Kolfiberdrapering - Att drapera någon del på bilen med kolfiber

Nafets86
12 oktober 2009 · 821 Inlägg

Jag tänkte såhär. Kanske är kul för folk att lära sig hur man gör kolfiberdrapering?
Det är en projekt tråd ifrån min sida Där jag ska lära er (och mig själv) hur man gör kolfiberdrapering.

Ställen att köpa kolfiber ifrån t ex
*http://www.uthulin.se
*http://www.swecomposite.com
*http://www.biltema.se
*http://www.carbix.se
*http://www.carbonmods.com (där jag köpt mina grejer ifrån till denna del och även där jag kommer handla fortsättningsvis ifrån)


Då har jag äntligen kommit igång, tänkte prova hur det går till, skriva lite här och försöka lite till smile Är det några frågor så är det bara att skriva, lovar att försöka svara på allt.
Den tutorial jag följer under detta lilla arbete samt eget huvud och text är ifrån denna film : http://www.youtube.com/watch?v=6rTWaV1imzs


https://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/781663_lu1ups.jpg
Det här är paketet som jag beställde ifrån england. Det innehåller allt man behöver smile Ca 600-700kr får man räkna med att det kostar, finns såklart dyrare saker om man vill ha det. tog ca 5-10 dagar för mig att få hem paketet.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/781658_69cl0d.jpg
Här är delen jag då ska kolfiberdrapera tänkte jag. Åkte till skroten och bara tog första bästa del som var lite kanter på samt ganska så platt smile Gör så om du är nybörjare, ta någon lätt del så att du inte blir irreterad och slutar på en gång. något ska man ju ändå lära sig


https://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/781659_7rf7q0.jpg
Börja alltid med att slipa ner delen så att epoxyn sen får fäste. Jag använde mig av 120 papper och först torrslipade jag den för att sen med 120 papper våtslipa delen. Glöm inte att noggrant göra rent din del.. Tvål och vatten fungerade bra för min del.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/781660_aladk1.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/781661_4kaj3z.jpg
Efter delen har torkat över natten, Så blandade jag till epoxyn för delen. Det består av svart epoxy, varför just svart undrar ni säkert då? Här är anledningen : Med svart epoxy innebär det att den svarta baslacken, att färg och finish av den ursprungliga delen inte kommer att vara synlig genom några luckor i kolfiberväven och dels ger det en klibbig yta på vilken väven kan fastna. Därav svart epoxy.

Man får inte glömma att epoxy är inte som när man blandar till sörjan för glasfiber där man kan höfta. Detta är mycket mer noggrant! använd en våg. Det ska vara t ex 40 g epoxy och 20 g härdare i mitt fall eller för en liten del.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/781662_y2uvp2.jpg
Nu har jag lagt på ett lager svart epoxy och ska nu vänta mellan 1½ timme till 4:a timmar innan man kan lägga på kolfiberväven. Tänk på att det ska vara klibbigt, Dvs du ska kunna sätta fingret på utan att någon epoxy sätter sig på fingret ditt. Då är det perfekt kladdigt för kolfibern att fästa.

Om du har en del som du ska drapera helt runt, glöm inte att sätta lite epoxy på undersidan också.. då lyfter sig inte kolfibern lika lätt!!
Så nu kommer nästa uppdatering efter ca 3-4 timmar väntan

https://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/781702_xx11lr.jpg
Nu har den svarta epoxyn äntligen klibbat till sig, tog ca 3-4 timmar för min del.. Och det får man nog räkna med, går såklart fortare om man har det varmare hemma. Jag hade ca 20 grader i köket.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/781703_lxl02z.jpg
Klippte till en ganska lagom bit som jag tror kommer passa över den delen som ska kolfiberdraperas.. Klipp inte en för liten del för det kommer du bara att ångra!! I många fall så kanske du sparar pengar i slutskedet istället för att snåla


https://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/781705_k0l7uv.jpg
Här har jag då lagt på den och petat runt den runt alla hörn och vrår. Tänk på att du inte drar i kolfiberväven, utan den ska läggas på och tryckas fast med ett lätt handgrepp. Annars kan det lätt bli att du får bubblor eller att väven särar på sig. då är det bara att börja om och klippa en ny del!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/781706_lb0qay.jpg
Jag gjorde så för att kolfiberväven lyfte på sig hela tiden på undersidan. Så jag tejpade med maskeringstejp på undersidan bara för att den skulle hålla sig fast smile Tänk på sen när du lägger på första Epoxiharts Top Coat att även peta lite på undersidan så att även det blir starkt


https://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/781708_ly2we7.jpg
Första steget med Epoxiharts Top Coat., den ska blandas på exakt samma sätt som första. dvs 40 g Epoxiharts Top Coat, 20 g härdare.. Sprid ut det efter fibervävens håll så att inte någon fiber släpper på något sätt. det vill man inte i detta stadie! Denna kommer jag nu låta torka till imorgon, då ska den slipas ner med 120 våt papper för att få bort de värsta ojämnheterna, sen ska det på 2 lager till med Epoxiharts Top Coat..

innan man kan ännu en gång ska slipa och slipa och slipa.. så hoppas på att kunna lägga upp bilder under kvällen imorgon smile Kanske med ett klart resultat big_smile

Nu kommer då slutskedet efter ännu en natts väntan.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/782394_qzpoqg.jpg
Vid det här skedet efter nattens tork, så har jag lagt på 1 lager epoxy. låtit det torkat. sen slipat och sen lagt på 1 lager epoxy igen.. Efter det slipade jag ner hela delen för att sedan blåsa på första lagret klarlack.. Jag började slipa med 400 våtslipa mellan 2:a lagret epoxy och 3:e lagret. när så 3:e lagret hade torkat så slipa jag med 800 och våtslipade hela. Sen blev det dags för klarlack.. som ni ser på bilden är det små "pinnholes"

När du lagt på det 2:a lagret av epoxyn så kan du lägga på det nya lagret av epoxyn när det blivit kladdigt precis som när du skulle lägga på kolfiberväven..


https://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/782611_tam86g.jpg
Såhär är det tanken att man ska slipa när det sedan ligger på 2 - 3 lager epoxy. En fin illustration. Klicka på bilden så ser du lite bättre.


Och jag tycker det personligen var bra att det kom små "pinnholes" det kommer det säkerligen göra för en del av er också. Det är inget ni behöver bli sura över på något vis. Då är det bara att slipa ner lagret klarlack, lägga på mer klarlack och fortsätta göra så tills de förhoppningsvis försvinner.. Fick ett annat bra tips som stod i en tidning om kolfiber. "lägg på mycket klarlack och dra ut med fingret".. det låter jävligt fel men fungerade faktiskt smile Fungerar även med gummiskrapa har jag för mig att jag läste mig till..



https://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/782407_dj7wmp.jpg
mellan varje klarlacks lager så slipade jag med 1200 våtpapper. Detta mest för att få finish på det hela. Det går med 800 våtpapper också såklart.. Och här har ni en bild på hur mitt slutresultat blev av mitt första kolfiberdraperings jobb big_smile


---------------------------------------------------------------------------------------------------------


Detta stycke är det Decibel som har skrivit... Dvs inte jag.

Tänkte ta upp lite olika saker att tänka på om man ska prova drapera själv.

Disclaimer: Dessa tips är enbart mina egna åsikter och något jag arbetar efter. Vissa saker kan säkerligen förbättras eller göras på andra sätt. Detta är mitt sätt och något jag tycker fungerar bra och ska inte tas som universiella regler för kolfiberdrapering wink

Först och främst, har du inte tålamod så skippa detta direkt. Det är ett pillergöra utan dess like.

Och en annan sak. T-röd eller liknande får aldrig någonsin vara ens i samma rum som dig när du draperar kolfiber, eller gjuter med kolfiber. Annat än om du ska dricka den.
Använd aldrig t-röd för att rengöra prylar som ska draperas eller liknande.

Verktyg
- Köp en ny sax, ta inte den från köket utan köp en egen då det krävs en vass sax.
- Handskar, typ läkarhandskar, finns på biltema, jula, clas ohlson etc. Tunna ska du ha.
- Något att mäta med
- Spraylim kan vara bra (se tips längre ner)
- Förtunning
- Mätkoppar eller våg för att blanda härdare och epoxy
- Omrörningspinnar

Innan du börjar drapera
-Mät prylen du ska drapera, bredd gånger höjd. Gör kolfiberbiten +4-5cm större på alla mått.
-Prova lägg den på prylen så att den täcker ordentligt.
-Kontrollera åt vilka håll delen du ska drapera är böjd, då varje böj ger upphov till att kolfibern släpper och vill behålla sin raka form gör att du kanske får en luftbubbla.
-Slipa prylen du ska drapera, ta bort skavanker och djupare repor.

Tips & Tricks
Om du har något, t.ex. en motorkåpa som är böjd höger, vänster, uppåt, nedåt så kommer du få problem.
PROVA INTE om du inte är helt säker på att du vet vad du gör, kolfiber är inte billigt och dumt att kasta pengar i sjön.
Ta hellre t.ex. 3M 3030 spraylim över kåpan, låt dra 30-60sek och lägg sen på kolfibern och tryck dit den med fingrarna (med handskar på).
Va däremot jäkligt försiktig med lösa trådar i kolfibern sen du klippte den så du inte river upp väven.
Låt sitta nån minut, ta sedan en mjuk trasa och dra på förtunning/aceton (INTE t-röd) och "tvätta" kolfiber från ev. lim som gått igenom, ta det lungt så du inte river väven eller drar den snett.
Låt sitta i cirka 5min.
Blanda sedan ihop epoxyn och lägg på endera med dutt-metoden eller roller.

Edit: spraylims-metoden är kanske inte optimalt i alla lägen men enormt tidsbesparande då man tjänar in 3-4 timmar direkt istället för att låta första lagret härda. För mig som gör väldigt mycket är det en kunglig metod men för er som ska prova själv är möjligen gelcoat bättre, dels har den bättre utrymme för misstag.

Dutt-metoden: Pensel som du doppar i epoxyn och duttar på väven, dra INTE för då är risken stor att du drar med dig kolfibern en bit.

Roller:
Se till att ha en ordentlig roller, jag brukar dra på silikonspray på axeln så att den rullar lätt lätt lätt, sen på med epoxy och rulla över ytan, lite tryck får appliceras men se till att rollern rör sig.

Klippa kolfiber
Vad du än gör, tejpa aldrig på kolfiber förutom när du ska hindra den från att reva upp sig.
Den bit du tejpar på är "död" och kan inte användas.
Mät ut bredden du ska ha, titta i väven och ta tag i EN fläta, lägg handen på väven och dra i flätan.
Du får då en rakt streck där en tråd saknas som du enkelt kan klippa efter.
Försök aldrig rita eller markera på kolfibern, väven delar på sig DIREKT...

Om du ska göra något med enbart positiv form är det enklaste att dra på epoxy, låt torka 2-4 timmar tills den är klibbig. Lägg på kolfibern och gå runt kanterna och tejpa fast den på insidan av prylen.
Lägg därefter på epoxy och låt härda.

Vid negativa former brukar jag endera köra spraylim eller gelcoat som jag färgar svart, den blir rätt klibbig och fungerar ungefär som spraylimmet.

Jag håller på o filmar nu när jag draperar för att sen visa lite olika former och vilka problem som uppstår.

Ni andra som har kunskap, fyll på !! smile

Senast redigerat av sengstr (12 februari 2010)

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
volvoentusiasten
12 oktober 2009 · 4 005 Inlägg

Otroligt bra guide och bra bilder. Jag väntar på nästa del så att jag också kan lära mig!

Gizmojohan
12 oktober 2009 · 3 295 Inlägg

mkt bra, den har löst ett antal frågor från min sida wink

Nafets86
12 oktober 2009 · 821 Inlägg

mmm

Senast redigerat av sengstr (18 oktober 2009)

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Gizmojohan
12 oktober 2009 · 3 295 Inlägg

jajemen, det skall göras, vart kan man handla kolfiber och sånt då? wink

Decibel
12 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

Den svarta epoxyn kan du skippa och köra med svart lack innan bara.
Alternativt köpa pulver och färga ordinarie epoxyn, same shit.

Som en tanke för er som vill slippa köpa grejjer från england wink

Frostfjord Ljudbyggare
12 oktober 2009 · 170 Inlägg

+!
Toppen med en sådan här guide. Skulle nästan läggas som viktigt, för somliga av oss (Jag till att börja med) vill så gärna. Men har inte en sketen aning om det mesta tongue

Jätte bra med bilderna och beskrivning

Opel Omega (B) "Oscar" (2002)
Mitsubishi Galant "Junior" (2001)
camaro67 Meister
12 oktober 2009 · 6 763 Inlägg

Skit bra. Jag har tänkt att drapera huv och baklucka m.m på Camaron. Men jag ska bara ha stripesen kolfiberstukat. Måste jag drapera hela huven eller kan jag snåla och bara köra stripesen och sedan spackla bort kanten som blir?

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Decibel
12 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

camaro67 skrev:
Skit bra. Jag har tänkt att drapera huv och baklucka m.m på Camaron. Men jag ska bara ha stripesen kolfiberstukat. Måste jag drapera hela huven eller kan jag snåla och bara köra stripesen och sedan spackla bort kanten som blir?

Den blir inte så stor, epoxyn täcker kanten.
Du slipar ju ändå med rätt grovt papper på kolfibern.

Däremot har du nog lite att tänka på när du ska få en rak linje som ligger kvar när du drar på epoxy, men är man noggrann så smile

Decibel
12 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

Slave_joe skrev:
jajemen, det skall göras, vart kan man handla kolfiber och sånt då? wink

Kolfiber är extremt svårt att få tag på i Sverige, de som har har t.ex. minimikrav på 10 meter (4-5000kr).

Biltema finns ju, men här ska jag höja varningens finger. Deras kolfiber är vikt vilket skadar väven då folk är där och klämmer och den hanteras av personalen.
Så ska du inte göra några stora grejjer så funkar biltemas väv men räkna inte med stora prylar då den i 9 av 10 fall är veckan och förstörd där den är vikt.

Nafets86
12 oktober 2009 · 821 Inlägg

Decibel skrev:
Den svarta epoxyn kan du skippa och köra med svart lack innan bara.
Alternativt köpa pulver och färga ordinarie epoxyn, same shit.

Som en tanke för er som vill slippa köpa grejjer från england wink

det jag beställde när jag köpte ifrån england hade svart epoxy. tycker det är ett smart drag faktiskt personligen smile Dels om man har något som inte är svart. För min del så är ju redan delen svart. så det spelade ingen roll för min del. Men ska iaf låta delen stå nu över kvällen och natten och fortsätta imorgon så får vi se hur det går big_smile

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Decibel
12 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

sengstr skrev:

Decibel skrev:
Den svarta epoxyn kan du skippa och köra med svart lack innan bara.
Alternativt köpa pulver och färga ordinarie epoxyn, same shit.

Som en tanke för er som vill slippa köpa grejjer från england wink

det jag beställde när jag köpte ifrån england hade svart epoxy. tycker det är ett smart drag faktiskt personligen smile Dels om man har något som inte är svart. För min del så är ju redan delen svart. så det spelade ingen roll för min del. Men ska iaf låta delen stå nu över kvällen och natten och fortsätta imorgon så får vi se hur det går big_smile

Nu när du redan har den så ska du såklart använda den wink

Tänkte mer på de som köper epoxy löst att inte kasta pengar på en svart epoxy också utan det funkar prima med svartfärg som delen lackas i först

Hoppas det går bra, fråga gärna om du kör fast wink

Nafets86
12 oktober 2009 · 821 Inlägg

Decibel skrev:

sengstr skrev:

Decibel skrev:
Den svarta epoxyn kan du skippa och köra med svart lack innan bara.
Alternativt köpa pulver och färga ordinarie epoxyn, same shit.

Som en tanke för er som vill slippa köpa grejjer från england wink

det jag beställde när jag köpte ifrån england hade svart epoxy. tycker det är ett smart drag faktiskt personligen smile Dels om man har något som inte är svart. För min del så är ju redan delen svart. så det spelade ingen roll för min del. Men ska iaf låta delen stå nu över kvällen och natten och fortsätta imorgon så får vi se hur det går big_smile

Nu när du redan har den så ska du såklart använda den wink

Tänkte mer på de som köper epoxy löst att inte kasta pengar på en svart epoxy också utan det funkar prima med svartfärg som delen lackas i först

Hoppas det går bra, fråga gärna om du kör fast wink

Ah absolut.. nog dyrare med svart eopxy?
men jag tänkte på det där med biltema? När jag köpte min så kommer den på en rulle.
men att biltema är så ovårdade att dom viker sin.. verkar ju helt galet.

Och måste ju säga jag som beställde ifrån england att det var bra mer prisvärt än att köpa på biltema för en gångs skull..

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Decibel
12 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

Carbonmods har riktigt bra produkter, köpte kolfiber därifrån tidigare.

Så de är bra prylar du skaffat dig.

Alla seriösa leverantörer av kolfiber säljer på rulle smile
Jag kör med väv som är 1,4m bred på rulle, skulle jag få den levererad vikt skulle jag nog avliva leverantören, hehe

Holmii Nästan Maskiningenjör
12 oktober 2009 · 399 Inlägg

Decibel skrev:

Slave_joe skrev:
jajemen, det skall göras, vart kan man handla kolfiber och sånt då? wink

Kolfiber är extremt svårt att få tag på i Sverige, de som har har t.ex. minimikrav på 10 meter (4-5000kr).

Biltema finns ju, men här ska jag höja varningens finger. Deras kolfiber är vikt vilket skadar väven då folk är där och klämmer och den hanteras av personalen.
Så ska du inte göra några stora grejjer så funkar biltemas väv men räkna inte med stora prylar då den i 9 av 10 fall är veckan och förstörd där den är vikt.

Va? Är kolfiber svårt att få tag på? Vem har sagt det?
Vem som helst kan köpa från www.uthulin.se så länge man vill ha mer än en m2 och det är iofs inte mycket. Så nej, kolfiber är inte svårt att få tag i.

Min projekttråd Bmw 320 e36
Rollin´hard or hardly rollin´?
Decibel
12 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

Holmii skrev:

Decibel skrev:

Slave_joe skrev:
jajemen, det skall göras, vart kan man handla kolfiber och sånt då? wink

Kolfiber är extremt svårt att få tag på i Sverige, de som har har t.ex. minimikrav på 10 meter (4-5000kr).

Biltema finns ju, men här ska jag höja varningens finger. Deras kolfiber är vikt vilket skadar väven då folk är där och klämmer och den hanteras av personalen.
Så ska du inte göra några stora grejjer så funkar biltemas väv men räkna inte med stora prylar då den i 9 av 10 fall är veckan och förstörd där den är vikt.

Va? Är kolfiber svårt att få tag på? Vem har sagt det?
Vem som helst kan köpa från www.uthulin.se så länge man vill ha mer än en m2 och det är iofs inte mycket. Så nej, kolfiber är inte svårt att få tag i.

Oj, verkar ha poppat upp endel fler leverantörer senaste tiden.
Prislappen var dock rätt imponerande för så små kvantiteter.

Kanske också vore nåt i denna tråd, att samla leverantörerna av kolfiber så att folk lockas att prova lite mer smile

Senast redigerat av Decibel (12 oktober 2009)

Holmii Nästan Maskiningenjör
12 oktober 2009 · 399 Inlägg

Det tycker jag verkligen, varje gång man gör något med kolfiber så är det alltid någon som frågar vart man får fiber och epoxi ifrån, så lets GO!

www.uthulin.se

www.swecomposite.com

http://www.biltema.se/products/product. … mId=138666

http://www.biltema.se/products/product. … mId=142461 <--- Dock ej att rekomendera!

http://www.modellhobby.com/product_info … ts_id=2076 <--- Epoxin jag använder

Senast redigerat av Holmii (12 oktober 2009)

Min projekttråd Bmw 320 e36
Rollin´hard or hardly rollin´?
Seth
12 oktober 2009 · 3 354 Inlägg

denna tråd + paintworks filmer kommer hjälpa många mkt.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Alecci
12 oktober 2009 · 2 014 Inlägg

Bra tutorial! Ett tips kan ju vara att länka till sidan där du köpte paketet med väv, epoxy, osv.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Decibel
12 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

carbonmods.co.uk
tanso.se

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang