Guide: Polera bilen med oscillerande dubbeltrissig maskin samt vaxning/lackskydd

Sjogren-Racing
26 april 2009 · 116 Inlägg

jorre83 skrev:
jag kör med Menzerna Intensive Polish både som grov polering samt fin polering byter bara trissor. Är det något mening att köra med Menzerna Final Finish efter det?

eller rekomenderas att börja med ett ändå grövre medel att börja med på en Hård lack?

Vad kör du med för trissor när du grov och finpolerar med IP:n?

jocke_gronberg
26 april 2009 · 4 586 Inlägg

Sjogren-Racing skrev:

jorre83 skrev:
jag kör med Menzerna Intensive Polish både som grov polering samt fin polering byter bara trissor. Är det något mening att köra med Menzerna Final Finish efter det?

eller rekomenderas att börja med ett ändå grövre medel att börja med på en Hård lack?

Vad kör du med för trissor när du grov och finpolerar med IP:n?

kolla in här.
Här står det är vilken du ska andvända till vad:

http://www.rekonden.se/butik/index.php?cPath=26

Laaf
26 april 2009 · 13 Inlägg

itouch skrev:
Polerade du din lack ren innan du la på vaxet? Med någon polish/cleaner? Kan vara att yta under vaxet rörts om av polermaskinen.

Körde hela bilen med en cleaner. Men jag lyster på med en 500W lampa för att se efter pollerrosor, och inga sådana fick jag syn på.

Audi 4000CS quattro "20V Turbo" (1986)
Audi A4 "2.0 TFSI" (2007)
itouch
26 april 2009 · 1 488 Inlägg

Laaf skrev:

itouch skrev:
Polerade du din lack ren innan du la på vaxet? Med någon polish/cleaner? Kan vara att yta under vaxet rörts om av polermaskinen.

Körde hela bilen med en cleaner. Men jag lyster på med en 500W lampa för att se efter pollerrosor, och inga sådana fick jag syn på.

Hur var temperaturen när du la hårdvaxen? Den är känslig mot lite kallare temp under +15 har jag tidigare läst om. Har du gått över hela bilen med cleaner ska det inte bli såhär.

Torlejf Bilvårdstönt.
27 april 2009 · 1 109 Inlägg

Lyssnar ingen? smile

Det blir såhär efter flera lackskydd. Det blir nån form av statiskt och allt damm lägger sig precis så som du har lagt skyddet. Efter en tvätt försvinner detta fenomen.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Laaf
27 april 2009 · 13 Inlägg

itouch skrev:

Laaf skrev:

itouch skrev:
Polerade du din lack ren innan du la på vaxet? Med någon polish/cleaner? Kan vara att yta under vaxet rörts om av polermaskinen.

Körde hela bilen med en cleaner. Men jag lyster på med en 500W lampa för att se efter pollerrosor, och inga sådana fick jag syn på.

Hur var temperaturen när du la hårdvaxen? Den är känslig mot lite kallare temp under +15 har jag tidigare läst om. Har du gått över hela bilen med cleaner ska det inte bli såhär.

Jag var i en hall med tempen satt på 16-17 grader, men det var något varmare då jag vaxade då solen gassade på bra.

Audi A4 "2.0 TFSI" (2007)
Audi 4000CS quattro "20V Turbo" (1986)
itouch
27 april 2009 · 1 488 Inlägg

Torlejf har rätt insåg jag nu smile

x3na
20 maj 2009 · 22 Inlägg

Ang polering och lackskydd. Det bästa om du polerar är att använda dig av Menzernas IP först, därefter behöver du inte byta trissor men dock ändra medel till 3M´s gula kork. Anledningen är för att det blir flammigt av Menzernas IP (detta ser man om man har bra ljus). Så då måste man köra 3M´s gula kork, eller Menzernas Final Finish (dock är 3M mycket bättre). Detta om man kör med en riktig maskin, så som exempelvis en TopTool. Lackskyddet Fireglaze funkar kanon för de pengarna som det kostar. En flaska kostar 399:- ink moms och räcker till en ungefär 8-9bilar då medlet är drygt. Men som jag sagt många gånger innan, ett bättre lackskydd är R2000. Det slår det mesta!

Såg också att någon innan skrev om att det satt kvar på lacken. Det händer på alla bilar, dock syns det mindre på ljusare bilar. Använd därför alltid efter avtorkning av polering samt lackskydd en microfibertrasa tillsammans med till exempel Final Inspection 340, eller helt enkelt en vanlig flaska med isopropanol (desinfektionsmedel) som du sprutar på bilen och torkar av.

Davidz
29 oktober 2009 · 54 Inlägg

x3na skrev:
Ang polering och lackskydd. Det bästa om du polerar är att använda dig av Menzernas IP först, därefter behöver du inte byta trissor men dock ändra medel till 3M´s gula kork. Anledningen är för att det blir flammigt av Menzernas IP (detta ser man om man har bra ljus). Så då måste man köra 3M´s gula kork, eller Menzernas Final Finish (dock är 3M mycket bättre). Detta om man kör med en riktig maskin, så som exempelvis en TopTool. Lackskyddet Fireglaze funkar kanon för de pengarna som det kostar. En flaska kostar 399:- ink moms och räcker till en ungefär 8-9bilar då medlet är drygt. Men som jag sagt många gånger innan, ett bättre lackskydd är R2000. Det slår det mesta!

Såg också att någon innan skrev om att det satt kvar på lacken. Det händer på alla bilar, dock syns det mindre på ljusare bilar. Använd därför alltid efter avtorkning av polering samt lackskydd en microfibertrasa tillsammans med till exempel Final Inspection 340, eller helt enkelt en vanlig flaska med isopropanol (desinfektionsmedel) som du sprutar på bilen och torkar av.

Jag läste att om man har metallic lack så ska man inte använda rubbing, man ska använda polish istället.

Stämmer det? Då räcker det väl i sånna fall med en polish och sen lackskydd typ Fireglaze eller R2000?

Och om man har några repor som polish inte biter på så får man köra nån "clay" Eller har ni nåt annat bra tips?

Turbomatte Lackerare/Rekondare
29 oktober 2009 · 834 Inlägg

Davidz skrev:

x3na skrev:
Ang polering och lackskydd. Det bästa om du polerar är att använda dig av Menzernas IP först, därefter behöver du inte byta trissor men dock ändra medel till 3M´s gula kork. Anledningen är för att det blir flammigt av Menzernas IP (detta ser man om man har bra ljus). Så då måste man köra 3M´s gula kork, eller Menzernas Final Finish (dock är 3M mycket bättre). Detta om man kör med en riktig maskin, så som exempelvis en TopTool. Lackskyddet Fireglaze funkar kanon för de pengarna som det kostar. En flaska kostar 399:- ink moms och räcker till en ungefär 8-9bilar då medlet är drygt. Men som jag sagt många gånger innan, ett bättre lackskydd är R2000. Det slår det mesta!

Såg också att någon innan skrev om att det satt kvar på lacken. Det händer på alla bilar, dock syns det mindre på ljusare bilar. Använd därför alltid efter avtorkning av polering samt lackskydd en microfibertrasa tillsammans med till exempel Final Inspection 340, eller helt enkelt en vanlig flaska med isopropanol (desinfektionsmedel) som du sprutar på bilen och torkar av.

Jag läste att om man har metallic lack så ska man inte använda rubbing, man ska använda polish istället.

Stämmer det? Då räcker det väl i sånna fall med en polish och sen lackskydd typ Fireglaze eller R2000?

Och om man har några repor som polish inte biter på så får man köra nån "clay" Eller har ni nåt annat bra tips?

Polish förhöjer glans, rubbing tar bort repor!

NiKeMaN Entreprenör
29 oktober 2009 · 1 286 Inlägg

Davidz skrev:
Jag läste att om man har metallic lack så ska man inte använda rubbing, man ska använda polish istället.

Stämmer det? Då räcker det väl i sånna fall med en polish och sen lackskydd typ Fireglaze eller R2000?

Och om man har några repor som polish inte biter på så får man köra nån "clay" Eller har ni nåt annat bra tips?

Mja. En rubbing kör man ju med för att polera bort tvättrepor och andra skavanker i lacken. Ibland räcker det att använda en grövre polish. Om du har metallic eller solid kvittar då man har ungefär samma medel och tillvägagångssätt för båda lacktyperna.

En Clay har man inte för att ta bort repor. Lera ger istället FLER repor på lacken - men i gengäld oftast en renare lack om man har flygrost eller liknande som är "omöjligt" att få bort med kemikalier.

// Niklas Johansson
Davidz
1 november 2009 · 54 Inlägg

NiKeMaN skrev:

Davidz skrev:
Jag läste att om man har metallic lack så ska man inte använda rubbing, man ska använda polish istället.

Stämmer det? Då räcker det väl i sånna fall med en polish och sen lackskydd typ Fireglaze eller R2000?

Och om man har några repor som polish inte biter på så får man köra nån "clay" Eller har ni nåt annat bra tips?

Mja. En rubbing kör man ju med för att polera bort tvättrepor och andra skavanker i lacken. Ibland räcker det att använda en grövre polish. Om du har metallic eller solid kvittar då man har ungefär samma medel och tillvägagångssätt för båda lacktyperna.

En Clay har man inte för att ta bort repor. Lera ger istället FLER repor på lacken - men i gengäld oftast en renare lack om man har flygrost eller liknande som är "omöjligt" att få bort med kemikalier.

Åh fan. Jag som tänkte att man skulle kapa några timmar på proceduren smile Men det blir till att köra riktigt!

Har bara tidigare polerat och sen vaxat och det blir ju bra glans men alla tvätt repor och sånt smått försvinner ju inte. Så det är ju helt klart värt att prova!

Tackar!

Fartsyndare Pro detailer
1 november 2009 · 417 Inlägg

Bra guide du har fått till men jag undrar lite om dom blåa trissorna du pratar om, dom enda blåa jag har stött på är till singelmaskin och dom är hårdare än dom gula och ger mer avverkning.

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)
itouch
2 november 2009 · 1 488 Inlägg

Haka inte upp dig på färgerna, det skiljer så mycket märken emellan, vissa har stenhårda blåa medan vissa mjuka, gå efter regeln att ju hårdare desto bättre biter det, ju mjukare desto bättre för att bygga upp slutfinish med bra glans eller applicera vax/lackskydd med. Börja alltid med medelhårda och gå neråt eller uppåt i hårdhet beroende på behov, det är inte nödvändigt att polera med för hårda ibland.

mr_right har roligt.. och ibland tråkigt
5 april 2010 · 461 Inlägg

väldigt bra skrivet

tack

An eye for eye only ends up making the whole world blind.
broddis
5 april 2010 · 2 Inlägg

Det var utförligt beskrivet. Men hur gör jag med en klarlackad Scorpio? Den går väl inte att att slipa ner? Flammorna går visst inte att få bort men dom försvinner väl efter en tid va?

ejon_850
6 april 2010 · 878 Inlägg

Har tänkt köpa rubbing ifrån biltema är 170g räcker den till hela bilen?

All The best
MVH
Jonas .L
itouch
7 april 2010 · 1 488 Inlägg

ejon_850 skrev:
Har tänkt köpa rubbing ifrån biltema är 170g räcker den till hela bilen?

Ja det räcker vid normalt brukande, jag hade dock försökt satsa på något annat polermedel än biltema.

itouch
7 april 2010 · 1 488 Inlägg

ThisIsBlackSunshine skrev:
Hallå, har en fråga.. polerade en skärm idag, det är mitt test objekt tongue Men iaf, så ser ni under blinkersen och över listen så är det ju en svacka in.. hur brukar ni göra då? det är ju typ omöjligt att nå med maskinen (biltemas blåa) överallt där inne..försökte men icke. Brukar ni ta det för hand? lika runt regskylten på bilarna är det ju svårt att komma åt..hur gör ni?

Biltemas enkelrondell både dubbeltrissiga maskiner är blåa, vilken av de menar du? Med dubbeltrissiga kan du gå över skarven utan problem medans med enkeltrissiga så ska du vara väldigt försiktig. Under handtag och sådant där jag ej kommer åt brukar jag köra hårt förhand istället.

ottosboy
7 april 2010 · 2 Inlägg

Måste bara få fråga en sak. Var köper jag själva polerhättorna till maskinen ? Kör med den dubbla från biltema. Har biltema med alla dessa färger ?

Mvh Nicke

Saab 9-5 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang