Förklaring av olika polertrissor och deras avverkning

Larpa Bilvårdsexperten.se
1 maj 2009 · 374 Inlägg

Fins även skum som biter grymt men då får man polerskador som gör att man måste städa... Därför är ullen förträfflig... Mest troligt har du kört med fel medel eftersom du fått gå ner i polermedel.. Vad har du kört med?  Ett bra medel bryts ner.... om medlet vill klumpa sig så är det inte bra... det tyder på att det INTE bryts ner..

dj_evil
4 maj 2009 · 55 Inlägg

Om man har en polerfäste som är 150 och en rondell 170, funkar det utan några problem alls? Eller behöver man en större polerfäste för sina rondeller som är lite större?

itouch
4 maj 2009 · 1 488 Inlägg

Funkar ok bara du centrerar rondellen exakt i mitten.

Okim Dra mig i draken!!!
16 september 2009 · 616 Inlägg

Meguiers har följande

1: Vit trissa.   funkar när man vill lägga/polera mjukt för att få upp glans  vid tex.  Ditec steg 1
eller vid första steget inom lackskydd och liknande då den inte river speciellt bra

2: Gultrissa:   funkar kanon   mångsidig  trissa. polera,rubba. mm.mm  funkar till dom  flesta jobben

3: Röd trissa: Funkar mot störra repor   hårda lacker/repiga lacker. som behöver jobbas ner ordentliget mot oxider o föroreningar.

Meguiers trissorna ligger på 256 .- + moms ca

Gultrissa
ART NR : W8207

Rödtrissa
ART NR :W7207

Senast redigerat av Okim (16 september 2009)

Mvh// Okim // Jocke
karlsson-peter
1 oktober 2009 · 31 Inlägg

Angående avverkning med svart mjuk trissa:

Det är den trissan jag använder, ihop med mirror image.

Jag mätte tjockleken på min lack för 3år sedan och åter igen häromdagen.
Skillde ca 10-20my mot förra mätningen :-/
Jag har kört med ovanstående kombination kanske 5ggr på 3 år (vår och höst)
Tycker att det är omöjligt att så mycket lack avverkats med svarta trissor och mirror image?
Jag använder Biltema oscillerande dubbelmaskin och trycker inte på något.
Sveper kanske över samma lackyta ca5ggr.
Jag har polerat bort en skaplig repa på den så ganska mycket klarlack försvann på det stället (när bilen var nästan ny).
Efter det har jag varit aktsam tycker jag inte gnott på allt för mycket.
Kanske är 5ggr med mirror image på 3 år mycket?

Kan ju vara så att min mätare pajat.

Mätte lite snabbt på grannens V40/50 som jag tror aldrig har polerats, bakskärmen hade på den ca 110my, är detta rätt värde tror ni?
Min bil är en Audi A4 2007 (tillverkad 06)

Nu halkade jag kanske ur trådskaparens inriktning lite.

Siqqe Besserwisser
16 februari 2010 · 263 Inlägg

En oscillerande maskin tillsammans med svarta, mjuka trissor avverkar förhållandevis lite (typ inget alls) så att du har avverkat 10-20 µm på 5 omgångar känns rätt otroligt. En roterande maskin med i övrigt samma utrustning låter mer troligt.

En fabriksny lack kan ha allt från 70 till 200 µm (även på samma bil). Även om det oftast är moderna robotar som lackerar så är det svårt att få en helt jämn skikttjocklek på samtliga områden på bilen. Mina egna erfarenheter säger däremot att asiatiska bilar i regel har en lägre skikttjocklek medans övriga brukar ha över 140 µm.

De fabrikat som ofta har så kallade "hårda lacker" är Volvo, Audi och BMW (enligt mina egna erfarenheter).

En mikrometer (skikttjockleksmätare) ska man dock inte förlita sig på helt och hållet. Den ska endast användas för att ha något att utgå ifrån när man börjar polera. När man sedan mäter på samma punkt kan man se hur mycket man har avverkat.

Jag har en Audi A6, -06 och jag får köra med riktigt grova medel, hårda trissor (eller ull) och hög roterande hastighet för att det ska hända någonting överhuvudtaget. Jag kör uteslutande med Menzerna Power Gloss S100 eller Meguiar Ultra Cut Compound.

Senast redigerat av Siqqe (16 februari 2010)

Volvo V70 II 2.4D "Polestar performance" (2008)
prytz67 galen dagdrömmare
23 mars 2010 · 21 Inlägg

kul å se en liten dummies för polertrissor! MEN vad beträffar trissor så är du lite enkelriktad.
antar att du pratar en specifik leverantör/tillverkare.
själv anser jag att de bästa trissorna i värden är AUTOGLYM trissorna dessa är inte olikfärgade.
men tål både kemikalier och en ansenlig massa tvättar innan tyget för kardborrefästet släpper.
jag vill även förtydliga att 3M + en hård Autoglymtrissa plockar alla repor på en "hård" lack, och med rätt varvtal så får du inga hologram.
bara ett tillägg inget illa menat.
sedan skall man inte förkasta Lahegas trissor (finns även på biltema) mycket prisvärda.
som alla yrkes bilvårdare så har man sina favoriter ;0)
menzena + hård/medel/mjuk trissa tar det mesta tycker jag.

totalt urflippad, utan någon som helst sympati för orginalåkande miljöpartister. visioner utan någon som helst verklighetsförankring.
Turbo de´e´ manligt de´ hehe
Lergubbe Mästerputsare
24 februari 2011 · 88 Inlägg

Hittade en guide där jag brukar shoppa. Dom rondellerna tål tvätt och jag tycker dom håller bra för det priset.

http://www.waxdog.se/cms.php?id_cms=12

http://www.waxdog.se/img/p/34-159-thickbox.jpg

sebbe188
27 april 2011 · 345 Inlägg

lite offtopic tror jag men får tas bort om det inte är passande

har funderat på det här med polering hur är det med dom där trissorna skulle man kunna fästa dom i en borrmaskin med sjusterbar hastighet ? polerar knappast ofta och har inte riktigt i budjeten det där med polermaskin osv. tex finns det o köpa nån platta som man fäster i borrmaskinen och som man sedan fäster i svampen  ?
MVH

Kolla gärna in mitt amazon projekt https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 2#p4418122
Rattryckarn BilvårdsTekniker
19 september 2014 · 281 Inlägg

Trissor som missats och kommit i skymundan  är Nordic Pad Twisted Wool, riktigt bra avverkning.  Detsamma gäller MicroFiber trissor, finns både för grov och slutfinish

Rattryckarn
Ford Mondeo Sport Edition "Snow-white" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang