** te_wik's diverse projekt - just nu en Audi 100 Turbo Sport quattro i fokus!**

te_wik's projekttråd. Denna tråden har handlat om en hel del olika bilar, men från början handlade den om min Audi 100 2.3E, och det är ju den bilen början av tråden handlar om. Just nu ligger fokus på min 100 Turbo Sport quattro - 1990. Välkommen in och kika, läsa och kommentera.
  • 60 Följare
  • 842 916 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 november 2019
te_wik Forummoderator
2 juli 2009 · 12 813 Inlägg

LeafBox skrev:
ja men föfan, det här blir naiizzz big_smile

Ja det hoppas jag smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
6 juli 2009 · 12 813 Inlägg

Fasen jag hittar inte filmerna från uppstarten.... :S Ska leta vidare annars får ni nöja er med videon på provkörningen..



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
6 juli 2009 · 5 650 Inlägg

te_wik skrev:
Fasen jag hittar inte filmerna från uppstarten.... :S Ska leta vidare annars får ni nöja er med videon på provkörningen..



Mvh Tommy

vart haru filmen dåwink???

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Mack Forum- och sitemoderator
6 juli 2009 · 26 111 Inlägg

MrEricsson skrev:

te_wik skrev:
Fasen jag hittar inte filmerna från uppstarten.... :S Ska leta vidare annars får ni nöja er med videon på provkörningen..



Mvh Tommy

vart haru filmen dåwink???

Ja vi vill se filmerna big_smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
te_wik Forummoderator
6 juli 2009 · 12 813 Inlägg

Dom kommer, ska bara leta lite mer efter uppstartsfilmerna.
Lugn och fin bara smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
6 juli 2009 · 12 813 Inlägg

Ja då har jag raggat ifatt filmerna. Ska först berätta att fördelaren hade kommit helt galet så den vill inte starta riktigt, så i första filmen vrider jag på den lite hur som helst för att hitta ett ställe där den åtminstonde försöker tända. I andra filmen så har jag ställt den i grundläge vilket gav resultat. smile Sedan ställdes tändningen ordentligt när man fick den att gå någorlunda.

OBS! Ha inte så hög volym för det sitter fel generatorrem, så bilen SKRIKER! tongue

http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/motorbyte/uppstart/th_startarinte.jpg

http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/motorbyte/uppstart/th_startade.jpg


Efter inställning och byte av generatorrem och diverse småsaker att fixa ännu så var det dags för testkörning.. Iofs så var testkörningen på hemvägen (hade bråttom hem) så jag stack iväg på natten, ensam, halt som fan, mörkt som fan och med en helt otestad bil. Sakta men säkert tog jag mig hem. (ca 22mil)

http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/provkorning/th_PA140528.jpg


Så nu till en liten incident som höll på gå åt fan idag. Var ute och körde en sväng och när jag stannade på den lokala badplatsen här så hör jag att det låter riktigt illa under huven.. hmm Öppnar huven och ser att vevaxelremskivan vobblar som satan vilket gjorde att remmen som driver hydralpumpen slog mot kamremskåpan. Den satan hade lossnat!! Bulten hade gängat ur sig, tur att den inte kom genom huven wink



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
_Wallis_
7 juli 2009 · 4 506 Inlägg

Hade jag inte varit mekaniker sj & bott 100mil ifrån dig så hade jag
utan tvekan lämnat mina bilar till dig för reparation när det hänt ngt!
//Wallis

Kan du andas kan du dö.
te_wik Forummoderator
7 juli 2009 · 12 813 Inlägg

_Wallis_ skrev:
Hade jag inte varit mekaniker sj & bott 100mil ifrån dig så hade jag
utan tvekan lämnat mina bilar till dig för reparation när det hänt ngt!
//Wallis

Jag kan lämna in min bil till dig så lämnar du in din bil till mig wink
100 mil? Coolt för jag har då ~135 mil till dig ^^



Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (7 juli 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
_Wallis_
7 juli 2009 · 4 506 Inlägg

te_wik skrev:

_Wallis_ skrev:
Hade jag inte varit mekaniker sj & bott 100mil ifrån dig så hade jag
utan tvekan lämnat mina bilar till dig för reparation när det hänt ngt!
//Wallis

Jag kan lämna in min bil till dig så lämnar du in din bil till mig wink
100 mil? Coolt för jag har då ~135 mil till dig ^^



Mvh Tommy

35mil hit o 35mil dit tongue Det är väll inte så långt där uppe i lappmarkerna wink

Kan du andas kan du dö.
te_wik Forummoderator
7 juli 2009 · 12 813 Inlägg

_Wallis_ skrev:

te_wik skrev:

_Wallis_ skrev:
Hade jag inte varit mekaniker sj & bott 100mil ifrån dig så hade jag
utan tvekan lämnat mina bilar till dig för reparation när det hänt ngt!
//Wallis

Jag kan lämna in min bil till dig så lämnar du in din bil till mig wink
100 mil? Coolt för jag har då ~135 mil till dig ^^



Mvh Tommy

35mil hit o 35mil dit tongue Det är väll inte så långt där uppe i lappmarkerna wink

...Runt knuten..


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
NJ_
7 juli 2009 · 2 118 Inlägg

Vafan Tommy! startat en tråd utan att säga nå! skäms på dig! wink

Ser dock mkt lovande ut big_smile

D.i.l.l.i.g.a.f
te_wik Forummoderator
7 juli 2009 · 12 813 Inlägg

NJ_ skrev:
Vafan Tommy! startat en tråd utan att säga nå! skäms på dig! wink

Ser dock mkt lovande ut big_smile

Hehe vadå då tongue Du måste hålla koll på va som händer på forumet wink
Tack!


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
NJ_
7 juli 2009 · 2 118 Inlägg

te_wik skrev:

NJ_ skrev:
Vafan Tommy! startat en tråd utan att säga nå! skäms på dig! wink

Ser dock mkt lovande ut big_smile

Hehe vadå då tongue Du måste hålla koll på va som händer på forumet wink
Tack!


Mvh Tommy

Okej då, mitt fel tongue Tur jag hittade hit då wink haha

Bli kanske ett audi köp för mig imorrn big_smile

D.i.l.l.i.g.a.f
NJ_
7 juli 2009 · 2 118 Inlägg

te_wik skrev:
Jasså, vad för Audi?


Mvh Tommy

Fortsätter "chattandet" i GB smile

D.i.l.l.i.g.a.f
Mack Forum- och sitemoderator
7 juli 2009 · 26 111 Inlägg

Haha så här på morgonkvisten efter jobbet så satt jag och skrattade åt ditt klipp när du är på väg hemöver. Dels över valet av musiken och sen själva känslan av ensamheten (som jag så väl känner igen..)
Vart fasen har du ditt garage där du stökar på om du har 22 mil hem? Själv gnäller jag lite smått när föräldrarna bor 2.5 mil bort tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
7 juli 2009 · 5 650 Inlägg

te_wik skrev:
Ja då har jag raggat ifatt filmerna. Ska först berätta att fördelaren hade kommit helt galet så den vill inte starta riktigt, så i första filmen vrider jag på den lite hur som helst för att hitta ett ställe där den åtminstonde försöker tända. I andra filmen så har jag ställt den i grundläge vilket gav resultat. smile Sedan ställdes tändningen ordentligt när man fick den att gå någorlunda.

OBS! Ha inte så hög volym för det sitter fel generatorrem, så bilen SKRIKER! tongue

http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/motorbyte/uppstart/th_startarinte.jpg

http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/motorbyte/uppstart/th_startade.jpg


Efter inställning och byte av generatorrem och diverse småsaker att fixa ännu så var det dags för testkörning.. Iofs så var testkörningen på hemvägen (hade bråttom hem) så jag stack iväg på natten, ensam, halt som fan, mörkt som fan och med en helt otestad bil. Sakta men säkert tog jag mig hem. (ca 22mil)

http://i536.photobucket.com/albums/ff329/te_wik/provkorning/th_PA140528.jpg


Så nu till en liten incident som höll på gå åt fan idag. Var ute och körde en sväng och när jag stannade på den lokala badplatsen här så hör jag att det låter riktigt illa under huven.. hmm Öppnar huven och ser att vevaxelremskivan vobblar som satan vilket gjorde att remmen som driver hydralpumpen slog mot kamremskåpan. Den satan hade lossnat!! Bulten hade gängat ur sig, tur att den inte kom genom huven wink



Mvh Tommy

Nice=D försäten vad fan är som tjuter?wink lr are bara att den går i system check och gnäller att allt är avstängt lr?

big_smile

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
te_wik Forummoderator
7 juli 2009 · 12 813 Inlägg

AirOne skrev:
Haha så här på morgonkvisten efter jobbet så satt jag och skrattade åt ditt klipp när du är på väg hemöver. Dels över valet av musiken och sen själva känslan av ensamheten (som jag så väl känner igen..)
Vart fasen har du ditt garage där du stökar på om du har 22 mil hem? Själv gnäller jag lite smått när föräldrarna bor 2.5 mil bort tongue

Haha musiken ja. Tänkte inte alls på vilken låt osv som var igång men Nightwish och Volbeat spelas mycket hos mig så det är ett vanligt kommande fenomen i min bil wink Jag hade bilen ståendes en bit utanför Pajala. Bilen blev kvar där när jag flyttade till Kalix så jag fick åka en sväng till Pajala för att fixa ihop bilen så jag får hem den med smile Nu har jag ett garage "bara" 4mil enkelväg.


Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (7 juli 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
7 juli 2009 · 12 813 Inlägg

MrEricsson skrev:
Nice=D försäten vad fan är som tjuter?wink lr are bara att den går i system check och gnäller att allt är avstängt lr?

big_smile

Jepp! Det är autochecken, funktionskomtrollen som tjuter och varnar att oljetryck är lågt, dåligt med kylarvätska och att batteriet är kasst. Numera fungerar symbolerna i instrumenteringen också efter att ha fixat lite lödningar i kretskortet som var dåliga. Men det återkommer vi till senare i tråden.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
7 juli 2009 · 12 813 Inlägg

UPDATE!


Vad händer sen? Jo bilen kördes ju hem och ställdes på parkeringen. Sedan tänkte jag att jag besiktar bilen och ser ifall det dykt upp några nya anmärkningar när den fått stå så länge. Felen var följande:
# Spolarvätska, ur funktion.
# Färdbroms bak, otillräcklig bromsverkan
# Avgasläckage, avgaskontoll ej utförd.

Jaa det var ju lugnt, visste ju att jag skulle få anmärkningar på det iaf, tänkte att jag får ju köra en månad iaf. Men neej, eftersom det var 3 (eller 4e) gången jag fick anmärkning på bakbromsarna så fick jag bara en vecka på mig att visa upp den. Egentligen inte en vecka heller då det var lite röda dagar osv just den veckan. Så bilen ställdes i garaget och fick stå där ett bra tag.

Så jag fick klara mig utan bil några månader, egentligen ingen fara då jag har nära till affären och behövde jag fara nånstans så fick jag låna polarens bil. Men sedan dök det upp en gammel 244 på blocket som jag hämtade bort för en tusenlapp.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/27325/702837_gz20kt.jpg

Även denna var obesiktad men 240 grejjer hittar man ju i princip gratis så jag bytte bromsbelägg och motionerade bromsoken runtom och sedan bytte jag stötdämpare bak.. kostade 990 kr för allt.
Sedan besiktade jag den UA.

Audin fick jag ställa ut på parkeringen då jag behövde få in volvon i garaget så jag få ha igång motor&kupé värmaren när jag skulle iväg någongång. Kallt som det är under vintrarna här så det klarar man sig inte utan.


******


Fick besök..fortsättning följer.




Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (7 juli 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
NJ_
7 juli 2009 · 2 118 Inlägg

väntar ivrigt ;D

D.i.l.l.i.g.a.f
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang