Bilbatteri / elektricitet när är den farlig?

Waylost
25 februari 2009 · 68 Inlägg

Vad jag fick lära mig när jag gick och blev elektriker var att DC är farligare än AC när den går genom hjärtat.

Efter som denna inte har några svägningar så får du hjärtstopp medans växelströmen fortfarande håller hjärtat igång fast med väldigt hög frekvens.

Som sagt det är strömen som dödar inte spänningen.
En jordfelsbrytare ligger idag i bostadshus på 30mA läckström men minns ej hur snabbt dom bryter.

Detta är iaf vad jag minns, men kan givetvis ha fel.

"Fuck no, not today, thank you kindly."
Livet utan turbo suger
Volvo V70R AWD "Silver torpeden" (1998)
Ettehag
25 februari 2009 · 102 Inlägg

Sharky skrev:
Kompendiet är sådär...
Innehåller tyvärr både tvetydigheter och faktafel/slarvfel.

/Göran

Ettehag skrev:
Den här länken kanske kan reda ut lite frågetecken i tråden? smile

http://www.tfe.umu.se/courses/elektro/a … onfara.pdf

Jag ber om ursäkt för detta, då det tydligen var lite dåliga underlag till det sam sades. Men hoppas att den kunde bidra till något.

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !
Sharky
26 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Du behöver inte alls be om ursäkt. Det är bara jag är bara lite mera petig än vad som kan anses normalt när det gäller elektricitet...roll
Jag började jobba i kraftverk och ställverksmiljö 1972 och är typ mentalt märkt för livet på nått sätt.

/Göran

Ettehag skrev:
Jag ber om ursäkt för detta, då det tydligen var lite dåliga underlag till det sam sades. Men hoppas att den kunde bidra till något.

Mvh Ettehag

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Ettehag
26 februari 2009 · 102 Inlägg

Sharky skrev:
Du behöver inte alls be om ursäkt. Det är bara jag är bara lite mera petig än vad som kan anses normalt när det gäller elektricitet...roll
Jag började jobba i kraftverk och ställverksmiljö 1972 och är typ mentalt märkt för livet på nått sätt.

/Göran

Ettehag skrev:
Jag ber om ursäkt för detta, då det tydligen var lite dåliga underlag till det sam sades. Men hoppas att den kunde bidra till något.

Mvh Ettehag

Okej okej, jo men som moderator måste du ju rätta till saker och underrätta dem som bidrar med felaktig information wink så jag förstår dig.

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !
faligkorven Gräftmannen ser dig.
22 april 2009 · 51 Inlägg

Phaetoon skrev:
Jag kan intyga att man kan få rejäla stötar av bilbatterier och liknande. Men det gäller ju att man kommer åt med t.ex båda händerna så att strömmen måste ta en lång väg för att det ska kännas.

FEL!

Den "långa vägen" som du beskriver skapar bara ett större elektriskt motstånd (högre ohmtal)

Ohms lag: U=IxR

U: Spänning (V)
I: Ström (A)
R: Motstånd (ohm)

Om vi gör om formeln.
I=U/R
Då kan vi konstatera att ju HÖGRE motstånd vi har desto MINDRE blir strömmen!!

DETTA ÄR HUGGET I STEN.

Att styla en Volvo är som att sminka en gris!!!!!!
Honda Civic "Gräftmobilen." (1997)
Jimm
22 april 2009 · 1 661 Inlägg

faligkorven skrev:

Phaetoon skrev:
Jag kan intyga att man kan få rejäla stötar av bilbatterier och liknande. Men det gäller ju att man kommer åt med t.ex båda händerna så att strömmen måste ta en lång väg för att det ska kännas.

FEL!

Den "långa vägen" som du beskriver skapar bara ett större elektriskt motstånd (högre ohmtal)

Ohms lag: U=IxR

U: Spänning (V)
I: Ström (A)
R: Motstånd (ohm)

Om vi gör om formeln.
I=U/R
Då kan vi konstatera att ju HÖGRE motstånd vi har desto MINDRE blir strömmen!!

DETTA ÄR HUGGET I STEN.

Om man ska vara petig så kan man nog allt få en stöt med 2 st öppna sår i ena armen och placera dom över polerna. Eller stoppa en sladd från varje pol på tungspetsen.
Men att på vanlig vis ta på batteripolerna är ju som sagt fullständigt ofarligt och känns inte alls.
Så kan man ju få stötar av andra grejer under huven t ex tändsystemet som ligger på tiotusentals volt. Men även det är ofarligt.

Och förresten, det är helt rätt det du säger. wink

Senast redigerat av Hardjim (22 april 2009)

nilsson_racing
26 april 2009 · 67 Inlägg

Hardjim skrev:

faligkorven skrev:

Phaetoon skrev:
Jag kan intyga att man kan få rejäla stötar av bilbatterier och liknande. Men det gäller ju att man kommer åt med t.ex båda händerna så att strömmen måste ta en lång väg för att det ska kännas.

FEL!

Den "långa vägen" som du beskriver skapar bara ett större elektriskt motstånd (högre ohmtal)

Ohms lag: U=IxR

U: Spänning (V)
I: Ström (A)
R: Motstånd (ohm)

Om vi gör om formeln.
I=U/R
Då kan vi konstatera att ju HÖGRE motstånd vi har desto MINDRE blir strömmen!!

DETTA ÄR HUGGET I STEN.

Om man ska vara petig så kan man nog allt få en stöt med 2 st öppna sår i ena armen och placera dom över polerna. Eller stoppa en sladd från varje pol på tungspetsen.
Men att på vanlig vis ta på batteripolerna är ju som sagt fullständigt ofarligt och känns inte alls.
Så kan man ju få stötar av andra grejer under huven t ex tändsystemet som ligger på tiotusentals volt. Men även det är ofarligt.

Och förresten, det är helt rätt det du säger. wink

varför ska man ha två öppna sår i armen

faligkorven Gräftmannen ser dig.
26 april 2009 · 51 Inlägg

För att man vill!

Att styla en Volvo är som att sminka en gris!!!!!!
Honda Civic "Gräftmobilen." (1997)
Freddah850 Elektriker
29 april 2009 · 139 Inlägg

polomononen skrev:
Hej

Denna fråga skapades i en annan tråd. Tyvärr så var den lite väl mycket of topic och slutade med pajkastning. Jag tycker fortfarande frågan är intressant så det är därför jag startar den igen. DENNA GÅNGEN UTAN PAJKASTNING! Administratörerna har mitt fulla medgivande att låsa tråden ifall samma visa börjar spelas igen.

Hur farliga är bilbatterier? Vissa påstår att man lätt kan ta på batteriets poler utan risk.
Jag har hört många olika saker gällande ström. Bl.a. att det är strömmen inte spänningen som har avgörande betydelse för hur mycket skada man får. Nu är jag inte långt ifrån säker men har för mig att det är över 50 mA som livet är i farozonen.

Som ni hör så har jag inte så stor koll. Jag vet att man inte bör röra ytor som leder ström och har klarat mig med det hitintills. Men bidra gärna med er kunskap.

Skulle kunna förklara det rätt så bra med ett praktexempel:
Det är som att spola dig i ögat. Har du en liten stråle (jämförelsevis hög spänning(volt)) men inte så kraftig, så gör det inte ont, men är den kraftig gör det ont som fan.
Har du då en bredare stråle ex vattenslang. (ex. 12V) så gör det ju inte så ont oavsett trycket.

Har aldrig fått någon kännbar stöt utav 12V själv smile

En riktig volvo är bakhjulsdriven!
Volvo 145 "Nyförvärvet" (1971)
Volvo Amazon "Amazonen" (1966)
740Glt16valve
5 maj 2009 · 247 Inlägg

Freddah850 skrev:

polomononen skrev:
Hej

Denna fråga skapades i en annan tråd. Tyvärr så var den lite väl mycket of topic och slutade med pajkastning. Jag tycker fortfarande frågan är intressant så det är därför jag startar den igen. DENNA GÅNGEN UTAN PAJKASTNING! Administratörerna har mitt fulla medgivande att låsa tråden ifall samma visa börjar spelas igen.

Hur farliga är bilbatterier? Vissa påstår att man lätt kan ta på batteriets poler utan risk.
Jag har hört många olika saker gällande ström. Bl.a. att det är strömmen inte spänningen som har avgörande betydelse för hur mycket skada man får. Nu är jag inte långt ifrån säker men har för mig att det är över 50 mA som livet är i farozonen.

Som ni hör så har jag inte så stor koll. Jag vet att man inte bör röra ytor som leder ström och har klarat mig med det hitintills. Men bidra gärna med er kunskap.

Skulle kunna förklara det rätt så bra med ett praktexempel:
Det är som att spola dig i ögat. Har du en liten stråle (jämförelsevis hög spänning(volt)) men inte så kraftig, så gör det inte ont, men är den kraftig gör det ont som fan.
Har du då en bredare stråle ex vattenslang. (ex. 12V) så gör det ju inte så ont oavsett trycket.

Har aldrig fått någon kännbar stöt utav 12V själv smile

jag vet inte freddah hur du förklarat för jag fattar inte även att vi går el båda två haha wink

det är 30 mA en jordfelsbrytare löser vid smile då är de personskydd brand är 300mA

Senast redigerat av 740Glt16valve (5 maj 2009)

:):) 740:):)
Chevrolet El Camino "SS candy röd" (1970)
Volvo 740 turbo "laddtrycket" (1986)
Witte Eclipse :P
6 maj 2009 · 254 Inlägg

Tja ni, som sagt beror strömstyrkan genom kroppen på hur hör resistans kroppen har, kroppens resistans kan på olika sätt varieras och det är olika farligt beroende på situation.
Bla ett sätt att ändra sin resistans är om mna är smutsig eller ej; om man har vart ute o meckat med bilen ett tag o e ordenkligt skitig och oljig om händerna kommer ju resistansen bli väldigt hög och det är därmed mindre farligt att arbeta med el (jag uppmanar er inte att stoppa in fingrarna i väggen bara för att ni är smutsiga men iaf med smutsiga fingrar kan man nästan ha en hand i vardera hål)
när man däremot är nyduschad och nästan foratfarnade blöt är det farligare för resistansen blir mindre och det är istället högst sannolikt att man tar stora skador/dör om man har fingarna i väggen smile

på tal vägguttag, att hålla en hand på ett element och sticka in en spik i ett hål i vägguttaget är 50/50 på att man dör, beror på att enbart det ena hålet är strömförande och det andra inte, coolt partytrick smile
näe seriöst ta det försiktigt med el!

amerikanska vägguttag är på ~100V 30Hz och det är helt ofarligt att peta i dem! om det är bra eller dåligt kan diskuterar för am. barn lärs sig inte att vara försiktiga med ström och ger även problem utomlands men det är inte farligt hemma, dessutom kan de inte koppla in stora strömkrävande maskiner som vi kan för det e inte lika hög effekt, detta kan ge problem för oss ov vi t.ex. försöker koppla in en hårfön i usa...

//Witte

//Witte
"Man har inte misslyckats förrens man har gett upp!"
Projekttråd
[img]http://www1.garaget.org/gallery/archive/73868/608717_64ywqo.jpg[/img]
Big_JN
6 maj 2009 · 2 126 Inlägg

Tycker det värsta när man håller på och skruva med motorn igång och kommer åt dom förbannade tändstiftskablarna, e ju ändå ca 30 000V som går där! Kittlar gott i fingrarna!

kalle_kalle
16 maj 2009 · 2 914 Inlägg

jag har som tumregel att alltid försöka ge fan i att få ström och så vidare då jag är livrädd ström.
tror det var ett halvtomt batteri jag var skitig om fingrarna (folkracebilar är inte direkt motortvättade eller allmänt rena) och "kortslöt med kroppen" (ena armen på pluspolen och den andra på minus polen) och då fick jag ström... jag kände hur hjärtat hoppade till (gjorde ont efteråt en liten stund)... inte bra... jag klara mig, men det kändes vill jag lova.
har hänt att jag gjort samma sak med tändstift också. kändes också. (nästan så det gjorde ont)...
sen detdär med ström via vägguttag så körde jag med rondellen en dag förra sommaren... vi har bara en billig modell, ja men jag kapa sen kände jag att det brände till som fan på armen. då fick jag ström genom kabeln då det var bara en billig skitrondell... ont gjorde jag det vill jag lova. tror det var nästan dödligt om det skulle passera genom hjärtat men blev som bara att jag la armen mot koppartråden då ena ledaren var framme.

Freddah850 Elektriker
24 maj 2009 · 139 Inlägg

740Glt16valve skrev:

Freddah850 skrev:

polomononen skrev:
Hej

Denna fråga skapades i en annan tråd. Tyvärr så var den lite väl mycket of topic och slutade med pajkastning. Jag tycker fortfarande frågan är intressant så det är därför jag startar den igen. DENNA GÅNGEN UTAN PAJKASTNING! Administratörerna har mitt fulla medgivande att låsa tråden ifall samma visa börjar spelas igen.

Hur farliga är bilbatterier? Vissa påstår att man lätt kan ta på batteriets poler utan risk.
Jag har hört många olika saker gällande ström. Bl.a. att det är strömmen inte spänningen som har avgörande betydelse för hur mycket skada man får. Nu är jag inte långt ifrån säker men har för mig att det är över 50 mA som livet är i farozonen.

Som ni hör så har jag inte så stor koll. Jag vet att man inte bör röra ytor som leder ström och har klarat mig med det hitintills. Men bidra gärna med er kunskap.

Skulle kunna förklara det rätt så bra med ett praktexempel:
Det är som att spola dig i ögat. Har du en liten stråle (jämförelsevis hög spänning(volt)) men inte så kraftig, så gör det inte ont, men är den kraftig gör det ont som fan.
Har du då en bredare stråle ex vattenslang. (ex. 12V) så gör det ju inte så ont oavsett trycket.

Har aldrig fått någon kännbar stöt utav 12V själv smile

jag vet inte freddah hur du förklarat för jag fattar inte även att vi går el båda två haha wink

det är 30 mA en jordfelsbrytare löser vid smile då är de personskydd brand är 300mA

aa, det var la kanske inte den bästa jämförelsen, men aja. har alddrig fått någon känbar stöt utav från bilen, förutom när man ska gå ut ibland o ska stänga, fy fan då kan det göra ont wink

fast 220V AC känns ju lite de me wink
de har vi ju båda känt på p.g.a skolan exemtionella utrustning wink d.v.s SKIT

En riktig volvo är bakhjulsdriven!
Volvo Amazon "Amazonen" (1966)
Volvo 145 "Nyförvärvet" (1971)
wuzl Blivande elektroingenjör
1 juni 2009 · 13 Inlägg

En till sak som kanske är värd att tillägga, men som kanske är lite offtopic, är en vidareutveckling på det som någon sa tidigare, att batteriet kan sprängas.

Om man kortsluter batteriet betyder det att strömmen kommer rusa så fort det bara går från plus till minus. Eftersom ett batteri har en inbördes resistans på några ohm kommer det produceras en effekt, i detta fall massor av värme. Och värme är ju som alla vet inte så nyttigt (om den inte kommer ifrån kupéfläkten en kall dag smile. Det kommer få batteriets vätskor att koka, och bygger upp ett övertryck som kan få batteriet att poppa. Jag kan tänka mig att det är ganska obrukbart efter det, samt att batterisyran kan spruta ut.

Så kortslutningar är också en fara!

Jag är ingen expert, jag bara tror det.
nilsson_racing
1 juni 2009 · 67 Inlägg

wuzl skrev:
En till sak som kanske är värd att tillägga, men som kanske är lite offtopic, är en vidareutveckling på det som någon sa tidigare, att batteriet kan sprängas.

Om man kortsluter batteriet betyder det att strömmen kommer rusa så fort det bara går från plus till minus. Eftersom ett batteri har en inbördes resistans på några ohm kommer det produceras en effekt, i detta fall massor av värme. Och värme är ju som alla vet inte så nyttigt (om den inte kommer ifrån kupéfläkten en kall dag smile. Det kommer få batteriets vätskor att koka, och bygger upp ett övertryck som kan få batteriet att poppa. Jag kan tänka mig att det är ganska obrukbart efter det, samt att batterisyran kan spruta ut.

Så kortslutningar är också en fara!

de smäller riktigt ordentligt. Att batterier kan smälla tycker jag är största faran

ekbergh ....:::Firebird:::....
2 juni 2009 · 60 Inlägg

nilsson_racing skrev:

wuzl skrev:
En till sak som kanske är värd att tillägga, men som kanske är lite offtopic, är en vidareutveckling på det som någon sa tidigare, att batteriet kan sprängas.

Om man kortsluter batteriet betyder det att strömmen kommer rusa så fort det bara går från plus till minus. Eftersom ett batteri har en inbördes resistans på några ohm kommer det produceras en effekt, i detta fall massor av värme. Och värme är ju som alla vet inte så nyttigt (om den inte kommer ifrån kupéfläkten en kall dag smile. Det kommer få batteriets vätskor att koka, och bygger upp ett övertryck som kan få batteriet att poppa. Jag kan tänka mig att det är ganska obrukbart efter det, samt att batterisyran kan spruta ut.

Så kortslutningar är också en fara!

de smäller riktigt ordentligt. Att batterier kan smälla tycker jag är största faran

jag lyckades kortsluta ett nyladdat batteri på en lastbil förra veckan roll vilket inte var så lyckat, han inte ens reagera över det förän det small, i regel blundar man ju av ren reflex, men de gick så fort att ja inte hann det, så ja fick batterisyra över hela mig, och i ögonen "inte skönt" stod å sköljde ögonen av och till i en halvtimme, och sen vart de en färd till akuten. men det gick bra som tur var. men tro mej, det smäller bra, och de går fort! och nyladdade batterier är speciellt farliga eftersom det utvecklas en sorts "knallgas" när man laddar dom! mvh

Pontiac Firebird "sport coupe" (1969)
wuzl Blivande elektroingenjör
2 juni 2009 · 13 Inlägg

ekbergh skrev:

nilsson_racing skrev:

wuzl skrev:
En till sak som kanske är värd att tillägga, men som kanske är lite offtopic, är en vidareutveckling på det som någon sa tidigare, att batteriet kan sprängas.

Om man kortsluter batteriet betyder det att strömmen kommer rusa så fort det bara går från plus till minus. Eftersom ett batteri har en inbördes resistans på några ohm kommer det produceras en effekt, i detta fall massor av värme. Och värme är ju som alla vet inte så nyttigt (om den inte kommer ifrån kupéfläkten en kall dag smile. Det kommer få batteriets vätskor att koka, och bygger upp ett övertryck som kan få batteriet att poppa. Jag kan tänka mig att det är ganska obrukbart efter det, samt att batterisyran kan spruta ut.

Så kortslutningar är också en fara!

de smäller riktigt ordentligt. Att batterier kan smälla tycker jag är största faran

jag lyckades kortsluta ett nyladdat batteri på en lastbil förra veckan roll vilket inte var så lyckat, han inte ens reagera över det förän det small, i regel blundar man ju av ren reflex, men de gick så fort att ja inte hann det, så ja fick batterisyra över hela mig, och i ögonen "inte skönt" stod å sköljde ögonen av och till i en halvtimme, och sen vart de en färd till akuten. men det gick bra som tur var. men tro mej, det smäller bra, och de går fort! och nyladdade batterier är speciellt farliga eftersom det utvecklas en sorts "knallgas" när man laddar dom! mvh

Tur att jag tog upp det, nu vet man att man ska vara ännu försiktigare med sådant. Skönt å höra att du inte blev av med dina ögon, lät inge vidare det där du tongue

Jag är ingen expert, jag bara tror det.
cmattsson
3 juli 2009 · 5 Inlägg

Witte skrev:
Tja ni, som sagt beror strömstyrkan genom kroppen på hur hör resistans kroppen har, kroppens resistans kan på olika sätt varieras och det är olika farligt beroende på situation.
Bla ett sätt att ändra sin resistans är om mna är smutsig eller ej; om man har vart ute o meckat med bilen ett tag o e ordenkligt skitig och oljig om händerna kommer ju resistansen bli väldigt hög och det är därmed mindre farligt att arbeta med el (jag uppmanar er inte att stoppa in fingrarna i väggen bara för att ni är smutsiga men iaf med smutsiga fingrar kan man nästan ha en hand i vardera hål)
när man däremot är nyduschad och nästan foratfarnade blöt är det farligare för resistansen blir mindre och det är istället högst sannolikt att man tar stora skador/dör om man har fingarna i väggen smile

på tal vägguttag, att hålla en hand på ett element och sticka in en spik i ett hål i vägguttaget är 50/50 på att man dör, beror på att enbart det ena hålet är strömförande och det andra inte, coolt partytrick smile
näe seriöst ta det försiktigt med el!

amerikanska vägguttag är på ~100V 30Hz och det är helt ofarligt att peta i dem! om det är bra eller dåligt kan diskuterar för am. barn lärs sig inte att vara försiktiga med ström och ger även problem utomlands men det är inte farligt hemma, dessutom kan de inte koppla in stora strömkrävande maskiner som vi kan för det e inte lika hög effekt, detta kan ge problem för oss ov vi t.ex. försöker koppla in en hårfön i usa...

//Witte

Får kritisera ditt partytrick lite där, då vi har växelspänning så byter spänningen håll 25 gånger per sekund, då har du 50%+50%=100% chans att dö

Exydos Car Audio
125,8 db musik på framdörrarna
faligkorven Gräftmannen ser dig.
4 juli 2009 · 51 Inlägg

cmattsson skrev:

Witte skrev:
Tja ni, som sagt beror strömstyrkan genom kroppen på hur hör resistans kroppen har, kroppens resistans kan på olika sätt varieras och det är olika farligt beroende på situation.
Bla ett sätt att ändra sin resistans är om mna är smutsig eller ej; om man har vart ute o meckat med bilen ett tag o e ordenkligt skitig och oljig om händerna kommer ju resistansen bli väldigt hög och det är därmed mindre farligt att arbeta med el (jag uppmanar er inte att stoppa in fingrarna i väggen bara för att ni är smutsiga men iaf med smutsiga fingrar kan man nästan ha en hand i vardera hål)
när man däremot är nyduschad och nästan foratfarnade blöt är det farligare för resistansen blir mindre och det är istället högst sannolikt att man tar stora skador/dör om man har fingarna i väggen smile

på tal vägguttag, att hålla en hand på ett element och sticka in en spik i ett hål i vägguttaget är 50/50 på att man dör, beror på att enbart det ena hålet är strömförande och det andra inte, coolt partytrick smile
näe seriöst ta det försiktigt med el!

amerikanska vägguttag är på ~100V 30Hz och det är helt ofarligt att peta i dem! om det är bra eller dåligt kan diskuterar för am. barn lärs sig inte att vara försiktiga med ström och ger även problem utomlands men det är inte farligt hemma, dessutom kan de inte koppla in stora strömkrävande maskiner som vi kan för det e inte lika hög effekt, detta kan ge problem för oss ov vi t.ex. försöker koppla in en hårfön i usa...

//Witte

Får kritisera ditt partytrick lite där, då vi har växelspänning så byter spänningen håll 25 gånger per sekund, då har du 50%+50%=100% chans att dö

Ni har fel båda två.
Amerikanerna har 60Hz.

Att hålla i ett element som är förbundet med PE (jord) och samtidigt peta i ett väggutag är bara dumt. Det är som sagt 50% chans att man petar i hålet som är förbundet med N (nolla) det är "ofarligt" men petar du i det andra L (fas) då är det inte lika bra.
Men om då anläggningen har en Jordfelsbryter kommer den att lösa ut, iom att det går ström i PE.

Att vidröra N (nolla) "skall" vara ofarligt. Men det är inte att rekommdera pga att det kan finnas spänning där i en anläggning som det är fel på

Från wikipedia!

Skador av elektricitet

Det är farligt att få elektriska strömmar genom kroppen. Strömstyrkor på knappt 1 milliampere brukar kunna förnimmas som kittlande, och strömmar över cirka 10 mA ger kramp i muskler som inte kan hävas förrän strömmen bryts. Spänningar som överstiger klenspänning anses vara farliga. Elektrisk ström kan dessutom ge brännskador.

Det finns flera viktiga faktorer för hur kroppen påverkas när en elektrisk ström passerar igenom den:

    * vilka kroppsdelar som är utsatta
    * hur lång tid man blir utsatt för strömmen.
    * hur stor strömstyrkan är (vilket i sig bestäms av spänningen och hur fuktig man är)
    * hur den elektriska strömmen passerar igenom kroppen.
    * om det är lik- eller växelström och i det senare fallet växelströmmens frekvens.

Farligast är om strömmen passerar thorax och hjärtat (till exempel genom att man med ena handen rör ett strömförande föremål och med den andra en jordad diskbänk). Kramper i hjärtat leder till hjärtflimmer eller hjärtstillestånd. Flimmer uppstår vid några tiotals milliampere, stillestånd vid något hundratal eller mer.[4]

Skadeverkan avtar vid högre frekvenser, vid 10 kilohertz har känseltröskeln ökat till den tiodubbla, och strömmar på 1 ampere vid 1 megahertz kan passera utan att man känner något eller får skador. Detta utnyttjas bland annat vid elektrokirurgi där den värme som utvecklas får blodet att koagulera.[4]

Om ni inte vet vad ni pratar om ska in ge fan i att spekullera om sådant som kan utsätta andra för fara.
El är inget att leka med!!!

jag har jobbat i branchen i 10år!

Att styla en Volvo är som att sminka en gris!!!!!!
Honda Civic "Gräftmobilen." (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang