Konvertera till Lh 2.4 i Volvo

Lale
28 juli 2009 · 198 Inlägg

hej ja håller på att sätta i en 230fk motor i min 242a 75a.. och har kabel mattan från 240 92a lh 2.4. och har stött på problem med elkoppling finns ett kontakt stycke vid kontakten till styrbox bränsle och tändning.   11 stift i kontakten  2 tjocka röda,. blå, blå/ svart ,  röd/ vit,  grön,  lila,  rosa,   rosa /vit   röd/gul (tunn)  röd/gul  (tjock)   nån som vet hur detta ska kopplas

denna kontakt går alltså in i bilen på höger sida ihop med boxarna..

volvo turbo
Phaetoon
29 juli 2009 · 8 156 Inlägg
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Sharky
29 juli 2009 · 10 287 Inlägg

Vi tar det på Norska för omväxlings skull (det finns två varianter på kontaktdon - 9 och 11 poligt)

-tynn grønn fra lh2.4 pinne 14 til ac pressure switch (glem denne)
-tykk rød /gul fra bensinrele til hoved pumpe (monter sikring på denne)
-tynn rød/grå fra lh 2.4 til ac rele (glem denne)
-tynn blå (se uthevet tekst under)
-hvit/rosa lh 2.4 pinne 22 til instrument lampe lamda sonde( hvis du har)
-violet lh 2.4 pinne 26 til instrumentpanel vekslingsindikator (Glem denne)
-tynn blå/sort lh2.4 pinne 34 til speedometer (kobles på samme ledning som kommer fra bakaksel, men bare å drite i)
-tynn Blå/gul Kobles til signal fra tennings lås til starter (merket 50)
-tynn gul/rød fra forvarming lamdasonde- kobles sammen med tynn blå.
-tynn rød\svart - finnes kun i enkelte 9-pol ledningsnett og kobles sammen med den blå.


Notera att man faktsikt måste ansluta "tynn blå/sort lh2.4 pinne 34 til speedometer" för annars vill inte LH2.4 fungera riktigt ok.

Här är hela guiden:

http://www.bilforumet.no/200-serien/101 … fk-ft.html

Och den pdf jag brukar använda:

http://pliki.volvo.techno.org.pl/schema … __1991.pdf


http://www.garaget.org/HeWeK89 här på Garaget har gjort exakt en sådan här konvertering och fick allt att lira.


/Göran


Lale skrev:
hej ja håller på att sätta i en 230fk motor i min 242a 75a.. och har kabel mattan från 240 92a lh 2.4. och har stött på problem med elkoppling finns ett kontakt stycke vid kontakten till styrbox bränsle och tändning.   11 stift i kontakten  2 tjocka röda,. blå, blå/ svart ,  röd/ vit,  grön,  lila,  rosa,   rosa /vit   röd/gul (tunn)  röd/gul  (tjock)   nån som vet hur detta ska kopplas

denna kontakt går alltså in i bilen på höger sida ihop med boxarna..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
25 augusti 2009 · 10 287 Inlägg

Jag flyttar denna tråd till Avancerat eftersom det det beskriver en rätt avancerad moddning (modda elsystem brukar va rätt knökigt för dom flesta). Dessutom så dyker denna fråga upp rätt så ofta.

Noteras kan att Lale fick igång sin konvertering. Jag har dessutom rätt mycket sparad info i form av pm etc om detta om någon annan skulle fastna på samma konvertering.

Göran
Moderator

Nyckelord: LH2.4 LH 2.4

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
turboforssen Telge Drifting Team
14 april 2011 · 5 398 Inlägg

ang : 9 poligkontakt
har jag förstått rätt om den blåa ska ha ström vid läge 2 och 3 ( med andra ord säkring 4 i volvo 240 ) och den blå/gula ska bara ha ström på läge 3???
i så fall så blir det ju typ att alla kablar ska sitta på säkring nummer 4 förutom den blå/gula som ska sitta på utgång 50 på tändningslåset.

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
turboforssen Telge Drifting Team
14 april 2011 · 5 398 Inlägg

slet loss kontakten på den bilen jag tagit kabelhärvan ifrån och på den så går fen blåa till 50 på tändningslåset
och dom röd/svarta till 15
men jag såg inte vart den blå/gula gick nånstans, men tror att den gick till säkringarna .
nån som är duktig på detta ???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
J0akim
31 januari 2014 · 27 Inlägg

Vet att jag hivar upp en gammal tråd men jag har en Volvo 242'a 83'a och har precis rykt ut kabelhärva 2.4LH från en 245'a 91 och ska montera ner den i 242'an. Har jag det 9 poliga uttaget i min 242'a original? - Isåfall, ska man koppla ihop det nio poliga uttaget med det 11 poliga uttaget från 2.4LH kabelhärvan för att få den att fungera? Är helt lost på norska guiden...

Alltså, för att koppla in den 11 poliga kontakten enligt ovan beskrivning på norska innebär det då att jag måste klippa bort kontakten, förlänga visa sladdar för att få dem till hastighetsmätare.

Uppskattar hjälp.

Senast redigerat av J0akim (31 januari 2014)

Sharky
3 februari 2014 · 10 287 Inlägg

Ja. Man måste lappa ihop det. Hur man gör det finns det olika (dåliga och bra) varianter på. Allt från sockerbitar till riktiga kontaktdon.
Skriv ut den norska guiden och sätt dig i lugn och ro med penna och papper tills du förstår vad varje sladd har för funktion. Detta är inte svårt - det kräver bara lugn och ro och lite metodik.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
espered
4 februari 2014 · 134 Inlägg

Hur funkar det med sladden som ska in på hastighetsmätaren. Ja har ju vajer på min hur gör ja då?
Tacksam för snabba svar

Chevrolet Impala "Flattop" (1959)
Volvo 260 "Taksänkt" (1976)
breesladd SKÅNING
4 februari 2014 · 1 215 Inlägg

kanske en dum fråga men är det bara på dom gammla bilarna det måste moddas på för att få det att funka eller måste man krångla även på de nyare 240 som lh2.2? ska nämligen sätta i en lh2.4 härva i min 240 som lh2.2 nu i veckan, kan vara bra och veta om jag ska ha med mig förklaringen ovan till garaget.

jag antog att det skulle vara bult on när jag fick för mig att byta men nu när jag hittade denna tråden så började jag tveka,

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
J0akim
4 februari 2014 · 27 Inlägg

Sharky skrev:
Ja. Man måste lappa ihop det. Hur man gör det finns det olika (dåliga och bra) varianter på. Allt från sockerbitar till riktiga kontaktdon.
Skriv ut den norska guiden och sätt dig i lugn och ro med penna och papper tills du förstår vad varje sladd har för funktion. Detta är inte svårt - det kräver bara lugn och ro och lite metodik.

/Göran

Okej. Har satt mig in i det. Har tänkt som följande: Jag har kabelhärvan med den 11 poliga kontakten. Jag kommer troligtvis skarva med den elva poliga kontakten ifrån 245'an. Sen drar jag kablar ifrån den till deras positioner. Vad jag var ängslig över var att jag missförstod guiden och fick för mig att man skulle skarva ihop den med 83'ans original kabelhärva, istället för vad man egentligen ska göra: koppla ihop den.

För bränslepumpen under bilen tar jag inte den fördragna elen som finns i 83'an, utan jag kopplar den till LH 2.4 kabelhärvan för då går den väl på dess bränslerelä?

Det finns dock en lite grej som jag inte riktigt förstår i den norska guiden:

http://img.photobucket.com/albums/v213/laffen240/rarcon3.jpg

Denna lilla rackare har jag med, står följande i guiden: "den blå ledningen i denne pluggen skal kobles på en blå ledning som orginalt går til + på coilen, den rød/hvite bruker du til turteller inni bilen.

Denne pluggen sitter like ved coilledningene, i nærheten av denne sitter det 2 kabelsko, en med en blå ledning og en med en rød\hvit. Blå kabelsko kobles til + på coilen, rød\hvit kobles til -. " Enligt min tolkning av detta, klipper jag den där kontakten, sätter den blå på spolens plus, och den rödvita går till varvräknaren i bilen, eller ska den kopplas på minus för att sen dras till varvräknaren?

Tack för svar Göran.

Sharky
5 februari 2014 · 10 287 Inlägg

Det där är ju en issue det ja....

Byta bakaxel och klura ut hur man skall få det att lira är ju en (jobbig) möjlighet. Det finns olika bud på om man behöver hastighetsmätarsignalen eller inte. Bilen går utan den men det finns dom som påstår att den inte går lika bra. Jag vet inte så jag kan inte döma.
Jag skulle nog vara böjd att prova utan trots att det helt klart är så att Bosch inte byggde LH2.4 med en hastighetssignal bara för skojs skull.

/Göran


espered skrev:
Hur funkar det med sladden som ska in på hastighetsmätaren. Ja har ju vajer på min hur gör ja då?
Tacksam för snabba svar

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
5 februari 2014 · 10 287 Inlägg

Ja. Detta är i högsta grad behövligt om man skall gå från LH2.2 -2.4. Jag har modifierat en LH2.2 härva en gång till LH2.4 och det skall man inte ger sig på.

/Göran

breesladd skrev:
kanske en dum fråga men är det bara på dom gammla bilarna det måste moddas på för att få det att funka eller måste man krångla även på de nyare 240 som lh2.2? ska nämligen sätta i en lh2.4 härva i min 240 som lh2.2 nu i veckan, kan vara bra och veta om jag ska ha med mig förklaringen ovan till garaget.

jag antog att det skulle vara bult on när jag fick för mig att byta men nu när jag hittade denna tråden så började jag tveka,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
5 februari 2014 · 10 287 Inlägg

Så vitt jag kommer ihåg skall den gå till varvräknarens "minus" terminal. Den skall i vilket fall som helst inte dras till jord för då stannar bilen eftersom du kortsluter tändningen.

/Göran


J0akim skrev:
Okej. Har satt mig in i det. Har tänkt som följande: Jag har kabelhärvan med den 11 poliga kontakten. Jag kommer troligtvis skarva med den elva poliga kontakten ifrån 245'an. Sen drar jag kablar ifrån den till deras positioner. Vad jag var ängslig över var att jag missförstod guiden och fick för mig att man skulle skarva ihop den med 83'ans original kabelhärva, istället för vad man egentligen ska göra: koppla ihop den.

För bränslepumpen under bilen tar jag inte den fördragna elen som finns i 83'an, utan jag kopplar den till LH 2.4 kabelhärvan för då går den väl på dess bränslerelä?

Det finns dock en lite grej som jag inte riktigt förstår i den norska guiden:

Denna lilla rackare har jag med, står följande i guiden: "den blå ledningen i denne pluggen skal kobles på en blå ledning som orginalt går til + på coilen, den rød/hvite bruker du til turteller inni bilen.

Denne pluggen sitter like ved coilledningene, i nærheten av denne sitter det 2 kabelsko, en med en blå ledning og en med en rød\hvit. Blå kabelsko kobles til + på coilen, rød\hvit kobles til -. " Enligt min tolkning av detta, klipper jag den där kontakten, sätter den blå på spolens plus, och den rödvita går till varvräknaren i bilen, eller ska den kopplas på minus för att sen dras till varvräknaren?

Tack för svar Göran.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
espered
5 februari 2014 · 134 Inlägg

Jag har grejat lite på mitt system idag mätt o grejat. Men ja har en 14polig kontakt men har mätt fram de mästa men blev några kvar som ja undrar lite över

Tunn blå
Tunn grön
Tunn rosa
Tunn röd/grå
Tunn lila

Ngn som kan hjälpa mig med dessa?

breesladd SKÅNING
5 februari 2014 · 1 215 Inlägg

Sharky skrev:
Ja. Detta är i högsta grad behövligt om man skall gå från LH2.2 -2.4. Jag har modifierat en LH2.2 härva en gång till LH2.4 och det skall man inte ger sig på.

/Göran

breesladd skrev:
kanske en dum fråga men är det bara på dom gammla bilarna det måste moddas på för att få det att funka eller måste man krångla även på de nyare 240 som lh2.2? ska nämligen sätta i en lh2.4 härva i min 240 som lh2.2 nu i veckan, kan vara bra och veta om jag ska ha med mig förklaringen ovan till garaget.

jag antog att det skulle vara bult on när jag fick för mig att byta men nu när jag hittade denna tråden så började jag tveka,

okok, nä modda lh2.2 härvan tänker jag inte ge mig på utan har en lh2.4 härva som ska i bilen som har lh2.2 från början men motorn kommer från 940 så har lh2.4. men tackar för svaret och tar med mig guiden till garaget när det är dax att sätta i den nya härvan

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Sharky
6 februari 2014 · 10 287 Inlägg

Detta är en av dom länkar jag använder för att svara på frågor om elsystem:

http://www.volvowiringdiagrams.com/?dir=

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
6 februari 2014 · 10 287 Inlägg

Jag kan göra min bästa gissning men för att veta 100% så får du mäta/följa varje kabel och kolla vart den tar vägen. Annars kan det bli den s.k "hoppsan-effekten" för att jag hade fel.

Tunn blå
Tunn grön
Tunn rosa
Tunn röd/grå
Tunn lila

Enligt norska guiden:

-tynn grønn fra lh2.4 pinne 14 til ac pressure switch (glem denne)
-tykk rød /gul fra bensinrele til hoved pumpe (monter sikring på denne)
-tynn rød/grå fra lh 2.4 til ac rele (glem denne)
-tynn blå (se uthevet tekst under)
-hvit/rosa lh 2.4 pinne 22 til instrument lampe lamda sonde( hvis du har)
-violet lh 2.4 pinne 26 til instrumentpanel vekslingsindikator (Glem denne)
-tynn blå/sort lh2.4 pinne 34 til speedometer (kobles på samme ledning som kommer fra bakaksel, men bare å drite i)
-tynn Blå/gul Kobles til signal fra tennings lås til starter (merket 50)
-tynn gul/rød fra forvarming lamdasonde- kobles sammen med tynn blå.
-tynn rød\svart - finnes kun i enkelte 9-pol ledningsnett og kobles sammen med den blå.

Dvs:

Tunn blå = Detta bör vara ström till pinne 35 på bränsleboxen. Man får mäta och kolla.
Tunn grön = tynn grønn fra lh2.4 pinne 14 til ac pressure switch (glem denne)
Tunn rosa = Skulle kunna vara till pinne 30 på bränsleboxen. Mät och kolla. I så fall skall den gå till solenoiden.
Tunn röd/grå = tynn rød/grå fra lh 2.4 til ac rele (glem denne)
Tunn lila = violet lh 2.4 pinne 26 til instrumentpanel vekslingsindikator (Glem denne)

Notera att jag inte är hundra på du avser ledningar i bilens kablage eller ledningar i LH2.4 härvan.

/Göran


espered skrev:
Jag har grejat lite på mitt system idag mätt o grejat. Men ja har en 14polig kontakt men har mätt fram de mästa men blev några kvar som ja undrar lite över

Tunn blå
Tunn grön
Tunn rosa
Tunn röd/grå
Tunn lila

Ngn som kan hjälpa mig med dessa?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
espered
6 februari 2014 · 134 Inlägg

Sharky skrev:
Jag kan göra min bästa gissning men för att veta 100% så får du mäta/följa varje kabel och kolla vart den tar vägen. Annars kan det bli den s.k "hoppsan-effekten" för att jag hade fel.

Tunn blå
Tunn grön
Tunn rosa
Tunn röd/grå
Tunn lila

Enligt norska guiden:

-tynn grønn fra lh2.4 pinne 14 til ac pressure switch (glem denne)
-tykk rød /gul fra bensinrele til hoved pumpe (monter sikring på denne)
-tynn rød/grå fra lh 2.4 til ac rele (glem denne)
-tynn blå (se uthevet tekst under)
-hvit/rosa lh 2.4 pinne 22 til instrument lampe lamda sonde( hvis du har)
-violet lh 2.4 pinne 26 til instrumentpanel vekslingsindikator (Glem denne)
-tynn blå/sort lh2.4 pinne 34 til speedometer (kobles på samme ledning som kommer fra bakaksel, men bare å drite i)
-tynn Blå/gul Kobles til signal fra tennings lås til starter (merket 50)
-tynn gul/rød fra forvarming lamdasonde- kobles sammen med tynn blå.

-tynn rød\svart - finnes kun i enkelte 9-pol ledningsnett og kobles sammen med den blå.

Dvs:

Tunn blå = Detta bör vara ström till pinne 35 på bränsleboxen. Man får mäta och kolla.
Tunn grön = tynn grønn fra lh2.4 pinne 14 til ac pressure switch (glem denne)
Tunn rosa = Skulle kunna vara till pinne 30 på bränsleboxen. Mät och kolla. I så fall skall den gå till solenoiden.
Tunn röd/grå = tynn rød/grå fra lh 2.4 til ac rele (glem denne)
Tunn lila = violet lh 2.4 pinne 26 til instrumentpanel vekslingsindikator (Glem denne)

Notera att jag inte är hundra på du avser ledningar i bilens kablage eller ledningar i LH2.4 härvan.

/Göran


espered skrev:
Jag har grejat lite på mitt system idag mätt o grejat. Men ja har en 14polig kontakt men har mätt fram de mästa men blev några kvar som ja undrar lite över

Tunn blå
Tunn grön
Tunn rosa
Tunn röd/grå
Tunn lila

Ngn som kan hjälpa mig med dessa?

Tack för de men har redan en unn grön till ac.
Och den blåa har ja mätt till att den går till diagnosuttaget men kan hända att den går till bränsleboxen också får kolla de. Men Vad ska kopplas på den?
Den rosa ska till solinoiden på startmotorn då alltså?

Sharky
7 februari 2014 · 10 287 Inlägg

Espered: Kolla här: http://www.volvowiringdiagrams.com/volv … 201993.pdf

Tunn blå går till flera ställen (blu). Pin 35 på ECU, pin 6 på EZK, EGR för kalifornien och pin4 på diagnosuttaget. Funktionen för denna blåa kabel är att mata med +12V när tändningslåset är i läge II och III ( "terminal 15").
Jag är 99% övertygad men sista procenten måste ni som kopplar in detta vara eftersom jag inte kan stå för några skador orsakade av att jag är "bombsäker". Så skriv ut elschemat och pricka av allt som måste kopplas in så att ni själva vet vad olika tåtar är till för.

Grön: så här, titta här: http://www.volvowiringdiagrams.com/volv … %20Out.jpg
Pin 14 på ECU får alltså en signal (12V) från AC:n eller AC-kompressorn när kompressorn går igång eftersom tomgångslasten ändras. För att inte tomgången skall dippa så "styvar" sprutet upp tomgången när det kommer 12V på pinne 14.

Rosa: Pin30 på ECU:n skall gå till terminal 50 = solenoiden. (lång historia som har med automatlåda att göra)

Notera att färgerna kan skilja! Jag har ramlat över härvor där man uppenbarligen tog vad man hade när man byggde dom på Volvo så jag kan inte gå i god för exakta färger. Man måste själv mäta och kolla om man är det minsta fundersam.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang