FAQ: Polering, Vaxning och Tvätt av bil

AndreasBlidsberg Äktab Transport - USSR
2 oktober 2011 · 175 Inlägg

Om man tycker det är tråkigt att waxa så går det väldigt fort att lägga ett lager "ultima paint guard"
en gång i månade efter en ordentlig tvätt (på vinter halvåret)

Saab 9-3 TTid Aero -09
Volvo 164e -72
Chevrolet 210 2d stolpe blower -55
Alltid Retar Det Någon....
Volvo 164e "E" (1972)
KaptenHaddock
2 oktober 2011 · 357 Inlägg

Har man en fräsch bil och en dubbeltrissig biltema maskin tar det ju inte mer än MAX en timma att gå över bilen efter man tvättat och inte speciellt svårt alls iaf inte sen man gjort det en gång, så ja tycker man kan göra det så ofta man tycker det är roligt.

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
eleonoree
4 oktober 2011 · 55 Inlägg

Felplacerad skrev:

dude_kallstrom skrev:

Felplacerad skrev:
Innan och efter vinter, det vill säga till vintern och till sommaren.
Finns väl inget vax vad jag vet som pallar mer än sex månader så, den intervallen blir lagom.

Kör du bilen under vintern kan jag rekomendera att waxa den varanann månad då waxet tar mycket stryk av allt salt.. Dessutom märker man när waxets effekter börjar avta

Sant, lackförsegling är egentligen det enda som gäller för långvarigt skydd.. Vax är i princip värdelöst.
Mest för utställning etc.

hehe så på ett sätt är det värdelöst att vaxa bilen inför vintern? brukar inte tvätta bilen under vintern, känns värdelöst, däremot om jag får ett garage nu med slang så blir det nog en simpel tvätt varje kväll smile

förövrigt så är bilen nylackerad inom en snar framtid, så lacken e fin

Senast redigerat av eleonoree (4 oktober 2011)

eleonoree
5 oktober 2011 · 55 Inlägg

Felplacerad skrev:

eleonoree skrev:

Felplacerad skrev:

Sant, lackförsegling är egentligen det enda som gäller för långvarigt skydd.. Vax är i princip värdelöst.
Mest för utställning etc.

hehe så på ett sätt är det värdelöst att vaxa bilen inför vintern? brukar inte tvätta bilen under vintern, känns värdelöst, däremot om jag får ett garage nu med slang så blir det nog en simpel tvätt varje kväll smile

förövrigt så är bilen nylackerad inom en snar framtid, så lacken e fin

I min mening är det alltid meningslöst att vaxa bilen.. Om man inte gillar att hålla på och lägga om det..
Brukar inte heller tvätta på vintern, lägger en PPS försegling innan bara.
Om du ska lacka om bilen så finns det ju ingen mening med att skydda lacken nu ? wink

hehe, vad är en pps försergling? gör du det inför varje vinter?

eleonoree
5 oktober 2011 · 55 Inlägg

Felplacerad skrev:

eleonoree skrev:

Felplacerad skrev:

I min mening är det alltid meningslöst att vaxa bilen.. Om man inte gillar att hålla på och lägga om det..
Brukar inte heller tvätta på vintern, lägger en PPS försegling innan bara.
Om du ska lacka om bilen så finns det ju ingen mening med att skydda lacken nu ? wink

hehe, vad är en pps försergling? gör du det inför varje vinter?

Det är en lackförsegling, PPS är ett märke. Finns väldigt många att välja på.
Ja inför varje vinter, det ska ge ett 18 månaders skydd och stå emot avfettning.
Men för att få ett bra skydd med vax/försegling så måste man kunna göra ett bra grundjobb med poleringen.
Så för att få det bra tycker jag att du ska lämna in den, om du nu inte sysslar med sånt förstås smile

eftersom bilen ska lackas om så kommer ju lacken va riktigt fin , så hur ska jag hålla lacken i toppskick åren framöver? lackförsegla bilen 1 gång om året? är det svårt att göra själv? lär mig hellre då i längden det blir billigare!smile

adnerhill
1 november 2011 · 58 Inlägg

Finns de något märke som är speciellt lätt användt? Har en del maguiers saker hemma e de bra saker eller vad ska man ha nu inför vintern?

Audi A6 (2014)
adnerhill
1 november 2011 · 58 Inlägg

Ok smile om man har vaxat bilar ett par gånger ska man ge sig på att polera/vaxa med maskin då? smile

Audi A6 (2014)
adnerhill
1 november 2011 · 58 Inlägg

Jag har en biltema maskin med två sånna snurrsaker på tongue bara polerat våran silvriga v50 med den smile o den jag ska fixa till är min röda golf så behöver väl isåfall mjuka kuddar eftersom röd är en relativt mjuk lack?

Audi A6 (2014)
adnerhill
1 november 2011 · 58 Inlägg

Okej för vad jag ser så behövs bilen inte poleras direkt för den har nog blivigt det strax innan jag köpte bilen, så tänkte nästan bara tvätta noggrant och vaxa den! Är det bra eller anus?

Audi A6 (2014)
adnerhill
1 november 2011 · 58 Inlägg

Aha okej! Finns det något speciellt medel som är bra inför hårdare tider? Vinter o höst alltså

Audi A6 (2014)
adnerhill
1 november 2011 · 58 Inlägg

Var köper man sånt medel? Något speciellt märke som e bra?

Audi A6 (2014)
dude_kallstrom
2 november 2011 · 110 Inlägg

adnerhill skrev:
Ok smile om man har vaxat bilar ett par gånger ska man ge sig på att polera/vaxa med maskin då? smile

Kolla på filmer på tuben, vet att de jag använder ska appliceras för hand smile

Bayerische Motoren Werke
BMW M5 (2001)
Larpa Bilvårdsexperten.se
19 december 2011 · 374 Inlägg

Såg i denna tråd att medel med silikon ger vita fläckar på listerna. Är väl inte riktigt rätt va? smile Det är nog krita du tänker på..

steppenwolf
18 januari 2012 · 7 Inlägg

Någon som vet var man får tag i Lahegas produkter, Schampo, wax osv.
Helst i sthlm:s området eller på nätet.

dude_kallstrom
18 januari 2012 · 110 Inlägg

steppenwolf skrev:
Någon som vet var man får tag i Lahegas produkter, Schampo, wax osv.
Helst i sthlm:s området eller på nätet.

Bollnasbilvård.se smile tror dom har

Bayerische Motoren Werke
BMW M5 (2001)
alexandersalle
22 mars 2012 · 44 Inlägg

Tja jag har ny lackade fälgar och undrar om man ska köra på vax på dom eller hur ska man göra? bara låta de vara utan någonting?

KaptenHaddock
22 mars 2012 · 357 Inlägg

Använd det vax du kör på bilen eller ett fälgvax så ofta du bara kan.

Skillnaden på en fälg och vanlig lack är i princip att den hettas upp  mer.


MVH/

alexandersalle skrev:
Tja jag har ny lackade fälgar och undrar om man ska köra på vax på dom eller hur ska man göra? bara låta de vara utan någonting?

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
alexandersalle
22 mars 2012 · 44 Inlägg

Okej något speciellt märke som är bra till just fälgar? och jag fick dom från lackering för 2 veckor sen, är de för tidigt eller ska man vänta med att vaxa dom?

KaptenHaddock
22 mars 2012 · 357 Inlägg

Då jag äger ett bilvårdsmärke är jag högst partisk så jag ska nog inte uttala mig men undvik mackprodukter är mitt rådsmile

MVH/ Nicklas

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
alexandersalle
22 mars 2012 · 44 Inlägg

ahaa okej tack för svaret

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang