Kolfiberdrapering - Att drapera någon del på bilen med kolfiber

Holmii Nästan Maskiningenjör
12 oktober 2009 · 399 Inlägg

bleedingstar skrev:
Jo det står ju kolfibertyg på sidan men är inte det på biltema oxå som tygliknande ? plast kan det inte vara iaf eftersom det står kolfibertyg iaf

All kolfiber du köper på lösmeter är väv, altså typ tyg smile Men den på grunt är nog mer ett tyg som man syr i än en kolfiber väv som man draperar med.

Min projekttråd Bmw 320 e36
Rollin´hard or hardly rollin´?
Decibel
12 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

MrJAM skrev:
@Decibel:
Samma som Håkan? Om så, så vet du nog vad jag menar med följande;

Du kanske kan lägga upp ett par arbetsbilder på detaljer som klassas som 'problem-detaljer'. Exempelvis säkringskåpan med en lås-'flärp' som jag förstod inte är det lättaste att drapera. Du/Ni hade nån snillrik lösning på det där som säkert fler finner intressant?
Nu är det kanske inte en problemdetalj, per se, men det lät intressant för min del hehe.lol

Yepp, thats me tongue

Tänkte kasta upp bilder m.m. senare när trådskaparen är klar med sin guide så man inte kidnappar tråden smile

High-Octane "Bilskadetekniker"
12 oktober 2009 · 276 Inlägg

Holmii skrev:

bleedingstar skrev:
Jo det står ju kolfibertyg på sidan men är inte det på biltema oxå som tygliknande ? plast kan det inte vara iaf eftersom det står kolfibertyg iaf

All kolfiber du köper på lösmeter är väv, altså typ tyg smile Men den på grunt är nog mer ett tyg som man syr i än en kolfiber väv som man draperar med.

det stämmer, ja har köpt tyg från grunt och klätt mitt INNERtak i. väldigt fint tyg förövrigt.
Riktigt bra tråd detta!smile

MVH/ Jerker

CarbonLoader Team Carkings
13 oktober 2009 · 2 300 Inlägg

Decibel skrev:

Wiic skrev:
Grymt bra och användbar tråd smile
Blev väldigt sugen på att drapera taket på BMWn nu. Är det svart epoxy som är ett måste då och sedan göra på samma vis som du gjorde i tråden? Även att det är en större yta? smile

Mvh

Lacka svart på taket först, därefter epoxy.
Vänta ett tag, på med kolfiber och epoxy.
Torka...
På med en sväng epoxy till
Ev. mellanslipa, men slipningen på slutet är avgörande för resultatet.

Ta svart gelcoat ist för vanlig svart lackfärg eftersom lösningsmedel kan lösa upp den svarta färgen annars & tränga igenom väven...Bara ett tips. Dessutom fäster väven bättre på gelcoaten.

Senast redigerat av CarbonFieSTa1 (13 oktober 2009)

Volkswagen Golf Mk4 GTi Turbo "The Grey Anatomy" (2001)
Nafets86
13 oktober 2009 · 821 Inlägg

Nu har jag uppdaterat vad jag gjort på första sidan. lagt upp länkar och div där man kan beställa samt hela mitt slutjobb.. Enjoy big_smile och om någon admin tycker denna tråd känns viktig för framtiden kan dom väl lägga denna som viktig??

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Decibel
13 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

Riktigt nice, bra finish också.
Inte många som har tålamod till just den biten smile

Nafets86
13 oktober 2009 · 821 Inlägg

Decibel skrev:
Riktigt nice, bra finish också.
Inte många som har tålamod till just den biten smile

Tack smile Ska nu åka till skroten och hämta en till del och göra om allt.. smile
Tror faktiskt jag fick med alla fällor också. som de med pinnholes osv som man kan råka ut för?

jag hade inte så mycket tålamod heller faktiskt wink haha big_smile
men nästa gång ska jag ha mycket mer tålamod.. och något med mer kanter kanske tror jag

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
dcay Licenssvetsare
13 oktober 2009 · 927 Inlägg

väldigt bra guide, hade sparat din blogg förut men nu lägger jag en "favoritplats" på denna istället. Det funkade bra o beställa från carbonmods eller? Tänkte själv göra det snart smile

Decibel
13 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

dcay skrev:
väldigt bra guide, hade sparat din blogg förut men nu lägger jag en "favoritplats" på denna istället. Det funkade bra o beställa från carbonmods eller? Tänkte själv göra det snart smile

Kan jag flika in med att bekräfta cool
Jag köpte all min kolfiber därifrån tidigare och har alltid funkat bra, snabba leveranser och okej prislapp.

PLindblom
13 oktober 2009 · 1 200 Inlägg

sengstr skrev:

Decibel skrev:
Riktigt nice, bra finish också.
Inte många som har tålamod till just den biten smile

Tack smile Ska nu åka till skroten och hämta en till del och göra om allt.. smile
Tror faktiskt jag fick med alla fällor också. som de med pinnholes osv som man kan råka ut för?

jag hade inte så mycket tålamod heller faktiskt wink haha big_smile
men nästa gång ska jag ha mycket mer tålamod.. och något med mer kanter kanske tror jag

Urtjusigt! Har du fler bilder på din kolfibrade del, från olika vinklar och så? smile

Nafets86
13 oktober 2009 · 821 Inlägg

dcay skrev:
väldigt bra guide, hade sparat din blogg förut men nu lägger jag en "favoritplats" på denna istället. Det funkade bra o beställa från carbonmods eller? Tänkte själv göra det snart smile

det fungerade UTMÄRKT!! att beställa ifrån dom.. jag vågade till och med att betala med visa kortet smile Så det gick snabbt och smidigt..

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Nafets86
13 oktober 2009 · 821 Inlägg

Minister skrev:

sengstr skrev:

Decibel skrev:
Riktigt nice, bra finish också.
Inte många som har tålamod till just den biten smile

Tack smile Ska nu åka till skroten och hämta en till del och göra om allt.. smile
Tror faktiskt jag fick med alla fällor också. som de med pinnholes osv som man kan råka ut för?

jag hade inte så mycket tålamod heller faktiskt wink haha big_smile
men nästa gång ska jag ha mycket mer tålamod.. och något med mer kanter kanske tror jag

Urtjusigt! Har du fler bilder på din kolfibrade del, från olika vinklar och så? smile

jag kan komma förbi dig någon dag patrik så kan jag visa hur den ser ut wink

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Alecci
13 oktober 2009 · 2 014 Inlägg

Klistrade denna tråden då jag tror att den är något som många medlemmar kommer att kunna ha glädje av. Tråden kommer att rensas framöver för att enbart innehålla själva guide-delen samt andra nyttiga tips, länkar och liknande medan "chattandet" ska bort.

Än så länge är ordet dock fritt (inom rimlighetens och reglernas gränser).

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Nafets86
13 oktober 2009 · 821 Inlägg

Alecci skrev:
Klistrade denna tråden då jag tror att den är något som många medlemmar kommer att kunna ha glädje av. Tråden kommer att rensas framöver för att enbart innehålla själva guide-delen samt andra nyttiga tips, länkar och liknande medan "chattandet" ska bort.

Än så länge är ordet dock fritt (inom rimlighetens och reglernas gränser).

Mycket bra initiativ wink Kul att man kan göra några lite gladare iaf och att fler vågar sig på denna konst.. för det är vad det är, en konst och mycket tålamod behövs.

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
camaro67 Meister
13 oktober 2009 · 6 763 Inlägg

Kan bara säga att de blev jävligt bra. Men mer bilder på slutresultatet big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Nafets86
13 oktober 2009 · 821 Inlägg

camaro67 skrev:
Kan bara säga att de blev jävligt bra. Men mer bilder på slutresultatet big_smile

jag får fixa mer bilder efter att jag slutat jobbet imorgon verkar det som wink lägger upp dom efter 17.00 någonting imorgon i första tråden här

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
14 oktober 2009 · 2 972 Inlägg

Denna tråden fick min tumme ur r-ven - ett startkit är beställt från carbonmods smile Får se vad det blir av det smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
TripleC
14 oktober 2009 · 222 Inlägg

sengstr är den nya kolfiber draperarn big_smile då får du hjälpa mig sen då tongue ne men det ser kanon bra keep it that way.. bra jobbat!

tack till : dekalshoppen.se - stylexperten.se - tefcar.nu - bsr.se - JT-tuning.se
Nafets86
14 oktober 2009 · 821 Inlägg

TripleC skrev:
sengstr är den nya kolfiber draperarn big_smile då får du hjälpa mig sen då tongue ne men det ser kanon bra keep it that way.. bra jobbat!

haha.. Ska göra några delar till innan jag känner att jag vill hjälpa någon annan.. wink Så att man lär sig ännu mer små trix och tips.. Tack smile

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Decibel
14 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

Wiic skrev:
Är sjukt imponerad. Sanslöt go finish big_smile.
En fråga bara, du har nu fått mig till att drapera taket, var köper jag lättast kolfiberduken med den storleken. Kollade in hemsidorna du länkade i början men hittade inget vettigt förutom på uthulin.se men där stod enbart bredden på 120cm och priset/m2. Är det d.v.s 1x1.2meter lr har jag misstagit mig?
Mvh smile

Du betalar per kvadratmeter, om bredden är 1,20 och du vill ha en meter så får du 1,2m2 och får då betala för det wink
Vill du ha en m2 så blir det typ 80cm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang