Bilbatteri / elektricitet när är den farlig?

Drönirettab
10 september 2011 · 21 761 Inlägg

Batteriet har bara ca 1,5 V spänning, om någon dör av att testa ett AA batteri på det sättet så hade den personen antingen något "fel" på sin kropp (typ enormt känsligt hjärta eller liknande) eller så hände det  något med batteriet (explosion kanske). Det enda som normalt sett händer vid detta test är att det "kittlar" i munnen, funkar alltså för att kolla om batteriet är tomt eller har någorlunda spänning. smile

Nu har det redan konstaterats flera gånger i tråden att man kan kan hålla händerna på batteripolerna utan att det är någon fara, men även jag bekräftar att det är sant genom eget test. Inte ens det minsta pirrande kändes. Däremot kan som sagt tändsystem och Xenonutrustning ge skadliga stötar pga hög spänning (dock inte testat själv).

JeepErnie
10 september 2011 · 40 Inlägg

Han kanske svalde batteriet wink

Jeep wrangler "laredo" (1988)
Drönirettab
10 september 2011 · 21 761 Inlägg

Det har jag heller inte provat själv, men tvivlar på att det är speciellt nyttigt iaf. Fel sätt att få i sig "extra energi". wink

Mike_87 V O L V O
27 september 2011 · 401 Inlägg

polomononen skrev:
Hur farliga är bilbatterier? Vissa påstår att man lätt kan ta på batteriets poler utan risk.
Jag har hört många olika saker gällande ström. Bl.a. att det är strömmen inte spänningen som har avgörande betydelse för hur mycket skada man får. Nu är jag inte långt ifrån säker men har för mig att det är över 50 mA som livet är i farozonen.

Som ni hör så har jag inte så stor koll. Jag vet att man inte bör röra ytor som leder ström och har klarat mig med det hitintills. Men bidra gärna med er kunskap.

Vid 20mA så känns det redan med kittlingar i fingrar och vissa kramper, men ungefär 50-60mA är det nära döden. Man kan få brännskador och väldigt svåra kramper.
Totala strömmen som man kan klara är cirka 80mA, men då under bara ett par sekunder.

Det stämmer det du säger: "Bl.a. att det är strömmen inte spänningen som har avgörande betydelse för hur mycket skada man får".

Du kan få i dig 10.000Volt, men har du bara 10mA så känns det inte. Strömmen går då bara jäkligt fort genom kroppen men att du påverkas är minimalt.

Jag har fått i mig 10A genom handen i årskurs 1 på el-programmet och det kändes kan jag säga...hela handen flög iväg i luften.

V O L V O 7 4 0
_____________________________
TommyBelair-56
30 september 2011 · 12 Inlägg

18mA ger förstörda plättar i blodet! 30mA stor risk att dö 50mA Hjärtat stannar.
Sen kan det vara så att en stor ström bara går genom en kroppsdel och inte i hjärtat. Då bränner man sönder kroppsdelarna men hjärtat funkar!

Mike_87 V O L V O
2 oktober 2011 · 401 Inlägg

Ja, skrev fel i förra inlägget. 50svängningar medade jag. Men du uppnår fortfarande två värden på varje period (50perioder/sekund) vilket i sin tur innebär att hjärtat kommer att försöka slå 100ggr/sekund.

Du menar effektivvärdet och toppvärdet.
I positiv sinuskurva uppstar det mer än 230V och i minus uppstår det lägre än 230V.
De 230V som vi har som effektvärdet är 2ggr per sekvens.
Men kurvan är 50gr i sekunden.
Effekten uträknat i 230V är 100ggr, alltså 2ggr/ sekvens.

Låter kanske dumt, men det fick jag lära mig på Elprogrammet.

V O L V O 7 4 0
_____________________________
Pir4t
13 oktober 2011 · 42 Inlägg

Får väl dra mitt strå till stacken också, nu är elkusnkaperna lite daterade (gick i skolan för 4år sedan) så här har vi vad jag kommer ihåg(håller på med lågspänning till vardags så är ganska säger på min sak smile)

För att stanna hjärtat behöver du ha 50mA genom det(eller väldigt nära) , från arm till arm har en TORR kropp ca 20000 Ohm resistans , en blöt kropp har betydligt mindre(runt 10000 om jag minns rätt).

Har du ett 12volts bilbatteri och tar på polerna med varsin hand passerar i teorin ungefär en halv mA genom din kropp.(det är även DC så det enda som händer är att musklerna drar ihop sig om strykan ökar, tillskillnad från AC som växlar mellan att dra ihop och spänna ut, tar du på ett elstaket så känner du detta)
Stoppar du varsitt finger i eluttaget i väggen får du 115mA genom dig (DVS du dör i dom flesta fallen)

Får du för dig att byta ut ett finger mot en tå så har du ca 30000Ohm att leka med.
Du får då 76mA genom dig, dvs du dör här med , dock överlever fler pga att ström(speciellt växelström) går på utsidan av medlet det "färdas" genom(anledningen till att du har massa små koppartrådar i kablarna du drar).

Luft har väldigt hög resistans , och för att elektricitet ska gå genom den så behövs det ca 100 000V för 1cm "hopp".

Hoppas det hjälper smile

Senast redigerat av Pir4t (13 oktober 2011)

BMW 323i "Emtrii" (1998)
smekallracing
5 april 2012 · 385 Inlägg

hahahahahahaha tongue

Soderqvist skrev:
Förstår inte riktigt din fråga, man kan utan problem ta på polerna.. du kan till och med sänka ner batteriet i badkaret och hoppa i utan att det händer ett skit!

Det här är basic chemistry... så länge det inte är något som leder strömmen mellan polerna så är du inte i farozonen, dock rekommenderas det där med badkaret inte för om det skulle komma i lite NaCl (salt) i vattnet då jävlar händer det saker!

//Soderqvist

börn i varje hörn är fett rätt;)
BMW e36 dubbelturbo "besten" (1992)
BoRag
16 april 2012 · 118 Inlägg

En gång råkade jag koppla polerna fel dvs pluskabeln på minus och minuskabeln på plus (klantigt jag vet)
men det blixtrade och började ryka så ja drog bort ena kabeln direkt och trodde att jag pajat batteriet men
som tur va verkade inte batteriet tagit skada av det.

Saab 9-3 (2006)
Mike_87 V O L V O
16 april 2012 · 401 Inlägg

mjrn skrev:
En gång råkade jag koppla polerna fel dvs pluskabeln på minus och minuskabeln på plus (klantigt jag vet)
men det blixtrade och började ryka så ja drog bort ena kabeln direkt och trodde att jag pajat batteriet men
som tur va verkade inte batteriet tagit skada av det.

Har man otur så kan det explodera pga knallgas som utvecklas.
Jag råkade faktiskt nudda chassit med + , och mitt batteri blev sämre så det byttes smile

Jag skulle lossa batteriets ena anslutning och hade en ledande blocknyckel och råkade komma åt jorden på ABS-pumpen och blev en stor blixt sad
BLEV SKITRÄDD!

Senast redigerat av Mike_87 (16 april 2012)

V O L V O 7 4 0
_____________________________
BoRag
16 april 2012 · 118 Inlägg

Ja det är ju inget att rekommendera och speciellt inte som jag hade ett sprillans batteri. Jag förvirrades av att jordkabeln var röd och såg inte mitt misstag förräns det började ryka.

En sak jag undrar över är. Tänkte koppla in en huvudströmbrytare i en gammal jänk. Nu är jag inget geni på el.
Men vilket är det lämpligaste sättet att koppla in en sådan. I min tankevärd skulle det vara
att helt enkelt sätta brytaren på jordkabeln mellan minuspolen och karossen?

Har sett att det finns brytare på Biltema, duger dom tro?
Batteriet är på 80ah.

Saab 9-3 (2006)
astrakalle VVS-Montör
20 april 2012 · 231 Inlägg

Iam2fast4U skrev:

Soderqvist skrev:
Förstår inte riktigt din fråga, man kan utan problem ta på polerna.. du kan till och med sänka ner batteriet i badkaret och hoppa i utan att det händer ett skit!

Det här är basic chemistry... så länge det inte är något som leder strömmen mellan polerna så är du inte i farozonen, dock rekommenderas det där med badkaret inte för om det skulle komma i lite NaCl (salt) i vattnet då jävlar händer det saker!

//Soderqvist

och eftersom människokroppen innehåller saltvatten så är det inte direkt lämpligt tongue

haha ja visserligen så nämde du inte om badkaret innehöll vatten heller hehe för vatten är ju strömledande hehe

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
astrakalle VVS-Montör
20 april 2012 · 231 Inlägg

M_Broberg skrev:

astrakalle skrev:
haha ja visserligen så nämde du inte om badkaret innehöll vatten heller hehe för vatten är ju strömledande hehe

Rent vatten är inte strömledande (tex batterivatten, also known as Destilerat vatten) men skitigt eller joniserat vatten är strömledande. vilket i princip allt vatten är utom då i labb och till batterier

nej där håller jag inte med, "rent vatten" är strömledande... batteri vatten är destilerat vatten asså inte rent vatten utan vatten som har filtrerats, kokats och blivit ånga sen vatten. men jag fattar vad du menar!

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
Alex-s Bakhjulskrafs
20 april 2012 · 1 479 Inlägg

det är alldeles för mycket gissningar och skrock här för att denna tråden ska kunna tas seriöst.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
jeppanh0e Man kan göra så, men det är inte rätt
1 juni 2012 · 369 Inlägg

astrakalle skrev:

M_Broberg skrev:

astrakalle skrev:
haha ja visserligen så nämde du inte om badkaret innehöll vatten heller hehe för vatten är ju strömledande hehe

Rent vatten är inte strömledande (tex batterivatten, also known as Destilerat vatten) men skitigt eller joniserat vatten är strömledande. vilket i princip allt vatten är utom då i labb och till batterier

nej där håller jag inte med, "rent vatten" är strömledande... batteri vatten är destilerat vatten asså inte rent vatten utan vatten som har filtrerats, kokats och blivit ånga sen vatten. men jag fattar vad du menar!

Har lärt mig att vatten är leder ström när spänningen/strömen(kommer inte ihåg vilken) är tillräckligt hög?!

huehue
Mike_87 V O L V O
1 juni 2012 · 401 Inlägg

Oavsett hur stor spänningen är så är strömmen inte farlig om den är låg.
Med låg ström menar jag under 20mA (0,02 Ampere).

Det är inte spänningen som dödar utan strömmen.
Vet ej hur mycket en människa klarar strömmässigt, men skulle tro 40-50mA.

Vi hade en lista i skolan på strömstyrkan på människan, men kommer ej ihåg den.

/Mike_87

V O L V O 7 4 0
_____________________________
jeppanh0e Man kan göra så, men det är inte rätt
2 juni 2012 · 369 Inlägg

M_Broberg skrev:
Fast det är inte att det leder utan att elen hoppar pga spänningen är så hög. precis som blixten hoppar från molnen till marken.

Aha, det låter rimligt. El, vilken jävla djungel må jag säga

huehue
jaka54
9 april 2013 · 5 682 Inlägg

Hej!
Så...för att svara kort!
Alla kan ta i ett 12V batteri utan att känna det minsta!
Kan vi sluta där?roll

Presidento Of World
28 april 2013 · 3 306 Inlägg

Kan dåligt batteri göra så centrallåset från fjärr inte tar? (alltså batteriet i bilen!) jag märkte idag att den inte ville låsa upp så fick ta till nyckeln o vrida men då tjuter larmet å dosan tog inte..

men efter ha kört ca 1,5mil så funkade den kanon men nu senare när den stod ett tag så funka han inte.

bilen varnar för lågt spänning för batteri men vet inte om det e den i bilen eller dosan. antar den bil i bilen.

tack för ev svar (frågade här för att slippa ny tråd)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Drönirettab
28 april 2013 · 21 761 Inlägg

Ja, det är i så fall bilens batteri. Mät med multimeter vilkan spänning det har och ladda upp med batteriladdare om det är under 12,4 V när bilen har stått orörd i 8 timmar eller mer. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang