Fråga ang lag om lastbilar

Mattzzon Trucker
20 april 2009 · 168 Inlägg

Fick ett samtal ifrån en medarbetare att HAN i sin tur fått liten tillsägelse om att vi MÅSTE ha ABS kontakten inkopplad till bilen ifrån släpet om den finns, anledningen till att vi inte ha den inkopplad just nu är att ABS, en strular o fuckar hela släpet när man bromas typ. Chefen påstodde då att man skulle få böter om polisen såg att den hängde/inte satt i bilen.
Är detta sant och kan någon ge mig lite text/fakta på detta? Hade varit väldigt uppskattat för jag har då aldrig hört något om detta förut. Tycker de är konstigt då han inte sagt något innan..

FireTraXX DFFL
20 april 2009 · 9 020 Inlägg

Kör inte runt med defekta lastbilar så slipper ni sådana problem.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
volvoentusiasten
21 april 2009 · 4 005 Inlägg

ALB/ABS får inte kopplas bort på bil och släpvagn av 1995 eller senare årsmodell!

volvoentusiasten
21 april 2009 · 4 005 Inlägg

linuslinje skrev:
ALB/ABS får inte kopplas bort på bil och släpvagn av 1995 eller senare årsmodell!

Tror reglerna står i http://www.akeri.se/files/bilder/syd/do … 081215.pdf

Mattzzon Trucker
23 april 2009 · 168 Inlägg

Tack så väldigt för bekräftelsen linus smile

FireTraXX: För de första är det inte lastbilen det är fel på utan det är släpet. Sen va det ett väldigt hjälpsamt svar åxo....

JockeRX7 KTM 660
24 april 2009 · 537 Inlägg

Som sagt bara att du vägrar köra släpet. Då kanske det blir fixat av chefen

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
Rspeter Audi A5 quattro driver.
24 april 2009 · 2 203 Inlägg

Mattzzon skrev:
Tack så väldigt för bekräftelsen linus smile

FireTraXX: För de första är det inte lastbilen det är fel på utan det är släpet. Sen va det ett väldigt hjälpsamt svar åxo....

Det var inget dumt svar alls. ABS ska fungera. Fattar inte hur du tänker när ni inte vill åka med optimala bromsar? Är dom felaktiga så laga dom.

Mattzzon Trucker
25 april 2009 · 168 Inlägg

Rspeter: Tro du att vi kör me trasiga saker för skoj skull eller? O du tro inte vi försökt laga de som in i helvete? Ne de tro jag inte du tro....

O sen att jag vill VETA svaret på min fråga så vill jag inte ha något i stil med " Kör inte me den isf " ja men hejja de hjälper ju mig så jätte mycket som svar på min fråga. Sen kan jag inte se vart i mitt inlägg jag skrev att hans svar va " dumt " ? Sen undra jag vart jag skrev i att vi INTE ville köra me optimala bromsar, alla vill vi väl ha bra bromsar. Men om sakerna går sönder hela tiden och inte ens Volvo själva kan förstå varför det gör de, så tro mig... Vi har försökt komma på hur vi ska laga det.

jensen__
25 april 2009 · 110 Inlägg

på det åkeriet jag kör för lyser nästan alltid abs lampan, om man så har scania eller volvo..
Också försökt laga det hur många gånger som helst, utan resultat

Germax
25 april 2009 · 12 086 Inlägg

Det är ju chefen som beordrat er att ha kontakten i, och det är han som ska se till att ni har felfria ekipage. Så det borde ju ligga i hans intresse att laga det om ni inte kan köra släpan trasig.

pontiacfarmer
25 april 2009 · 23 Inlägg

kör du fh /fm 2002 eller nyare??
finns 2 sladdar att rycka ut i holken höger fram på hytten
då kopplas datalänkarna bort till släpetå abs fung som den ska
kan ta reda på vilka om du vill
s

Mattzzon Trucker
26 april 2009 · 168 Inlägg

JapMax: Självklart ligger det i intresse hos oss alla att få släpen att bli felfria, som sagt vi kör inte runt med trasiga saker för nöjjes skull.. o ännu sämmre är det att bara " vägra köra med det " som någon här antyde--- är inte bara så att vägra köra direkt.. om man då inte gillar att byta jobb vill säga.

pontiacfarmer: Jao, nu när du säger de så har jag för mig att vi har varit fram i hytten o bråkat men gav nog upp de... men jo de hade varit intresant o se vad du kan hitta för info om det smile

turbiz Mr Turbo
6 maj 2009 · 509 Inlägg

FireTraXX skrev:
Kör inte runt med defekta lastbilar så slipper ni sådana problem.

Gör man inte det kan man tyvär få sparken/inte få förlängt dessa dar tråkigt nog, är du yrkeschaffis?
Och de e lite dåligt med lastbilsjobb just nu så har man ett fjäskar man gärna för chefen.

Turbo..Mr Turbo
BMW 318i Touring MJO1 "Ikaros" (2000)
GMC TG 21305N Van vandura "Partykärran" (1987)
turbiz Mr Turbo
6 maj 2009 · 509 Inlägg

Mattzzon skrev:
JapMax: Självklart ligger det i intresse hos oss alla att få släpen att bli felfria, som sagt vi kör inte runt med trasiga saker för nöjjes skull.. o ännu sämmre är det att bara " vägra köra med det " som någon här antyde--- är inte bara så att vägra köra direkt.. om man då inte gillar att byta jobb vill säga.

pontiacfarmer: Jao, nu när du säger de så har jag för mig att vi har varit fram i hytten o bråkat men gav nog upp de... men jo de hade varit intresant o se vad du kan hitta för info om det smile

Precis min mening.   Vägrar man köra kan det bli kicken...Tråkigt men sant.

Turbo..Mr Turbo
GMC TG 21305N Van vandura "Partykärran" (1987)
BMW 318i Touring MJO1 "Ikaros" (2000)
TheDeadDorkster Dieselgypsy
6 maj 2009 · 538 Inlägg

Mattzzon skrev:
JapMax: Självklart ligger det i intresse hos oss alla att få släpen att bli felfria, som sagt vi kör inte runt med trasiga saker för nöjjes skull.. o ännu sämmre är det att bara " vägra köra med det " som någon här antyde--- är inte bara så att vägra köra direkt.. om man då inte gillar att byta jobb vill säga.

pontiacfarmer: Jao, nu när du säger de så har jag för mig att vi har varit fram i hytten o bråkat men gav nog upp de... men jo de hade varit intresant o se vad du kan hitta för info om det smile

Du har faktiskt ett par möjligheter: Efter jag inte sagt ett skit om hur dåligt skick bilparken var i mitt förra åkeri, hur olagligt allt var osv, blev jag helt less och började säga ifrån. Det ledde faktiskt till små förbättringar, men långt ifrån dom förbättringarna som vi chaufförer behövde. Vi minskade på överlasterna och bilvården blev faktiskt bättre, dock så var det inte så ovanligt att vi hade arbetsdagar på 15-20 timmar flera dagar i rad (du vill inte veta hur mycket vi fuskade).
Till slut ledde det till att jag och min dåvarnade kollega blev ersatta av 5 pers. Nu pluggar jag istället igen. Idag är jag faktiskt glad att det inte hände något med tanke på hur olagligt och länge vi jobbade.

Vägra köra är faktiskt en möjlighet, tro det eller ej, hur lite du än tror det! Chefen uppskattar nog faktiskt mer att du får fram ditt gods säkert än att du hamnar i tidningen efter en allvarlig olycka pga att du körde med material som klassas som fara på vägen! Smartast är att du får ihop alla chaufförer och kräver att släpet tas ur bruk omedelbart.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Miklen
6 maj 2009 ·

Det är ju upp till varje chaufför att se till att ekipaget är godkänt för vägen egentligen väl så varför skulle man inte kunna vägra handha ekipaget då. Är man med i facket så har man ju lite mer å säga till om å chefer som kickar personal för att dom inte vill köra med trafikfarlig utrustning får nog snabbt rätt mycke problem...

volvoentusiasten
6 maj 2009 · 4 005 Inlägg

Sanningen är tråkig, åkerierna vill att man ska köra med lastbilen och att ha en bil ståendes kostar enorma summor i förlorade intäkter.

Tyvärr var jag pedant och ville ha allting lagat, jag fick den värsta lastbilen på hela företaget, men jag fixade en sak varje morgon innan lastning så efter 2 månader så var det den finaste på hela företaget. Då bytte de bil på mig och lät en vandalist köra den ett par veckor så var den likadan med massor av körförbudsfel på.
Att diskutera att man inte vill köra en bil med körförbud på fungerar inte alls. sad

Visst, det är en själv som bestämmer om man ska köra eller inte, men samtidigt måste det uppvägas om man vill ha kvar jobbet. Oftast så är det det som väger tyngst.
Nu så åker åkeriet på mer böter samtidigt som chafför vid kontroll, och åkeriet kommer även åka på mycket mer böter i fortsättningen med så visst blir det bättre.

Alla som har kört yrkestrafik vet att det är såhär det fungerar på mindre åkerier, tråkigt men sant.

Jiggen88
19 november 2020 · 1 Inlägg

Arbetar med ett släp på jobb med ABS fel! Släpet är 10 år gammalt så systemet sparar ej felkoder! Upptäckte att tryckgivare till luftfjädringen och broms var defekta samt att en ventil på dragstången läckte luft! Alla delarna kopplade mot ABS! Ger givarna fel värde i lufttrycket samt ventiler som läcker luft så ger det ABS fel! Verkstaden fan ej felet! Börja med att åtgärda luftlekage  om det finns!

Lucif3r
19 november 2020 · 2 183 Inlägg

Förhoppningsvis har TS fixat släpet, eller ersatt det, nu så här 11 år senare wink

Brådhis * Voff voff *
20 november 2020 · 10 245 Inlägg

Lucif3r skrev:
Förhoppningsvis har TS fixat släpet, eller ersatt det, nu så här 11 år senare wink

Det är nog inte alls säkert, dock hoppas jag för TS skull att han bytt arbetsplats. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang