Bilbatteri / elektricitet när är den farlig?

DusanMandick Random Hero
19 februari 2009 · 4 047 Inlägg

MR2_Racing skrev:

DusanMandick skrev:

MR2_Racing skrev:
230V 50hz, genom hjärtat innebär det att hjärtat kommer att försöka slå med samma frekvens som elnätet, dvs. 100ggr/sekund. Vilket är dödligt. Dessutom tillkommer även brännskador.

MVH/Erik

inte 100 ggr per sekund, 50 !

Nej 100ggr/sekund då sinuskurvan går från toppvärde till minvärde 50ggr sekund. Vilket innebär 100 svängningar / sekund.

fortf bara 50 svängningar på 50 hz tongue

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Earons Servicetekniker
19 februari 2009 · 300 Inlägg

DusanMandick skrev:

MR2_Racing skrev:

DusanMandick skrev:

inte 100 ggr per sekund, 50 !

Nej 100ggr/sekund då sinuskurvan går från toppvärde till minvärde 50ggr sekund. Vilket innebär 100 svängningar / sekund.

fortf bara 50 svängningar på 50 hz tongue

Ja, skrev fel i förra inlägget. 50svängningar medade jag. Men du uppnår fortfarande två värden på varje period (50perioder/sekund) vilket i sin tur innebär att hjärtat kommer att försöka slå 100ggr/sekund.

Go hard or Go home!
Toyota MR2 GTI "Nightpatrol" (1991)
Lonefox Bad music kills good sound
19 februari 2009 · 7 241 Inlägg

MR2_Racing skrev:

DusanMandick skrev:

MR2_Racing skrev:
230V 50hz, genom hjärtat innebär det att hjärtat kommer att försöka slå med samma frekvens som elnätet, dvs. 100ggr/sekund. Vilket är dödligt. Dessutom tillkommer även brännskador.

MVH/Erik

inte 100 ggr per sekund, 50 !

Nej 100ggr/sekund då sinuskurvan går från toppvärde till minvärde 50ggr sekund. Vilket innebär 100 svängningar / sekund.

1Hz innebär en positiv och en negativ svängning för att nå en full cykel.
Så så sett har du rätt. Men tänk på en full cykel räknas som EN svängning. Alltså är det fort 50 svängningar per sekund wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Sharky
19 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Du skriver , citat "tex så tar ström alltid den lättaste vägen" vilket inte är korrekt. Strömdelning sker alltid.

Huvudämne eller inte så försöker jag bara reda ut begreppen kring frågan "Bilbatteri/ elektricitet när den är farlig", och fara kan uppstå på - som jag förklarar - direkt eller indirekt väg.

/Göran

vw_performance skrev:
menar du det jag skrev?? läs en gång till i så fall..

sen det där med indirekt fara, har ju inte med strömmens påverkan på kroppen i sig att göra. vilket väl ändå var det som var huvudämnet i den här tråden?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
DusanMandick Random Hero
19 februari 2009 · 4 047 Inlägg

Lonefox skrev:

MR2_Racing skrev:

DusanMandick skrev:

inte 100 ggr per sekund, 50 !

Nej 100ggr/sekund då sinuskurvan går från toppvärde till minvärde 50ggr sekund. Vilket innebär 100 svängningar / sekund.

1Hz innebär en positiv och en negativ svängning för att nå en full cykel.
Så så sett har du rätt. Men tänk på en full cykel räknas som EN svängning. Alltså är det fort 50 svängningar per sekund wink

ja du hängde me på hur jag mena tongue men de erik skriver e inte fel, bara att de e inte så man oftast ser de smile

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Sharky
19 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Om jag snabbt byter hatt till moderator-hatten så ber jag er som börjar att kasta skit att sluta med det omgående. Tråden blir låst om ni fortsätter och varningar kan utdelas.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Earons Servicetekniker
19 februari 2009 · 300 Inlägg

DusanMandick skrev:

Lonefox skrev:

MR2_Racing skrev:

Nej 100ggr/sekund då sinuskurvan går från toppvärde till minvärde 50ggr sekund. Vilket innebär 100 svängningar / sekund.

1Hz innebär en positiv och en negativ svängning för att nå en full cykel.
Så så sett har du rätt. Men tänk på en full cykel räknas som EN svängning. Alltså är det fort 50 svängningar per sekund wink

ja du hängde me på hur jag mena tongue men de erik skriver e inte fel, bara att de e inte så man oftast ser de smile

Exakt. Bara  att det som "lonefox" menar med en "negativ spänning" är att det inte är en riktig negativ spänning då en sinuskurva uppstår av en rotation på 360 grader.

Go hard or Go home!
Toyota MR2 GTI "Nightpatrol" (1991)
DusanMandick Random Hero
19 februari 2009 · 4 047 Inlägg

MR2_Racing skrev:

DusanMandick skrev:

Lonefox skrev:

1Hz innebär en positiv och en negativ svängning för att nå en full cykel.
Så så sett har du rätt. Men tänk på en full cykel räknas som EN svängning. Alltså är det fort 50 svängningar per sekund wink

ja du hängde me på hur jag mena tongue men de erik skriver e inte fel, bara att de e inte så man oftast ser de smile

Exakt. Bara  att det som "lonefox" menar med en "negativ spänning" är att det inte är en riktig negativ spänning då en sinuskurva uppstår av en rotation på 360 grader.

nu ska vi inte göra de för avancerat så de nästan blir off topic tongue vi kan iaf komma fram till att man ska undvika o få el genom sig så mkt man kan tongue

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Earons Servicetekniker
19 februari 2009 · 300 Inlägg

DusanMandick skrev:

MR2_Racing skrev:

DusanMandick skrev:

ja du hängde me på hur jag mena tongue men de erik skriver e inte fel, bara att de e inte så man oftast ser de smile

Exakt. Bara  att det som "lonefox" menar med en "negativ spänning" är att det inte är en riktig negativ spänning då en sinuskurva uppstår av en rotation på 360 grader.

nu ska vi inte göra de för avancerat så de nästan blir off topic tongue vi kan iaf komma fram till att man ska undvika o få el genom sig så mkt man kan tongue

Jag ber om ursäkt för det. Ja det är iaf en sak vi kan konstatera.

MVH/Erik

Go hard or Go home!
Toyota MR2 GTI "Nightpatrol" (1991)
Rocke256
19 februari 2009 · 603 Inlägg

Jag tycker det är bra med ordentlig information även om det kan springa iväg i svårighetsgrad.

Vi kan ju inte bara komma fram till att man inte ska få ström igenom sig. Vad hade det varit för tråd tongue "Hej jag undrat ifall det är bra att få ström igenom sig? big_smile Med tanke på hur dåligt jag formulerat frågan från början så tycker jag att tråden har givit bra kunskap.

Senast redigerat av polomononen (19 februari 2009)

vw_performance Greve
19 februari 2009 · 1 058 Inlägg

Sharky skrev:
Du skriver , citat "tex så tar ström alltid den lättaste vägen" vilket inte är korrekt. Strömdelning sker alltid.

Huvudämne eller inte så försöker jag bara reda ut begreppen kring frågan "Bilbatteri/ elektricitet när den är farlig", och fara kan uppstå på - som jag förklarar - direkt eller indirekt väg.

/Göran

vw_performance skrev:
menar du det jag skrev?? läs en gång till i så fall..

sen det där med indirekt fara, har ju inte med strömmens påverkan på kroppen i sig att göra. vilket väl ändå var det som var huvudämnet i den här tråden?

ja det är ju sant, men du skrev att jag påstod att ström tar den kortaste vägen, oh det gör den definitivt inte. har jag aldrig påstått, var bara det jag ville få fram.

sen är det ju klart att strömdelning sker. annars hade man ju inte kunnat parallell koppla nånting, för då hade det ju räckt med en milliohm skillnad så hade strömmen bara gått genom den "lättare" kretsen. tror nog du förstår vad jag menar, men du tycker väl bara det är kul att hitta småsaker att anmärka på.

jo det har du ju också rätt i, men tror dock frågan var inriktad på den direkta faran, alltså ström rakt genom kroppen. var ju det vi diskuterade när den förra tråden blev låst wink

Senast redigerat av vw_performance (19 februari 2009)

PoLoud =D
loudness
20 februari 2009 · 4 554 Inlägg

har rensat bort onödiga inlägg i tråden hoppas att tråden inte behöver mer påhopp och onödiga inlägg. sätter en klister på denna med.

vw_performance Greve
21 februari 2009 · 1 058 Inlägg

Brains skrev:
Om man däremot hamnar i serie med t ex ett slutsteg då, vad händer?
Låt oss säga att man kapar av pluskabeln till ett monoblock på drygt 1000w och man håller i bägge ändarna sen börjar man spela.
Vad händer? big_smile

såg inte denna förräns nu, men det kan jag svara på.

eftersom en strömkabel till ett slutsteg på säg 30mm2 bör ligga runt 0ohm, eller väldigt nära i alla fall, kommer det inte vara några förhinder att kunna dra väldigt mkt ström genom den.

men det som händer när du kapar kabeln och använder dig själv som "ledare", är ju att det blir VÄLDIGT hög resistans i kabeln, och knappt någon ström alls kommer kunna flyta genom kretsen med sån låg matningsspänning.

med andra ord: steget kommer inte göra ett tecken på att starta, och det kommer inte kännas av ett smack.

sen var det någon som i den andra tråden nämde att 9V batteri på tungan, varför känner man det då ??

jo på grund av att mellan polerna är det kanske 5 mm, med andra ord behöver strömmen bara färdas genom tungan 5mm, plus att tungan är fuktig. mao, bättre kontakt och väldigt mkt mindre resistans, och därför blir det lite ström som rusar och kittlar på tungan tongue

PoLoud =D
vw_performance Greve
21 februari 2009 · 1 058 Inlägg

loudness skrev:
har rensat bort onödiga inlägg i tråden hoppas att tråden inte behöver mer påhopp och onödiga inlägg. sätter en klister på denna med.

bra beslutat! var en del tråkiga saker som inte borde ha skrivits från första början.

Ber alla som känner sig påhoppade av mig om ursäkt! särskilt då LoneFox.

PoLoud =D
Ettehag
25 februari 2009 · 102 Inlägg

Den här länken kanske kan reda ut lite frågetecken i tråden? smile

http://www.tfe.umu.se/courses/elektro/a … onfara.pdf

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !
Rocke256
25 februari 2009 · 603 Inlägg

Bra länk!

Sharky
25 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Kompendiet är sådär...
Innehåller tyvärr både tvetydigheter och faktafel/slarvfel.

/Göran

Ettehag skrev:
Den här länken kanske kan reda ut lite frågetecken i tråden? smile

http://www.tfe.umu.se/courses/elektro/a … onfara.pdf

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Rocke256
25 februari 2009 · 603 Inlägg

Okej, själv så kollade jag bara lite snabbt vad den svarade på för frågor. Tänkte läsa den mer ordentligt senare. Synd om den innehåller för mycket fel hmm

Sharky
25 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Första delen om när skador uppstår är ok. Men när dom går in på elsystem så skall man ta det med en nypa salt.

/Göran

polomononen skrev:
Okej, själv så kollade jag bara lite snabbt vad den svarade på för frågor. Tänkte läsa den mer ordentligt senare. Synd om den innehåller för mycket fel hmm

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Phaetoon
25 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Jag kan intyga att man kan få rejäla stötar av bilbatterier och liknande. Men det gäller ju att man kommer åt med t.ex båda händerna så att strömmen måste ta en lång väg för att det ska kännas.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang