FAQ: Polering, Vaxning och Tvätt av bil

st4hl Das Auto
29 mars 2012 · 455 Inlägg

Vet inte om det finns liv i denna tråd nu men jag gör ett försök.
Har precis köpt mig en maskin med enkeltrissa och har börjat lära mig lite.
Har farsans gamla jobb-buss som är vit och riktigt dålig i lacken att öva på.

Har polerat tidigare, men då för hand och även med min gamla maskin med dubbeltrissa.

Nu till min fråga ang hur mkt medel man ska använda.
Om jag t.ex ska köra en motorhuv, hur mycket medel krävs det? Hur mycket äter lacken upp första varven jag kör med maskinen och hur mycket sätter sig i/på trissan? Tycker det är svårt att avgöra. Menar.. det ska väl inte behövas flera flaskor för en normalstor bil.

Provade lite idag och resultat blev jag riktigt nöjd med. Men vill ta reda på mer innan jag ger mig på min egna bil.

Senast redigerat av st4hl (29 mars 2012)

itouch
29 mars 2012 · 1 488 Inlägg

Det går inte att säga hur mycket medel du ska använda, det är mer en känsla man får när man provar sig fram.
För att svara generellt så går det åt väldigt lite polermedel till en huv. Du kanske behöver sätta 4st ärtstora droppar på trissan 2-3 gånger max på en hel huv. Alla medel är olika, vissa är fetare än andra och de kan man köra riktigt länge innan de bryts ner samt kräver mindre medel.

lindell90
29 mars 2012 · 876 Inlägg

Beroende på storleken på trissa (gissar på en 150mm) så tar jag 8-10 klickar i storlek med en ärta och kör en yta på ca 50x40 på exempelvis huven. Går åt lite mer om lacken är väldigt oxiderad. Du kommer att se hur mycket du behöver. Om det inte "smetar ut" när du kör utan nästan går torrt så behöver du mer men stänker det och kladdar så använder du helt enkelt mindre smile Hoppas mitt luddiga svar kan vara till hjälp smile Ställ gärna mer frågor om du undrar.

st4hl Das Auto
29 mars 2012 · 455 Inlägg

itouch skrev:
Det går inte att säga hur mycket medel du ska använda, det är mer en känsla man får när man provar sig fram.
För att svara generellt så går det åt väldigt lite polermedel till en huv. Du kanske behöver sätta 4st ärtstora droppar på trissan 2-3 gånger max på en hel huv.

Okej. Ja men då har jag en liten aning om hur mycket det ska behövas.
Man kan ju även dela upp den karossdelen man kör på i 2-3 delar och köra som du säger, 4st ärtstora droppar på varje "del". Är ju ett litet trick!

Några mer tips till en nybörjare? smile
Har köpt mig lite polish, vax och rubbing. Det jag vill ha bort är små tvättrepor som finns över hela bilen då jag tvättar mina bilar väldigt ofta, speciellt på vintern.

Men några tips när det gäller att hantera maskinen t.ex?
Vet att man ska köra med 15 graders vinkel ungefär och inte trycka för hårt eller köra för fort. Är väldigt försiktig nu i början. Kände även idag att när man körde så kände man när man hade gått igenom det översta skiktet som du skrivit i det första inlägget!

Senast redigerat av st4hl (29 mars 2012)

KaptenHaddock
29 mars 2012 · 357 Inlägg

Som sagt beror helt på vilket medel, så vi kan ju börja med  den frågan, vad har du för medel?smile

Sen precis som itouch skrev, går det generellt åt mindre medel än vad nybörjaren använder.

och vad har du för maskin, och vilka trissor (hårdhet, material etc)


MVH/

Senast redigerat av KaptenHaddock (29 mars 2012)

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
st4hl Das Auto
29 mars 2012 · 455 Inlägg

Tack för svaren!
Jo, det går säkerligen åt mindre medel än vad jag använde idag. Finns en före och efterbild i mitt fotoalbum för den intresserade. (Första gången med en enkeltrissa)

Jag tog en klick stor som en pingisboll ungefär och körde en ganska liten del av huven bara för att testa. Skvätte lite utav det så det blev ju för mycket.

Storleken på mina trissor är 280mm (?) tror jag. Om jag inte minns helt fel. Är rätt stora iallafall.

Medel är köpt på Mekonomen. Tänkte först slå på stort och köpa Meguiars, men det kanske är att ta i när man är nybörjare. Fick bli medel från Turtle. (Rubbing, Polish och Vax) Vad vill ni veta om medlen föresten?

Senast redigerat av st4hl (29 mars 2012)

dude_kallstrom
29 mars 2012 · 110 Inlägg

st4hl skrev:

itouch skrev:
Det går inte att säga hur mycket medel du ska använda, det är mer en känsla man får när man provar sig fram.
För att svara generellt så går det åt väldigt lite polermedel till en huv. Du kanske behöver sätta 4st ärtstora droppar på trissan 2-3 gånger max på en hel huv.

Okej. Ja men då har jag en liten aning om hur mycket det ska behövas.
Man kan ju även dela upp den karossdelen man kör på i 2-3 delar och köra som du säger, 4st ärtstora droppar på varje "del". Är ju ett litet trick!

Några mer tips till en nybörjare? smile
Har köpt mig lite polish, vax och rubbing. Det jag vill ha bort är små tvättrepor som finns över hela bilen då jag tvättar mina bilar väldigt ofta, speciellt på vintern.

Men några tips när det gäller att hantera maskinen t.ex?
Vet att man ska köra med 15 graders vinkel ungefär och inte trycka för hårt eller köra för fort. Är väldigt försiktig nu i början. Kände även idag att när man körde så kände man när man hade gått igenom det översta skiktet som du skrivit i det första inlägget!

Tjena! http://www.youtube.com/watch?v=iPdShfea … plpp_video i denna film hittar du det mesta. Mycket reklam dock men men... Spola 10-15min i början då det enbart är reklam då smile lycka till!

Bayerische Motoren Werke
BMW M5 (2001)
st4hl Das Auto
29 mars 2012 · 455 Inlägg

dude_kallstrom skrev:

st4hl skrev:

itouch skrev:
Det går inte att säga hur mycket medel du ska använda, det är mer en känsla man får när man provar sig fram.
För att svara generellt så går det åt väldigt lite polermedel till en huv. Du kanske behöver sätta 4st ärtstora droppar på trissan 2-3 gånger max på en hel huv.

Okej. Ja men då har jag en liten aning om hur mycket det ska behövas.
Man kan ju även dela upp den karossdelen man kör på i 2-3 delar och köra som du säger, 4st ärtstora droppar på varje "del". Är ju ett litet trick!

Några mer tips till en nybörjare? smile
Har köpt mig lite polish, vax och rubbing. Det jag vill ha bort är små tvättrepor som finns över hela bilen då jag tvättar mina bilar väldigt ofta, speciellt på vintern.

Men några tips när det gäller att hantera maskinen t.ex?
Vet att man ska köra med 15 graders vinkel ungefär och inte trycka för hårt eller köra för fort. Är väldigt försiktig nu i början. Kände även idag att när man körde så kände man när man hade gått igenom det översta skiktet som du skrivit i det första inlägget!

Tjena! http://www.youtube.com/watch?v=iPdShfea … plpp_video i denna film hittar du det mesta. Mycket reklam dock men men... Spola 10-15min i början då det enbart är reklam då smile lycka till!

Tackar för det. Ska kollas! smile

KaptenHaddock
29 mars 2012 · 357 Inlägg

Det låter kanske brutalt men byt medel, eller ni som läser detta kör på nått annat än turtle även om ni hittils uppfattat det som bra.
280mm trissor är på tok för stort, kör 150 MAX 180 skulle jag rekomendera.

Du får helt annan kontroll på maskinen, samt kan placera trycker där den ska vara.
Bäst är en oscillerande med 2 trissor om du e amatör tycker jag iaf.

Ska man dra ett jättegenerellt snitt kanske 5 ärtstora klickar är mer lämpligt per gång och jobba ett tag med det än en pingisboll:)

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
st4hl Das Auto
29 mars 2012 · 455 Inlägg

KaptenHaddock skrev:
Det låter kanske brutalt men byt medel, eller ni som läser detta kör på nått annat än turtle även om ni hittils uppfattat det som bra.
280mm trissor är på tok för stort, kör 150 MAX 180 skulle jag rekomendera.

Du får helt annan kontroll på maskinen, samt kan placera trycker där den ska vara.
Bäst är en oscillerande med 2 trissor om du e amatör tycker jag iaf.

Ska man dra ett jättegenerellt snitt kanske 5 ärtstora klickar är mer lämpligt per gång och jobba ett tag med det än en pingisboll:)

MVH/

Okej! smile
Då ska jag testa mindre trissor.
Köpte bara trissor till det som satt på maskinen från början vilket var 280.

Som sagt, tänkte köra Meguiars först, men övervägde det eftersom jag är nybörjare och körde Turtle istället. smile

KaptenHaddock
29 mars 2012 · 357 Inlägg

Det är lätt att man tappar intresset om man kör med pissiga grejor från början.
Men prova på o se, sen kan du ju kosta på dig andra grejor om du tycker det är roligt..
Menar blir det bra kan man ju alltid göra polarens bil och finansiera medlen på det viset:)

MVH/

st4hl skrev:

KaptenHaddock skrev:
Det låter kanske brutalt men byt medel, eller ni som läser detta kör på nått annat än turtle även om ni hittils uppfattat det som bra.
280mm trissor är på tok för stort, kör 150 MAX 180 skulle jag rekomendera.

Du får helt annan kontroll på maskinen, samt kan placera trycker där den ska vara.
Bäst är en oscillerande med 2 trissor om du e amatör tycker jag iaf.

Ska man dra ett jättegenerellt snitt kanske 5 ärtstora klickar är mer lämpligt per gång och jobba ett tag med det än en pingisboll:)

MVH/

Okej! smile
Då ska jag testa mindre trissor.
Köpte bara trissor till det som satt på maskinen från början vilket var 280.

Som sagt, tänkte köra Meguiars först, men övervägde det eftersom jag är nybörjare och körde Turtle istället. smile

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
lindell90
29 mars 2012 · 876 Inlägg

Kan du lägga upp en bild på vad du har för maskin? Får en känsla av att du har en turtle, enkeltrissig oscillerande.

st4hl Das Auto
29 mars 2012 · 455 Inlägg

lindell90 skrev:
Kan du lägga upp en bild på vad du har för maskin? Får en känsla av att du har en turtle, enkeltrissig oscillerande.

Har ingen märkesmaskin heller.
Köpte en på Biltema för 399kr. Säga vad man vill om den men den funkar klockrent. Har kört biltemas med dubbeltrissor också.

Vad menas med oscillerande? Om det är motsatsen till roterande så har jag inte en sån.
Min är roterande.

http://biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och- … 0-W-17080/

Senast redigerat av st4hl (29 mars 2012)

KaptenHaddock
29 mars 2012 · 357 Inlägg

En sån kan absolut funka, men sätt kniven i rondellhållaren och kapa ner den till 140mm eller så, så kommer det bli mkt roligare.
Även om jag skulle köra med dubbeltrissan filmade lite när ja körde den idag, ska bara hitta nått sätt att krympa filmen.

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
st4hl Das Auto
29 mars 2012 · 455 Inlägg

KaptenHaddock skrev:
En sån kan absolut funka, men sätt kniven i rondellhållaren och kapa ner den till 140mm eller så, så kommer det bli mkt roligare.
Även om jag skulle köra med dubbeltrissan filmade lite när ja körde den idag, ska bara hitta nått sätt att krympa filmen.

MVH/

Okej! Menar du att jag ska göra själva "hättan" mindre?

OT: Intressant! Hur stor e filmen?
Har program för det om du vill ha hjälp me de. Bara du skickar den så kan jag fixa det.

Senast redigerat av st4hl (29 mars 2012)

KaptenHaddock
29 mars 2012 · 357 Inlägg

Jobbar på det nu:)
Använder pinnacle studio nånting..

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
itouch
29 mars 2012 · 1 488 Inlägg

Som flera nämnt, byt ut turtle rätt omgående om du vill njuta av poleringen framöver.
Med bättre medel kommer du halvera poleringstiden och se stor skillnad på avverkning.

Turtle känns som att polera med vanlig handkräm smile

st4hl Das Auto
29 mars 2012 · 455 Inlägg

itouch skrev:
Som flera nämnt, byt ut turtle rätt omgående om du vill njuta av poleringen framöver.
Med bättre medel kommer du halvera poleringstiden och se stor skillnad på avverkning.

Turtle känns som att polera med vanlig handkräm smile

Ok ok!
Vad rekommenderar ni?

Jag har något annat också, kommer inte på vad det heter.
Nämn gärna några så kommer jag på det.

Men ska jag köra seriösare framöver så blir det Meguiars!

Edit: Det är SONAX jag har kört med.

Senast redigerat av st4hl (29 mars 2012)

KaptenHaddock
29 mars 2012 · 357 Inlägg

Sonax smäller ju högre än turtle.
Kolla lite på bilvårdsforum vad folk använder där.
Vi använder menzerna när det kommer till polering, och jag har aldrig kört bättre grejor och nött igenom de flesta förekommande polermedel.

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook
itouch
29 mars 2012 · 1 488 Inlägg

Jag kör med 3M och Menzerna, nöjd med båda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang