Ska spela in basar men hur länge?

kalle_kalle
27 mars 2009 · 2 914 Inlägg

som rubriken lyder. jag har köpt nya jbl gto 1214 och ska driva med rockford fosgate power 650 mosfet och jag undrar hur spelar man in dom, hur högt ska man spela och om det är bra med en lugn låt och hur länge ska man spela in dom innan man kan börja spela högre och högre osv. dvs allmänna tips smile
kanske låten beats 4 my van med dj billy e är bra?
har en sluten låda om det spelar någon roll.

thulle1
27 mars 2009 · 733 Inlägg

så länge du inte maxar basen, så basen låter konstig på något vis.. då kan du spela "högt"

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
smiler
27 mars 2009 · 672 Inlägg

thulle1 skrev:
så länge du inte maxar basen, så basen låter konstig på något vis.. då kan du spela "högt"

Precis som man alltid ska spela då.... elle?

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
andreas_gbg_
27 mars 2009 · 1 634 Inlägg

Ja det är inget man behöver tänka på. Bara att spela, låter det illa så sänker man väl?? Oavsett om basen är ny eller gammal. Skillnaden är att basen inte låter lika bra eller kan spela lika högt i början. Det märker man. Sök, finns en miljon trådar...


*EDIT* Jag har ett framsystem kopplat på köksstereon nu sen 1 dygn tillbaka, låter den stå och spela för att det skall låta bra direkt när jag kopplar in det i bilen imorgon. Det tar ju lång tid att få många speltimmar i en bil, tråkigt för kompisen att brumma omkring med dåligt ljud i 2 veckor innan det "släpper".

Mvh andreas

Senast redigerat av andreas_gbg_ (27 mars 2009)

Numera Saab 9-5 Aero -00
Horsyhorse
27 mars 2009 · 1 727 Inlägg

Speciellt om spidern är av Nomex ska man ta det lugnt ett tag.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
kalle_kalle
27 mars 2009 · 2 914 Inlägg

aha okej big_smile så jag kan ta det lungt till stan bara för att få bort det värsta big_smile
tackar tackar big_smile

thulle1
28 mars 2009 · 733 Inlägg

smiler skrev:

thulle1 skrev:
så länge du inte maxar basen, så basen låter konstig på något vis.. då kan du spela "högt"

Precis som man alltid ska spela då.... elle?

Knappast.. man ska pressa basen/basarna emellanåt smile men det brukar vara så att med tiden kan man ändå spela högre än i början för basen går till sig mer, så högre kommer han nog ändå kunna spela, utan "oljud" från basen.

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
Stejfaan Basknarkare
28 mars 2009 · 470 Inlägg

thulle1 skrev:

smiler skrev:

thulle1 skrev:
så länge du inte maxar basen, så basen låter konstig på något vis.. då kan du spela "högt"

Precis som man alltid ska spela då.... elle?

Knappast.. man ska pressa basen/basarna emellanåt smile men det brukar vara så att med tiden kan man ändå spela högre än i början för basen går till sig mer, så högre kommer han nog ändå kunna spela, utan "oljud" från basen.

Och det är pga av att basen mjukas upp när man spelar då? smile

Team Carbonize
Lonefox Bad music kills good sound
28 mars 2009 · 7 241 Inlägg

Vad som eg. händer när man "spelar in" ett element är att karaktären ändras med tiden....och när den inte ändras nämnvärt har det den karaktär som tillverkaren tänkt sig...dock kommer detta även att förändras under årens lopp men det är mer markant och inget man direkt reagerar på. Dock kan man märka det rätt rejält på ett element som har spelats säg 2-3 timmar om dagen i tio år big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
kalle_kalle
28 mars 2009 · 2 914 Inlägg

så om jag ställer in den i ett garage eller liknande sen spelar jag kanske volym 35 av 62 över natten då är det bara dunka på för fulla muggar senare smile
fråga dom som sålde basarna åt mig dom sa 100 H men då blev jag lite skeptisk xD och fråga här istället xD

Senast redigerat av kalle_kalle (28 mars 2009)

Lonefox Bad music kills good sound
28 mars 2009 · 7 241 Inlägg

kalle_kalle skrev:
så om jag ställer in den i ett garage eller liknande sen spelar jag kanske volym 35 av 62 över natten då är det bara dunka på för fulla muggar senare smile
fråga dom som sålde basarna åt mig dom sa 100 H men då blev jag lite skeptisk xD och fråga här istället xD

Hur lång tid det tar varierar väldigt från tillverkare till tillverkare mkt beroende på vilka matrial de har valt att ha i elementen och hur elementet är konstruerat i sig.
Vissa Focal-högtalare kan tom. låta kasst tills efter runt 200 timmar då de börjar "släppa" och börjar bete sig sm tänkt.

Och dra på max?
Samma sak gäller vid "inspelning" som vid allt annat spelade....bara det inte låter illa så är dte bara att tuta på....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
kalle_kalle
28 mars 2009 · 2 914 Inlägg

Lonefox skrev:

kalle_kalle skrev:
så om jag ställer in den i ett garage eller liknande sen spelar jag kanske volym 35 av 62 över natten då är det bara dunka på för fulla muggar senare smile
fråga dom som sålde basarna åt mig dom sa 100 H men då blev jag lite skeptisk xD och fråga här istället xD

Hur lång tid det tar varierar väldigt från tillverkare till tillverkare mkt beroende på vilka matrial de har valt att ha i elementen och hur elementet är konstruerat i sig.
Vissa Focal-högtalare kan tom. låta kasst tills efter runt 200 timmar då de börjar "släppa" och börjar bete sig sm tänkt.

Och dra på max?
Samma sak gäller vid "inspelning" som vid allt annat spelade....bara det inte låter illa så är dte bara att tuta på....

okej okej smile jo det blir nog bra smile
200 timmar lät länge yikes men ajg vet inte jag har som aldrig tänkt på det föränn nu. så jag ska inte uttala mig.

BigFas2
23 juni 2022 · 2 Inlägg

kalle_kalle skrev:
som rubriken lyder. jag har köpt nya jbl gto 1214 och ska driva med rockford fosgate power 650 mosfet och jag undrar hur spelar man in dom, hur högt ska man spela och om det är bra med en lugn låt och hur länge ska man spela in dom innan man kan börja spela högre och högre osv. dvs allmänna tips smile
kanske låten beats 4 my van med dj billy e är bra?
har en sluten låda om det spelar någon roll.

Såhär, det finns inte direkt något nummer för hur många timmar man ska spela utan när basarna är nya och man ställer in de så ställer man på de tills de låter illa och då sänker man lite, sen så när man spelat på de inställningarna någon/några timmar så kan man vrida på ännu mer å så fortsätter man så bara😌

Xebers76
23 juni 2022 · 2 250 Inlägg

Skulle tro att dem högtalarna är inspelade nu 13 år senare tongue

Jimmen Svärmorsdrömmen
23 juni 2022 · 63 Inlägg

Xebers76 skrev:
Skulle tro att dem högtalarna är inspelade nu 13 år senare tongue

Haha :-D

JimboSlusk
Volvo 744 GLE "754TIC" (2011)
Audi S6 (1996)
Audi GT "Turbo" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang