Gul lampa lyser konstant.. Vad är detta för lampa?

CrazyRide CRAZYRIDE SWEDEN
5 oktober 2009 · 336 Inlägg

Hej, nu när min kompis åkte så började en gul instrumentlampa att lysa och den lyser fortfarande konstant.

Bilen är en AUDI 2,0 TDI.

Såhär ser lampan ut:

http://josjos.se/blog/wp-content/uploads/2009/01/varningslampa.jpg

Vad är detta för lampa?

Senast redigerat av XtremeTuning (5 oktober 2009)

worlax
5 oktober 2009 · 280 Inlägg

"avgasvarning" nått med avgassystemet smile

CrazyRide CRAZYRIDE SWEDEN
5 oktober 2009 · 336 Inlägg

worlax skrev:
"avgasvarning" nått med avgassystemet smile

Okej, är du helt säker?

Jag märker ingen skillnad på hur bilen beteende, men får man köra när den lyser?

Mr_cba Quicksand´s got no sense of humor
5 oktober 2009 · 48 Inlägg

Avgasvarning?
Tycker det ser ut som en vanlig motorlampa. Den varnar för att något elektriskt runt motorn har fått en felaktig signal.
Behöver inte vara på avgassidan. Det kan lika gärna vara på luft el bränslesidan.

Du bör åka in till någon verkstad som kan läsa av felkoder så dom får kolla.

Mvh Åke

Senast redigerat av Mr_cba (5 oktober 2009)

Mvh Åke Jahnson
Jahnson Tuning
435 hk och 600 nm som används flitigt i bruksbilen. :)
Quicksand´s got no sense of humor.
aero
5 oktober 2009 · 95 Inlägg

Jag skulle ha fått felkoderna utläst så fort som möjligt om jag vore du! Det kan va vad som helst som är fel!

Thaien
5 oktober 2009 · 933 Inlägg

Tjenare våran lyser också,men det är en saab. Vi har åkt in och saab har inte hittat nåt fel och försökt släckt den men, efter några mil så börjar den lysa igen, och man känner ingen skillnad på hur den går.
Så undrar också om den är farlig att köra med?

BMW M5 (1999)
GAS83
5 oktober 2009 · 76 Inlägg

XtremeTuning skrev:
Hej, nu när min kompis åkte så började en gul instrumentlampa att lysa och den lyser fortfarande konstant.

Bilen är en AUDI 2,0 TDI.

Såhär ser lampan ut:

http://josjos.se/blog/wp-content/upload … slampa.jpg

Vad är detta för lampa?

Det här hittade jag om de..


Denna lampa tänds ifall fel uppstår på någon avgasrelaterad komponent. Sådant fel kan innebära dålig motorfunktion samt att det föreskrivna avgasutsläppens gränsvärden kan komma att överskridas. Tänds lampan under körning, kontakta närmanste verkstad för kontroll och eventuell reparation av avgasreningssystemet.

CrazyRide CRAZYRIDE SWEDEN
5 oktober 2009 · 336 Inlägg

OKej, tack för alla svar smile

SibbSon Mr. AUDI !
5 oktober 2009 · 642 Inlägg

Detta är inte för avgas, utan motorlampan, kan vara flertal saker, lättaste är att felsöka via odb!

Four Rings To Rule Them All!
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
Jiimpa
5 oktober 2009 · 767 Inlägg

SibbSon skrev:
Detta är inte för avgas, utan motorlampan, kan vara flertal saker, lättaste är att felsöka via odb!

i min instruktionsbok står det att den tänds när avgasreningen inte får dom rätta värdena.
Rätt värden får den ju enbart när motorn fungerar som den ska. så visst är det väl avgasvärdena som det har med att göra

Mr_Lundgren
8 december 2009 · 74 Inlägg

Det är motorstörningslampan. kan vara flera saker, t.ex luftmassomätare (var på min). lambdasond, läckage på avgassystemet före katalysator, insugspackning otät, spridarna dåliga oringar. vissa fall kamaxelgivaren, samt ca 1000 saker till. gör som sibbson sa, kolla via ODB.

Chevrolet Corvette C6 Z06 "Timeattack vette" (2006)
Porsche 911 Coupe (996) "996 GTS cup" (1999)
lillebrors
21 mars 2023 · 1 Inlägg

Jag  tror att det är en givare som kass så var det på min Saab 9-5 kombi när koppla upp till datorn på en bilverkstad jag  ska  byta givare på torsdag  du kan lura lite om du koppla bort batteri sen koppla på batteri igen  sen slutar lampa lysa det fungerar  ett litet tag  jag rekommenderar dig tar bilen till en bilverkstad  mvh stefan

Jesper328
21 mars 2023 · 2 333 Inlägg

lillebrors skrev:
Jag  tror att det är en givare som kass så var det på min Saab 9-5 kombi när koppla upp till datorn på en bilverkstad jag  ska  byta givare på torsdag  du kan lura lite om du koppla bort batteri sen koppla på batteri igen  sen slutar lampa lysa det fungerar  ett litet tag  jag rekommenderar dig tar bilen till en bilverkstad  mvh stefan

Med tanke på att senaste inlägget skrevs för sisådär 14 år sedan så tippar jag på att problemet är löst.

En motorlampa kan förövrigt lysa av tusentals olika anledningar, och felkoderna är enbart en fingervisning.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang