FAQ: Polering, Vaxning och Tvätt av bil

monsterman
12 mars 2014 · 63 Inlägg

JossanB skrev:

monsterman skrev:
Är detta rengöringsmedel något att ha? http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … -pa13345sv

Har ni några andra tips på bra rengöringsmedel för bilklädsel? (ej läder utan bara vanligt tyg).

Har testat några gånger och varit nöjd med den smile Men den går absolut inte att jämföra med en ordentlig tvätt med våtdammsugare!

Ok tackar för svaret. Ska nog testa den då o se hur den funkar.

Siqqe Besserwisser
15 mars 2014 · 263 Inlägg

monsterman skrev:
Är detta rengöringsmedel något att ha? http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … -pa13345sv

Har ni några andra tips på bra rengöringsmedel för bilklädsel? (ej läder utan bara vanligt tyg).

Ingen aning om det är bra men fruktansvärt dyrt. Skamligt dyrt till och med.

Köp Autosmart Brisk Low Foam eller Concept HD Fabric Cleaner för 200 SEK och blanda sedan ut den 1:10. Då får du ett literpris på 20 SEK.

Den där hos Mekonomen räcker förmodligen inte ens hela bilens tyg.

Volvo V70 II 2.4D "Polestar performance" (2008)
Larpa Bilvårdsexperten.se
19 mars 2014 · 374 Inlägg

Varför tror alla att det är så lätt att "bränna igenom" en lack? En bil utan klarlack kan man ju va lite försiktig på men har du klarlack så får man snarare kämpa för att köra hål på! smile

smulan_shamn
22 mars 2014 · 110 Inlägg

monsterman skrev:
Är detta rengöringsmedel något att ha? http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … -pa13345sv

Har ni några andra tips på bra rengöringsmedel för bilklädsel? (ej läder utan bara vanligt tyg).

Hmm hade inte chansat på det . Kan bli ännu värre fläckar. . .
Jag brukar köra nått snällt rengöringsmedel i varmt vatten. Kör med microduk o skrubba ordentligt över hela stolen.
Går inte fläckarna bort blir det ångtvätt.

Audi S3 "8Y" (2023)
congo
22 mars 2014 · 64 Inlägg

monsterman skrev:
Är detta rengöringsmedel något att ha? http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … -pa13345sv

Har ni några andra tips på bra rengöringsmedel för bilklädsel? (ej läder utan bara vanligt tyg).

Funkar hyffsat bra har användt det både i bilen & hemma.
2st kräk fläckar som nästan försvann,hade man gnuggat lite mer skulle dom nog gått bort helt.

Blond_Bimbo
7 maj 2014 · 16 Inlägg

Till min gamla men välvårdade SAAB 9-5 använder jag Turtle ZIP Bilshampo. Funkar bra... lacken blir i vart fall ren och blank.

r_o_n
15 juni 2014 · 2 Inlägg

Har en bil med metalliclack, vanlig silver. Den har väldigt mycket väldigt små repor. Såg guiden på sidan ett, men den är nog lite "overkill" för min bil. Vad är det enklaste sättet att få lyster om man pratar handjobb utan elektriska hjälpmedel?
Är Turtles supertvätt något att börja med? Med tanke på cabroiletkonstruktionen har jag blivit avrådd att använda högtryckstvätt. Turtle kan man ju blaska på för hand. Tanken är avspolning, handtvätt, avspolning, supertvätt, avspolning och en snabb tvätt till för att vara säker på att få bort supertvätten.

Men för att sedan få upp lyster och kanske bort lite tvättrepor, hur gör jag? Gärna hela vägen till sista taget.

Vore ytterst tacksam för svar.
(Finns det svar i tråden så orkade jag bara läsa 4 sidor)

Senast redigerat av r_o_n (15 juni 2014)

Tobias123
31 januari 2015 · 50 Inlägg

Hej, tack för en bra guide! Ska definitivt testas! smile
Beställde ett kitt nu igår och undrar lite om 10 grader plus räcker för polering med menzernas pf2400? Ska även lägga lackskydd, känns på gränsen till för kallt. Jag har möjlighet att värma garaget med typ värmefläkt men jag är lite orolig för att röra upp damm som sedan lägger sig på bilen.... Räcker temperaturen tror ni?

Finns det något bra medel för att skydda/ återställa listerna på bilen? jag vet att man ska maskera men jag menar generellt också. Dem har blivit någorlunda gråa nu.. Har provat Turtles perfect finish exterior plastics restorer men jag upplever att det blir någon typ av rinningar från listerna efter att det sedan har regnat och att dem går tillbaka till sitt grådassiga utseende. Några tips på medel/ hur man använder det korrekt?
http://www.twperfectfinish.com/product- … r-plastic/

Mvh
/Tobias

Bengtsson Forehead flamers
31 januari 2015 · 113 Inlägg

Tobias123 skrev:
Hej, tack för en bra guide! Ska definitivt testas! smile
Beställde ett kitt nu igår och undrar lite om 10 grader plus räcker för polering med menzernas pf2400? Ska även lägga lackskydd, känns på gränsen till för kallt. Jag har möjlighet att värma garaget med typ värmefläkt men jag är lite orolig för att röra upp damm som sedan lägger sig på bilen.... Räcker temperaturen tror ni?

Finns det något bra medel för att skydda/ återställa listerna på bilen? jag vet att man ska maskera men jag menar generellt också. Dem har blivit någorlunda gråa nu.. Har provat Turtles perfect finish exterior plastics restorer men jag upplever att det blir någon typ av rinningar från listerna efter att det sedan har regnat och att dem går tillbaka till sitt grådassiga utseende. Några tips på medel/ hur man använder det korrekt?
http://www.twperfectfinish.com/product- … r-plastic/

Mvh
/Tobias

Körde själv Menzerna polermedel när det var lite kallt, klibba sig då. Tror folk snackar om helst 20 grader iaf. Vad gäller lackskydd tror jag det är lugnt.

När det kommer till plastlister tror jag många kör med medlet; Concept Vista. Själv kör jag med Ultima Tire and Trim och i bland Autorange Bumpershine...

/Andreas

Honda S2000 (2000)
klockan
5 februari 2015 · 24 Inlägg

<Testa att köra med varmluftpistol på plaslisterna

Connyconny
28 mars 2015 · 276 Inlägg

Nån som testat Armorall Shield eller Sonax protect+shine??? Tycker dom verkar bra men de finns vissa som inte gillar de. Tänkte testa nån av dom när jag kört över bilen första gången med maskin, har alltid lämnat in förut men kände för att testa.

Lemerok
28 mars 2015 · 52 Inlägg

Connyconny skrev:
Nån som testat Armorall Shield eller Sonax protect+shine??? Tycker dom verkar bra men de finns vissa som inte gillar de. Tänkte testa nån av dom när jag kört över bilen första gången med maskin, har alltid lämnat in förut men kände för att testa.

Jag har kört proffsvarianten av Sonax protect+shine. (sonax net shield) De ska vara rätt lika.
Den var rätt schysst, enda nackdelen är att den inte tålde kallavfettning speciellt bra, men nu i vår och sommar är det nog ett bra val .

Här är en gammal film jag tog, väldigt bra avrinning. Även pollen och sånt flög av när man körde. smile

https://www.youtube.com/watch?v=XEIuMSC8EYA

Senast redigerat av Lemerok (28 mars 2015)

Connyconny
28 mars 2015 · 276 Inlägg

Lemerok skrev:

Connyconny skrev:
Nån som testat Armorall Shield eller Sonax protect+shine??? Tycker dom verkar bra men de finns vissa som inte gillar de. Tänkte testa nån av dom när jag kört över bilen första gången med maskin, har alltid lämnat in förut men kände för att testa.

Jag har kört proffsvarianten av Sonax protect+shine. (sonax net shield) De ska vara rätt lika.
Den var rätt schysst, enda nackdelen är att den inte tålde kallavfettning speciellt bra, men nu i vår och sommar är det nog ett bra val .

Här är en gammal film jag tog, väldigt bra avrinning. Även pollen och sånt flög av när man körde. smile

https://www.youtube.com/watch?v=XEIuMSC8EYA

Ser ju helt sjukt ut. Jag är inne på den faktiskt men ser man filmer med Armorall så verkar den lika bra fast många har klagat på den oxå.

Lemerok
28 mars 2015 · 52 Inlägg

Har inte testat Armorall själv, men tror inte hållbarheten är så bra på den. Det är ett riktigt budgetmärke i USA.

Connyconny
28 mars 2015 · 276 Inlägg

Ska testa Sonax när de blir dags.

dfine BMW entusiast
28 mars 2015 · 579 Inlägg

Sonax är en "mackprodukt" som är lika dyr som riktiga proffsprodukter utan att ge lika bra resultat, eller ens komma nära.

Jag rekommenderar dig att köpa bättre produkter istället för att slösa tid och energi på "mackprodukter" som Sonax eller Turtle Wax. Polerar man på "hobbynivå" behöver man bra produkter för att få ett riktigt bra resultat, medans ett proffs kan lyckas med sämre produkter tack vare sin erfarenhet.

Sonax är inte ren skit, det är inte det jag säger, men för samma pengar får du mycket bättre och mer lättarbetade produkter som kommer att ge dig ett mycket bättre resultat.

Lycka till!

Connyconny
28 mars 2015 · 276 Inlägg

dfine skrev:
Sonax är en "mackprodukt" som är lika dyr som riktiga proffsprodukter utan att ge lika bra resultat, eller ens komma nära.

Jag rekommenderar dig att köpa bättre produkter istället för att slösa tid och energi på "mackprodukter" som Sonax eller Turtle Wax. Polerar man på "hobbynivå" behöver man bra produkter för att få ett riktigt bra resultat, medans ett proffs kan lyckas med sämre produkter tack vare sin erfarenhet.

Sonax är inte ren skit, det är inte det jag säger, men för samma pengar får du mycket bättre och mer lättarbetade produkter som kommer att ge dig ett mycket bättre resultat.

Lycka till!

Jag har köpt degreaser pro att avfetta bilen med först. Köpte oscillerad polermaskin på Claes Olsson (dubbel) jag ska köra med, vågar mig inte på "vinkelslip" första gången. Köpte Nordic Pad Twisted Wool trissor från pingens att börja med och sedan gula att avsluta med. Polermedlet jag ska ha är polish&sealant tror de är från articclean eller vad de heter. Ska sedan lägga på vax från turtle premium class tror jag de hette. Vann de genom tidningen bilsport för nåt år sedan och ska tydligen va bra. Ska bli intressant och se resultatet när de är första gången med maskin för mig.

advi0810
30 mars 2015 · 2 Inlägg

Hej alla.(HJÄLP)
Jag BEHÖVER tips/råd med Polish / Wax / Försegling.

Vilken typ/märke av Polish / Wax produkt är OK att använda på 4 år gammal bil (svart färg-carbonsvart).

JAG skulle vilja lackkonservera bilen själv.

Fick tips att nya TURTLE Perfect Finish var BRA produkt (både in och ut ).
Har någon använt detta Turtle serie och vilken resultat fick ni ? (se bild nedan)
Samma sak är med Turtle Black Box kit , många påstår att den är riktig bra.
Vad tycker ni andra ??
Hör en del snack om Meguiars / Autoglym produkter att dem är riktig bra.
Stämmer det??
Vilken typ av produkt ska man använda att impregnera/vårda skinn sättet ??
STOR tack alla.

Pelle_A
16 april 2015 · 21 Inlägg

advi0810 skrev:
Hej alla.(HJÄLP)
Jag BEHÖVER tips/råd med Polish / Wax / Försegling.

Vilken typ/märke av Polish / Wax produkt är OK att använda på 4 år gammal bil (svart färg-carbonsvart).

JAG skulle vilja lackkonservera bilen själv.

Fick tips att nya TURTLE Perfect Finish var BRA produkt (både in och ut ).
Har någon använt detta Turtle serie och vilken resultat fick ni ? (se bild nedan)
Samma sak är med Turtle Black Box kit , många påstår att den är riktig bra.
Vad tycker ni andra ??
Hör en del snack om Meguiars / Autoglym produkter att dem är riktig bra.
Stämmer det??
Vilken typ av produkt ska man använda att impregnera/vårda skinn sättet ??
STOR tack alla.

tetstat autoglym, inte jättenöjd.
Har nu kört Meguiars polish och vax i några år, och är grymt nöjd (efter det att jag kört cleaner av annat märke) Sjukt dryga och det behövs lite av deras polish vid behandling.

Angående skinnet så kör jag samma produkt som jag behandlar min skinnfåtölj med, först en typ av cleaner/polish som gör rent skinnet, sedan en impregnering som bibehåller smidigheten och hindrar uttorkning.
Detta använder jag på ratt, växelspaksknopp, på handtaget på handbromsen och på armstödet.

Senast redigerat av Pelle_A (16 april 2015)

BMW 320i "M-Tech II" (2004)
ErsdaHL
16 april 2015 · 600 Inlägg

har en audi a4 2008 med små tvättrepor man inte ens känner, Den är blanksvart och vet inte riktigt om jag vågar polera den själv. Har en dubbelskallad maskin men knappt använt den.. hur lät är det att rosa upp lacken och vad kan jag köra för grejer om jag vill få bort dessa repor?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang