Mercedes 300ce 24v -92 hackar/går dåligt ibland

peterax
28 augusti 2009 · 53 Inlägg

Hej, har lite problem med en mercedes w124.

Det är en 300ce 24v 220hk automat -92(cab). Den går perfekt oftast men kan ibland, 10-15 minuter efter man börjat köra gå väldigt dåligt, hackar och går inte på alla cylindrar och om man stannar så är det väldigt svårt att komma iväg igen. När man försöker köra iväg så stannar motorn väldigt lätt men det går oftast att starta den igen. Om man lyckas komma iväg igen så kan det gå bra att köra på höga varv, ge järnet med andra ord, varva nästan fullt på varje växel, på högre varv går den normalt även då. När man har kört med felet 5-10 minuter så går den perfekt igen, när den har kommit upp i full arbetstemp antar jag. Ibland lyckas man köra med felet utan att bilen stannar helt, men om man måste stanna vid nån stoppskylt t ex så kan det ibland vara omöjligt att komma iväg, motorn hackar och stannar. Senaste gången gick den inte att starta alls efter den stannat, men efter ett tag så kunde den startas och efter den blivit körd lite gick den perfekt igen.

Känns som att det beror på tändningen på något sätt men är inte säker, kanske kan bero på insprutning men vet som sagt inte. Borde vara något elfel iaf. Detta inträffar oftast bara när den stått nån vecka, om man kört med den dagen innan går den problemfritt. Har en teori om att det kan vara fördelarlocket som inte är tätt, har sett att det inte är riktigt helt, att det kanske kommer in fukt där när den står ett tag och som sedan försvinner när motorn fått bli varm??

Någon som har nån teori? Jag kanske inte har gjort en perfekt beskrivning så fråga på om det är nåt mer ni undrar.

rudak
20 september 2009 · 30 Inlägg

har du löst problemet har samma fel på min

moraldrutt
22 april 2010 · 2 Inlägg

Jag har samma problem med en 300 ce 24 cab -93. Har ni löst problemet?! mvh Calle

Ubbe83 Sjukskriven snowboaråkare
1 september 2010 · 510 Inlägg

Jag har en merca 260e ambulans med samma fel. Kom igen någon måste veta!

Svenska Subaru Imprezaklubben...
Toyota Starlet "Lilla Leo" (1983)
Chevrolet Colorado "Flexifule" (2005)
Ubbe83 Sjukskriven snowboaråkare
1 september 2010 · 510 Inlägg

Ubbe83 skrev:
Jag har en merca 260e ambulans med samma fel. Kom igen någon måste veta!

Kan tillägga att bilen drar ca 2,5l/milen så att det bör ju inte vara soppapumpen som är felet och har för övrigt bytt stift och bränslefilter också.

Svenska Subaru Imprezaklubben...
Toyota Starlet "Lilla Leo" (1983)
Chevrolet Colorado "Flexifule" (2005)
Knugcab
1 september 2010 · 5 111 Inlägg

I alla fall V8-mercor från tidigt 90-tal har problem med att motorkablaget torkar sönder...dock vet jag inte om sexorna är drabbade på samma sätt?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Connan
1 september 2010 · 7 Inlägg

Kolla katalysatorn om det är eller blir stopp, om det finns en extra mutter skruva bort och prova!!

Ubbe83 Sjukskriven snowboaråkare
1 september 2010 · 510 Inlägg

Jag har googlat runt en massa och stött på ordet OVP relä några gånger, kanske är det som strula?

Svenska Subaru Imprezaklubben...
Toyota Starlet "Lilla Leo" (1983)
Chevrolet Colorado "Flexifule" (2005)
peterax
9 mars 2011 · 53 Inlägg

Felet är nu löst. Jag bytte rotor och fördelarlock, nu går den perfekt.. Det kanske var så att fukt o smuts kom in för att fördelarlocket inte var tätt, eller att det var allmänt slitet.

Izzoo
21 juli 2018 · 5 Inlägg

Har samma problem, jag har byt fördelarlock och rotor och bränslepumps relä men fortfarande samma problem bilen är full servad nyligen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang