Kolfiberdrapering - Att drapera någon del på bilen med kolfiber

Fellow
14 oktober 2009 · 1 581 Inlägg

Blir lite kolfibergöra för mig i vinter då efter läst detta. Tänkte lämna bort men roligare att prova på o lära sig själv. Riktigt najs iaf!

EPG Kärnkraftstomte
14 oktober 2009 · 766 Inlägg

Den där epoxyn som blir "lite lätt klibbig" verkar ju faktiskt rätt vettig, jag har ofta problem med att väven vill resa sig. Jag brukar annars lösa problemet genom att lägga in delen i en plastpåse med gummiband om för att hålla allt på plats.

När jag gjuter med kolfiber så lägger jag alltid ett lager 50-grams glasfiber ytterst, man får mer djup i kolfibern då och man behöver inte använda så många lager klarlack. Man riskerar inte heller att man slipar ner själva kolfibern sen. Det är däremot viktigt att man får bort precis all luft om man ska göra så, annars blir slutresultatet obra.

Tips på ett företag som är stora på kompositmaterial: http://www.r-g.de/en/
Jag har beställt därifrån några gånger, de har riktigt brett sortiment.

Senast redigerat av MagnumR (14 oktober 2009)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
TripleC
15 oktober 2009 · 222 Inlägg

sengstr skrev:

TripleC skrev:
sengstr är den nya kolfiber draperarn big_smile då får du hjälpa mig sen då tongue ne men det ser kanon bra keep it that way.. bra jobbat!

haha.. Ska göra några delar till innan jag känner att jag vill hjälpa någon annan.. wink Så att man lär sig ännu mer små trix och tips.. Tack smile

Hehe okej.. ne fan det e lungt smile har redan börjat med att drapera saker inför 2010 på golfen smile kommer se sjukt ut smile ajja kul att du har nått att göra nu över vintern smile


Lycka till Mvh CCC

tack till : dekalshoppen.se - stylexperten.se - tefcar.nu - bsr.se - JT-tuning.se
dcay Licenssvetsare
15 oktober 2009 · 927 Inlägg

Decibel skrev:

dcay skrev:
väldigt bra guide, hade sparat din blogg förut men nu lägger jag en "favoritplats" på denna istället. Det funkade bra o beställa från carbonmods eller? Tänkte själv göra det snart smile

Kan jag flika in med att bekräfta cool
Jag köpte all min kolfiber därifrån tidigare och har alltid funkat bra, snabba leveranser och okej prislapp.

sengstr skrev:

dcay skrev:
väldigt bra guide, hade sparat din blogg förut men nu lägger jag en "favoritplats" på denna istället. Det funkade bra o beställa från carbonmods eller? Tänkte själv göra det snart smile

det fungerade UTMÄRKT!! att beställa ifrån dom.. jag vågade till och med att betala med visa kortet smile Så det gick snabbt och smidigt..

Låter ju bra, får vänta tills jag fått mitt visa kort då föräldrarna inte gillar o ge ut infon.. smile Tack för svaren!

YipYip
16 oktober 2009 · 308 Inlägg

Lite allmän fråga då..hur exakt kan man få kanten på väven? Tänkte om man ska drapera nått där man inte kan gömma kanten på baksidan?

Skoda Octavia RS "Taxen" (2001)
MrJAM
16 oktober 2009 · 1 464 Inlägg

YipYip skrev:
Lite allmän fråga då..hur exakt kan man få kanten på väven? Tänkte om man ska drapera nått där man inte kan gömma kanten på baksidan?

Bra fråga, funderade på det där senast i eftermiddags själv. lol
Jag funderade på att man draperar 'över' önskad kant och helt enkelt slipar ner den till lämplig passform när allt stelnat. Men det lät lite... för enkelt.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
YipYip
16 oktober 2009 · 308 Inlägg

Ja om någon provat och vet får ni gärna dela med er av kunskapen.
Jag undrar även hur pass styvt det blir av ett lager väv?

Skoda Octavia RS "Taxen" (2001)
Decibel
16 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

YipYip skrev:
Ja om någon provat och vet får ni gärna dela med er av kunskapen.
Jag undrar även hur pass styvt det blir av ett lager väv?

Jag gör precis som det beskrivs ovan.
Draperar förbi områdets kant och sen kapar ner och slipar.

Styvheten beror helt på i vilken form man har.
Vilken är det du undrar över?

En rak bit kolfiber på 20cm har helt olik styvhet gentemot en rak bit på 50cm.
Om du sen rullar ihop den och böjer den, typ som en banan, så ökar styvheten tiofalt.

Så det går inte svara på rak arm hur styvheten är utan att veta hur du tänker wink

MrJAM
16 oktober 2009 · 1 464 Inlägg

Är det något att tänka på om man filar på kolfiber drapering versus 'riktig vara'?

Något man ska tänka på? Lätt för sprickbildning eller annat knas? Risk för trådning? Eller det ter sig som 'vanligt' gods i stort sett? Ska det efterbehandlas på något speciellt sätt?

Inget jag funderar på själv, men frågorna kanske intresserar fler som inte sysslat med det innan och som är i startgroparna. smile

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
YipYip
17 oktober 2009 · 308 Inlägg

Decibel skrev:

YipYip skrev:
Ja om någon provat och vet får ni gärna dela med er av kunskapen.
Jag undrar även hur pass styvt det blir av ett lager väv?

Jag gör precis som det beskrivs ovan.
Draperar förbi områdets kant och sen kapar ner och slipar.

Styvheten beror helt på i vilken form man har.
Vilken är det du undrar över?

En rak bit kolfiber på 20cm har helt olik styvhet gentemot en rak bit på 50cm.
Om du sen rullar ihop den och böjer den, typ som en banan, så ökar styvheten tiofalt.

Så det går inte svara på rak arm hur styvheten är utan att veta hur du tänker wink

Jo det är ju klart. Är lite offtopic här på Garaget men jag blev sugen på att drapera en gammal snowboard som ligger och skräpar i källaren smile Den går just nu mest som offpist bräda som man kan gena lite över träd med men vore riktigt coolt att få kolfiberlook på den smile
Men problemet är ju att en snowboard flexar riktigt rejält så jag undrar om det finns risk för att det spricker. Och som sagt går det ju inte gömma kanten på undersidan för det får ju inte täcka stålkanten utan måste sluta ganska exakt där stålet börjar...

Skoda Octavia RS "Taxen" (2001)
Turbovin Turbo lover
17 oktober 2009 · 555 Inlägg

Fungerar det bra att drapera nåt som är gjort av relativt mjuk och flexibel PUR-plast? Har ju en frontläpp nämligen som jag tror skulle vara snygg med kolfiberlook men som sagt är den ju rätt mjuk, men sen kanske lite krånglig att drapera eftersom den har tre luftintag framtill också.

Senast redigerat av Turbovin (17 oktober 2009)

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
FreddeK
17 oktober 2009 ·

Turbovin skrev:
Fungerar det bra att drapera nåt som är gjort av relativt mjuk och flexibel PUR-plast? Har ju en frontläpp nämligen som jag tror skulle vara snygg med kolfiberlook men som sagt är den ju rätt mjuk, men sen kanske lite krånglig att drapera eftersom den har tre luftintag framtill också.

att drapera med äkta kolfiber är inte detsamma som "kolfiberlook" utan an detta är helt okej att göra då tejp med kolfiberlook borde vara olagligt. Men svaret på din fråga vet jag inte tyvärr!

Turbovin Turbo lover
17 oktober 2009 · 555 Inlägg

Fel att använda ordet kolfiberlook kanske wink Även om det på sätt och vis stämmer eftersom hela stycket inte blir i kolfiber smile Men jag menade naturligtvis att drapera med riktig kolfiber om det nu inte framgick.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Decibel
17 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

Turbovin skrev:
Fungerar det bra att drapera nåt som är gjort av relativt mjuk och flexibel PUR-plast? Har ju en frontläpp nämligen som jag tror skulle vara snygg med kolfiberlook men som sagt är den ju rätt mjuk, men sen kanske lite krånglig att drapera eftersom den har tre luftintag framtill också.

Problemet du kan få är att frontläppen rör sig mer än kolfibern och den lossnar p.g.a. det.
Blir som ett skal utanpå.

Turbovin Turbo lover
17 oktober 2009 · 555 Inlägg

Anade nästan det. Blir väl svår att gjuta av också eftersom den är mjuk också antar jag.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Germax
17 oktober 2009 · 12 086 Inlägg

Turbovin skrev:
Anade nästan det. Blir väl svår att gjuta av också eftersom den är mjuk också antar jag.

Om du lägger släppmedel på delen innan du drapererar och sedan bara kör med själva kolfiberskalet så är de ju inte draperering längre smile då har du sparat vikt och löst problemet!

Decibel
18 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

JapMax skrev:

Turbovin skrev:
Anade nästan det. Blir väl svår att gjuta av också eftersom den är mjuk också antar jag.

Om du lägger släppmedel på delen innan du drapererar och sedan bara kör med själva kolfiberskalet så är de ju inte draperering längre smile då har du sparat vikt och löst problemet!

Och gjort ett skal som blir bredare, djupare och högre än orginalprylen wink
(krävs några mm för att bli stabilt, även kolfiber då ett lager ~0,5mm)

Kan ju funka i vissa lägen men passformen kan ju dra iväg om man gör något 4mm bredare, 4mm högre etc.

Nafets86
18 oktober 2009 · 821 Inlägg

Decibel, skulle inte du kunna göra någon slags del med vakumbag eller nått åt det hållet så man även lär sig det?? wink så att man kan lägga upp här i denna tråd också.

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
clivo
18 oktober 2009 · 20 Inlägg

Mycket bra tråd:DMen jag fega mig och skicka ett mail till Kolfiberkungen angående att få mina lister till en e36 omgjorda till kolfiber,
men nått smått ska jag testa själv,smile

Audi a6 lim (2005)
Decibel
18 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

sengstr skrev:
Decibel, skulle inte du kunna göra någon slags del med vakumbag eller nått åt det hållet så man även lär sig det?? wink så att man kan lägga upp här i denna tråd också.

Jag håller på med det, dock blir det videoguide med en motorkåpa som exempel wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang