940 främre dimljus i en 740 -91?

Glenn9K Montör
31 mars 2009 · 664 Inlägg

Hejsan!

Jag håller på att sätta i 940-front i en 740 -91. Kontakten till strålkastaren passar rätt i, och det går då en svart/vit kabel från originalkablaget in i strålkastaren, och vidare till H3-glödlampan som agerar dimljus.

I bilen finns det endast knapp för bakre dimljus (eftersom 740 -91 endast hade främre dimljus som ett ganska ovanligt tillval).

Tar man loss knappen i panelen, så ser man att den har 3st kontaktbleck, medans kontaktstycket som kommer från kabelhärvan har 5st, varav en av dem är svart/vit, vilket får en att misstänka att det finns fördragen el för dimjus (eftersom då 740 Turbo 90-92 och 940 91-92 har dessa strålkastare så verkar det ju inte särskilt omöjligt eller hur?).

Jag fick tag på en dimljusknapp från en 940, som då alltså har 3 lägen. Av, Bak, Fram&Bak. Denna knapp har på baksidan 5st kontaktbleck, utplacerade precis likadant som i kontaktstycket i kabelhärvan. Kopplar in knappen och trycker, men ingenting händer. Kollar alla säkringar, men hittar ingenting där som är trasigt (visserligen heller ingen som skall gå till främre dimljus enligt beskrivningen). Såg dessutom att det fanns 2st reläplatser som hade kontaktbleck men som det inte satt några reläer i, så jag plockade dessa två reläer från en annan 740 -91 och satte i där i hopp om att det skulle hjälpa. Men icke.

Någon som vet någonting om detta? Jag menar, allting tyder på att det är fördraget, men det funkar inte ändå. Kan det vara så att det är ett befintligt relä som måste bytas ut mot ett från en 940, som då kanske styr både främre och bakre dimljus?

Hjälp tack!

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
31 mars 2009 · 5 650 Inlägg

inte så att de är fel kopplade då den knappen funkar på 940 är först allt släckt sen endast fram dimljus sen båda dvs bak och fram?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Volvo_Mannen Volvoskadad
31 mars 2009 · 6 017 Inlägg

För att dimljusen ska funka på tidiga 940s måste man ha parkeringsljus eller helljus

Jonas
Glenn9K Montör
31 mars 2009 · 664 Inlägg

MrEricsson: Jo det var så jag menade. Vi har satt 940 knappen i 740 -91an. Den 3-stegade knappen så att säga. Knappen passade perfekt i kontakten, och alla 5 kontaktblecken matchade.. Men det gick fan inte ändå. sad Vi har inte kopplat om någonting själva, utan det bara känns som om det borde fungera men det gör det inte.

Volvo_Mannen: Det är visserligen en 740 vi skall ha dimljus på, med 940 strålkastare. Men testade nu med helljusen igång, och det gav ingen skillnad.

Någon som vet vilket relä som styr vad i en 740? Jag vet i princip bara vilket bränslepumpsreläet är.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
JLilja med lem
11 december 2011 · 63 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/E … yLocations Kolla svartvita bilden till vänster.

räcker de o koppla in relät för att de ska funka eller? smile

Volvo 244 GL "Renovering pågår" (1988)
Longarod
16 februari 2020 · 1 Inlägg

Finns två olika relä till dimljus. Hade ett som fungerade på p-ljus, hel o halvljus. Ett blått har jag förmig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang