Guide: Polera bilen med oscillerande dubbeltrissig maskin samt vaxning/lackskydd

itouch
7 april 2010 · 1 488 Inlägg

ottosboy skrev:
Måste bara få fråga en sak. Var köper jag själva polerhättorna till maskinen ? Kör med den dubbla från biltema. Har biltema med alla dessa färger ?

Mvh Nicke

Jag köper mina trissor från prorecond (115mm) eller från autoexperten (105mm). Sistnämnda blir det oftast hos och deras trissor funkar riktigt bra.

EmilV70T5
16 april 2010 · 64 Inlägg

Undrar vad man kan använda för att få bort polermedelresterna om man inte har några medel som är speciellt framtagna för detta? Skulle det hjälpa att t.ex tvätta av bilen men vanligt bilshampo?

itouch
17 april 2010 · 1 488 Inlägg

Ja en vanlig tvätt funkar men det bästa är att sprita bilen med avsatt medel eller blanda hd-grön/vatten och tvätta med, det sistnämnda finns att köpa på de flesta mackar.

SteveMcQueen
24 maj 2010 · 8 Inlägg

Vilka medel skulle ni rekommendera för en tvåkomponents carbonsvartmetallic med ytliga repor?
Någon värre repa på huven men det kanske inte går att göra något åt.

Har tänkt köra detta i kronologisk ordning
1 Menzerna power finnish
2 Menzerna super finnish
3 Fire glaze lackkonservering

Den har varit Ditec-behandlad för några år sedan.

Smartwax Avstängd
26 maj 2010 · 8 Inlägg

Importent: To get the best finish use CONCOURS - 100 procent ren brasiliansk Carnuba-vax

mah2
9 juni 2010 · 14 Inlägg

bra beskrivningar du har. Me like

ljungbacker Audi frälst
28 juni 2010 · 102 Inlägg

starberger skrev:
Om man skulle använda sig av Sonax produkter, är rekommendationen då att först köra flytande rubbing, sen bilpolish och slutligen flytande hårdvax?

Har en solid svart lack med smårepor där huven blivit något flammig efter tidigare rubbing- och vaxbehandling som kanske inte fullt ut gjordes på rätt sätt.

jag undrar precis  samma sak.

Four rings to rule ´em all
vorsprung durch technik
Audi S4 "V8" (1993)
ljungbacker Audi frälst
28 juni 2010 · 102 Inlägg

2ooSX skrev:
Oftast är det tre steg

Rubbning
Polish
Vax

Rubbning tar bort repor och oxid
Polish tar bort enkla tvättrepor men ger mer glans i lacken
Vax/lackskydd skyddar

Sen finns det även mer steg..men det här är vanligast.. finns t.ex cleaner, flera finhet i polish man kan ha.

Så ja, flytande rubbning, sen polish..sen vax.. dock kan endast polish räcka ibland om man inte har så sliten lack. Men rekomenderar ändå värre grejer än Sonax..

okej de låter bra smile
va rekommenderar du för något då ? smile

Four rings to rule ´em all
vorsprung durch technik
Audi S4 "V8" (1993)
ljungbacker Audi frälst
28 juni 2010 · 102 Inlägg

2ooSX skrev:

ljungbacker skrev:

2ooSX skrev:
Oftast är det tre steg

Rubbning
Polish
Vax

Rubbning tar bort repor och oxid
Polish tar bort enkla tvättrepor men ger mer glans i lacken
Vax/lackskydd skyddar

Sen finns det även mer steg..men det här är vanligast.. finns t.ex cleaner, flera finhet i polish man kan ha.

Så ja, flytande rubbning, sen polish..sen vax.. dock kan endast polish räcka ibland om man inte har så sliten lack. Men rekomenderar ändå värre grejer än Sonax..

okej de låter bra smile
va rekommenderar du för något då ? smile

Har ju hört me Sonax tidigare, men sen efter några titt på olika bilvårdsforum tänkte ja prova på något nytt smile blev menzerna..sen testa jag 3M, båda funkar helt okej smile sen har jag inte testat något mer ännu..så kan inte yttra mig om något annat smile men finns mycke bra på prorecond.se eller bollnasbilvard.se

okej tack så mycket smile

Four rings to rule ´em all
vorsprung durch technik
Audi S4 "V8" (1993)
avalanche
26 augusti 2010 · 88 Inlägg

Kan man lägga på vax efter man lagt på lackskydd? Typ Lahega 37A+B? Får man mer glans då eller lägger man inte vax på lackskydd?

itouch
28 augusti 2010 · 1 488 Inlägg

avalanche skrev:
Kan man lägga på vax efter man lagt på lackskydd? Typ Lahega 37A+B? Får man mer glans då eller lägger man inte vax på lackskydd?

Du lägger inte vax på lackskydd, själva lackskyddet är redan ett form av "vax" bara att det håller mycket längre och mer motståndskraftigt. Så lägger du vax på lackskydd blir det som att lägga vax-på-vax och riskerar förstöra lackskyddets effekt.

avalanche
28 augusti 2010 · 88 Inlägg

tack för det!

TheBlackBullit
28 augusti 2010 · 195 Inlägg

skön beskrivning!!!

BMW E39 M5 (2000)
VerkaKaludjerka
11 juli 2012 · 2 Inlägg

Mycket bra tråd.

Tack så hemskt mycket!

Nordixx
10 augusti 2012 ·

bra råd !!

Tobias123
1 februari 2015 · 50 Inlägg

Hej, bra skrivet!
Behöver man lera bilen innan polering? Alla säger olika, vissa säger att det är krav medans andra säger att det är onödigt, vad gäller?
Mvh
/Tobias

SkyCandy1 Meldem
2 februari 2015 · 117 Inlägg

Jag tror det är värt att använda lera, det verkar inte särkskilt avancerat heller. Här finns lite bilder och kommentarer:) http://www.waxdog.se/cms.php?id_cms=15

Tobias123
2 februari 2015 · 50 Inlägg

Tack för svar, har nu införskaffat mig lera! smile

Fear38
17 mars 2015 · 658 Inlägg

Jag undrar angående dessa polermaskiner följer det ju med 2 st s.k polerhättor. Är det antingen dom eller microfiberduk man använder efter man kört med maskinen eller polerhättorna + fiberduk men det behövs väl inte antar jag eller?

Senast redigerat av Fear38 (17 mars 2015)

Oreggad Ruter Knekt
29 december 2022 · 625 Inlägg

Kan inget om (riktig) vaxning och skit, men ... massa stenskott i färgen, gör jag mig en otjänst om jag vaxxar med det?
Skadar väl inte i alla fall?
Inte bestämt om jag ska fixa det, men lär väl skydda från mer?

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang