Bilbatteri / elektricitet när är den farlig?

Rocke256
18 februari 2009 · 603 Inlägg

Hej

Denna fråga skapades i en annan tråd. Tyvärr så var den lite väl mycket of topic och slutade med pajkastning. Jag tycker fortfarande frågan är intressant så det är därför jag startar den igen. DENNA GÅNGEN UTAN PAJKASTNING! Administratörerna har mitt fulla medgivande att låsa tråden ifall samma visa börjar spelas igen.

Hur farliga är bilbatterier? Vissa påstår att man lätt kan ta på batteriets poler utan risk.
Jag har hört många olika saker gällande ström. Bl.a. att det är strömmen inte spänningen som har avgörande betydelse för hur mycket skada man får. Nu är jag inte långt ifrån säker men har för mig att det är över 50 mA som livet är i farozonen.

Som ni hör så har jag inte så stor koll. Jag vet att man inte bör röra ytor som leder ström och har klarat mig med det hitintills. Men bidra gärna med er kunskap.

Senast redigerat av polomononen (20 februari 2009)

Soderqvist
18 februari 2009 · 660 Inlägg

Förstår inte riktigt din fråga, man kan utan problem ta på polerna.. du kan till och med sänka ner batteriet i badkaret och hoppa i utan att det händer ett skit!

Det här är basic chemistry... så länge det inte är något som leder strömmen mellan polerna så är du inte i farozonen, dock rekommenderas det där med badkaret inte för om det skulle komma i lite NaCl (salt) i vattnet då jävlar händer det saker!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Rocke256
18 februari 2009 · 603 Inlägg

Okej vet du vid vilken ampere som olika skador uppstår också?

Iam2fast4U
18 februari 2009 · 1 534 Inlägg

Soderqvist skrev:
Förstår inte riktigt din fråga, man kan utan problem ta på polerna.. du kan till och med sänka ner batteriet i badkaret och hoppa i utan att det händer ett skit!

Det här är basic chemistry... så länge det inte är något som leder strömmen mellan polerna så är du inte i farozonen, dock rekommenderas det där med badkaret inte för om det skulle komma i lite NaCl (salt) i vattnet då jävlar händer det saker!

//Soderqvist

och eftersom människokroppen innehåller saltvatten så är det inte direkt lämpligt tongue

BMW E34 "538" (1990)
Janneutanb
18 februari 2009 · 7 267 Inlägg

Om man däremot hamnar i serie med t ex ett slutsteg då, vad händer?
Låt oss säga att man kapar av pluskabeln till ett monoblock på drygt 1000w och man håller i bägge ändarna sen börjar man spela.
Vad händer? big_smile

Jooster
18 februari 2009 · 30 Inlägg

Får väl göra mitt inlägg här då.
"Faran" när det gäller elektricitet är, helt korrekt, strömmen, inte spänningen. Man kan enkelt förklara det som så att ju mer spänning, desto ondare gör det, men det är inte farligt förrän du höjer strömmen till en viss nivå.

Växelström är livsfarlig vid ca 10 - 50mA. Du dör nästan med en gång vid 50mA. Detta förutsätter dock att strömmen passerar genom hjärtat, eller iallafall trakten där omkring. Tar du två spikar i en hand (och håller med olika fingrar) och sätter i eluttaget hemma, så dör du inte. Däremot kan du få rejäla brännskador på fingrarna. Men strömmen passerar alltid via den kortaste vägen, så den beger sig inte ut i kroppen.

Likström är inte livsfarlig förrän du närmar dig 120-150mA, där 150mA innebär att du dör inom ungefär en sekund. Även här gäller att strömmen passerar genom hjärtat.

Exakt vad du har för strömstyrka på ditt batteri vet jag inte, just den biten är jag inte så insatt i. Men lägger du bara armen mellan polerna så händer inte särskilt mycket, du lär känna det som att det "surrar" i din arm, men inte mycket mer.

Jag vet att jag inte har gett ett direkt svar på TS fråga, men förhoppningsvis har du fått lite mer kött på benen om man säger. Min rekommendation är dock att inte testa alltför mycket, elektricitet kan snabbt bli ganska farligt.

Ha det bra

Rocke256
18 februari 2009 · 603 Inlägg

Jooster skrev:
Får väl göra mitt inlägg här då.
"Faran" när det gäller elektricitet är, helt korrekt, strömmen, inte spänningen. Man kan enkelt förklara det som så att ju mer spänning, desto ondare gör det, men det är inte farligt förrän du höjer strömmen till en viss nivå.

Växelström är livsfarlig vid ca 10 - 50mA. Du dör nästan med en gång vid 50mA. Detta förutsätter dock att strömmen passerar genom hjärtat, eller iallafall trakten där omkring. Tar du två spikar i en hand (och håller med olika fingrar) och sätter i eluttaget hemma, så dör du inte. Däremot kan du få rejäla brännskador på fingrarna. Men strömmen passerar alltid via den kortaste vägen, så den beger sig inte ut i kroppen.

Likström är inte livsfarlig förrän du närmar dig 120-150mA, där 150mA innebär att du dör inom ungefär en sekund. Även här gäller att strömmen passerar genom hjärtat.

Exakt vad du har för strömstyrka på ditt batteri vet jag inte, just den biten är jag inte så insatt i. Men lägger du bara armen mellan polerna så händer inte särskilt mycket, du lär känna det som att det "surrar" i din arm, men inte mycket mer.

Jag vet att jag inte har gett ett direkt svar på TS fråga, men förhoppningsvis har du fått lite mer kött på benen om man säger. Min rekommendation är dock att inte testa alltför mycket, elektricitet kan snabbt bli ganska farligt.

Ha det bra

Tvärt om så gör du trådskaparen mycket glad med denna information. Ställde frågan lite konstigt. Men detta svar var deffenitivt ett som jag ville höra!

ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 februari 2009 · 8 744 Inlägg

Det krävs ju en viss spänning för att strömmen ska bli farlig för en människa, allt beroende av Ohms lag! Kroppen är ju ingen vidare bra ledare, alldeles för hög resistans. För att då en relativt liten ström (säg ca 100mA) ska kunna bli dödlig så måste spänningen alltså vara ganska så hög. Och som Jooster sa så är växelspänning farligare än likspänning och har lättare för att transportera strömmen genom kroppen. Att ta på polerna på ett bilbatteri är ju knappast farligt dock, likspänning och väldigt låg sådan!

Senast redigerat av ChriZtoffer (25 mars 2013)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
TurbOla Reservdansk
19 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Ah, kommer ihåg när man var liten...
Jag bor på bondgård, och har därför tillgång till elstängsel och stengärden. smile

Vi satt tre små pojkar uppkrupna på stengärdet för isoleringens skull, sen höll vi i eltråden med ena handen och petade på varandra, varvid vi fick rejäla knäppar på näsan, kan man säga. smile
Sadism på högsta nivå... tongue

Har ingen aningen om vad ampéren ligger på, men spänningen är ca 4-5000 volt.
Det kändes rejält, men vi dog åtminstone inte. smile

Egentligen tycker man strömmen skulle vara anpassad för nötkreatur, eftersom det är dom som stängslet är gjort för, och det är mycket större djur än vi människor.
Dock känner de av magnetfältet runt elstängslet innan de rör vid det, så det är sällan de går på det.

Det som åsyftas med min anekdot:
Kroppen i sig har ju ganska hög resistans, men el färdas kortaste vägen från punkt A till B, så har man otur krävs det nästan ingen ström alls, bara den rör vid rätt ställe.

Senast redigerat av TurbOla (19 februari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
myran Foto/Bilnörd
19 februari 2009 · 1 541 Inlägg

Volten känns och kan slå ut hjärtrytm osv..
Amp ger bränskador eller i värsta fall kokar dinna orgran.


12V går inte genom huden(Likström). så ta på ett bilbatteri är ofarligt. därimot lägger du en skruvmesel över så kan det spraka och sprätta ordentligt och med en jävla otur spränga batteriet.

Kombinationen 0.1V och 100A eller tvärt om blir inte så farligt då det bara motsvarar ca 10watt
Därimot säg 20v och 100A eller tvärt om ger helt plötsligt 2000watt.. nu är det helt plötsligt rätt farligt.

När effekten blir hög ovansett fall det är volten eller amperen som är hög så blir det farligt.

som åvan som skriver om elstängsel som är rätt ofarligt (kan dok va rent livsfarligt för en människa med svagt hjärta). ligger oftast på bara på någon mA dvs tusen delars AMP. vilket ger nästan ingen effekt alls trots den höga volten.

Senast redigerat av myran (19 februari 2009)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Rocke256
19 februari 2009 · 603 Inlägg

myran skrev:
Volten känns och kan slå ut hjärtrytm osv..
Amp ger bränskador eller i värsta fall kokar dinna orgran.


12V går inte genom huden(Likström). så ta på ett bilbatteri är ofarligt. därimot lägger du en skruvmesel över så kan det spraka och sprätta ordentligt och med en jävla otur spränga batteriet.

Kombinationen 0.1V och 100A eller tvärt om blir inte så farligt då det bara motsvarar ca 10watt
Därimot säg 20v och 100A eller tvärt om ger helt plötsligt 2000watt.. nu är det helt plötsligt rätt farligt.

När effekten blir hög ovansett fall det är volten eller amperen som är hög så blir det farligt.

som åvan som skriver om elstängsel som är rätt ofarligt (kan dok va rent livsfarligt för en människa med svagt hjärta). ligger oftast på bara på någon mA dvs tusen delars AMP. vilket ger nästan ingen effekt alls trots den höga volten.

Men om det är som du säger så är det watten som dödar (sammanfattat). Trodde det var amperen... Skillnaden i tankesättena blir att i ena fallet så dödar 50 mA medans om det andra stämmer så måste volten också vara hög för att skada.

vw_performance Greve
19 februari 2009 · 1 058 Inlägg

finns ett stort antal personer här på forumet som tror väldigt mkt. men verkar ha väldigt dålig koll på hur ström beter sig i praktiken. ohms lag och lite hederlig ellära överhuvudtaget hade inte skadat vissa.

tex så tar ström alltid den lättaste vägen, vilket betyder att om man tex kortsluter ett batteri med en skiftnyckel får man inte nån stöt eller liknande.. vilket vissa verkar tro. trots att det flyter kanske flera 1000-tals A genom skiftnyckeln är det ofarligt att hålla i den. (förutom att den kommer bli nåt in i helvete varm big_smile )

Sen ni som fortfarande inte tror att ett bilbatteri är ofarligt, vafan sitter inte batteripoler m.m skyddat mot beröring för om det hade inneburit livsfara att pilla på dom? tänk på USA, hur många hade inte stämt biltillverkarna på en sån sak wink

PoLoud =D
Rocke256
19 februari 2009 · 603 Inlägg

DON'T TRY THIS AT HOME

vw_performance skrev:
finns ett stort antal personer här på forumet som tror väldigt mkt. men verkar ha väldigt dålig koll på hur ström beter sig i praktiken. ohms lag och lite hederlig ellära överhuvudtaget hade inte skadat vissa.

tex så tar ström alltid den lättaste vägen, vilket betyder att om man tex kortsluter ett batteri med en skiftnyckel får man inte nån stöt eller liknande.. vilket vissa verkar tro. trots att det flyter kanske flera 1000-tals A genom skiftnyckeln är det ofarligt att hålla i den. (förutom att den kommer bli nåt in i helvete varm big_smile )

Sen ni som fortfarande inte tror att ett bilbatteri är ofarligt, vafan sitter inte batteripoler m.m skyddat mot beröring för om det hade inneburit livsfara att pilla på dom? tänk på USA, hur många hade inte stämt biltillverkarna på en sån sak wink

För att minska motfrågor till detta påstående så har jag konstaterat detta med en bilmekaniker. Strömmen går inte in i dig om du håller i en skiftnyckel (eller liknande). Verktyget fungerar som ett värmeelement fast mycket värre. Blir mycket, mycket varmt. Fick en liten historia på köpet. Denna mekaniker har en gång råkat tappa ett verktyg så strömmen leddes igenom verktyget (dock inte direkt mellan batteriets poler). Verktyget blev rödfärgat nästan direkt. Så man kan säga att det finns en hel del värmeutveckling.

DON'T TRY THIS AT HOME

Sharky
19 februari 2009 · 10 287 Inlägg

man får skilja på direkt och indirekt fara.

Direkt fara är alltså när spänningen blir så pass hög, i princip över ca 60V, så att man under olyckliga omständigheter kan få tillräckligt med ström genom kroppen för att orsaka skador på inre organ, brännskador och i värsta fall avlida.
Notera dock att tex statiskt elektricitet kan vara på många tusentals volt utan att vara farlig, här är nämligen energiinnehållet så litet att resulterade ström blir i princip noll.

Indirekt fara är när följderna av ett fel i en elektrisk anläggning, eller konsekvenserna av handhavande av elektrisk anläggning,  genererar risk för skada på egendom eller person. Här är det i princip alltid kortslutningseffekt som orsakar skada och hög kortslutningseffekt kan man ha i princip oavsett spänning.

Att ström tar kortaste vägen är inte sant. Ström går genom alla vägar den kan ta omvänt proportionellt mot respektive grens resistans (impedans).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
vw_performance Greve
19 februari 2009 · 1 058 Inlägg

Sharky skrev:
man får skilja på direkt och indirekt fara.

Direkt fara är alltså när spänningen blir så pass hög, i princip över ca 60V, så att man under olyckliga omständigheter kan få tillräckligt med ström genom kroppen för att orsaka skador på inre organ, brännskador och i värsta fall avlida.
Notera dock att tex statiskt elektricitet kan vara på många tusentals volt utan att vara farlig, här är nämligen energiinnehållet så litet att resulterade ström blir i princip noll.

Indirekt fara är när följderna av ett fel i en elektrisk anläggning, eller konsekvenserna av handhavande av elektrisk anläggning,  genererar risk för skada på egendom eller person. Här är det i princip alltid kortslutningseffekt som orsakar skada och hög kortslutningseffekt kan man ha i princip oavsett spänning.

Att ström tar kortaste vägen är inte sant. Ström går genom alla vägar den kan ta omvänt proportionellt mot respektive grens resistans (impedans).

/Göran

menar du det jag skrev?? läs en gång till i så fall..

sen det där med indirekt fara, har ju inte med strömmens påverkan på kroppen i sig att göra. vilket väl ändå var det som var huvudämnet i den här tråden?

Senast redigerat av vw_performance (19 februari 2009)

PoLoud =D
mange_240
19 februari 2009 · 1 562 Inlägg

att tänka på ta av armband, halsband, ringar inte för att man får en stöt utanför att man met största sannolikhet kan bränna av sig ett finger

Earons Servicetekniker
19 februari 2009 · 300 Inlägg

Jooster skrev:
Växelström är livsfarlig vid ca 10 - 50mA. Du dör nästan med en gång vid 50mA. Detta förutsätter dock att strömmen passerar genom hjärtat, eller iallafall trakten där omkring. Tar du två spikar i en hand (och håller med olika fingrar) och sätter i eluttaget hemma, så dör du inte. Däremot kan du få rejäla brännskador på fingrarna. Men strömmen passerar alltid via den kortaste vägen, så den beger sig inte ut i kroppen.

Anledningen till att växelströmmen är så farlig är för att musklerna m.m. börjar krampa. Om du får den spänning som vi har i väggen hemma dvs. 230V 50hz, genom hjärtat innebär det att hjärtat kommer att försöka slå med samma frekvens som elnätet, dvs. 100ggr/sekund. Vilket är dödligt. Dessutom tillkommer även brännskador.

MVH/Erik

Senast redigerat av MR2_Racing (19 februari 2009)

Go hard or Go home!
Toyota MR2 GTI "Nightpatrol" (1991)
DusanMandick Random Hero
19 februari 2009 · 4 047 Inlägg

vi gjorde lite mätningar i dagmed ett intsument som mäter spännings "spikar", så man kan springa runt på ett golv o ladda upp sig me statiskt eletricitet,  vissa kom upp till 30000 Volt! o de enda som hände var att man fick en liten liten stöt om man tog på någon eller något. Och där handlar de inte om många ampere tongue


Och till Myran . 12v går genom kroppen om du tar på polerna, men du märker de inte

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
DusanMandick Random Hero
19 februari 2009 · 4 047 Inlägg

MR2_Racing skrev:
230V 50hz, genom hjärtat innebär det att hjärtat kommer att försöka slå med samma frekvens som elnätet, dvs. 100ggr/sekund. Vilket är dödligt. Dessutom tillkommer även brännskador.

MVH/Erik

inte 100 ggr per sekund, 50 !

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Earons Servicetekniker
19 februari 2009 · 300 Inlägg

DusanMandick skrev:

MR2_Racing skrev:
230V 50hz, genom hjärtat innebär det att hjärtat kommer att försöka slå med samma frekvens som elnätet, dvs. 100ggr/sekund. Vilket är dödligt. Dessutom tillkommer även brännskador.

MVH/Erik

inte 100 ggr per sekund, 50 !

Nej 100ggr/sekund då sinuskurvan går från toppvärde till minvärde 50ggr sekund. Vilket innebär 100 svängningar / sekund.

Go hard or Go home!
Toyota MR2 GTI "Nightpatrol" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang