Golf mk2 Vr6

Långtidsprojekt :)
  • 20 Följare
  • 161 626 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 april 2017
gnytt
15 februari 2009 · 265 Inlägg

--------------------------------------------------------------------------------

Okej, tänkte om någon är intresserad så lägger jag upp en projekttråd om mitt bygge:)

Startade med att köpa en donatorbil (golf 93,a vr6) Denna strippades på allt som gick att plocka bort.

Sen strippades min lilla skönhet (golf mk2 16v 88,a)

Elsystemet från vr6,an rensades på dörrel/fönsterhissar och lite annat onödigt.

Sen blev det dax för montering och inköp (svindyrt=S)

Framvagnen från vr6an blästrades och lackades och fick nya polyurethanbussningar samt alla bultar till framvagnen byttes ut.
Denna passa rakt på utan modifiering.

Sen inhandlades nya spindelleder, spindlar, bromsok, bremboskivor, hjullager samt ebc-redstufbellägg tillsammans med nya coilovers och nya bussningar till fjädertornen, allt detta monterades utan problem.

Sen var det dax för rattstången, ska köra med rattstången från 16v så då passade så klart inte originalknutarna eftersom det blev hydskidnad efter jag monterat styrservon från vr6,an. Så det var till att besöka skroten och inhandla rattknutarna från en corrado vr6 samt ett pedalställ från corrado vr6.
Dessa grejor passade så när som på ett hål man fick borra upp eftersom jag ska bygga om till hydralisk koppling och dett behövdes för kopplingscylindern
Men allt detta är i varje fall monterat.

Vad det rör främre motorbalk där kylaren sitter passa den inte från golf mk3 så även här inhandlades en från corrado vr6, som passade i golf 2,ans originalhål, även denna fick nya polyurethanbussningar, kan tilläggas att i corrados balk var det samma fästen för motorfästet som i golf 3ans så nu har racekuddar från Dli-teknik monterats på alla tre ställen

Bakvagnen, använde jag mig av 16v originalbalk och flyttade över nav, ok osv från vr6, allt passade som handen i vanten och även här monterades poly-bussningar samt coilovers.

Tanken tog jag från vr6,an och den passade även den rakt på, blev aningens tajt med original stötdämpare men med coilovers så det vackert ut;)

Sen inhandlades undre, övre samt bakre fjäderpensstag och en sparco-bur, stagen är monterade och buren är på G.

Detta är vad som är monterat hittils.

Övriga delar som är inhandlade är:
Motor=2.9 liters corradomotor som är renoverad och komplett

Kylare=Corrado vr6 med elfläktar, passar direkt lten svetsloppa för bult till ena fästet

Växellåda= 02a från corrado, renoverad med en quife-diff

stolar= Cobra monaco

Fälgar= Nya ace 16" Med nya 205/40/16 marshall däck

Databox= Corrado vr6

Drivaxlar= corrado vr6 (vw-motorsport

Sen har jag även ett turbopaket som ska byggas på en annan motor till förhoppningsvis nästa sommar när bilen är reggad och klar, detta tänkte jag driva med siemens decca 630cc spridare samt ett linksprut men det får samla damm ett år till;)


Här är lite bilder på bilen innan den revs ner, även utseendet ska ändras en del, troligen med g60 fångare samt paket, klarglaslyktor, och ja, vi får väll se=) http://www.garaget.org/?car=10370

Det var första kapittlet, uppdaterar när fler grejor är på plats.

Enya och Milo Johansson, pappas hjärtan.
gnytt
15 februari 2009 · 265 Inlägg

Okej, då kom 2 nya bekymmer idag. Skulle montera huvudbromscylindern samt kringutrustning, och inte passade cylindern från vr6,an varken ihop med originalfästhålen eller med pedalstället från corrado, fick köra och skaffa axeln från corrado vr6 som går mellan brompedalen och cylindern och se om man kan bygga ihop något trrevligt av det.

Tråkighet nr2. Fälgarna jag köpt nya som skulle passa vr6 passade inte, man blir lite lack, ekrarna smekte emot bromsoken där fram, bak funka dom, får väll bli till att införskaffa spacers eller byta bort dom men känns ju lite drygt när man lagt pengar på splinka nya däck och fälgar=S

Enya och Milo Johansson, pappas hjärtan.
gnytt
15 februari 2009 · 265 Inlägg

Okej, då var hjulen på plats fram, köpte 5mm spacers från biltema samt centreringsringar i aluminium med centrum efter vr6an (57,1) sen hjälpte min bror mig svetsa fast dom och svarva ner dom så nu passar hjulen som handen i vanten, möjligt jag tom slipper valsa ut skärm kanterna fram men får väll se när jag släpper ner den.

En annan sak jag beslöt mig för i dag var att köra utan abs, blir lite mindre el och vikt;) Men det ska väll inte spela någon roll för reg-besiktningen, bilen har ju inte haft abs från början?

Enya och Milo Johansson, pappas hjärtan.
gnytt
15 februari 2009 · 265 Inlägg

Okej, då är pedalstället ordentligt fastsatt ihop med rattstång.

Huvubromscylindern samt kopplingscylindern är också på plats, var lite knixande med att få till fästet i turpedväggen för cylindern men gick bra, cylinder klumpen slipades ner och lackades, använde mig av 16v cylinder (utan abs) så nu är bromssystemet färdigt och slutet.

Nästa grej blir att dra elen (spännande:P)

Enya och Milo Johansson, pappas hjärtan.
snoddas
15 februari 2009 · 1 142 Inlägg

roligt projekt... lite roligare än alla 100 som handlar om nissan 200sx:D lycka till

gnytt
15 februari 2009 · 265 Inlägg

Tack mannen:)

Enya och Milo Johansson, pappas hjärtan.
Torger Tok i sina bästa dar
15 februari 2009 · 386 Inlägg

Lägg upp lite bilder kan bli en rolig tråd att följa tongue

tjooolihoo
Volvo v40 2.0 turbo "Blå faran" (2003)
Volkswagen Transporter "Skoterbil ljusbygge" (1994)
gnytt
15 februari 2009 · 265 Inlägg

Vet inte riktigt hur man gör för att lägga upp bilder i tråden?

Enya och Milo Johansson, pappas hjärtan.
MeloveGolf Vw trimmare
15 februari 2009 · 2 995 Inlägg

gnytt skrev:
Vet inte riktigt hur man gör för att lägga upp bilder i tråden?

"ladda upp bild i galleriet" knappen? roll

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Wompa Liggsår
3 juli 2009 · 106 Inlägg

Jag vill se bilder! Jag ska genomföra samma grejer som dig så jag vill se hur du går till väga big_smile

Den som inte kör fort är en mormor.
Kalle_Ponken
3 juli 2009 · 1 752 Inlägg

En Golf 2 Vr6 uppskattas alltid vældigt vældigt mycket big_smile Hur blir det med registering/besiktning sen då?
Hoppas på o få se lite bilder hær i tråden framøver med smile
Lycka till!

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!
gnytt
4 juli 2009 · 265 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/3813/699897_pq8bfe.jpg
Bilen som ska byggas om

https://www1.garaget.org/gallery/archive/3813/699899_h6ul5k.jpg
Lite rensat

https://www1.garaget.org/gallery/archive/3813/699900_hnoie5.jpg
Nya tanken, passa bra

https://www1.garaget.org/gallery/archive/3813/699901_schusk.jpg
smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/3813/699902_hosz89.jpg
Bromssystemet monterat

Enya och Milo Johansson, pappas hjärtan.
gnytt
4 juli 2009 · 265 Inlägg

Buren ska lackas i dag, valde mattsvart.

Enya och Milo Johansson, pappas hjärtan.
gnytt
4 juli 2009 · 265 Inlägg

Ja då var snart sparcoburen på plats, inpassad idag sen ska jag försöka hinna svetsta den den på fredag innan man ska jobba, lite knix att få dit lite rör, fick för mig att det var bara att kasta i och bulta fasst men shi fick jag;)

Enya och Milo Johansson, pappas hjärtan.
gnytt
4 juli 2009 · 265 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/3813/699904_8xmt8y.jpg
nya fälgarna

Enya och Milo Johansson, pappas hjärtan.
gnytt
4 juli 2009 · 265 Inlägg

Ja då har framtidshyllan utökats lite idag med lite smått och gott=)


* 6st JE kolvar för VR6 för 82mm borr, bearbetade för att ge 8,5:1 i komp med en stållamellpackning (Sharan VR6 orginal), belagd översida.

* VR6 block, nyborrat och planat med 82mm borr. Vevaxel ingår.

* ARP skruv/pinnskruv till Ramlager, Vevlager och topp. Dragna 1 gång sedan nya.

* VR6 topp, portad av erkännd motortrimmare. Mirafrästa säten, nya styrningar, tätningar och ventiler.

* Tryckplatta VR6 - Sachs förstärkt modell.

Bara kolvar och stakar som ska skickas också, hoppas dom kommer så fort som möjligt=)

Enya och Milo Johansson, pappas hjärtan.
gnytt
4 juli 2009 · 265 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/3813/699905_35m8d2.jpg
Börja klä om min inredning:)

Enya och Milo Johansson, pappas hjärtan.
gnytt
4 juli 2009 · 265 Inlägg

Då damp mina skärm och tröskelbreddare ner i garaget alla g60, såg trevligt ut när man hängde dit dom.

Enya och Milo Johansson, pappas hjärtan.
gnytt
4 juli 2009 · 265 Inlägg

Ja, då har man kommit en liten bit till då. Sparco-buren monterad, golven slipade och lackade med hammarlach sedan mattsvarta, kablar till batteriet i skuffen dragna, använde mig av 30mm2 sedan kopplingsblock i motorrummet, även en huvudströmsbrytare monterad på kabeln. Nästa grej blir att dra klart elsystemet.

Enya och Milo Johansson, pappas hjärtan.
gnytt
4 juli 2009 · 265 Inlägg

Drog klart elsystemet idag så nu börjar det snart likna en bil ocksåwink Tog fläkt och luftarm från vr6 och satte över på värmepaketsklumpen från golf 2 samt vreden från golf 3 så det passa och blev bra=)

Enya och Milo Johansson, pappas hjärtan.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang