Ac/fläkt-problem Saab 9-3 -99 2.0T

Baxtr Leg. nöt
18 april 2009 · 460 Inlägg

Tjena!

Va ute en sväng med bilen för någon timme sedan, när ja parkerat bilen och stänger av bilen upptäcker jag att acn/fläkten fortfarande går!

De blir ingen reaktion om man stänger av acn eller höjer hastigheten på fläkten, men det går att ändra temperaturen..

Har provat att starta och stänga av bilen men fläkten går fortfarande i vilket fall..
Har även provat att koppla bort plusen på batteriet, men när man kopplar på plusen igen så fortsätter fläkten att gå..
Bilen står nu med batteriet frånkopplat..

Antar att det inte har något att göra med att jag monterat öppet luftfilter...?


Kan det va någon jordkontakt som glappar kanske?
Någon här som vet vad det kan bero på?


MVH

SAAB
engolf
19 april 2009 · 3 235 Inlägg

måste vara ett relä som spökar. Dra ut och se om viften stoppar.

Baxtr Leg. nöt
19 april 2009 · 460 Inlägg

engolf skrev:
måste vara ett relä som spökar. Dra ut och se om viften stoppar.

Okej, ja får gå ut å prova de... Tack för svaret smile

SAAB
Melin Trafikledare
19 april 2009 · 563 Inlägg

En kompis hade det problemet på sin Saab och han löste det genom att plocka säkringen till fläkten när han ställde bilen/inte behövde fläkten... Kommer inte ihåg vad det var för fel, men det var dyrt att laga.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Baxtr Leg. nöt
19 april 2009 · 460 Inlägg

Melin skrev:
En kompis hade det problemet på sin Saab och han löste det genom att plocka säkringen till fläkten när han ställde bilen/inte behövde fläkten... Kommer inte ihåg vad det var för fel, men det var dyrt att laga.

Okej, har provat att dra säkringen men det funkade inte.. Jag hoppas inte de är för dyrt om jag blir tvungen att lämna in den på verkstad.. Men man vet ju aldrig... hmm

SAAB
Janneutanb
19 april 2009 · 7 267 Inlägg

740Rob skrev:

Melin skrev:
En kompis hade det problemet på sin Saab och han löste det genom att plocka säkringen till fläkten när han ställde bilen/inte behövde fläkten... Kommer inte ihåg vad det var för fel, men det var dyrt att laga.

Okej, har provat att dra säkringen men det funkade inte.. Jag hoppas inte de är för dyrt om jag blir tvungen att lämna in den på verkstad.. Men man vet ju aldrig... hmm

Om det inte funkade att dra säkringen så drog du fel säkring.

Baxtr Leg. nöt
19 april 2009 · 460 Inlägg

Brains skrev:

740Rob skrev:

Melin skrev:
En kompis hade det problemet på sin Saab och han löste det genom att plocka säkringen till fläkten när han ställde bilen/inte behövde fläkten... Kommer inte ihåg vad det var för fel, men det var dyrt att laga.

Okej, har provat att dra säkringen men det funkade inte.. Jag hoppas inte de är för dyrt om jag blir tvungen att lämna in den på verkstad.. Men man vet ju aldrig... hmm

Om det inte funkade att dra säkringen så drog du fel säkring.

Ja, de va fel säkring ja drog först.. Men nu stanna den när ja drog rätt säkring..

Har kollat alla säkringar och alla reläer som ja kan se har med acn att göra..

Ja kanske ska köpa nya reläer och prova med..?

Någon som vet vad lite mer precist som skulle kunna va fel?

MVH

Senast redigerat av 740Rob (19 april 2009)

SAAB
Baxtr Leg. nöt
19 april 2009 · 460 Inlägg

Har fått veta nu att det kan vara "fläktmostånd"/-regulator/fläkthastihetsregulatorn som förmodligen är trasig.. Är det någon här som vet var mer än hos saab som man kan köpa denna?
Och gärna pris om ni vet det...

Den på sista bilden:
http://photo.platonoff.com/Auto/2006011 … ol_Module/


MVH

Senast redigerat av 740Rob (19 april 2009)

SAAB
MrDanger
22 april 2009 · 36 Inlägg

Det är garanterat fläktmotståndet..
Det är bara orginal som gäller, sen om det är beg eller inte kvittar.. (lr ja du har väl lite garanti med en ny ;-)

Har en som du kan få köpa om du vill smile

Saab 900 Cab "Viggen edition" (1995)
Tchn226
17 augusti 2011 · 207 Inlägg

Nu vet jag att detta är en gammal tråd men jag har fått detta problemet i min 9-3 -99 nyligen och undrar vart man köper ett sånt motstånd???

BMW 320 Ci (2003)
HeFFe
27 oktober 2011 · 1 Inlägg

Testar också här även fast tråden är gammal. Många säger att det troligtvis är "fläktmotståndet" som är problem med. Men jag läste att om man har ACC i bilen finns inget fläktmotstånd utan det regleras av en styrmodul. (Fan Speed Control Module) som kostar ca 1050:- från saab eller runt 500 - 700 på skroten.

Någon som kan bekräfta eller dementera det jag säger? Håller på felsöker själv

Jag har en Saab 9-3 SE 5D 2.0T -99

tyclon
24 november 2013 · 20 Inlägg

Ursäkta om jag återupplivar tråden, men hellre det är att jag startar en ny.

Iallafall,  har också problem med ACn och fläkten. Den snurrar ej över huvud taget. Har provat koppla den direkt på batteriet och då fungerar det. Har även bytt fläktreglaget som sitter bakom handskfacket utan framgång, samt kollat relän.

Någon som vet något? OBS, har ACC.

Senast redigerat av tyclon (24 november 2013)

Norpan12
29 november 2013 · 54 Inlägg

tyclon skrev:
Ursäkta om jag återupplivar tråden, men hellre det är att jag startar en ny.

Iallafall,  har också problem med ACn och fläkten. Den snurrar ej över huvud taget. Har provat koppla den direkt på batteriet och då fungerar det. Har även bytt fläktreglaget som sitter bakom handskfacket utan framgång, samt kollat relän.

Någon som vet något? OBS, har ACC.

Troligtvis fläkten som behövs bytas, den går för trögt och drar för mycket ström...

Brodinski
25 november 2020 · 1 Inlägg

Om fläkten enbart går på högsta läge å på vindruteläge å sänker ja hastighet/läge så stängs den av.  Motstånd bytt redan. Någon idé?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang