6x9" eller 8" i Hatthyllan?

Rigg0
26 februari 2009 · 1 131 Inlägg

jorre83 skrev:

Rigg0 skrev:

jorre83 skrev:
jag körde med dessa i min förra bil samt kopplat till ett slutsteg

http://www.mds.se/?artnr=tsa2003i

såg att du ville ha DLS med dom här spelar grymt dom med men skippa lådan till dom

väljer man mellan 8" eller 6x9 för samma pengar då skulle jag lätt välja 8" då dom är lättare att placera

http://www.mds.se/archive/productimages … a2003i.jpg

jo kan tänka mig det=) hm har fastnat för dls sen första gången jag hörde något med dem. Så tänkte köra på dls högtalare fullt ut i denna bil, för skojjs skull ^_^

Dessa pioneer 8" var inte rena basar va? 3-vägs koaxialer?

japp 3-vägs koaxialer

a ok. hur är basåtergivningen i sådana? jämfört med en ren 8" bas?
För-nackdelar med vardera?

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
BennySandstrom
26 februari 2009 · 23 Inlägg

jorre83 skrev:

Rigg0 skrev:

jorre83 skrev:
jag körde med dessa i min förra bil samt kopplat till ett slutsteg

http://www.mds.se/?artnr=tsa2003i

såg att du ville ha DLS med dom här spelar grymt dom med men skippa lådan till dom

väljer man mellan 8" eller 6x9 för samma pengar då skulle jag lätt välja 8" då dom är lättare att placera

http://www.mds.se/archive/productimages … a2003i.jpg

jo kan tänka mig det=) hm har fastnat för dls sen första gången jag hörde något med dem. Så tänkte köra på dls högtalare fullt ut i denna bil, för skojjs skull ^_^

Dessa pioneer 8" var inte rena basar va? 3-vägs koaxialer?

japp 3-vägs koaxialer

Menar du inte Triaxialer? hmm

Ur Haynes MMM : En högtalare med bara ett element kallas Envägshögtalare. En högtalare med två element t.ex. ett för diskant och ett för mellanregister, kallas tvåvägshögtalare, eller koaxialhögtalare. Om högtalaren kombinerar en woofer, mellanregister- och diskantelement, är det en trevägs- eller triaxialhögtalare.

Om detta ovan stämmer finns det ju inte "3-vägs koaxialer" tongue

Senast redigerat av BennySandstrom (26 februari 2009)

patrik79
26 februari 2009 · 782 Inlägg

Jag tycker du ska fundera på hur du ska använda bilen och hur du vill ha ljudet.
Ska bilen gå på raggen med massa fulla polare som sjunger som krattor så satsa på 2 el 3vägs 6x9or eller 2/3vägs 8or samt om du vill att folk ska höra vad stereon spelar ett kvarter innan ni kommer.
Ska du ut och söndagsåka och vill ha ljudet framifrån och kraftigare bas så satsa på rena basar med lådor.

I en raggarbil så är 6x9or kult fast dom högtalarna som har pallat mest och låtit högst för mej är blaupunkt 3vägs 8tummare.

Rigg0
26 februari 2009 · 1 131 Inlägg

patrik79 skrev:
Jag tycker du ska fundera på hur du ska använda bilen och hur du vill ha ljudet.
Ska bilen gå på raggen med massa fulla polare som sjunger som krattor så satsa på 2 el 3vägs 6x9or eller 2/3vägs 8or samt om du vill att folk ska höra vad stereon spelar ett kvarter innan ni kommer.
Ska du ut och söndagsåka och vill ha ljudet framifrån och kraftigare bas så satsa på rena basar med lådor.

I en raggarbil så är 6x9or kult fast dom högtalarna som har pallat mest och låtit högst för mej är blaupunkt 3vägs 8tummare.

Hehe, gå på raggen njae inte riktig så... funderar på ett bra kitsystem fram,och dubbla 8" (rena basar) eller 1st 10" i hatthyllan som jag driver på steget. Så driver jag 2st 6x9 på HU bara för å fylla upp det lilla tomrummet baktill.
Någon med synpunkter på det uppläget?

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
evilaudio
26 februari 2009 · 16 195 Inlägg

Rigg0 skrev:

patrik79 skrev:
Jag tycker du ska fundera på hur du ska använda bilen och hur du vill ha ljudet.
Ska bilen gå på raggen med massa fulla polare som sjunger som krattor så satsa på 2 el 3vägs 6x9or eller 2/3vägs 8or samt om du vill att folk ska höra vad stereon spelar ett kvarter innan ni kommer.
Ska du ut och söndagsåka och vill ha ljudet framifrån och kraftigare bas så satsa på rena basar med lådor.

I en raggarbil så är 6x9or kult fast dom högtalarna som har pallat mest och låtit högst för mej är blaupunkt 3vägs 8tummare.

Hehe, gå på raggen njae inte riktig så... funderar på ett bra kitsystem fram,och dubbla 8" (rena basar) eller 1st 10" i hatthyllan som jag driver på steget. Så driver jag 2st 6x9 på HU bara för å fylla upp det lilla tomrummet baktill.
Någon med synpunkter på det uppläget?

inga vanliga basar i hatthyllan..isf OA basar, elle bygg en seriös låda big_smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Rigg0
26 februari 2009 · 1 131 Inlägg

evilaudio skrev:

Rigg0 skrev:

patrik79 skrev:
Jag tycker du ska fundera på hur du ska använda bilen och hur du vill ha ljudet.
Ska bilen gå på raggen med massa fulla polare som sjunger som krattor så satsa på 2 el 3vägs 6x9or eller 2/3vägs 8or samt om du vill att folk ska höra vad stereon spelar ett kvarter innan ni kommer.
Ska du ut och söndagsåka och vill ha ljudet framifrån och kraftigare bas så satsa på rena basar med lådor.

I en raggarbil så är 6x9or kult fast dom högtalarna som har pallat mest och låtit högst för mej är blaupunkt 3vägs 8tummare.

Hehe, gå på raggen njae inte riktig så... funderar på ett bra kitsystem fram,och dubbla 8" (rena basar) eller 1st 10" i hatthyllan som jag driver på steget. Så driver jag 2st 6x9 på HU bara för å fylla upp det lilla tomrummet baktill.
Någon med synpunkter på det uppläget?

inga vanliga basar i hatthyllan..isf OA basar, elle bygg en seriös låda big_smile

jo det blir ju antingen OA eller en seriös låda. frågan är ju om man ska köra på OA eller vanliga med låda under? och om man ska köra på 1 till 2 8" eller 1 10" ? hmm

tror jag får plats med en 10" iaf big_smile

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
steifan DR!FTT3KN!K3R
26 februari 2009 · 10 427 Inlägg

DLS R1073 Reference 7x10" är rätt stadiga grejer annars.
http://forumbilder.se/images/c49200831512P79cc.jpg
30% större konarea mot vanliga 6x9"-högtalare smile

http://www.dls.se/prodimg/8035-1_prod_large.jpg

Föregångaren 1070 brukade vinna tester i tidningar mot andra liknande högtalare runt år 2000.
"Kul" tongue

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Rigg0
26 februari 2009 · 1 131 Inlägg

steifan skrev:
DLS R1073 Reference 7x10" är rätt stadiga grejer annars.
http://forumbilder.se/images/c49200831512P79cc.jpg
30% större konarea mot vanliga 6x9"-högtalare smile

http://www.dls.se/prodimg/8035-1_prod_large.jpg

Föregångaren 1070 brukade vinna tester i tidningar mot andra liknande högtalare runt år 2000.
"Kul" tongue

smile har kommit fram till en setup nu.
5.25" kit i framdörrarna
2st 6.5" kit + 1st 10" i hatthyllan=)


Blir DLS för hela slanten antar jag, om ingen annan har något förslag?

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
steifan DR!FTT3KN!K3R
26 februari 2009 · 10 427 Inlägg

Rigg0 skrev:
Blir DLS för hela slanten antar jag, om ingen annan har något förslag?

Om inte annat så slipper du ju rymdskeppsdesign på högtalargaller m.m. med DLS-grejer.
Tycker jag låter klockrent i en klassiker. Även om man inte kanske just ska titta på högtalare tongue

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Rigg0
26 februari 2009 · 1 131 Inlägg

steifan skrev:

Rigg0 skrev:
Blir DLS för hela slanten antar jag, om ingen annan har något förslag?

Om inte annat så slipper du ju rymdskeppsdesign på högtalargaller m.m. med DLS-grejer.
Tycker jag låter klockrent i en klassiker. Även om man inte kanske just ska titta på högtalare tongue

Haha:D jo faktiskt det är ju en fördel i min bil:)

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
evilaudio
26 februari 2009 · 16 195 Inlägg

me dom DLS 7*10 i hatthyllan å ett bra steg så behöver du ingen baslåda..big_smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Rigg0
26 februari 2009 · 1 131 Inlägg

evilaudio skrev:
me dom DLS 7*10 i hatthyllan å ett bra steg så behöver du ingen baslåda..big_smile

Asså det är såpass?

Köra på 2st sådana i hatthyllan istället för 1st 10" och 2st 6.5" kit ?

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
evilaudio
26 februari 2009 · 16 195 Inlägg

Rigg0 skrev:

evilaudio skrev:
me dom DLS 7*10 i hatthyllan å ett bra steg så behöver du ingen baslåda..big_smile

Asså det är såpass?

Köra på 2st sådana i hatthyllan istället för 1st 10" och 2st 6.5" kit ?

bygger du bara en stabil hatthylla som e HELT tät mellan cupén å skuffen så lovar ja att du blir nöjd..

Senast redigerat av evilaudio (26 februari 2009)

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Rigg0
26 februari 2009 · 1 131 Inlägg

evilaudio skrev:

Rigg0 skrev:

evilaudio skrev:
me dom DLS 7*10 i hatthyllan å ett bra steg så behöver du ingen baslåda..big_smile

Asså det är såpass?

Köra på 2st sådana i hatthyllan istället för 1st 10" och 2st 6.5" kit ?

bygger du bara en stabil hatthylla som e HELT tät mellan cupén å skuffen så lovar ja att du blir nöjd..

hm kanske ska satsa på sådana då smile
(vad händer om den inte är helt tät? hehe)

se om man hittar någon återförsäljare av dessa bara.

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
steifan DR!FTT3KN!K3R
26 februari 2009 · 10 427 Inlägg

evilaudio skrev:

Rigg0 skrev:

evilaudio skrev:
me dom DLS 7*10 i hatthyllan å ett bra steg så behöver du ingen baslåda..big_smile

Asså det är såpass?

Köra på 2st sådana i hatthyllan istället för 1st 10" och 2st 6.5" kit ?

bygger du bara en stabil hatthylla som e HELT tät mellan cupén å skuffen så lovar ja att du blir nöjd..

Tror jag med smile Min montering är inte 100% än, men blir bättre för varje åtgärd minst sagt.

Riggo blir inte samma tryck som det skulle kunna vara om det är otätt.

Rigg0
26 februari 2009 · 1 131 Inlägg

steifan skrev:

evilaudio skrev:

Rigg0 skrev:

Asså det är såpass?

Köra på 2st sådana i hatthyllan istället för 1st 10" och 2st 6.5" kit ?

bygger du bara en stabil hatthylla som e HELT tät mellan cupén å skuffen så lovar ja att du blir nöjd..

Tror jag med smile Min montering är inte 100% än, men blir bättre för varje åtgärd minst sagt.

Riggo blir inte samma tryck som det skulle kunna vara om det är otätt.

Hm.. jo kom på det, dum fråga ^^

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
Newbie
27 februari 2009 · 94 Inlägg

evilaudio skrev:

Rigg0 skrev:

patrik79 skrev:
Jag tycker du ska fundera på hur du ska använda bilen och hur du vill ha ljudet.
Ska bilen gå på raggen med massa fulla polare som sjunger som krattor så satsa på 2 el 3vägs 6x9or eller 2/3vägs 8or samt om du vill att folk ska höra vad stereon spelar ett kvarter innan ni kommer.
Ska du ut och söndagsåka och vill ha ljudet framifrån och kraftigare bas så satsa på rena basar med lådor.

I en raggarbil så är 6x9or kult fast dom högtalarna som har pallat mest och låtit högst för mej är blaupunkt 3vägs 8tummare.

Hehe, gå på raggen njae inte riktig så... funderar på ett bra kitsystem fram,och dubbla 8" (rena basar) eller 1st 10" i hatthyllan som jag driver på steget. Så driver jag 2st 6x9 på HU bara för å fylla upp det lilla tomrummet baktill.
Någon med synpunkter på det uppläget?

inga vanliga basar i hatthyllan..isf OA basar, elle bygg en seriös låda big_smile

Lånar tråden smile Hur tror nu det skulle låta med 2 st alpine 12" type-r i hatthyllan? big_smile i sluten låda som sitter relält? Finns det nån chans till bra ljud lr basar det bara?

Lär mig allt du kan
LeYan
24 november 2020 · 1 Inlägg

Rigg0 skrev:
Som topicen lyder vad borde man satsa på?
2st 6x9or eller 2st 8"basar och sätta i hatthyllan? (ev. 8"koaxial? 8" midbas?)
Ge gärna För och -Nackdelar med vilket alternativ jag väljer?

Är först å främst ute efter lite bas som fyller ut framsystemet
Kmr förmodligen också göra små lådor till dem under hatthyllan
Vill inte ha något skitljud big_smile

Blir DLS högtalare i vilket fall


Hej. Råkade visst skriva svaret till dig som min presentation för kontot,, hehe. Skitsamma. Bygg en låda med dubbelåttor. Finns massa balla lådor med olika karaktär på basen. Går inte att få med 6x9or.

HU.                -Kenwood KDC-w6641UY
Framsystem.  -2st DLS 5.25or / (2st diskanter kmr)
Slutsteg.        -Rockford Fosgate Punch Uteffekt: 4x50W RMS 4ohm. 4x100W RMS 2ohm

Ska sitta i pontiacen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang