Kolfiberdrapering - Att drapera någon del på bilen med kolfiber

Putteliten
11 november 2009 · 9 068 Inlägg

Du kommer bara lägga epoxyn uppepå sen då eller? För du tänker väl inte riva bort å köra igen eller?

Fellow
11 november 2009 · 1 581 Inlägg

Lägger över ja=)

Nafets86
13 november 2009 · 821 Inlägg

såg bra ut det där smile Själv ska jag börja med lite delar här någon gång också till nya bilen när den kommer så att de bara är att montera smile

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Fellow
13 november 2009 · 1 581 Inlägg

Jo det blev "okej" iaf. Lite sur för att jag missade kanten där men som sagt, det kommer inte synas när det väl är monterat. Riktigt skört grejerna också när man håller på med väven. Måste vara riktigt försiktig så man inte drar någon tråd snett.

Nafets86
13 november 2009 · 821 Inlägg

bra att du lär dig lite till nästa gång iaf. precis. det är riktigt viktigt då hela arbetet blir förstört då i stort sett.

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Nafets86
15 november 2009 · 821 Inlägg

nu har jag börjat på lite kåpor till nästa bil. kan ju inte vänta tills bilen kommer utan åkte till ford och köpte en batteri kåpa.. smile Så den ska bli det första som får kolfiberdrapering på sig. sen blir det säkringslådan också samt en kåpa lite längre fram i motorn big_smile bilder kommer inom någon dag!

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
26 november 2009 · 2 971 Inlägg

Nu har jag kommit igång också, men kom inte på nån bra bit att leka med, så tog batterikåpan på fjärren till bilen. Det var dumt gjort. Sjukt liten, pilligt och 90-gradersböjar med baksida som måste va ren för där är infästningen till själva fjärren. Men men, lärorikt. Första försöket så det blir inte helt bra, trådarna drog sig lite så det blev lite snett, men vafan, för att va första försöket och så pilligt verkar det ändå ok.

http://www.mobilblogg.nu/cache/ttf/0ee82a94d0eef464b2.jpg
Efter ett lager gelcoat.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
davzan
2 december 2009 · 141 Inlägg

hallåj tenkte kolla med er har presis draperat en liten hårdisk och undrar skall man skära bort överflödet efter första lagret med epoxy

Nafets86
3 december 2009 · 821 Inlägg

lägg 1 lager epoxy till. sedan kan du klippa/skära/slipa bort det i kanter osv som du inte ska ha

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
criller Aktiv Medlem
4 december 2009 · 1 303 Inlägg

Var köper man kolfibermatta om man ska ha til en huv..alltså en heltäckande matta inget pussel wink

Mvh Christian
T5Black
4 december 2009 · 451 Inlägg

Tänkte lägga till ett tips som funkar. Jag gjorde Play Do lera(typ trolldeg) en dag för att testa om detta kunde hjälpa till som en form ungefär. Hade gjort 1 liter lera först och som jag kavlade ut till en 3 cm tjock botten, la på hushålls plastfolie på leran.  Sen gjorde jag stegen tills då att man har lagt på kolfibret på delen som ska draperas, la delen på leran och bara tryckte fast den, håll den kvar där och började tejpa in kanterna som valigt. Sen kunde man vika över degen över delen och låta den vara inbakad i en halv dag så att kolfibret han härda fast i grundepoxyn. Funkade hur bra som helst som hjälpmedel faktiskt, trot eller ej=)

davzan
5 december 2009 · 141 Inlägg

kolla http://www.carbix.se/ värkar väldigt seriös han skall gälpa mig med min vinge lite längre fram

Owla
5 december 2009 · 751 Inlägg

sengstr skrev:
nu har jag börjat på lite kåpor till nästa bil. kan ju inte vänta tills bilen kommer utan åkte till ford och köpte en batteri kåpa.. smile Så den ska bli det första som får kolfiberdrapering på sig. sen blir det säkringslådan också samt en kåpa lite längre fram i motorn big_smile bilder kommer inom någon dag!

Funderat lite kring det. Hur gör ni med säkringshållare, batterikåpa osv? Med tanke på att prylen är i princip fyrkantig...använder ni er fortfarande av endast en bit kolfiberväv eller ni skarvar på nån vänster?

Nafets86
6 december 2009 · 821 Inlägg

Owla skrev:

sengstr skrev:
nu har jag börjat på lite kåpor till nästa bil. kan ju inte vänta tills bilen kommer utan åkte till ford och köpte en batteri kåpa.. smile Så den ska bli det första som får kolfiberdrapering på sig. sen blir det säkringslådan också samt en kåpa lite längre fram i motorn big_smile bilder kommer inom någon dag!

Funderat lite kring det. Hur gör ni med säkringshållare, batterikåpa osv? Med tanke på att prylen är i princip fyrkantig...använder ni er fortfarande av endast en bit kolfiberväv eller ni skarvar på nån vänster?

Jag använder samma teknik som att klä om en dyna på en stol..
Du får klippa så det blir som en hel bit men till små remsor om du förstår hur jag menar..

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Owla
7 december 2009 · 751 Inlägg

sengstr skrev:

Owla skrev:

sengstr skrev:
nu har jag börjat på lite kåpor till nästa bil. kan ju inte vänta tills bilen kommer utan åkte till ford och köpte en batteri kåpa.. smile Så den ska bli det första som får kolfiberdrapering på sig. sen blir det säkringslådan också samt en kåpa lite längre fram i motorn big_smile bilder kommer inom någon dag!

Funderat lite kring det. Hur gör ni med säkringshållare, batterikåpa osv? Med tanke på att prylen är i princip fyrkantig...använder ni er fortfarande av endast en bit kolfiberväv eller ni skarvar på nån vänster?

Jag använder samma teknik som att klä om en dyna på en stol..
Du får klippa så det blir som en hel bit men till små remsor om du förstår hur jag menar..

Hmm hängde tyvärr inte med på hur du menade! Skulle däremot ha stor nytta av det så någon kan kanske hjälpa till att utveckla det lite mera eller kanske nån bild eller nått? skulle uppskattas mycket

Nafets86
7 december 2009 · 821 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/814770_sh47m7.jpg
såhär menade jag big_smile klippa såhär och sen skarva runt de skarpa hörnen

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
davzan
9 december 2009 · 141 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/104022/816319_xfui0c.jpg
nu har man gort sin första drapering tycker det var väldigt kul det är en liten hårdisk som fick lite kolfiber på sig skall bara våtslipa och klarlacka men de får bli i morgon

criller Aktiv Medlem
9 december 2009 · 1 303 Inlägg

davzan skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/104022/816319_xfui0c.jpg
nu har man gort sin första drapering tycker det var väldigt kul det är en liten hårdisk som fick lite kolfiber på sig skall bara våtslipa och klarlacka men de får bli i morgon

Snyggt..behövs ju knappt klarlackas smile

Mvh Christian
davzan
9 december 2009 · 141 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/104022/816336_i8djfs.jpg
behöver lite hjälp med min motorkåpa hur bör ja gå tillväga vid hålet?

Nafets86
9 december 2009 · 821 Inlägg

ser ut som det är någe clips där eller något.. vet inte hur den fäster riktigt. men skulle gissa på att du börjar där på den iaf.. och sen får du lägga ner väven lugnt och försiktigt och sen klippa efter kanten. Men det är min gissning och hur jag nog skulle göra"!

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang