Kolfiberdrapering - Att drapera någon del på bilen med kolfiber

Nafets86
12 oktober 2009 · 821 Inlägg

Alecci skrev:
Bra tutorial! Ett tips kan ju vara att länka till sidan där du köpte paketet med väv, epoxy, osv.

Dom jag köpte mitt paket ifrån är http://carbonmods.com/
finns ju såklart biltema smile Men enligt min mening så tycker jag carbonmods är mer prisvärt.
du får med instruktioner och 1 m rulle med kolfiber plus allt annat.

däremot måste jag säga att http://www.uthulin.se var riktigt billiga dom med smile

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Holmii Nästan Maskiningenjör
12 oktober 2009 · 399 Inlägg

Uthulin kan dock vara lite sega med leveransen, det skall nämnas smile

Min projekttråd Bmw 320 e36
Rollin´hard or hardly rollin´?
klarrre
12 oktober 2009 · 502 Inlägg

En fråga, hur är kolfiberväven att hantera när man draperar någorlunda runda saker som tex växelknoppar och så? är det ens möjligt utan väck och hur går man till väga då?

mvh

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
Decibel
12 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

klarrre skrev:
En fråga, hur är kolfiberväven att hantera när man draperar någorlunda runda saker som tex växelknoppar och så? är det ens möjligt utan väck och hur går man till väga då?

mvh

Så fort du börjar få lite former, t.ex. växelspaksknoppar, väldigt välvda former på spegelkåpor, konstiga former på motorkåpor etc. så är vakuumbagging ett måste om du inte ska kasta pengar i sjön.

Knoppar till spaken har jag labbat med rätt mycket, har ännu inte lyckats utan att skarva kolfibern. (överdel+underdel)
Inte ens med vakuum går det att få något runt.

Försök med en näsduk, lägg den runt knoppen och försök få det utan rynkor wink

Edit: jag har alltså provat på helrunda knoppar. De som är välvda och olika former med topp-platta är då mycket enklare att skarva, men vakuum är nog ett bra recept för att få det riktigt bra.

Senast redigerat av Decibel (12 oktober 2009)

Alecci
12 oktober 2009 · 2 014 Inlägg

Hur mycket bygger egentligen kolfiberdraperingen? Jag menar, om man draperar en grej som kanske ska passa ihop med någon annan del, brukar det då bygga så pass mycket att det kanske inte längre passar?

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Decibel
12 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

Alecci skrev:
Hur mycket bygger egentligen kolfiberdraperingen? Jag menar, om man draperar en grej som kanske ska passa ihop med någon annan del, brukar det då bygga så pass mycket att det kanske inte längre passar?

0,2-0,3 vid vakuum
0,4-0,6 vid handdrapering
(milimeter)

Ska inte tas som universiella mått, bara något jag fick för mig att kolla en gång (draperat på plåtbit, isärkapat och mätt med digitalt skjutmått.)
Använde 200gr/m2 kolfibertwill

Senast redigerat av Decibel (12 oktober 2009)

luunggan
12 oktober 2009 · 956 Inlägg

Decibel skrev:

klarrre skrev:
En fråga, hur är kolfiberväven att hantera när man draperar någorlunda runda saker som tex växelknoppar och så? är det ens möjligt utan väck och hur går man till väga då?

mvh

Så fort du börjar få lite former, t.ex. växelspaksknoppar, väldigt välvda former på spegelkåpor, konstiga former på motorkåpor etc. så är vakuumbagging ett måste om du inte ska kasta pengar i sjön.

Knoppar till spaken har jag labbat med rätt mycket, har ännu inte lyckats utan att skarva kolfibern. (överdel+underdel)
Inte ens med vakuum går det att få något runt.

Försök med en näsduk, lägg den runt knoppen och försök få det utan rynkor wink

Edit: jag har alltså provat på helrunda knoppar. De som är välvda och olika former med topp-platta är då mycket enklare att skarva, men vakuum är nog ett bra recept för att få det riktigt bra.

Vad behövs det för prylar för att ordna en hyffsat bra vacuum rigg? Vad kan det tänkas kosta och vad får man tag på prylarna? alltså för amatörmässigt bruk..

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
Alecci
12 oktober 2009 · 2 014 Inlägg

Decibel skrev:

Alecci skrev:
Hur mycket bygger egentligen kolfiberdraperingen? Jag menar, om man draperar en grej som kanske ska passa ihop med någon annan del, brukar det då bygga så pass mycket att det kanske inte längre passar?

0,2-0,3 vid vakuum
0,4-0,6 vid handdrapering
(milimeter)

Ska inte tas som universiella mått, bara något jag fick för mig att kolla en gång (draperat på plåtbit, isärkapat och mätt med digitalt skjutmått.)
Använde 200gr/m2 kolfibertwill

Stort tack! Borde med andra ord inte påverka passformen vidare mycket då.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
klarrre
12 oktober 2009 · 502 Inlägg

Tackar för svaret.
Min knopp är inte helt rund, Men antagligen inget bra första (eller ens senare) projekt ifall man vill pröva att drapera olika delar runt om i bilen.

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
PLindblom
12 oktober 2009 · 1 200 Inlägg

Suverän tråd! Ser verkligen fram emot vidare resultat i morgon smile

Hur pass värmetålig är sådan här väv när allt är härdat? Om man nu får för sig att drapera sina motorkåpor, exempelvis tongue

Seth
12 oktober 2009 · 3 354 Inlägg

Minister skrev:
Suverän tråd! Ser verkligen fram emot vidare resultat i morgon smile

Hur pass värmetålig är sådan här väv när allt är härdat? Om man nu får för sig att drapera sina motorkåpor, exempelvis tongue

skippa lacken asså?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
PLindblom
12 oktober 2009 · 1 200 Inlägg

Seth skrev:

Minister skrev:
Suverän tråd! Ser verkligen fram emot vidare resultat i morgon smile

Hur pass värmetålig är sådan här väv när allt är härdat? Om man nu får för sig att drapera sina motorkåpor, exempelvis tongue

skippa lacken asså?

Precis, förutsatt att grejerna inte lackades idag smile

Seth
12 oktober 2009 · 3 354 Inlägg

Minister skrev:
Precis, förutsatt att grejerna inte lackades idag smile

ok

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
bleedingstar
12 oktober 2009 · 270 Inlägg

intressant tråd smile är själv riktigt sugen på att testa på kolfiber men jag vet inte vart jag ska beställa ifrån riktigt ännu. har dock hittat en sida som har sitt lager här där jag bor.. funderar på att ringa dom för att kolla hur dessa kolfibertyger ser ut kvalitétsmässigt eftersom det verkar så billigt.  http://www.grunt.se/index.php?cPath=29_36 . jag som amatör har svårt för att veta om det är rena skiten eller inte via bild. någon som kanske vet ?

Decibel
12 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

bleedingstar skrev:
intressant tråd smile är själv riktigt sugen på att testa på kolfiber men jag vet inte vart jag ska beställa ifrån riktigt ännu. har dock hittat en sida som har sitt lager här där jag bor.. funderar på att ringa dom för att kolla hur dessa kolfibertyger ser ut kvalitétsmässigt eftersom det verkar så billigt.  http://www.grunt.se/index.php?cPath=29_36 . jag som amatör har svårt för att veta om det är rena skiten eller inte via bild. någon som kanske vet ?

Med tanke på priset så är detdär tyg eller tejp.

Decibel
12 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

Wiic skrev:
Grymt bra och användbar tråd smile
Blev väldigt sugen på att drapera taket på BMWn nu. Är det svart epoxy som är ett måste då och sedan göra på samma vis som du gjorde i tråden? Även att det är en större yta? smile

Mvh

Lacka svart på taket först, därefter epoxy.
Vänta ett tag, på med kolfiber och epoxy.
Torka...
På med en sväng epoxy till
Ev. mellanslipa, men slipningen på slutet är avgörande för resultatet.

Decibel
12 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

Minister skrev:
Suverän tråd! Ser verkligen fram emot vidare resultat i morgon smile

Hur pass värmetålig är sådan här väv när allt är härdat? Om man nu får för sig att drapera sina motorkåpor, exempelvis tongue

Det håller, rätt bra iaf.
Min ventilkåpa är i kolfiber och den visar inga tecken på att bli dålig. Bara skitig.
Turbomotor dessutom som blir liite varmare.

Har inte hört några av mina kunder heller haft problem med värmen förutom på en japanare med stoor turbo där det blev lite för varmt.

bleedingstar
12 oktober 2009 · 270 Inlägg

Jo det står ju kolfibertyg på sidan men är inte det på biltema oxå som tygliknande ? plast kan det inte vara iaf eftersom det står kolfibertyg iaf

Normark
12 oktober 2009 · 558 Inlägg

kul guide, creeds till dej:) men lägg gärna upp länkarna i första inlägget:)

MrJAM
12 oktober 2009 · 1 464 Inlägg

Decibel skrev:
Min ventilkåpa är i kolfiber och den visar inga tecken på att bli dålig. Bara skitig.
Turbomotor dessutom som blir liite varmare.

Har inte hört några av mina kunder heller haft problem med värmen förutom på en japanare med stoor turbo där det blev lite för varmt.

Har pratat med flertalet som draperat kåpor på 'vanliga' bilar med absolut inga problem alls, hållbarhetsmässigt. Jag skulle isåfall kunna hålla med om 'skitig', men det där är ett generellt problem. wink

@Decibel:
Samma som Håkan? Om så, så vet du nog vad jag menar med följande;

Du kanske kan lägga upp ett par arbetsbilder på detaljer som klassas som 'problem-detaljer'. Exempelvis säkringskåpan med en lås-'flärp' som jag förstod inte är det lättaste att drapera. Du/Ni hade nån snillrik lösning på det där som säkert fler finner intressant?
Nu är det kanske inte en problemdetalj, per se, men det lät intressant för min del hehe.lol

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang