)
RP
2 januari 2010 ·

ambarbofolkis skrev:
Tandborte är ett riktigt bra verktyg! Men borsta inte tänderna efter åt med samma!

Ja en tandborste kan va bra till mycket.
Har själv använt en gammal tandborste för att få bort olja kring topp locket.
Då de lekt olja ur topp locks packningen.

Senast redigerat av RP (2 januari 2010)

Hochland
5 januari 2010 · 140 Inlägg

Plankpojk skrev:
På farsans Renault dog alla tändspolar efter motortvätten. Så lämnade han in dne på verkstad, då var det första dom sa: Du har väl inte motortvättat den?.. För det fick man ju absolut inte göra tydligen. Så var noga med tändspolarna som någon hade nämnt tidigare också.

Sen var bilen fransk oxå och dom tål inget!  smile (Skämt för er som inte förstår)

Använd INTE högtryckstvätt bara, smitter lätt in vatten lite över allt av det starka trycket.

Saab 9-5 Aero "Snabbeln" (2000)
Muttley
5 januari 2010 ·

Hochland skrev:

Plankpojk skrev:
På farsans Renault dog alla tändspolar efter motortvätten. Så lämnade han in dne på verkstad, då var det första dom sa: Du har väl inte motortvättat den?.. För det fick man ju absolut inte göra tydligen. Så var noga med tändspolarna som någon hade nämnt tidigare också.

Sen var bilen fransk oxå och dom tål inget!  smile (Skämt för er som inte förstår)

Använd INTE högtryckstvätt bara, smitter lätt in vatten lite över allt av det starka trycket.

har alltid använt högtryck. Man ska bara inte ha munstycket 5 cm från. utan en bra bit ifrån. och spolar inte på de känsliga. Sen varmkör jag motorn efter. funkar prima.

Tommy_P
5 januari 2010 · 396 Inlägg

varmkör man bilarna efteråt, helst med öppen huv så ska det vara lugnt. men alla bilar har ju svagheter så man kan ju kanske kolla upp vad man gör först. får man elfel till exempel, anser iaf jag att det var något som var fel på det som krånglar, för det SKA tåla vatten. det är inte någon plasmatv, det är en bil. sen finns det ju standardgrejer som vatten i fördelare/tändstiftsbrunnar etc, men det är sånt man ska ha läst till sej innan. (om inte annat så vet man det efteråt...)

Senast redigerat av Tommy_P (5 januari 2010)

swedp
6 mars 2010 · 4 Inlägg

personligen gillar jag vanolen,lite fet eftereffekt å det blir rent

Kesler
7 mars 2010 · 3 650 Inlägg

Jag motortvättar bilar dagligen..inget problem. FSI motor få dock inte spolas då de är väldigt känsliga. Och sen så spolar man ju såklartinte med fullt tryck på motorn..sunt förnuft

hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
31 mars 2010 · 240 Inlägg

riktig avfettning (som fräter, typ till maskiner)
gnugga med svamp eller/och borste
spola med vattenslang
klart=) och jag har aldrig haft några elfel eller nått sånt

behövde inte täcka för el kompnenter..

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
YipYip
14 april 2010 · 308 Inlägg

brukade spola av motorn i min gamle audi 80 från -86. Inga problem där inte. Bara spraya biltemas starkaste rengöringsmedel över hela skiten och sen på med högtrycket så nära det behövdes!!
Startade alltid tongue

(skodan får åka till rekondaren när den vill bli motortvättad)

Skoda Octavia RS "Taxen" (2001)
PapaEcho
15 maj 2010 · 76 Inlägg

Bra guider! Jag är inte riktigt säker med avfettningsmedel på gummislangar osv. Skadas inte slangarna eller förkortar livslängden på dom?

wakil Raul
14 juli 2010 · 8 Inlägg

nyttig information

wakil Raul
14 juli 2010 · 8 Inlägg

vilken avfettnigsmedel bör man använda för motortvätt på sommaren?
är det något skillnad om man använder samma medel båda för sommar och vinter?

itouch
18 juli 2010 · 1 488 Inlägg

Försök undvika avfettning i motorutrymmet så mycket som möjligt, använd endast på de riktigt skitiga platserna där vanligt vatten och skrubbande inte hjälper. Kör tex ok/q8 superavfettning, biter bra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang