Bilbatteri / elektricitet när är den farlig?

pellepopp
26 juli 2009 · 50 Inlägg

Hm?det är så låg spänning,så det är inte farligt!Däremot är ampere den samma om så spänningen är 12,8 volt eller 340 volt!Det innebär att man inte ska använda ringar o klockor o armband när man jobbar med batteri ,generator o startmotor!Du kan bränna fast klockan i köttet på armen om du har otur!

Jimm
2 augusti 2009 · 1 661 Inlägg

wuzl skrev:
En till sak som kanske är värd att tillägga, men som kanske är lite offtopic, är en vidareutveckling på det som någon sa tidigare, att batteriet kan sprängas.

Om man kortsluter batteriet betyder det att strömmen kommer rusa så fort det bara går från plus till minus. Eftersom ett batteri har en inbördes resistans på några ohm kommer det produceras en effekt, i detta fall massor av värme. Och värme är ju som alla vet inte så nyttigt (om den inte kommer ifrån kupéfläkten en kall dag smile. Det kommer få batteriets vätskor att koka, och bygger upp ett övertryck som kan få batteriet att poppa. Jag kan tänka mig att det är ganska obrukbart efter det, samt att batterisyran kan spruta ut.

Så kortslutningar är också en fara!

Nja. bilbatterier bildar ju vätgas när dom laddas och urladdas. I folkmun kallad knallgas.

Lonefox Bad music kills good sound
6 augusti 2009 · 7 241 Inlägg

Earons skrev:

DusanMandick skrev:

Lonefox skrev:

1Hz innebär en positiv och en negativ svängning för att nå en full cykel.
Så så sett har du rätt. Men tänk på en full cykel räknas som EN svängning. Alltså är det fort 50 svängningar per sekund wink

ja du hängde me på hur jag mena tongue men de erik skriver e inte fel, bara att de e inte så man oftast ser de smile

Exakt. Bara  att det som "lonefox" menar med en "negativ spänning" är att det inte är en riktig negativ spänning då en sinuskurva uppstår av en rotation på 360 grader.

Nu var det LÄNGESEDAN jag var inne i dne här tråden men jag fick mig ett ryck.

Du har ju positiv och negativ fas ja. Totalsumman av detta blir 360 grader som du säger JA men du har en nollpunkt med. Ta en cirkel...dela den på mitten. Flytta nu nedre delen så att du har två halvcirklar.
En uppe och en nere...vart möts dessa två? Jo vid en nollpunkt. All rörelse i vågen uppåt från nollpunkten blir positiv våg och all rörelse neråt således negativ. Sett från nollpunkten som referens. smile

Hardjim skrev:
Nja. bilbatterier bildar ju vätgas när dom laddas och urladdas. I folkmun kallad knallgas.

Tja......vätgas ihop med syre blir knallgas wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Exs Elektriker
14 september 2009 · 21 Inlägg

Så för att göra en kort sammanfattning av tråden då...

Till att börja med är det väl läge att förklara skillnaden mellan ström, spänning och motstånd för dem som inte riktigt greppat det.

Ellära kan man likna lite vid en ledning med vatten om vi säger att vattentrycket motsvarar spänningen (volt) i en elledning, mängden vatten som rinner motsvarar strömmen (ampere) och ledningens interna motstånd är detsamma som en kabels motstånd (resistans, mäts i ohm).
EXEMPEL: I en högtryckstvätt har du ganska högt tryck (spänning, volt) men i regel rinner det ändå inte igenom så jättemånga liter på en minut (ström, ampere). Visst kan det göra ont att bli sprutad på av en högtryckstvätt men du ska ha ganska mycket otur för att drunkna.. precis som med elstängslet. Detta kan du jämföra med t.ex en jättestor kommunal vattenledning där det rinner tusentals liter per minut (ström, ampere), men det är kanske inte något speciellt högt tryck (spänning, volt). Där drunknar du bra mycket lättare. Men om man inte har lite lite tryck (spänning, volt) så blir det inget flöde (ström, ampere) och vice versa. Högtryckstvätten kan ju inte göra så ont om det knappt finns något vatten att skicka iväg.

Kort och gott; Spänning (volt) gör ont medan ström (ampere) dödar.

I ett vanligt hus med en jordfelsbrytare avsedd för personskydd så bryter den i regel efter 30 millisekunder vid mer än 30 milliamperes felström.
EXEMPEL: Du har en vattenledning med ett visst antal liter/minut och så går det hål på ledningen så att i alla fall en del vattnet tar en annan väg, då känner jordfelsbrytaren av det. Precis som när strömmen går genom din kropp istället för dit den egentligen ska.

Något som diskuterats ganska livligt i tråden är det här med att strömmen går enklaste vägen, vilket den gör, men inte nödvändigtvis hela strömmen.
EXEMPEL: Du har en bäck som rinner fram till en mosse och vattnet ska transporteras till sjön på andra sidan mossen. Bäcken fortsätter att rinna i ett dike runt mossen (enklaste vägen), men det slinker även igenom en del vatten genom mossen.

När det gäller bilar så är det som många tidigare konstaterat; 12 volt är inte tillräckligt för att kunna skicka igenom någon vidare stor ström genom kroppen eftersom kroppen har såpass högt motstånd. Däremot om du kortsluter med en skiftnyckel som i princip inte har något motstånd alls så blir det en enorm strömrusning som kan ge mycket tråkiga konsekvenser. 24 volt har jag själv känt av vid ett par tillfällen men då genom att ge strömmen optimala förutsättningar genom att ha svettiga händer/fingrar och hålla 24 volt plus och minus i samma näve. 24 volt är med andra ord ganska ofarligt i sig men i kombination med ett par rejäla lastbilsbatterier som kan pumpa ut tusentals ampere blir 24 volt snabbt farligt även det - samma med 12 volt. För övrigt stämmer inte resonemanget med att t.ex kor borde känna av elstängsel mindre än vi gör, snarare mer. Elektriciteten vill ju ner i backen och istället för två ben som kan leda ner elen så har de ju fyra - blir ju riktigt bra fräs genom kossan då. Dessutom har ju kon sällan gympaskor e.d som isolerar vilket vi människor har.

När vi ändå är inne på det här med batterier så är ju vätgas + syre = knallgas, dvs ingen trevlig kombination och tyvärr så händer det alldeles för mycket olyckor pga detta. Jag har ett exempel som min svärfar var utför en gång och det kan nog sammanfatta dessa olyckor ganska bra. Traktorbatteriet var dött en morgon och det var kallt ute så han kopplade på laddaren på batteriet som satt som i en liten plåtlåda/ficka på traktorn. När han några timmar senare skulle plocka bort laddaren stängde han inte av laddarens ström först utan började med att lossa kablarna vid batteriet. Det bildades då en liten gnista som antände knallgasen som byggts upp i det lilla oventilerade batteriutrymmet. PANG! Det fick bli snö i ögonen och en snabb resa till akuten, dock klarade han sig med både ögon och ansikte i behåll som tur var.

Det är även pga knallgas som man ska tänka sig för när man ger en "död" bil starthjälp. Plus till plus som vanligt men sen sätter du minus på ena batteriet till ANNAN JORD på andra bilen. Detta för att den "sista" anslutningen man gör i regel skapar en gnista och för att inte antända eventuell knallgas vid batterierna så sätter man den i t.ex motorn eller annan del med god jord för att flytta gnistan bort från batteriet.

Slutligen vill jag bara säga till den som "kan och vet allt" att jag är mycket väl medveten om att mina jämförelser med vatten inte är perfekta på något sätt, men det gör det mycket enklare att få en bild av det här med ström och spänning för den som inte kan. Annars är ju inte el och vatten någon bra kombination även fast de har vissa likheter. I övrigt hoppas jag att jag inte glömt något och ni får rätta mig om jag har fel, är ganska trött i skrivande stund.

/Erik

Senast redigerat av Exs (14 september 2009)

Saablar vilken tjusig Volvo! =)
Flytta på er cyklistjävlar, hallontårta smakar bäst efter bilkörning!
bumpe Lastbilsmekaniker
15 september 2009 · 3 878 Inlägg

Vill även höja ett varningens finger för att det finns faktiskt kablar i en bil som har rent dödlig kombination av spänning och ström!
Tändsystemet på en bensinbil kan störa hjärtrytmen, men man får oftast bort fingrarna fort och 12/24 har då aldrig skadat mig mer än kittlat lite när man är svettig och håller 2 kablar i samma hand...
Moderna CDI-bilar kan ha spänning på uppmot 200V till injektorerna och med bra mycket mer tillgänglig ström än vad ett vanligt tändsystem har!
Även drivningen till xenon-lampor är rent farlig!

Så det är inte "säker" spänning överallt i en bil längre!

Exs Elektriker
16 september 2009 · 21 Inlägg

bumpe skrev:
Vill även höja ett varningens finger för att det finns faktiskt kablar i en bil som har rent dödlig kombination av spänning och ström!
Tändsystemet på en bensinbil kan störa hjärtrytmen, men man får oftast bort fingrarna fort och 12/24 har då aldrig skadat mig mer än kittlat lite när man är svettig och håller 2 kablar i samma hand...
Moderna CDI-bilar kan ha spänning på uppmot 200V till injektorerna och med bra mycket mer tillgänglig ström än vad ett vanligt tändsystem har!
Även drivningen till xenon-lampor är rent farlig!

Så det är inte "säker" spänning överallt i en bil längre!

Snart dags för jordfelsbrytare även i bilarna då hehe wink

Saablar vilken tjusig Volvo! =)
Flytta på er cyklistjävlar, hallontårta smakar bäst efter bilkörning!
Phaetoon
8 oktober 2009 · 8 156 Inlägg

Exs skrev:
Så för att göra en kort sammanfattning av tråden då...
/Erik

Väldigt bra skrivet, men jag skulle valt ett annat sätt att beskriva det på.

Jag skulle säga att spänningen (voltstyrkan) är bredden på ån. Lite mer spännande att ta sig över en stor flod än ett smalt dike. Ju högre spänning, ju större risk att man får en stöt. (Eller blir nedkyld om vi ska jämföra med vatten). Det är inget som skadar om man inte kommer till riktigt höga nivåer.
Folk har överlevt blixtnedslag.

Strömmen i ån motsvarar hur snabbt vattnet i ån rör sig. Dvs ampere (strömstyrka). Om strömmen är för stark så kan man inte simma över ån, vilket leder till att man fastnar i strömmen och drunknar/förolyckas (eller hamnar på fel ställe).

Den totala mängden vatten som passerar motsvaras av Watt.  Dvs (ungefär) summan av Volt x Ampere.
Motståndet (Ohm) får väl sägas motsvara stora stenar i vattnet som minskar spänningen.


Ju högre spänning desto längre kan elen "hoppa"
Det är därför man inte ska gå nära en nedfallen elledning på 20 000 volt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
dbjanoz
16 november 2009 · 1 785 Inlägg

polomononen skrev:
Hej

Denna fråga skapades i en annan tråd. Tyvärr så var den lite väl mycket of topic och slutade med pajkastning. Jag tycker fortfarande frågan är intressant så det är därför jag startar den igen. DENNA GÅNGEN UTAN PAJKASTNING! Administratörerna har mitt fulla medgivande att låsa tråden ifall samma visa börjar spelas igen.

Hur farliga är bilbatterier? Vissa påstår att man lätt kan ta på batteriets poler utan risk.
Jag har hört många olika saker gällande ström. Bl.a. att det är strömmen inte spänningen som har avgörande betydelse för hur mycket skada man får. Nu är jag inte långt ifrån säker men har för mig att det är över 50 mA som livet är i farozonen.

Som ni hör så har jag inte så stor koll. Jag vet att man inte bör röra ytor som leder ström och har klarat mig med det hitintills. Men bidra gärna med er kunskap.

Bilbatteriets poler kan du utan problem hålla över. Jag ska ge ett exempel på varför det är så.

Vi mäter resistansen mellan händerna, man får då fram lite olika värden beroende på hur fuktig hud man har men jag gör en mätning med blöta händer för att få så bra ledningsförmåga som möjligt alltså sämsta läget om man inte vill ha ström i sig. Ca 45kohm har jag mellan händerna mätt fuktiga.

Vi använder oss av ohm's lag eftersom det handlar om likspänning är formlerna "enkla". Ohm's lag beskriver förhållandet mellan resistans, spänning och ström. (Förhållandet mellan dessa är alltid linjärt om man bortser från temperatur svängningar) http://sv.wikipedia.org/wiki/Ohms_lag

Om vi då har 13.5Volt vilket ett batteri oftast har och vår resistans är 45kohm hur mycket ström flyter det då igenom kroppen?

Vi tar 13,5Volt / 45000 ohm = 0,3mA

Svar: 0,3mA ström igenom kroppen. Det krävs runt 1mA för att känna och runt 10-20mA och uppåt för att det ska dödligt.

Anledningen till att man kan bränna sig är om man har fingrarna mellan t ex batteripolsko och batteripol när man ska ansluta dem. Bilen innehåller ett antal komponenter som har kapacitans. Alltså kondensatorer. De laddas upp när du ska återmontera batteripolen och det blir en kortvarig strömrusning som bara varar runt 0.2 sekunder.

Det är riktigt att det är mängden ström som passerar våran kropp som är farlig för oss. Men för att den ska lyckas flyta i tillräcklig mängd behöver den också tillräckligt hög spänning. Detta för att kompensera för vår höga resistans.

Ett bilbatteri har strömresurser från runt 500A och uppåt. Men är fortfarande helt ofarligt så länge man inte lastar ner resistansen över polerna till för långa värde. Vi tar de 13.5volten och säger att vi kopplar in en glödlampa som har en resistans på 1,35ohm.

13,5 / 1,35ohm = 10A denna lampa använder då ca 2% av batteriets maximala strömresurs.

Senast redigerat av dbjanoz (16 november 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Driftkungen Saab - Move Your Mind
28 november 2009 · 1 094 Inlägg

30mA (0,030A) under 0,03sek är lite under gräns vad en människaklarar av. Därav vi bör använda jordfelsbrytare i våra villor som löser ut vid 30mA felström och ungefär efter 0,03sek.

Senast redigerat av Driftkungen (28 november 2009)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
BMW 325ia Cab "Passar inte Sveriges väder..." (1994)
Saab 9-3 Aero SS "Brukis" (2004)
dbjanoz
20 februari 2010 · 1 785 Inlägg

1% av alla Pegout 407or brinner upp enligt statestiken, detta läste jag i en artikel för några år sedan. Hittar tyvärr inte informationen om det på nätet men Pga kortslutning av en kabel som går genom torpedväggen som inte är avsäkrad och är för dåligt isolerad var det.

En annan vanlig grej är tydligen värmen i stolarna mm, som kan vara en fara ur brandsynpunkt.

http://www.aftonbladet.se/bil/article145467.ab

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
MrTorture
25 maj 2010 · 682 Inlägg

ang rubriken. Det är ju klart att det inte är hälsosamt att leka med ström. Tror inte att det är dödsdom att ta på båda polerna samtidigt, testade igår. kände inte ett skit. jag har ju ändå flera tusen Ohm resistans i min kropp så Ström tot = Väldigt liten.

Jimm
17 juni 2010 · 1 661 Inlägg

MrTorture skrev:
ang rubriken. Det är ju klart att det inte är hälsosamt att leka med ström. Tror inte att det är dödsdom att ta på båda polerna samtidigt, testade igår. kände inte ett skit. jag har ju ändå flera tusen Ohm resistans i min kropp så Ström tot = Väldigt liten.

Bra, du har rätt. Du får ingen strömgenomgång överhuvudtaget pga kroppens resistans.
Kan inte folks sluta med sina teorier nu då?

parayaCar
22 augusti 2010 · 424 Inlägg

På gamla mercedesbussar sitter batteriet i en balja under förarstolen. När man börjar tänka på det här med el funderar man lite vad de tänkte på. Ska man skruva loss en pol är man skitskraj att nyckeln ska ta i baljan och polen samtidigt.

Nu är ju baljan förvisso målad men det finns en chans att nyckeln tar i skenorna som förarstolen går efter.

Är de dum i huvudet eller är det jag som tänker fel?
Om jag alltid börjar och slutar med minuspolen kan inget mysko hända, ELLER HUR? O_o O_o

**// Toyota \\**
Drönirettab
22 augusti 2010 · 21 761 Inlägg

Ja, då börjar man alltid med minuspolen, helt klart. Påminner litegrann om batteriet på en 240, där sitter pluspolen närmast innerskärmen och är man riktigt slarvig så kan det bli kortslutning. smile

Mtsubishi L300 har också batteriet under förarstolen, men där är risken att man kommer åt själva golvet istället.

Gison
23 oktober 2010 · 39 Inlägg

ett bilbatteri är väldigt farligt eftersom det går att ta ut väldigt många ampere ur det... spänningen är låg men amperen kan bli hög.  prova kortslut mellan två trådar och ta i skarvarna tex   (obs gör inte)

BMW 318is (1992)
Imanol
4 januari 2011 · 2 Inlägg

Hej! Jag har en Toyota. Vi köpte en Corolla 98, 2 dörrar till frun i maj. Batteriet laddar ur. Här om dagen satte jag den på laddning utan att kopla bort -polen! nu fungerar inte centrallåset och larmet! Vad kan jag hitta hjälp, hittar inget i forumet. Är helt ny här och vilse... Tacksam för svar.

TommyBelair-56
4 juni 2011 · 12 Inlägg

Då människokroppen har ett ganska högt inre motstånd så kan inte strömmen komma upp farliga nivåer förrän man passerar 60V (ett värde med marginal). All spänning under 60V kallas skyddsklenspänning.
Man måste dock komma ihåg att i kombination med verktyg, ringar o dyligt kan kortslutningsströmmen bli oändligt hög med brännskador som risk.

christofer_k Vorsprung durch Technik
14 augusti 2011 · 2 432 Inlägg

Jimm skrev:

faligkorven skrev:

Phaetoon skrev:
Jag kan intyga att man kan få rejäla stötar av bilbatterier och liknande. Men det gäller ju att man kommer åt med t.ex båda händerna så att strömmen måste ta en lång väg för att det ska kännas.

FEL!

Den "långa vägen" som du beskriver skapar bara ett större elektriskt motstånd (högre ohmtal)

Ohms lag: U=IxR

U: Spänning (V)
I: Ström (A)
R: Motstånd (ohm)

Om vi gör om formeln.
I=U/R
Då kan vi konstatera att ju HÖGRE motstånd vi har desto MINDRE blir strömmen!!

DETTA ÄR HUGGET I STEN.

Om man ska vara petig så kan man nog allt få en stöt med 2 st öppna sår i ena armen och placera dom över polerna. Eller stoppa en sladd från varje pol på tungspetsen.
Men att på vanlig vis ta på batteripolerna är ju som sagt fullständigt ofarligt och känns inte alls.
Så kan man ju få stötar av andra grejer under huven t ex tändsystemet som ligger på tiotusentals volt. Men även det är ofarligt.

Och förresten, det är helt rätt det du säger. wink

kan då säga att  de med sladdar till tungan  från bilbatteri  gör jävligt ont  xD har  testat:P

JeepErnie
10 september 2011 · 40 Inlägg

12v bilbatteri är helt ofarlig spänning.Tänk på att i moderna bilar finns det högspänningssystem i bla xenonljus, tändning motorvärmare osv som kan skada känsliga. En råkortis mellan polerna kan däremot snabbt starta en brand.
Pillande kring airbag kablage kan också utlösa denna genom statisk elektricitet.
Bra att man är nyfiken och frågar,annars lär man sig aldrig något.

Jeep wrangler "laredo" (1988)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
10 september 2011 · 5 092 Inlägg

hoppade över några sidor i detta forum efter att jag läste 1a sidan.

Någon som vet hur det är med vanliga typ aa batterier??
Sanning eller inte vet jag ej, men har någon gång för länge sidan hört om någon som lyckades dö av ett vanligt AA batteri?? Tror han häll i det med ena handen & slickade på det eller om det stoppades i munnen eller liknande?

Är detta ens möjligt att det händer eller är det bara bullshit?

Såg dock häromdan på mythbusters eller vad det heter och han tröck in ett AA batteri i munnen utan några som helst problem så att säga.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang