Hur ska jag sälja min Toyota utan att bli nerringd av bluffare?

Aldin AT Däck
27 augusti 2009 · 501 Inlägg

man ska allri dra alla över en kant som vissa här gör alla är inte likadana

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se
Kinshi
27 augusti 2009 · 139 Inlägg

Memme skrev:
Som någon skrev, dom får mycket mer betalt för Toyotorna nere i asien ( Libanon,sudiarben m.m)

Säg att dom köper den för 25 000 för dig, så säljer dom den sen för nästan 80 000 till sina släktingar. Pga säkerheten på toyotan. :S.. Känner några utlänska vänner som är just såna som ringer så hmm (skäms!)

De Säljs inte till asien, Specielt inte till libanon,för där är det krav att bilen är max 7 år gammal om den ska in i landet. Men de säljs som f*n till afrika där de ej bryr sig om rost och hur långt bilen har gått, bara så du vet så finns det dröm bilar i saudiarabien som folk kan drömma om i sverige wink så jag tror inte att de tar ner en skrutten corolla dit wink så nu vet du wink 

PS libanon, Saudiarabien ligger inte i asien men i mellanöstern tongue

vipe
27 augusti 2009 · 10 Inlägg

Jaja vi får se hur detta kommer att sluta.
Jag har iallafall skyddat ryggen både en och två gånger samt läst alla fina inlägg om "hur göra".

Återkommer med resultat om någon vecka eller så.

Som Robert Aschberg sa "Häng på"

vipe
3 september 2009 · 10 Inlägg

Jaha bilen är såld.
Pengarna okej och bilen bytt ägare till Sara bilförsäljning.
Trevlig affär med Elias Zemo.

770_EVOLVE GREASEMONKEY
3 september 2009 · 822 Inlägg

Jag ska berätta något roligt, och jag vill pointera att jag inte är någon rasist innan jag skriver min berättelse !

Så:
Jag stod parkerad i en förort till Örebro för många år sen,  och vänta på en polare som skulle hänga med till en annan polare, kanske var 18-19år, sen när jag står parkerad så ser jag att det kommer tre skit stora invandrar killar, ganska grova, såg ut som dom inte gjort annat än att käka steroider, men jag börjar ana oråd när jag ser att dom söker efter min ögonkontakt, "shit" tänker jag, och vevar upp rutan lite (som var nervevad), dom tre stor killarna kommer fram till mig och knackar på sidorutan, jag vevar ner lite, då säger den största av dom, "sälja bilen kompis" "ny och fin framskärm" "värd mycket pengar" Jag ser då min kompis från andra hållet, han går fram och jag öppnar dörren åt honom, sen säger jag till invandrarna, tyvärr killar denna bilen säljer jag inte, den ska skrotas ! då börjar han bjuda och hålla på, och då lägger jag bara i växeln och kör fort där ifrån.

Bilen var en Toyota Corolla -89 .. jag kör inte toyota igen ialf, det var något läskigt.

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
caromania Forummoderator
3 september 2009 · 9 296 Inlägg

vipe skrev:
Som Robert Aschberg sa "Häng på"

Jag tror bestämt det var "Häng med"

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
pnorberg
3 september 2009 ·

Sålde själv min gammel Corolla i våras, hade lyckats köra sönder motorn (glömde kolla oljan en gång för lite. tongue) Vilket resulterade till hårda knack. Skrev i annonsen att bilen säljs som reservdelsbil då de troligen är ram- alternativt vevlagerknack. Rekommenderade ingen köra hem bilen...
Så ringer det en nysvensk man och frågar angående bilen, jag säger att den inte är körbar och säljes som reservdelsbil. Mannen säger att han kommer och hämtar den och att han bor i Västerås. Nekar sälja bilen till honom då motorn kan rasa vilken sekund som helst och han kommer aldrig kunna köra ner bilen till Västerås.
Han tackar för sig.
Otroligt nog så ringer han igen dagen efter och säger att han ska komma med tåg upp till Skellefteå och köra ner bilen, han skulle köra sakta ner. Bilen är nu såld till en annan person som bor i länet och säger än en gång att jag bilen är ett vrak och ska inte köras med och även att den är såld. Han tackar för sig än en gång.

Jag bryr mig inte om det är nysvenskar som ska köpa mina produkter, men står alltid fast vid mitt pris. Men vid detta fall kunde jag inte låta en man komma från Västerås för att köpa en sönder bil. Det hade varit ren lurendrejeri.

Kan för övrigt säga att personen som köpte min Corolla valde att köra hem 4.5 mil, detta resulterade med att topplockspackningen gick och oljan sprutade ut.

Senast redigerat av pnorberg (3 september 2009)

Memme I'am AWESOME..
3 september 2009 · 2 783 Inlägg

Hur långt kom han Pnorberg?big_smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
pnorberg
3 september 2009 ·

Memme skrev:
Hur långt kom han Pnorberg?big_smile

Han tog sig otroligt nog hem. smile

Opelmadness German cars, quality and beyond
3 september 2009 · 8 197 Inlägg

Inte bara Toyotasäljare som blir nerringd av bluffare. Fick ta ner annonsen på min bil för just detta. sad

Har skrivit till blocket och gett dom den info som gick att ge. Ett par e-postadresser och ett tel. nummer.
Tyvärr var det invandrarkillar.. Så det späder på den teorin att dom är bovarna.. Är inte rasist för fem öre, men det är inte kul när dom ringer och SKA pruta trots, prutat ock klart i annonsen.

En av dom ringde och sa att han var på väg från Östersund.. Fick säga att bilen inte var hemma. :S

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Lowenhart fälg fantast
3 september 2009 · 1 086 Inlägg

du får räkna med sådana här , eftersom du har lagt ut en annons me ditt nummer, och bilen relativt billigt så är det klart att det ringer,  och eftersom det är en toyota du säljer så är det med all sannolikhet araber som ringer, det är bara araber som köper gamla japanska bilar, och svar på din fråga varför han ska exportera den till afganistan, svaret är enkelt, NÄR han ska exportera bilen så kommer han sälja saker som FINNS inuti bilen, dvd aparater, kameror , bilen är bara för syns skull , och JA han får mer pengar där,  en golf mk2 i mitt hemland kostar mellan 1.500 till 2.500 euro,, smaka på den du, och dra inte alla invandrare över en kant, kunde lika gärna vart en  blek svenne

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
JonR
3 september 2009 · 3 259 Inlägg

Lowenhart skrev:
du får räkna med sådana här , eftersom du har lagt ut en annons me ditt nummer, och bilen relativt billigt så är det klart att det ringer,  och eftersom det är en toyota du säljer så är det med all sannolikhet araber som ringer, det är bara araber som köper gamla japanska bilar, och svar på din fråga varför han ska exportera den till afganistan, svaret är enkelt, NÄR han ska exportera bilen så kommer han sälja saker som FINNS inuti bilen, dvd aparater, kameror , bilen är bara för syns skull , och JA han får mer pengar där,  en golf mk2 i mitt hemland kostar mellan 1.500 till 2.500 euro,, smaka på den du, och dra inte alla invandrare över en kant, kunde lika gärna vart en  blek svenne

Så det måste vara just en toyota corolla för att det ska gå att sälja kameror o dvd spelare som ligger löst i bilen?smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Karl-Bertil
3 september 2009 · 518 Inlägg

kickade skrev:
Asså skämtar ni med mig "krigsfordon" vafan är det för bönder som skriver här har ni ingen koll alls?

Toyota bilar är den populäraste bilen i Afrika och Asien då de är mycket stabila och bensinsnåla.

Jag sålde en Toyota Corolla -95 för 16 000 kronor och jag betalade 14 000 för den, samtidigt som jag han med att få den krockad på sidan så det var en buckla, fick en lyckta krossad samtidigt som en liten ruta var sönder, on top of that så var den inte godkänd av besiktningen.

Vakna upp och sluta tro världen kretsar runt Sverige och allt som har med Sverige att göra Volvo och Saab är inte normen överallt.

Årets bästa inlägg!

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
vipe
3 september 2009 · 10 Inlägg

Ja min bil skulle iaf gå till Afrika de som köpte sa sig vara ifrån Etiopien.
Som sagt jag var nervös utav bara den, men chansade lite.
Kom 2 killar ifrån Vällingby varav den ene var Elias.
Jag kollade hans ID med polisen medans vi satt där, kollade även hans org-nr mot transportstyrelsen.
Han tyckte det var helt okej att kolla.
Visst kan väl hålla med om att det hade varit roligare att sälja bilen till någon som skulle ha den i Sverige, men det får väl köparen bestämma själv.
Frågade Elias om vad de skulle göra med "pärlan" han berättade att just Corolla Sedan över 90-talet är "otroligt populära" i Afrika eftersom de drar lite soppa och är rätt underhållsfria.
Jag kunde bara hålla med honom, även om oxå Toyotorna rostar i svenskt "saltklimat" :-P

Fick idag brevet ifrån transportstyrelsen om att ägarbytet gått igenom.
Samtidigt kom ett annonsblad ifrån Bilservice A-K Hb att de ville köpa min Corolla (info från VV) lol :-]]

Senast redigerat av vipe (3 september 2009)

T-dojan
4 september 2009 ·

haha fick med lapp från dom igår!
tusen tack vipe för att du delade med dig av din lyckliga berättelse smile

vipe
4 september 2009 · 10 Inlägg

smile
Tack själv T-Dojan för det var tack vare ditt inlägg som jag fick bra info om detta "fenomen".

Det är väl det som dessa forum är till för -- att hjälpa varandra.

Ha en bra helg cool


//Vipe

T-dojan
5 september 2009 ·

ska vi se om vi kan sälja den i helgen.
Sambon vill inte att exportörer ska köpa den då han är lite rädd att bli blåst och det är ju hans bil så han får ju fixa det bäst han vill, funderar på att anta hans bud o köpa den för  10 av honom o sälja den själv smile

Jag tänker på pengarna. Så vi får se. men självklart har alla bilder som vi tog försvunnit från datorn sad
får gå ut o ta en mindre smickrande bild nu istället.
Kommer endast köra med mailkontakt denna gång så man kan sålla bland seriösa och detta.
du har ingen mail eller nåt till han som köpte din bil Vipe?
han verkade vara vettig!

Turbo_Erik
5 september 2009 · 526 Inlägg

Kinshi skrev:

Memme skrev:
Som någon skrev, dom får mycket mer betalt för Toyotorna nere i asien ( Libanon,sudiarben m.m)

Säg att dom köper den för 25 000 för dig, så säljer dom den sen för nästan 80 000 till sina släktingar. Pga säkerheten på toyotan. :S.. Känner några utlänska vänner som är just såna som ringer så hmm (skäms!)

De Säljs inte till asien, Specielt inte till libanon,för där är det krav att bilen är max 7 år gammal om den ska in i landet. Men de säljs som f*n till afrika där de ej bryr sig om rost och hur långt bilen har gått, bara så du vet så finns det dröm bilar i saudiarabien som folk kan drömma om i sverige wink så jag tror inte att de tar ner en skrutten corolla dit wink så nu vet du wink 

PS libanon, Saudiarabien ligger inte i asien men i mellanöstern tongue

Är Mellanöstern en egen världsdel??

Senast redigerat av Turbo_Erik (5 september 2009)

caromania Forummoderator
5 september 2009 · 9 296 Inlägg

Turbo_Erik skrev:

Kinshi skrev:

Memme skrev:
Som någon skrev, dom får mycket mer betalt för Toyotorna nere i asien ( Libanon,sudiarben m.m)

Säg att dom köper den för 25 000 för dig, så säljer dom den sen för nästan 80 000 till sina släktingar. Pga säkerheten på toyotan. :S.. Känner några utlänska vänner som är just såna som ringer så hmm (skäms!)

De Säljs inte till asien, Specielt inte till libanon,för där är det krav att bilen är max 7 år gammal om den ska in i landet. Men de säljs som f*n till afrika där de ej bryr sig om rost och hur långt bilen har gått, bara så du vet så finns det dröm bilar i saudiarabien som folk kan drömma om i sverige wink så jag tror inte att de tar ner en skrutten corolla dit wink så nu vet du wink 

PS libanon, Saudiarabien ligger inte i asien men i mellanöstern tongue

Är Mellanöstern en egen världsdel??

En alternativ fråga är om mellanöstern är en egen världsdel...

edit: Hehe du hann redigera...

Senast redigerat av caromania (5 september 2009)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Turbo_Erik
5 september 2009 · 526 Inlägg

caromania skrev:

Turbo_Erik skrev:

Kinshi skrev:

De Säljs inte till asien, Specielt inte till libanon,för där är det krav att bilen är max 7 år gammal om den ska in i landet. Men de säljs som f*n till afrika där de ej bryr sig om rost och hur långt bilen har gått, bara så du vet så finns det dröm bilar i saudiarabien som folk kan drömma om i sverige wink så jag tror inte att de tar ner en skrutten corolla dit wink så nu vet du wink 

PS libanon, Saudiarabien ligger inte i asien men i mellanöstern tongue

Är Mellanöstern en egen världsdel??

En alternativ fråga är om mellanöstern är en egen världsdel...

edit: Hehe du hann redigera...

hehe jo jag råkade skriva Saudiarabien, men redigerade det...

men vad hade du för svar på det??? Bara påpeka att jag skrev fel?? Vara rolig??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang