FAQ: Polering, Vaxning och Tvätt av bil

jocke_gronberg
19 mars 2009 · 4 586 Inlägg

twin_cam skrev:

jorre83 skrev:
hittade en röd flaska med polish ifrån sonax.

"kan användas direkt i solen"

Bilen var lätt flammig sedan tidigare poleringsförsök som misslyckades. Tog en polersvamp och drog ut i den fina vädret. Tog sedan ena dörren som försökskanin samt handpolering. Nu till det roliga flammigheten försvann bilen fick fin lyster iallafall på dörren.

Hur kommer det sig att när jag kör med maskin (dubbelhuvad) så blir det flammigt sedan när jag tar och polerar det slutliga förhand så blir resultatet perfekt?

sedan en fråga till ska man andvända som det står denna produkt i solen?

http://photos.autoexpress.co.uk/images/ … 0848_7.jpg

Du kan ju undvika det om det går.

Att den KAN användas i sol betyder ju inte att det är det mest optimala wink

Däremot betyder det att den är silikonfri, vilket är bra smile

hur är det med det andra med handpolering ?

Casy vinnarskalle!
19 mars 2009 · 907 Inlägg

Du kanske ska testa något annat märke på trissorna? Eller någon som är mjukare? En gissning bara..

BMW M3 "Crisis" (2002)
jocke_gronberg
19 mars 2009 · 4 586 Inlägg

Casy skrev:
Du kanske ska testa något annat märke på trissorna? Eller någon som är mjukare? En gissning bara..

kan vara så hade ett par mjukare trissor förut men rätt skönt att lägga på lite lätt förhand för maskinen låter något hemskt

itouch
19 mars 2009 · 1 488 Inlägg

Flammigt blir de om du använder för grovt medel och för hårda trissor. Du bör även städa avslutningsvis med mjukare trissor och en snäll polish.

jocke_gronberg
19 mars 2009 · 4 586 Inlägg

itouch skrev:
Flammigt blir de om du använder för grovt medel och för hårda trissor. Du bör även städa avslutningsvis med mjukare trissor och en snäll polish.

okey. någon som vet vart man kan köpa 100mm trissor som är mjuka o lägga vax samt polisch med?

itouch
19 mars 2009 · 1 488 Inlägg

På autoexperten köper jag mina 100mm. Svarta/vita är jättemjuka och blåa/oranga lite hårdare.

FreddeK
19 mars 2009 ·

har testat sonax nya produkter...alltså dom där plastflaskorna och dom känns ännu mer lättarbetade än innan=)

Itouch: okq8.as superavfettning...är det den genomskinliga gröna tjofräsen du menar? i sådannafall är det bland det bästa mackavfettningar jag provat!

itouch
19 mars 2009 · 1 488 Inlägg

Freddeponken skrev:
Itouch: okq8.as superavfettning...är det den genomskinliga gröna tjofräsen du menar? i sådannafall är det bland det bästa mackavfettningar jag provat!

Jepp, den är klockren. Löser det mesta för mig under vintern smile

-Firefighter-
24 mars 2009 · 22 Inlägg

Kan du ge tips på bra Rubbing, polish, vax/lackförsegling, alltså märke och sort och var man kan köpa det?
Fuktar du alltid trissan med vatten innan du lägger på vax/lackförsegling eller är det bara för vissa märken?
Har du även fuktad trissa under andra delar av rekonden, alltså när du kör rubbing och polish också?
Torkar du av bilen med typ trassel eller motsvarande mellan varje medel du lägger på ?

itouch
24 mars 2009 · 1 488 Inlägg

-Firefighter- skrev:
Kan du ge tips på bra Rubbing, polish, vax/lackförsegling, alltså märke och sort och var man kan köpa det?
Fuktar du alltid trissan med vatten innan du lägger på vax/lackförsegling eller är det bara för vissa märken?
Har du även fuktad trissa under andra delar av rekonden, alltså när du kör rubbing och polish också?
Torkar du av bilen med typ trassel eller motsvarande mellan varje medel du lägger på ?

Hej,
Jag själv jobbar mest med menzerna och 3Ms medel, de är väldigt bra och används av de flesta rekondfirmor. Jag brukar alltid fukta hårdare trissor och sen klämma ur vattnet, blir lite lättare att jobba med då. På både rubbing och polish. Torkar av bilen med mikrofiber mellan medlena men oftast kan man gå på direkt med polish när man kört med rubbing.

nygren_iv paparazzi
5 april 2009 · 349 Inlägg

vart är du å rekondar itouch ?  har du lokal för det eller nåt ?

Kontakta mig om ni vill få bilen fotad i Karlstad med omnejd.
------------ www.ENfoto.nu -------------
www.karlstadracing.nu - för bilfolk i Karlstad med omnejd.
nuffe I brist på annat :)
5 april 2009 · 526 Inlägg

Hur funkar det med rubbning och polering när bilen är lackförseglad (gjord av rekondfirma) som ska hålla i ~2år.

Ska man hålla sig borta från rubbning och grova medel??

nygren_iv paparazzi
5 april 2009 · 349 Inlägg

nuffe: lämna in på återbehandling på samma firma .. big_smile 

återbehandling där jag jobbade va iaf,  en lätt polering för att få en fräsch yta och sen lägga på lackskydd igen. När man polerar sådär lite lätt så är ju grunden till lackskyddet kvar och man förstärker det bara typ..
fast är det väldigt längesen så är nog inte skyddet kvar å då äre väl bara å köra på som vanligt..

Kontakta mig om ni vill få bilen fotad i Karlstad med omnejd.
------------ www.ENfoto.nu -------------
www.karlstadracing.nu - för bilfolk i Karlstad med omnejd.
itouch
6 april 2009 · 1 488 Inlägg

nygren_iv skrev:
vart är du å rekondar itouch ?  har du lokal för det eller nåt ?

Nybyggt dubbelgarage på hemmaplan.

nuffe I brist på annat :)
6 april 2009 · 526 Inlägg

nygren_iv skrev:
nuffe: lämna in på återbehandling på samma firma .. big_smile 

återbehandling där jag jobbade va iaf,  en lätt polering för att få en fräsch yta och sen lägga på lackskydd igen. När man polerar sådär lite lätt så är ju grunden till lackskyddet kvar och man förstärker det bara typ..
fast är det väldigt längesen så är nog inte skyddet kvar å då äre väl bara å köra på som vanligt..

Jag gjorde lackförseglingen innan snön kom precis så inte så länge sedan, tänkte mest på om man skulle kunna polera med en väldigt mjuk trissa och ett väldigt snällt polermedel för att få en blank yta samt få bort lite repor.

itouch
6 april 2009 · 1 488 Inlägg

nuffe: ska du få bort lite repor så kommer det garanterat ta på lackskyddet.

hedley Saaboholic
12 april 2009 · 3 129 Inlägg

Någon som kan ge en ungefärlig prisbild av vad det kostar att lämna in sin bil på rekond?
Har en hel del repor, dörruppslag och sånna tråkigheter som man vill ha bort hmm

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
itouch
12 april 2009 · 1 488 Inlägg

mellan 2500 och 5500kr skulle jag säga. Har du defekterna du nämner så är jag nästan säker på att ingen känd firma tar den under 2'.

Siqqe Besserwisser
12 april 2009 · 263 Inlägg

hedley skrev:
Någon som kan ge en ungefärlig prisbild av vad det kostar att lämna in sin bil på rekond?
Har en hel del repor, dörruppslag och sånna tråkigheter som man vill ha bort hmm

Allt mellan 2000:- till 6000:- för en total utvändig rekond. Priset beror bl.a. hur pass väletablerad firman i fråga är samt var i sverige den befinner sig (jag inbillar mig iaf att det är dyrare i stockholm city än i en liten by på 4000 pers).

Jag personligen hade tyckt ett pris på 3000-4000:- är lämpligt för en normalsliten bil. Jag har dock ingen jättestor erfarenhet av prisbilden för rekond då jag alltid gör min egen.

Volvo V70 II 2.4D "Polestar performance" (2008)
hedley Saaboholic
12 april 2009 · 3 129 Inlägg

Exakt vad innehåller en komplett "utvändig" rekond då som gör att det kommer upp i såpass till synes stora siffror?

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang