Volvo 740 1990 fel på bränslepump?

PrimoX88
27 augusti 2009 · 43 Inlägg

Tjenare. sku ha haft lite guiding från folket på garaget.

Det är så att jag nyköpte en volvo 740 1990 med b230fmotor. som jag har förstått det så sitter det två bränslepumpar. en i tanken (lågtryckspump) sen en under förarstolen (högtryckspumpen. misstänker att det är högtryckspumpen som gett sig eftersom det började med att jag körde till en polare och drack nå kaffe å sådär sen när jag skulle iväg så vägrade bilen starta.

Hade fin gnista men när vi drog ur slangen som går från pumpen till insprutaren så kom inte en droppe.
Ska även tillägga att pumpen i tanken verkar gå normalt för då vi tog bort andra pumpen och vred på nyckeln så kom det bra med soppa från slangen. Reläet som finns går väll till båda pumparna antar jag?

Har nu tagit bort pumpen under förarstolen och finns det någon möjlighet att testköra pumpen och se om den är trasig eller inte?

Mycket frågor på en och samma gång men hoppas dom flesta kan bli besvarade.

Senast redigerat av PrimoX88 (27 augusti 2009)

schnauz
27 augusti 2009 · 1 758 Inlägg

Testköra pumpen gör du genom att helt enkelt koppla ström direkt på den (12V och jord). Dutta bara till så du märker att den pumpar, soppan kyler nämligen pumpen så låter du den pumpa luft kan den överhetta.
Pumparna brukar dock inte orsaka problem, däremot är det inte helt ovanligt att det blir glapp i relät.
Börja med att kolla det innan du ger dig på själva pumpen!
När du sätter startnyckeln i tändläge ska pumparna slå till någon sekund för att bygga upp lite tryck innan start. Den bakre brukar man höra bra genom att skruva bort tanklocket och lyssna i påfyllningsröret. Huvudpumpen under golvet hör man tydligt utanför bilen. Annars kan man ju bara sticka in handen och känna om den vibrerar!
Går inte pumpen, så börja med att lossa kablarna och mät om den får spänning.

Relät kan du kolla enkelt genom att ta bort kåpan över relät och slå på tändningen - kolla så båda reläna slår till (är två relän i - ett för varje pump). Mest troligt är att relät är dåligt. Ofta är det bara lödningarna som har släppt, har "räddat" några bränslepumpsrelän genom att helt enkelt löda om anslutningarna.

PrimoX88
31 augusti 2009 · 43 Inlägg

Har nu testat pumpen då jag tvärt kopplade det till ett batteri. pumpen verkar gå väldigt bra.

Tog lös bränslepumpsreläet (vita med 6 kontakter). Tog lös själva plastkåpan som skyddar lödningarna och spolarna, allt såg dock väldigt bra ut testade även med multimeter (ohm) för att se om jag fick värden på alla kontakter vilket jag fick så hela reläet verkar vara slutet och bör väll ändå då fungera? dock testade vi plugga tillbaka reläet men bägge små brytarna klickade inte en enda gång då man drog på tändningen.

Har beställt nytt relä och kan alltid hoppas att det är det. men om inte, vad kan felet sitta i då? dålig jord någonstans.

Kisse1
15 september 2021 · 4 Inlägg

Hej, jag har troligen fel på mitt bränslerelä men det reläer som sitter vid vattentanken har fyra stift och det jag skaffat har sex, har en 740 -90, stämmer det verkligen?

Senast redigerat av Kisse1 (15 september 2021)

Steff240
15 september 2021 · 1 005 Inlägg

Kisse1 skrev:
Hej, jag har troligen fel på mitt bränslerelä men det reläer som sitter vid vattentanken har fyra stift och det jag skaffat har sex, har en 740 -90, stämmer det verkligen?

Relät vid "vattentanken" (jag antar att du menar expansionskärlet) är inte till bränslepumpen.
Det relä du söker sitter bakom säkringsdosan under radion. Du får ta ut prylfacket för att komma åt ordentligt.

Kisse1
15 september 2021 · 4 Inlägg

Tack, lätt rodnad, insåg att det tomgångsrelät jag misstog för bränslerelät, skäms, drabbades av en lätt affekt 😁 dock verkar pumpfan drabbat av stroke... tack för svaret! 👍🏻 Tänder med startgas...

Senast redigerat av Kisse1 (15 september 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang