Release: Garaget v7.5 (Betygssättning av bilar)

jagarbosse Bilentusiast
2 maj 2009 · 489 Inlägg

riktigt bra tillägg på sidan chriz. Den svenska avundsjukan är helt sjuk.
Tycker det är riktigt bra att folk faktiskt får motivera sig.
Har man inget vettigt att tillföra kan man lika gärna inte göra det alls. Kan du däremot tillföra något med bra motivering - fritt fram.

Sen ska man även kunna ta lite kritik(konstruktiv helst), och kan man inte det, då ska man inte lägga upp sin bil här.

Röstar 5á för det här tillägget!

kör Golf LX -83, 1,6 med godis
Volkswagen Golf LX "Stormtrooper" (1983)
Talande Avstängd
3 maj 2009 · 2 Inlägg

alseryd skrev:
Mycket bra skrivet. Håller med fullständigt. Kan ta alla poäng bara dom lämnar en motivering och inte smyger om kring som fegisar.
Mvh Eva.

Alla kan inte det. Väldigt jobbigt att man måste stå till svars för sin röst.

Jolle87
3 maj 2009 · 1 585 Inlägg

Grymt bra ändring på röstsystemet. Skulle dock ha varit som så att man är tvungen att motivera sina betyg alltid. Det tycker jag iallafall., Eller iallafall om man röstar lägre än 3or.

Senast redigerat av Jolle87 (3 maj 2009)

Mr_Xtrem Livet upplevs bäst på vägen
3 maj 2009 · 213 Inlägg

transas skrev:
Bra att ha motivering till 1a'

Men en övrig fundering det tycks ju vara 95% vanliga bruksbilar dvs vinterbilar varför är det så mkt sånna bilar som får stanna?

en gamma 740 eller en nyare orginal ford som ex är det något som borde visas upp?

jag kanske har missuppfattat sidan men det står inga bilder på vinterbilen det tolkar jag som vardags/ingen märkvärdig bil dvs så alldaglig att ingen ser den på ica parkeringen ens ska dom bilarna vara med?

Det finns många som har en vardags bil upplagd här för det är den enda bil dom har och den är dom stolta över även om dom bara har andra fälgar o resten är original. ALLA har inte råd eller lust att trycka på en stor spojler eller en gigantisk vinge utan nöjer sig med den bilen dom har..

Lev ditt liv i full fart, för du vet aldrig när det tar slut.
Saab 9-3 Aero V6 "Silver Arrow" (2006)
Hamilton
3 maj 2009 · 8 864 Inlägg

Talande skrev:
Varför inte införa detta på alla betyg då, femmor kan ges bara för att man skall få en femma tillbaks? Denna ändring gör att jag, som hatar överstylade bilar, får stå till svars och argumentera för min sak. Någon moderator höll inte med mig om min bilsmak och jag blev bannad utan varning, PM eller nånting.

Du får sätta vilket betyg du vill så länge det passar admins roll
....betygssätningen är helt värdelös då man i stort sätt tvingas rösta som "alla andra"

Man ska motivera en 1:a men inte en 5:a Varför? Ta bort 1 orna helt och hållet i stället.

Senast redigerat av Hamilton (3 maj 2009)

Fotograf på tierpidag.se
LotusJPS
3 maj 2009 · 1 134 Inlägg

Kollade runt lite på gamla bilar, stylade bilar etc som folk har lagt ner mycket tid på.
På nästan alla hittade jag en användare som gav ettor och "roliga" kommentarer.

Det känns ju lite som om flera gorgare har fått en ny hobby, nu när man måste "argumetera" om det betyget man ger. Smaken är olika men många är lite väl dryga.

Tyckte först att det verkade som en bra ide men nu börjar jag tvivla...

Har inte nämnt något namn och tänker inte göra det heller.

chrizz Administratör
3 maj 2009 · 11 780 Inlägg

LotusJPS skrev:
Kollade runt lite på gamla bilar, stylade bilar etc som folk har lagt ner mycket tid på.
På nästan alla hittade jag en användare som gav ettor och "roliga" kommentarer.

Det känns ju lite som om flera gorgare har fått en ny hobby, nu när man måste "argumetera" om det betyget man ger. Smaken är olika men många är lite väl dryga.

Tyckte först att det verkade som en bra ide men nu börjar jag tvivla...

Har inte nämnt något namn och tänker inte göra det heller.

Får man hundratals "Skitsnygg", "Grym!!" osv osv osv så tycker jag nog man kan svälja en och annan motivering från en som inte håller med vad majoriteten tycker.

Bättre en 1:a med en motivering är 10 ettor från folk som sätter 1:a bara för att jävlas utan att våga stå för det.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
jockebostrom
3 maj 2009 · 35 Inlägg

Riktigt smart Chrizz, hoppas nu bara att vi alla kan respektera varandras röstningar och ta åt oss av kritiken istället för att tjura.

STORT + från mig!

Volkswagen Golf GTI special "NightRider" (1984)
Jagaren
5 maj 2009 · 6 Inlägg

Mr_Xtrem skrev:

transas skrev:
Bra att ha motivering till 1a'

Men en övrig fundering det tycks ju vara 95% vanliga bruksbilar dvs vinterbilar varför är det så mkt sånna bilar som får stanna?

en gamma 740 eller en nyare orginal ford som ex är det något som borde visas upp?

jag kanske har missuppfattat sidan men det står inga bilder på vinterbilen det tolkar jag som vardags/ingen märkvärdig bil dvs så alldaglig att ingen ser den på ica parkeringen ens ska dom bilarna vara med?

Det finns många som har en vardags bil upplagd här för det är den enda bil dom har och den är dom stolta över även om dom bara har andra fälgar o resten är original. ALLA har inte råd eller lust att trycka på en stor spojler eller en gigantisk vinge utan nöjer sig med den bilen dom har..

Nu är jag inte sån som är så mkt för en stor spoiler mm

& jag har förståelse för att man kan ha en bil & att den bilen är en standardbil rakt i genom

därimot tycker jag att det är mkt mkt tråkigt att man ska se vanliga trågiga svensonbilar på ett sånt här ställe jag menar dom får ju knappast ställa ut dom på bilutställningar så varför ska dom ligga på en digital bilutställning? svensonbilar kan man titta på utanför mat-affären tex det räcker väll med att dom visar upp dom bilarna där med

själva grejen är att det är rätt svårt att hitta lite roliga bilar som är på väg att bli någonting roligt bland alla svenssonbilar

så fråga till admin är det inte så att dom reglerna skulle behöva stramas upp?


sen kan man ju bli lite förvånad att andra bilar tas bort tex för ett par dagar sedan tog ni bort en roadrunner som var jättefint renoverad jag & fler gav den 5or i betyg ändå var det ni som valde att ta bort bilen VARFÖR jag menar ni kan ha rostiga fordar mm ligga kvar men ni tar bort en sån bil?

kan ni inte skaffa en knapp man annonymnt kan trycka på för att tex den här bilen är inget att visa knapp?

Transas är ett NAVIGATIONS PROGRAM för sjöfarten ingen sexuell läggning
//Hanna utan penis som det ska vara ;)
Volvo 780 Betone "Trimmad V8 med Sprut" (1987)
meningsfullt
18 maj 2009 · 1 Inlägg

Har uträkningen av medelbetyget blivit annorlunda också eller är det bara för mig det inte stämmer?

Rojpen
18 maj 2009 · 2 230 Inlägg

transas.. detta är en bil community ingen bil utställning.. dvs där alla har samma intresse vilken bil man äger. å en svenson bil för dig kanske är ett fin åk för en annan..

så kan det vara då det inte blev som det skulle
torpis Forummoderator
18 maj 2009 · 10 572 Inlägg

meningsfullt skrev:
Har uträkningen av medelbetyget blivit annorlunda också eller är det bara för mig det inte stämmer?

Det står förklarat mycket tydligt i ganska många trådar vid detta laget hur betygen räknas samman.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Falcy
26 maj 2009 · 193 Inlägg

transas skrev:
Nu är jag inte sån som är så mkt för en stor spoiler mm & jag har förståelse för att man kan ha en bil & att den bilen är en standardbil rakt i genom

därimot tycker jag att det är mkt mkt tråkigt att man ska se vanliga trågiga svensonbilar på ett sånt här ställe jag menar dom får ju knappast ställa ut dom på bilutställningar så varför ska dom ligga på en digital bilutställning? svensonbilar kan man titta på utanför mat-affären tex det räcker väll med att dom visar upp dom bilarna där med?

Jag tror inte ägaren Christian Marcos bakom Garaget Media AB bara kan ta bort 95% av alla bilar.
Då det, som mycket annat i vårat samhälle, handlar om pengar.

Anser du själv att dina bilar skulle få vara kvar om nu Garaget skulle ta bort 90-95% av alla vinterbilar / bruksbilar?

Vad är en "fin bil"?

transas skrev:
kan ni inte skaffa en knapp man annonymnt kan trycka på för att tex den här bilen är inget att visa knapp?

Det finns väl redan en sådan knapp? " Rapportera bilen till en administratör "

En annan grej jag funderar på, varför ska man kunna skriva blogginlägg, rösta och allt annat om man inte ens har en bil upplagd?
Det finns en snubbe som jag sett på senare tid som bara röstar 1:or, ingen egen bil upplagd.
Enligt mig vore det bättre om man tog tag i sådana människor först innan man lägger massa tid på att ta bort en sliten Volvo 740...det är ju sådana människor som förstör Garaget, inte en Volvo 740.

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
MrJAM
26 maj 2009 · 1 464 Inlägg

Falcy skrev:
[...]

Måste inlägga att jag håller med ovan talare. Jag är stolt över min bil men kan ändå inse att någon med en Saleen, GT3:a eller Galardo inte ens skulle spotta på den. Och ska man också utesluta bilar som inte är gatureggade, 'bilar' som går under TopFuel kategorin med 2k+ hästkrafter?

Att titta på Svensson bilar utanför ICA skulle man kunna göra. Jag kan lika gärna köra till AutoClassica eller närvara på en vanlig fredagsträff i Ystad för att kolla på 'heta stylingbilar' också. Vad är då meningen med ett onlinegarage?

'Sveriges största community för motorentusiaster' är mottot och en entusiast är ganska brett. Diskussionen liknas med musiksmak. Jag anser att dansband är djävulens verktyg, men jag förstår folk som lyssnar på det för det. Lite självdistans måste finnas.

Som Falcy skriver vill jag också fråga om det ska finnas en grund att rösta och nyttja vissa funktioner garaget, speciellt då röstningssystemet. Det torde begränsas till enbart användandet av forumet?

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
twin_cam Smålänning
26 maj 2009 · 7 877 Inlägg

Falcy skrev:
En annan grej jag funderar på, varför ska man kunna skriva blogginlägg, rösta och allt annat om man inte ens har en bil upplagd?

Hur roligt vore det att INTE kunna rösta eller blogga, om man sålt sin bil om inte fått tag i en ny än?

Om man kombinerar ditt och transas förslag, så skulle det helt plötsligt inte finnas någon kvar som får rösta eller använda garaget överhuvudtaget.

Kategorierna va bra i det att, om det hade funkat som det var tänkt, så gick det hitta dem bilarna man ville se. Idén va bra, men folk kunde inte läsa...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Kajlie Garaget Video Crew
26 maj 2009 · 842 Inlägg

Låter mycket bra! Då blir vi av med alla "Min bil ska ligga över hans/hennes på topplistan så den får en 1a HEHEHEHEH"

Falcy
26 maj 2009 · 193 Inlägg

twin_cam skrev:

Falcy skrev:
En annan grej jag funderar på, varför ska man kunna skriva blogginlägg, rösta och allt annat om man inte ens har en bil upplagd?

Hur roligt vore det att INTE kunna rösta eller blogga, om man sålt sin bil om inte fått tag i en ny än?

Man behöver inte göra det svårare än vad det är.
Är man t.ex nyregistrerad medlem utan bil, ska man inte kunna rösta. Simple as that.

Har man däremot varit med ett tag och kanske haft flera bilar, men just nu inte har någon, så är det inget problem. En sådan person går inte in för att rösta endast 1:or ändå.

Personligen gör det mig inget, men jag kan tänka mig att de som ligger på Topplistan inte vill ha 1:or av sådana personer...

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
Knugcab
27 maj 2009 · 5 111 Inlägg

Ja, jag ger bara en stor suck till detta ärligt talat...

Men visst, om detta var som behövdes för att få folk att sluta gnälla så kanske det är motiverat, jag undrar bara varför det egentligen existerar något gnäll?

Det är ju bara att acceptera att smaken är som baken. För en människa kan en drömbil vara en 3000GT med allt i stylingväg, vilken ratas av någon annan som föredrar en Volvo 142 i originalskick, vilket är en genomtråkig bil enligt en tredje person som kanske föredrar en sänkt, clean merca S-klass med stora kromfälgar, som kanske i sin tur är en skitful bil enligt killen i Camaron med hissad akter och breda slotmags, etc...

Jag är fullt medveten om att även om jag bygger en bil från scratch och om jag så tillverkar allt från ventilerna i däcken till vindrutan själv, lägger ned en miljard på den och hela min själ, så kommer inte alla människor att tycka om den. Helt enkelt för att smaken är olika. Hittills har jag lagt upp min Mercedes från 1985. Det gör jag för att den är i fint originalskick, vilket inte är så vanligt längre på en så gammal merca och enligt mig då som de är som vackrast, men enligt någon annan så är det en genomtrist bil, gammal, inte stylad, och utmärker sig inte på något särskilt sätt. Visst fasen måste han få rösta en etta på min bil, det är ju JAG som ska gilla den och inte han. Och jag är helnöjd med min Merca. Jag har ett betydligt mer extremt bygge i garaget, en PV som byggs om i gammal hotrod-stil. Många år och många timmar nedlagda i det. Men någon annan gillar inte den stilen, eller gillar inte bilmodellen, eller tycker inte om den av annan anledning. Jag struntar väl i om den människan ger mig en etta... Det är ju jag som ska tycka om den och inte några muppar på garaget.org. Jag bygger den i min stil och så enkelt är det.

Så som det är nu så gäller alltså att man får rösta som man vill så länge man röstar som massan gör, annars måste man komma med en ursäkt till varför? Är det verkligen sunt? De flesta i Sverige röstar på socialdemokraterna, ska man då behöva ställa sig och förklara i röstlokalen för att man till exempel tar Folkpartiets valsedel, annars får man välja mellan att inte rösta eller att rösta på s i stället?

Tycker i såna fall inte att det kan kallas för någon sann demokrati, men det kanske heller inte är tänkt att den här sidan ska vara det heller, men varför ens ha ett röstsystem om man inte ska kunna rösta som man vill (utan att behöva ursäkta sig), då vore det väl lika bra att alla som lägger upp en bil här får ett femstjärnigt betyg som ligger kvar för gott och som ingen kan ändra på, så blir alla så nöjda så...

Löjligt är vad det är, men kanske det tyvärr var vad som behövdes för att få lugn och ro på denna sida, vilket i så fall gör allting ännu löjligare.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Jagaren
31 maj 2009 · 6 Inlägg

og900turbo skrev:

transas skrev:

Mr_Xtrem skrev:

Det finns många som har en vardags bil upplagd här för det är den enda bil dom har och den är dom stolta över även om dom bara har andra fälgar o resten är original. ALLA har inte råd eller lust att trycka på en stor spojler eller en gigantisk vinge utan nöjer sig med den bilen dom har..

Nu är jag inte sån som är så mkt för en stor spoiler mm

& jag har förståelse för att man kan ha en bil & att den bilen är en standardbil rakt i genom

därimot tycker jag att det är mkt mkt tråkigt att man ska se vanliga trågiga svensonbilar på ett sånt här ställe jag menar dom får ju knappast ställa ut dom på bilutställningar så varför ska dom ligga på en digital bilutställning? svensonbilar kan man titta på utanför mat-affären tex det räcker väll med att dom visar upp dom bilarna där med

själva grejen är att det är rätt svårt att hitta lite roliga bilar som är på väg att bli någonting roligt bland alla svenssonbilar

så fråga till admin är det inte så att dom reglerna skulle behöva stramas upp?


sen kan man ju bli lite förvånad att andra bilar tas bort tex för ett par dagar sedan tog ni bort en roadrunner som var jättefint renoverad jag & fler gav den 5or i betyg ändå var det ni som valde att ta bort bilen VARFÖR jag menar ni kan ha rostiga fordar mm ligga kvar men ni tar bort en sån bil?

kan ni inte skaffa en knapp man annonymnt kan trycka på för att tex den här bilen är inget att visa knapp?

Vf laddar du upp din polo om vanliga Svensson bilar inte duger? o Volvo är dessutom så Svensson det kan bli .

Polon finns inte här

& om du nu tar en volvo 780 som är så ovanlig att många aldrig sett en hur menar du då? det finns 378st registeringar i swe totalt på 780 hur många 10000tals skyline & cadilackar finns det då? 6900A fordar ska v ist finnas i swe vad är då en ovanlig bil enligt dig?

Dessutom hade min 780 v8 det vet jag om en till i världen i usa närmare bestämmnt

Nå saabis vart hittar du ovanliga bilar?

Transas är ett NAVIGATIONS PROGRAM för sjöfarten ingen sexuell läggning
//Hanna utan penis som det ska vara ;)
Volvo 780 Betone "Trimmad V8 med Sprut" (1987)
Jagaren
31 maj 2009 · 6 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Ja, jag ger bara en stor suck till detta ärligt talat...

Men visst, om detta var som behövdes för att få folk att sluta gnälla så kanske det är motiverat, jag undrar bara varför det egentligen existerar något gnäll?

Det är ju bara att acceptera att smaken är som baken. För en människa kan en drömbil vara en 3000GT med allt i stylingväg, vilken ratas av någon annan som föredrar en Volvo 142 i originalskick, vilket är en genomtråkig bil enligt en tredje person som kanske föredrar en sänkt, clean merca S-klass med stora kromfälgar, som kanske i sin tur är en skitful bil enligt killen i Camaron med hissad akter och breda slotmags, etc...

Jag är fullt medveten om att även om jag bygger en bil från scratch och om jag så tillverkar allt från ventilerna i däcken till vindrutan själv, lägger ned en miljard på den och hela min själ, så kommer inte alla människor att tycka om den. Helt enkelt för att smaken är olika. Hittills har jag lagt upp min Mercedes från 1985. Det gör jag för att den är i fint originalskick, vilket inte är så vanligt längre på en så gammal merca och enligt mig då som de är som vackrast, men enligt någon annan så är det en genomtrist bil, gammal, inte stylad, och utmärker sig inte på något särskilt sätt. Visst fasen måste han få rösta en etta på min bil, det är ju JAG som ska gilla den och inte han. Och jag är helnöjd med min Merca. Jag har ett betydligt mer extremt bygge i garaget, en PV som byggs om i gammal hotrod-stil. Många år och många timmar nedlagda i det. Men någon annan gillar inte den stilen, eller gillar inte bilmodellen, eller tycker inte om den av annan anledning. Jag struntar väl i om den människan ger mig en etta... Det är ju jag som ska tycka om den och inte några muppar på garaget.org. Jag bygger den i min stil och så enkelt är det.

Så som det är nu så gäller alltså att man får rösta som man vill så länge man röstar som massan gör, annars måste man komma med en ursäkt till varför? Är det verkligen sunt? De flesta i Sverige röstar på socialdemokraterna, ska man då behöva ställa sig och förklara i röstlokalen för att man till exempel tar Folkpartiets valsedel, annars får man välja mellan att inte rösta eller att rösta på s i stället?

Tycker i såna fall inte att det kan kallas för någon sann demokrati, men det kanske heller inte är tänkt att den här sidan ska vara det heller, men varför ens ha ett röstsystem om man inte ska kunna rösta som man vill (utan att behöva ursäkta sig), då vore det väl lika bra att alla som lägger upp en bil här får ett femstjärnigt betyg som ligger kvar för gott och som ingen kan ändra på, så blir alla så nöjda så...

Löjligt är vad det är, men kanske det tyvärr var vad som behövdes för att få lugn och ro på denna sida, vilket i så fall gör allting ännu löjligare.

Bra skrivet & jag håller med dig helt

Synd bara att en sida som denna ska ha så mkt typ ny köpe bilar helt standard inget märkvardigt & sen alla gamla rostiga bruksbilar som finns med

för demokrati´n

Transas är ett NAVIGATIONS PROGRAM för sjöfarten ingen sexuell läggning
//Hanna utan penis som det ska vara ;)
Volvo 780 Betone "Trimmad V8 med Sprut" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang