OBD 2 Uttaget - Saab 9000

J0kern
16 oktober 2009 · 23 Inlägg

Hej är det någom som vet var OBD 2 uttaget sitter på en saab 9000 cse -95??
sen har jag även ett annat problem När jag änvänder OBD 2 verktyget på min 945a -96 så står det no link bara jag vet att jag har en kod somm ligger till SRS lampan lyser . Tack sam för snabba svar

Senast redigerat av J0kern (28 oktober 2009)

Saab 9-5 "SE" (1999)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
16 oktober 2009 · 6 170 Inlägg

Så gamla bilar har inte OBD II utan OBD i dom fall dom ens har OBD-system.

Så att använda ett OBD II-verktyg på en OBD-bil är bara att glömma, ska det funka måste du ha ett OBD-verktyg eller ett som klarar både och fast dom är ganska ovanliga pga att dom kostar ganska mycket för en svenssonmeckare.


EDIT: Och OBD-uttagen brukar nästan alltid sitta på undersidan av instrumentbrädan vid förarens ben.

Senast redigerat av TBOC_Razor (16 oktober 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
J0kern
16 oktober 2009 · 23 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Så gamla bilar har inte OBD II utan OBD i dom fall dom ens har OBD-system.

Så att använda ett OBD II-verktyg på en OBD-bil är bara att glömma, ska det funka måste du ha ett OBD-verktyg eller ett som klarar både och fast dom är ganska ovanliga pga att dom kostar ganska mycket för en svenssonmeckare.

945 fick obd 2 frånoch med 95 abben et jag ej men dom ska ha fått de då också....
varför skulle e då sitta ett ODB 2 Utag i 945

Saab 9-5 "SE" (1999)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
16 oktober 2009 · 6 170 Inlägg

J0kern skrev:

TBOC_Razor skrev:
Så gamla bilar har inte OBD II utan OBD i dom fall dom ens har OBD-system.

Så att använda ett OBD II-verktyg på en OBD-bil är bara att glömma, ska det funka måste du ha ett OBD-verktyg eller ett som klarar både och fast dom är ganska ovanliga pga att dom kostar ganska mycket för en svenssonmeckare.

945 fick obd 2 frånoch med 95 abben et jag ej men dom ska ha fått de då också....
varför skulle e då sitta ett ODB 2 Utag i 945

Bara för att OBD kom ett visst år så betyder ju inte det att alla bilar från det året har det.

Finns ju a och b modeller inom vissa modellår också.


Men iaf, jag vet inte hur det ligger till med gamla volvos men varken en V40 från -98/-99 eller en saab 900 från -97 funkar iaf mitt OBD II-verktyg på och vad jag hört ska det inte ha blivit en riktig bestämmelse på att bilar ska OBD förrän 2001 så att vissa bilar innan dess har OBD för att tillverkaren valt att använda det betyder ju inte heller att alla bilar har det.


Det jag vet om det här med OBD/OBD II är att det iaf är en j-la röra med vilka bilar och vilka årsmodeller som har det tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Expoze
16 oktober 2009 · 2 024 Inlägg

Såvitt jag minns så är väl obd2 inte standard på europeiska bilar from -00.
Att det sen sitter uttag som ser likadana ut behöver inte innebära att det är OBD2 eller ens OBD1 det kan oxå vara ett rent mmärkesspecifikt interface som bara verkstäderna har.
Kolla med stället du köpte ditt interface av så kan de nog svara vilka modeller det funkar till.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
16 oktober 2009 · 6 170 Inlägg

J0kern skrev:
varför skulle e då sitta ett ODB 2 Utag i 945

Och förresten, du vet att OBD och OBD II uttag är exakt likadana va ??

Så att du ser ett uttag och tänker "oh, OBD II !!!!" betyder ju inte att det faktiskt är det utan det kan vara OBD som du tror är ett OBD II-uttag bara för att dom är likadana.

Det som skiljer OBD och OBD II är inte uttaget eller något sånt utan det är helt enkelt bara data-protokollen som informationen skickas med som är olika.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
J0kern
16 oktober 2009 · 23 Inlägg

Min Flickväns pappa har Bilverkstad och han har kollat att det är ett OBD 2 utag som sitter där och han även pratat med volvo och dom sa samma ....

Saab 9-5 "SE" (1999)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
16 oktober 2009 · 6 170 Inlägg

J0kern skrev:
Min Flickväns pappa har Bilverkstad och han har kollat att det är ett OBD 2 utag som sitter där och han även pratat med volvo och dom sa samma ....

Ja då är det ju ganska uppenbart att det antingen är glapp i uttaget eller att bilen använder att protokoll som din felkodsläsare inte stödjer.

Men jag tycker ändå att det låter ganska konstigt att en så gammal bil har OBD II och inte OBD när det inte blev lagkrav på OBD II förrän 00-01.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
J0kern
16 oktober 2009 · 23 Inlägg

Vet du om de sitter under pasagerastolen  lr under ratten på 9000 cse -95 skulle vara bra och veta....

Saab 9-5 "SE" (1999)
Expoze
16 oktober 2009 · 2 024 Inlägg

Saxat från nätet

OBD-2 är en förkortning av On Board Diagnosis 2. Systemet introducerades 1996 och enligt EU-standard finns det från 2000 i alla bilar med bensinmotor, 2003 för dieselbilar. Som namnet antyder används OBD-2 för att ta reda på hur bilen mår. Kontakten som används är 16-polig och ska vara lätt åtkomlig från förarplatsen. Med någon form av avläsningsenhet inkopplad kan eventuella felkoder avläsas och servicelampor släckas. Även realtidsdata kan avläsas.

Senast redigerat av Expoze (16 oktober 2009)

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
16 oktober 2009 · 6 170 Inlägg

J0kern skrev:
Vet du om de sitter under pasagerastolen  lr under ratten på 9000 cse -95 skulle vara bra och veta....

Som sagt, det sitter oftast under en liten lucka vid förarens ben.

Det har också gjort det på alla bilar jag kollat i, däribland en 900 och min 9-5:a.



Expoze: att OBD II blev standard (pga EU-kravet) runt -00 visste jag men att det började användas redan -96 var nytt.

Vilka bilar var först med att använda OBD II ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Expoze
16 oktober 2009 · 2 024 Inlägg

Kommer inte ihåg exakt, men vill minnas att Asiatiska tillverkare var först ut.
Huvudsaken i detta fallet var dock att TS bilar inte kommer gå att läsa med OBD2 scanner eftersom systemet kom 96.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Busgrabb Rejsa ?
16 oktober 2009 · 2 959 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

J0kern skrev:

TBOC_Razor skrev:
Så gamla bilar har inte OBD II utan OBD i dom fall dom ens har OBD-system.

Så att använda ett OBD II-verktyg på en OBD-bil är bara att glömma, ska det funka måste du ha ett OBD-verktyg eller ett som klarar både och fast dom är ganska ovanliga pga att dom kostar ganska mycket för en svenssonmeckare.

945 fick obd 2 frånoch med 95 abben et jag ej men dom ska ha fått de då också....
varför skulle e då sitta ett ODB 2 Utag i 945

Bara för att OBD kom ett visst år så betyder ju inte det att alla bilar från det året har det.

Finns ju a och b modeller inom vissa modellår också.


Men iaf, jag vet inte hur det ligger till med gamla volvos men varken en V40 från -98/-99 eller en saab 900 från -97 funkar iaf mitt OBD II-verktyg på och vad jag hört ska det inte ha blivit en riktig bestämmelse på att bilar ska OBD förrän 2001 så att vissa bilar innan dess har OBD för att tillverkaren valt att använda det betyder ju inte heller att alla bilar har det.


Det jag vet om det här med OBD/OBD II är att det iaf är en j-la röra med vilka bilar och vilka årsmodeller som har det tongue

850 fick OBD II 1995 men med 940 är jag lite osäker men 96:orna har det iallafall.

Alla X40 bilar från 96 har OBD II uttag så det är nog något fel på din läsare då om den inte fungerar på dom.
Dom kör med ISO protokoll.

Autotech
BMW 335D (2008)
Louksor
16 oktober 2009 · 1 915 Inlägg

OBD II på saab 9000 kom -96 och uttaget sitter under ratten, du ska kunna räkna blinkningar på saaben för att få ut en felkod.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=80314

Du kan ej läsa av 940 med vanlig OBD II läsare.
Google så finner du svaren..
Det funkar att läsa av med Volvo FCR Communication Interfaces.

Volvo 940 1996-1998 ska inte läsas av en OBDII läsare då dessa inte klarar av dessa stenåldersbilar.
Det Volvo gjorde var att ta bort den hederliga felkodsdosan med röd lampa och bara dra trådarna till ett OBDII uttag. Detta är inte alls OBDII standard utan Volvos egna läsare "krävs".

Men du har ju en -95 ? Då bör du ha lilla testboxen så du kan räkna blinkningar...
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php … t&sd=a

Senast redigerat av Louksor (16 oktober 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
The_Rebel Gréve
16 oktober 2009 · 497 Inlägg

Louksor skrev:
Du kan ej läsa av 940 med vanlig OBD II läsare.
Google så finner du svaren..
Det funkar att läsa av med Volvo FCR Communication Interfaces.


Men du har ju en -95 ? Då bör du ha lilla testboxen så du kan räkna blinkningar...

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php … t&sd=a

haha blinkningar... är de som morsekoder ungefär? tongue

J0kern
28 oktober 2009 · 23 Inlägg

Det är en 945 är en  -96 jag har vist rört i hop den med saaben.....

Saab 9-5 "SE" (1999)
fredriq Olika
28 oktober 2009 · 907 Inlägg

Universella "OBD2-verktyg" läser VÄLDIGT sällan annat än motorstyrning eftersom det inte finns någon standard för de andra systemen, som tex Airbag, ABS, ECC osv...

Till Volvo är det som sagt VOL-FCR som gäller.

Mvh
Fredrik
IngemarS
30 oktober 2009 · 9 Inlägg

Det verkar finnas utrymme för ett förtydligande här.

OBD2 är dessutom inte heller riktigt rätt. Det är en standard som ofta funkar på euopeiska bilar före 2001.
EOBD är en europeisk anpassning/utveckling av OBD2. Personbilar avsedda för den europeiska marknaden med bensinmotorer skall enligt EOBD-standarden ha CARB-kontakten (den ni kallar OBDkontakten) från 2001 och personbilar (till europa) med dieselmotor behöver de inte ha uttaget förrän på 2003 års modell. Vissa tillverkare började använda uttaget tidigare eftersom kontakten är ett krav i OBD2-standarden som infördes typ -96 i USA. Eftersom många biltillverkare exporterar dit så sitter kontakten där.
Innan CARB kontakten användes hade alla biltillverkare sina egna unika designer på uttag och ibland har man flera i samma bil.

Nu snackar i princip alla bilar allt genom denna kontakt. Enligt EOBD-standarden skall man, lite generaliserat, kunna säga att man ska kunna läsa ut avgasrelaterad motorstyrningsdata. Det betyder att man bara kan läsa ut EOBD-data med en EOBD-läsare. Det innebär också att du bara kan använda den om bilen stöder EOBD. Från 2004 börjar det dessutom dyka upp bilar som pratar EOBD över CAN vilket innebär att en analog EOBD-läsare inte är så mycket att ha. Vill man snacka med bilens andra system så måste man ha andra grejjer.

På gamla SAAB 9000 sitter 2 uttag brevid varandra på golvet i framkant under passagerarstolen bakom en flik i golvmattan. Den ena är till motorstyrningen och den andra är till ABS om det finns någon. Ett OBD eller EOBD-verktyg passar inte eftersom det inte är OBD.

ChristerGustafson
30 oktober 2009 · 260 Inlägg

Vad jag har hittat så är det OBD1 som skall sitta under förarstolen.

Nu en Audi A4 -96
IngemarS
30 oktober 2009 · 9 Inlägg

Det finns inget OBD uttag under förarstolen på en SAAB 9000 om inte bilen är ombyggd.

PÅ Volvon kan du hitta ett "OBD-uttag" (CARB-kontakt) men den pratar inte OBD. Följ denna länk http://www.adde.dk/manualer/odb_7-900.pdf

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang