Elm327 OBDII läsare

aspire1
17 september 2009 · 59 Inlägg

Hejsan smile

Har köpt en Elm327 OBDII läsare och har testat precis allt men får de inte att fungera.


Så här ser det ut

https://www1.garaget.org/gallery/archive/106099/765423_yls5ua.jpg

Har testat 3 olika datorer och en massa olika program , får det inte att fungera ändå sad

Någon som vet hur jag ska göra ?



Tacksam för svar !

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay"
fredriq Olika
17 september 2009 · 907 Inlägg

Är det USB eller com-port?
Om det är USB- har du ställt in porten rätt, dvs den virtuella porten som skapas i Windows måste styras till en port som programmet kan hantera.

Mvh
Fredrik
aspire1
17 september 2009 · 59 Inlägg

fredriq skrev:
Är det USB eller com-port?
Om det är USB- har du ställt in porten rätt, dvs den virtuella porten som skapas i Windows måste styras till en port som programmet kan hantera.

Det är USB, och ja har ställt in com-porten rätt smile

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay"
kwansa Hmm, vet inte?
17 september 2009 · 1 775 Inlägg

Sådär fick jag oxå när jag skulle prova på en kompis 850r, jag löste aldrig problemet.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
aspire1
17 september 2009 · 59 Inlägg

kwansa skrev:
Sådär fick jag oxå när jag skulle prova på en kompis 850r, jag löste aldrig problemet.

Surt om de inte funkar på 850 hmm får testa på farsans bil sen.

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay"
kwansa Hmm, vet inte?
17 september 2009 · 1 775 Inlägg

Har 850 obd2 då? borde väll finnas en obd1 oxå roll

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
aspire1
18 september 2009 · 59 Inlägg

kwansa skrev:
Har 850 obd2 då? borde väll finnas en obd1 oxå roll

Jaa , det står OBDII på locket tongue

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay"
nyman_666
22 september 2009 · 130 Inlägg

Säker på att de funkar med din bil då? Finns ju ett program som heter vol-fcr som är till volvo annars. Har själv en billigare obd kabel till golfen som ja använder tillsammans med vag-com och där fungerar de inte i vista men fungerar i xp. Sen när ja inte har en äkta rosstech kabel så har ja inte fått nånting annat att fungera än att radera felkoder till en del. Slipper inte åt realtidsdata och sånt. kabeln var bara futtiga 40€ istället för rosstechs 300€ kabel. Kanske du också har nån billig kopia som jävlas?

If it ain't broke, fix it 'til it is!
fredriq Olika
22 september 2009 · 907 Inlägg

nyman_666 skrev:
Säker på att de funkar med din bil då? Finns ju ett program som heter vol-fcr som är till volvo annars. Har själv en billigare obd kabel till golfen som ja använder tillsammans med vag-com och där fungerar de inte i vista men fungerar i xp. Sen när ja inte har en äkta rosstech kabel så har ja inte fått nånting annat att fungera än att radera felkoder till en del. Slipper inte åt realtidsdata och sånt. kabeln var bara futtiga 40€ istället för rosstechs 300€ kabel. Kanske du också har nån billig kopia som jävlas?

Kablar som baseras på ELM är inte riktigt att jämföra med din KKL.
Trådskaparens kabel är som sagt ett interface baserat på en krets från ELM, i detta fallet är det interfacet som "pratar" med bilen, sedan pratar datorn i sin tur med ELMén i interfacet.

Med en KKL-kabel är det datorn som pratar med bilen och KKL-interfacet omvandlar bara signalerna.

Någon "äkta" eller "oäkta" ELM-baserad kabel är det alltså inte tal om utan det är säkert bilen som inte är fullt ut OBD2-kompatibel.

VAG-COM och VOL-FCR funkar inte till ELM-kablar.

Mvh
Fredrik
nyman_666
23 september 2009 · 130 Inlägg

Allrigh! Bra med folk som är mer insatta smile

If it ain't broke, fix it 'til it is!
DLS
9 december 2009 · 258 Inlägg

Vad kan man göra med en ELM327 interfacet då?
Kan man läsa o radera felkoder samt återställa service lampan på t.ex nyare vw med can protokoll samt nyare volvo bilar??

"She said its just a car, I said you're just a girl"
fredriq Olika
9 december 2009 · 907 Inlägg

DLS skrev:
Vad kan man göra med en ELM327 interfacet då?
Kan man läsa o radera felkoder samt återställa service lampan på t.ex nyare vw med can protokoll samt nyare volvo bilar??

Läsa/radera felkoder samt läsa värden för motorstyrning: Ja
Läsa/radera felkoder samt läsa värden för allt annat i bilen: Nej

Servicelampan ligger under instrument = ej kommunicerbar med ELM.

Däremot kan man nolla servicelampan manuellt på VAG-bilar från årsmodell 1998, står hur man gör i instruktionsboken. Hur det är på Volvo vet jag inte.

Mvh
Fredrik
Kullavik
11 november 2011 · 72 Inlägg

Hur ställer du om den till den virituella porten i datorn??


fredriq skrev:
Är det USB eller com-port?
Om det är USB- har du ställt in porten rätt, dvs den virtuella porten som skapas i Windows måste styras till en port som programmet kan hantera.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang