Release: Garaget 7.4 (Lista på nyheter)

torpis Forummoderator
21 april 2009 · 10 572 Inlägg

T16_AeRo skrev:
Missade att det redan ÄR infört.. min fråga gäller sjävklart det gamla röstsystemet

Det gamla systemet var integrerart med kategorisystemet där man kunde anmäla sin bil, en männsika bedömde om bilen var "stylingbil" eller ej.  bedömdes bilen vara stylingbil så räknades inte ettorna till snittbetyget.

Det orättvisa låg väl i att olika administratörer gjorde olika bedömning...

De bilar som var med i stylingkategorin vill givetvis ha kvar kategorierna medans det överlag blir mer rättvist om alla är med på samma premisser.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
21 april 2009 · 6 170 Inlägg

chrizz skrev:

TBOC_Razor skrev:
Tre grejor har jag reagerat på här i tråden:

1: Betygen funkar bra, utmärkt uppdatering.

2: Krav på bil upplagd på G.Org för att få bukt med alla hämndröster och oseriösa röstare skulle kunna vara något, har själv märkt att många som lägger ettor inte har någon egen bil.  Dock så är det ju samtidigt så att det borde vara öppet för alla då alla kanske inte har en bil, lite paradoxalt m.a.o.

3: Stör mig rejält på nya rapporteringsknappen i forumet, överallt annars är den bra men i ett inlägg så sticker den ut så mycket att man nästan sitter och glor på knappen mer än man glor på själva inlägget.  Kunde man inte bara flyttat in texten "rapportera" mer mot mitten och rödmarkerat den med någon mörkare röd färg ??   Det hade ju varit väl synligt men ändå inte stuckit ut så mycket som knappen gör nu.


Och sen är det en funktion jag har saknat här länge nu och det är att kunna välja om folk ska kunna rösta på ens bil. Jag är iaf sån att jag vill gärna ha min bil upplagd och visa den för andra men jag är ingen sån som tvunget måste ha andras femmor för att tycka att min egen bil är snygg.

Jag gillar min egen bil och det räcker för mig, vill någon annan säga till mig att dom också gillar min bil så kan dom hellre göra det med nån rad i bildkommentarerna eller GB istället för en femma.

Och detsamma gäller ju ettor med för den delen, om någon inte gillar bilen vore det ju bättre att dom sa vad dom inte gillar än att bara lägga en etta och skita i att säga varför. Tror faktiskt att detta hade kunnat få bort en hel del av dom klassiska gnäll-trådarna om att någons bil har fått en eller flera ettor och tvåor som den *absolut* inte förtjänar.


EDIT: Och kategorierna saknar jag med faktiskt, det var ju lite speciellt att få dom där små styling-knapparna eller power-knappen.

Kunde man inte bara haft kvar kategorierna men att man inte får tex det där med att man inte kan få ettor osv ??

Jag menar för någon som inte kör omkring på bilträffar och ställer ut bilen osv så är det ju lite kul att få någon "utmärkelse" fast att man inte har möjlighet att få riktiga bucklor och pokaler.


Fast om man skulle återuppliva kategorierna hade ju reglerna och kraven behövt en översyn och det har ni kanske inte tid med ??

1) Tack wink

2) Det har varit så tidigare. Det fungerade inte tillfredställande, folk skapade fake-bilar, gjorde online, betygsatte, tog bilen offline. Osv osv.

3) Du vänjer dig ska du se, så hemsk är den inte. Det var aningen för diskret tidigare, det är bra om fler ser den och använder den.

Ang. möjligheten att stänga av röstning för sin bil så anser jag att alla är här på samma vilkor, och ifall betygen inte spelar någon roll för dig så bör det således inte ha någon betydelse om och vad andra röstar.  Möjligheten att stänga av det blir då överflödig...

Ang. kategorierna så finns det en utförlig förklaring till bakgrunden (syftet med kategorierna) och varför de plockades bort. Det där med 1:or osv är bara en liten del av det. Tråden hittas här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125817

Mvh

Ang. 2 så kanske man skulle kunna göra något annat då. Tex krav på en kommentar för att rösta (skulle nog göra att många sket i att rösta pga lathet) eller att man inför något sorts "cred-system" där alla medlemmar har ett personligt betyg och att man måste ha ett betyg som överstiger en viss gräns för att få rösta.

Alltså helt enkelt att medlemmarna betygsätter varandra och detta blir då ett betyg som visar på den specifika medlemmens "rykte" på forumet, tex en användare som skriver skit om folk och far med ovett får ett dåligt betyg av medlemmarna och kan inte härja med rösterna.

Kanske lite väl kasst förklarat men jag har iaf sett att många andra forum har liknande "omdömen" på medlemmar som visar om det är något gröngöling eller en erfaren veteran på forumet.

Enkelt uttryckt något som visar om en viss medlem mest sprider vett eller ovett omkring sig i forumet.



Angående att kunna välja bort betygen så är ju tanken att då kan inte folk bara lägga en etta på bilen och sen skita i att säga varför utan vill dom då uttrycka sitt missnöje med bilen *måste* dom helt enkelt skriva till ägaren och säga vad det är dom inte gillar.

Jag tror helt och fullt att detta skulle kunna leda till en bättre stämning på forumet då dom som inte bryr sig om betygen slipper bli arga eller sura för att någon har gett dom en etta utan att säga något.

Ett exempel är ju en medlem här som legat i luven på ett flertal medlemmar då dom gett dennes bilar röster utan att säga varför. I ren protest har man då sett dennes bilar åka online och offline som nickedockor och det är just denna frustration och dåliga stämning som man skulle kunna undvika om man kunde välja att stänga av betygsfunktionen på sin bil.

Dessa anonyma ettor är ett stort problem och påverkar tidvis stämningen på garaget oerhört negativt. Även om man skiter fullständigt i betygen så blir man ju förbannad när någon pissar på ens slit och arbete utan att ens kunna ge någon vettig anledning till varför dom gör det.

Här kommer ju återigen kravet på kommentar vid röstning som ett alternativ men som sagt så skulle ju detta kunna leda till att ännu färre sätter betyg på bilar då dom inte orkar skriva en kommentar men samtidigt verkar det ju vara enda sättet att lösa detta för även om man bara skulle kunna skriva "asdasdf" eller något liknande i kommentarsrutan så skulle man ju snabbt se vilka medlemmar som är seriösa och vilka som bara vill förstöra för andra.



När det gäller kategorierna så förstår jag att det tar en hel del tid att gå igenom ansökningar osv och att det inte alltid är så lätt att bedömma om en bil är berättigad till en viss kategori men här gäller det ju att man ska ha vissa bestämda regler och att man följer dom annars funkar det ju inte. Med dom gamla kategorierna var det ju lite luddigt med vilka som kunde få vad och detta tror jag gjorde att många var missnöjda med att dom inte fick eller att andra fick vissa kategorier.

Styling-kategorin tex var ju en av dom värsta när det gällde luddiga regler medans power och veteran var exempel på kategorier som var betydligt mer ordning på men det var ju för att dom hade enklare och striktare regler.

Oavsett hur det kommer gå med kategorierna så vet jag iaf en sak och det är att vi är många som var stolta över vår lilla färgade knapp med lite text på och vi kommer sakna dom smile


EDIT: Och för att förtydliga mig lite ang. kategorierna så menar jag alltså bara att själva kategorierna skall få komma tillbaka och "fördelarna" som tex att inte kunna få ettor osv ska ju inte tas med utan alla ska som sagt vara med på lika villkor.

Senast redigerat av TBOC_Razor (21 april 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
DusanMandick Random Hero
21 april 2009 · 4 047 Inlägg

går de inte göra så att om man röstar en 1a så måste man ge en kommentar om vfr också ? så blir de tyst på de där

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Roz-104 typ..eh..va?
21 april 2009 · 582 Inlägg

DusanMandick skrev:
går de inte göra så att om man röstar en 1a så måste man ge en kommentar om vfr också ? så blir de tyst på de där

Vitsen med att vara annonym är väl att man inte ska kunna hämnas. Röstar någon en etta och tvingas skriva varför, så ger den andra en etta tbx, o skriver typ "därför" tongue...nae men jag tror inte det funkar.

Tror det är bättre om man tillåter medlemmar stänga av sin betygsättning om man vill det, ser inte riktigt hur det skulle vara överflödigt.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
21 april 2009 · 6 170 Inlägg

Roz-104 skrev:

DusanMandick skrev:
går de inte göra så att om man röstar en 1a så måste man ge en kommentar om vfr också ? så blir de tyst på de där

Vitsen med att vara annonym är väl att man inte ska kunna hämnas. Röstar någon en etta och tvingas skriva varför, så ger den andra en etta tbx, o skriver typ "därför" tongue...nae men jag tror inte det funkar.

Tror det är bättre om man tillåter medlemmar stänga av sin betygsättning om man vill det, ser inte riktigt hur det skulle vara överflödigt.

Men samtidigt så om man vet att den andra vet vem man är så skulle det ju minska risken att man lägger en oseriös röst utan då skulle man ju få förklara varför man lagt sin röst.

Hämndröster och oseriösa medlemmar kan man ju rapportera som vanligt med den lilla röda knappen.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Roz-104 typ..eh..va?
21 april 2009 · 582 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Roz-104 skrev:

DusanMandick skrev:
går de inte göra så att om man röstar en 1a så måste man ge en kommentar om vfr också ? så blir de tyst på de där

Vitsen med att vara annonym är väl att man inte ska kunna hämnas. Röstar någon en etta och tvingas skriva varför, så ger den andra en etta tbx, o skriver typ "därför" tongue...nae men jag tror inte det funkar.

Tror det är bättre om man tillåter medlemmar stänga av sin betygsättning om man vill det, ser inte riktigt hur det skulle vara överflödigt.

Men samtidigt så om man vet att den andra vet vem man är så skulle det ju minska risken att man lägger en oseriös röst utan då skulle man ju få förklara varför man lagt sin röst.

Hämndröster och oseriösa medlemmar kan man ju rapportera som vanligt med den lilla röda knappen.

En Etta behöver inte vara en oseriös röst. Vissa bilar "förtjänar" det. Dock blir "hämd-ettan" oseriös, och det kommer hämnas om folk vet vem som röstar vad.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
21 april 2009 · 6 170 Inlägg

Roz-104 skrev:

TBOC_Razor skrev:

Roz-104 skrev:

Vitsen med att vara annonym är väl att man inte ska kunna hämnas. Röstar någon en etta och tvingas skriva varför, så ger den andra en etta tbx, o skriver typ "därför" tongue...nae men jag tror inte det funkar.

Tror det är bättre om man tillåter medlemmar stänga av sin betygsättning om man vill det, ser inte riktigt hur det skulle vara överflödigt.

Men samtidigt så om man vet att den andra vet vem man är så skulle det ju minska risken att man lägger en oseriös röst utan då skulle man ju få förklara varför man lagt sin röst.

Hämndröster och oseriösa medlemmar kan man ju rapportera som vanligt med den lilla röda knappen.

En Etta behöver inte vara en oseriös röst. Vissa bilar "förtjänar" det. Dock blir "hämd-ettan" oseriös, och det kommer hämnas om folk vet vem som röstar vad.

Menar inte att alla ettor är oseriösa heller på det viset att bilen inte skulle förtjäna det men man kan ju ändå säga varför man har lagt den så att ägaren till bilen som förtjänar ettan kanske kan ändra det och göra så att bilen förtjänar en tvåa wink

Det är mer hämndrösterna jag menar att man skulle få bort eftersom man snabbt ser vilka röster som är oseriösa om man måste kommentera när man röstar.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
twin_cam Smålänning
21 april 2009 · 7 877 Inlägg

jonnielahti skrev:
i mitt tycke så va det gamla betygssystemet bättre sad
det här nya systemet sänkte båda bilarna på min sida med en halv stjärna mad
det kallar jag inte rättvist, det gamla va bättre.
skitmånga bilar som varit i topp har ju också rasat jättemycket, rena jävla lågkonjukturen på betygsstjärnor!!
mad mad mad mad mad mad mad

Man får nog rannsaka sig själv lite... Det nya ÄR rättvisare! smile

Båda mina bilar rasade med ca 1 poäng, från 4,5 till 3,5. Detta tycker man naturligvis är tråkigt, men det är helt rättvist! för i ärlighetens namn.. Så jävla snygga är dem inte (än!) så dom förtjänar det höga betyget. Som jag skrev innan, nu ligger dom mer på det dom är värda och som JAG skulle rösta på dem (om dom inte va mina givetvis wink )

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
pierrejonssonagren Ansvarig utgivare för Borås Nyheter
21 april 2009 · 412 Inlägg

Roz-104 skrev:
Tror det är bättre om man tillåter medlemmar stänga av sin betygsättning om man vill det, ser inte riktigt hur det skulle vara överflödigt.

Exakt. Låt de medlemmar som ej vill få sina bilar betygsatta välja det själv i inställningar. Tex en inställning + en ruta man kan kryssa i där det står-

Röstning på bilen: tillåt[ ] - tillåt inte[ ]

‹«‹ • Pierre Jönsson Ågren • ›»›
Volvo S60 Polestar "3.0L T6 AWD" (2015)
torpis Forummoderator
22 april 2009 · 10 572 Inlägg

Roz-104 skrev:
Vitsen med att vara annonym är väl att man inte ska kunna hämnas. Röstar någon en etta och tvingas skriva varför, så ger den andra en etta tbx, o skriver typ "därför" tongue...nae men jag tror inte det funkar.

Annonym är man "inte", röstar jag annat än 5 så får jag samma eller snäppet lägre tillbaka i många fall.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
twin_cam Smålänning
22 april 2009 · 7 877 Inlägg

Elda skrev:
jag skulle rösta 4 eller om möjligt 4.5 på min egna bil, även om jag äger den! man måste ju kunna se bristerna i sin egna bil smile men att jag har 3.93 och du har 3.5 på dina känns lite orättvisst, inget illa om dina bilar såklart roll men den röda kommer nog vara värd den där femman en vacker dag smile

Buhu tycker du mina bilar är fula sad
wink big_smile

Men så är det ju smile Man måste ju inse själv att en närmast original 740 eller så inte kan ha samma betyg som t.ex Mustangen på 1:a plats i topp 250...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Roz-104 typ..eh..va?
22 april 2009 · 582 Inlägg

torpis skrev:

Roz-104 skrev:
Vitsen med att vara annonym är väl att man inte ska kunna hämnas. Röstar någon en etta och tvingas skriva varför, så ger den andra en etta tbx, o skriver typ "därför" tongue...nae men jag tror inte det funkar.

Annonym är man "inte", röstar jag annat än 5 så får jag samma eller snäppet lägre tillbaka i många fall.

Visst, har man för mycket fritid så går det väl i vissa fall att räkna ut vem det är som har röstat vad men...du fattar inte vad jag menar med det jag skrivit eller?

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
Instabil Med lem
22 april 2009 · 164 Inlägg

Jag fick min bil "sänkt"  från 4,923 (eller vad det nu var) till 4,52 och vist tycker jag att det är surt men det är ju lika för alla, så jag förstår inte "gnället". 
Förvisso så behöver man ha 300röster eller liknade för att komma in på 250 topp, och bilar som varit ett par ggr på framsidan har ju favör.

Men ta det inte så alvarligt det är ju inte med livet som insats, tycker att det är kul att jag fått så många 5or som jag har, men ligger inte sömnlös över de 1or jag fått.

Tycker generellt att forumet är bra och att det sköts väl . Så Admin mfl får iaf 10P av mig

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.
Plymouth Road runner "white shark" (1971)
jockebostrom
22 april 2009 · 35 Inlägg

alla verkar vara poängkåta här på gorg, måste vi ta poängen så hårt? var istället glad åt dom kommentarer ni får och ta åt er av kritiken

Volkswagen Golf GTI special "NightRider" (1984)
Northernlight
22 april 2009 · 3 Inlägg

jockebostrom skrev:
alla verkar vara poängkåta här på gorg, måste vi ta poängen så hårt? var istället glad åt dom kommentarer ni får och ta åt er av kritiken

Håller helt med om det....och det är dom som har gått ner i poängen som klagar mest....men som sagt var....det är lika för alla;)

xc_70
22 april 2009 · 485 Inlägg

komentarena är klart bäst,men en 4eller 5 svider ju inte heller.jag är nöjd som det är

Volkswagen Caddy "Insane" (2005)
Audi a6 quattro pickup "STANCE RISE OF EVIL" (1998)
Audi avant 2,0tdi "Insane" (2008)
s12 Nissan Gazelle
23 april 2009 · 1 460 Inlägg

bra gjort med Garaget 7.4 chrizz , tummen upp

Nissan Silvia
dallelito med lem
24 april 2009 · 1 147 Inlägg

när jag håller musen över kommentarsbubblan eller gästboksbubblan så ser jag inte längre hur många jag fått, ska det va så eller e det bara hos mig det e knas?

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
mkv Herr
24 april 2009 · 135 Inlägg

Sweet, bra jobbat.

Jag saknar dock kategorierna något faktist. smile

/M

#! /bin/death
Volvo V60 D4 "Obscurum" (2014)
chrizz Administratör
24 april 2009 · 11 780 Inlägg

dallelito skrev:
när jag håller musen över kommentarsbubblan eller gästboksbubblan så ser jag inte längre hur många jag fått, ska det va så eller e det bara hos mig det e knas?

Jodå, håll lite längre bara.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang