Automattvätt vs handtvätt tråden

Dubs I got Dubs!
28 november 2009 · 2 423 Inlägg

http://hd.se/multimedia/archive/00137/rb_biltvatt_lan_1_j_137869d.jpg

Vad tycker du om dessa?


Själv hade jag ALDRIG kört in i en sån även fast jag hade fått betalt för det.

Vad kostar en guldtvätt på statoil, 300 spänn?

Du gör en handtvätt för 10k-15kr MED PROFFSPRUDUKTER!

Eller låt en rekondare tvätta bilen till dig för 99kr, det är 3st guldtvättar på statoil. Även fast du hade kört i guldtvätten 3ggr så hade inte bilen blivit lika ren som när du eller rekondaren hade handtvättat den.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Remiss
28 november 2009 · 1 339 Inlägg

Adde666 skrev:
http://hd.se/multimedia/archive/00137/r … 37869d.jpg

Vad tycker du om dessa?


Själv hade jag ALDRIG kört in i en sån även fast jag hade fått betalt för det.

Vad kostar en guldtvätt på statoil, 300 spänn?

Du gör en handtvätt för 10k-15kr MED PROFFSPRUDUKTER!

Eller låt en rekondare tvätta bilen till dig för 99kr, det är 3st guldtvättar på statoil. Även fast du hade kört i guldtvätten 3ggr så hade inte bilen blivit lika ren som när du eller rekondaren hade handtvättat den.

Tvätt med borstar e ju ren skit. Billigt är det ju knappast heller. Enda automattvättarna som jag kan acceptera är ju dom utan borstar, dvs dom som kör med högtryck (Vissa Shellmackar). Men enligt vissa blir bilarna ej helt rena men jämfört med dom med borstar så tyckte jag nog det blev samma resultat. Dock är det ju fortfarande dyrt 150 kr drygt, men visst, billigare än guldtvätten.


Något som hade varit intressant hade varit om det gick att få så att dom sköljde under bilen lite också för att få bort det värsta saltet (rekondarna då)

Senast redigerat av Volvo740an (28 november 2009)

DasAuto
28 november 2009 · 2 751 Inlägg

Jag har kört den guldtvätten en gång på min golf.. Blev ju ganska rent där borstarna kom åt, på fälgarna mellan ekrana var det fortfarande skit kvar, och trösklarna var det skit kvar på. Hjulhusen blev delvis tvättade och allt detta för 300kr smile aldrig mer.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Tega Yrkesförare
28 november 2009 · 1 073 Inlägg

Jag ser en bil som får lacken fördärvad. Dessutom betalar ägaren för det...
Nä, för hand är det enda rätta för att behålla en snygg lack, förutsatt att man går tillväga på rätt sätt förstås.

William
28 november 2009 · 178 Inlägg

jag tvättar för hand i GDS på vintern, så kan man spola under också. tycker det är kul att tvätta bilen, sjukt va tongue

Remiss
28 november 2009 · 1 339 Inlägg

William skrev:
jag tvättar för hand i GDS på vintern, så kan man spola under också. tycker det är kul att tvätta bilen, sjukt va tongue

Har ingen GDS hall här sad

RonnieH Ford är min grej!
28 november 2009 · 582 Inlägg

Det borde väl inte finnas intresse att argumentera FÖR auto-tvätt här på gorg! eller?? Alla tvättar väl sina älsklingar för hand. Hellre 30 min i GDS hallen än 7 dagar hos lackeraren...

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
NiKeMaN Entreprenör
28 november 2009 · 1 286 Inlägg

norpan skrev:
Det borde väl inte finnas intresse att argumentera FÖR auto-tvätt här på gorg! eller?? Alla tvättar väl sina älsklingar för hand. Hellre 30 min i GDS hallen än 7 dagar hos lackeraren...

Man tycker ju det... Men det finns ett par riktiga pedantkillar (wink wink wink wink) i "vintertvätt" tråden som argumenterar för att automattvätt inte ger NÅGRA SOM HELST tvättrepor på bilarna. mohahahaha smile

// Niklas Johansson
triplesixer
28 november 2009 · 325 Inlägg

bättre att automattvätta än att inte tvätta alls

RonnieH Ford är min grej!
28 november 2009 · 582 Inlägg

triplesixer skrev:
bättre att automattvätta än att inte tvätta alls

Det beror på, det är bättre att ta sig tid nån dag senare o låta bilen stå ute så det inte biter fast. Hade in en bil på verkstaden senast nu i  veckan som vi fick laga sidospegeln på för att den varit inne i en sån där underbar apparat roll

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
Co_DriverBoy Filmmakare
28 november 2009 · 175 Inlägg

Som sagt så tar jag hellre 30 minuter i GDS hallen än krånglar in i en automattvätt, slipper man skruva bort antennen också om man tvättar själv wink

Jag har hellre 90 pigga än 200 slöa hästar under huven !!
Volkswagen Jetta "Die weize scheize" (1990)
maco
28 november 2009 · 1 207 Inlägg

Detta är en sådan här diskussion som ofta förekommer inom HIFI kretsar osv, om typ en dyr suprakabel ger bättre ljud än en biltemakabel. Oftast märker de som inte har något större intresse i det hela ingenting medan, i brist på bättre ord, ljudbögarna nästintill gråter när de ser dessa billiga kablar.
I detta fall så kanske jag anser att en tvättad, ren bil är en bil utan smuts. Medan du tycker att en bil inte är ren försen alla imperfektioner i lacken är åtgärdade efter bästa förmåga.

Jag kan tillägga att jag brukar både tvätta för hand och i automattvätt. Fastän sista gången slet borstarna lös originalvingen på min 9000, då blev man lite less.

triplesixer
28 november 2009 · 325 Inlägg

automattvätta funkar ju för dom som använder dom. är du inte entusiast eller det är en vanlig bruksbil så tycker  jag det är helt ok,adde666 skrev ovan att recondare tvättar för 99kr. låter ju svin billigt, stämmer det? jag är billackerare och skulle inte tveka att tvätta en bruksbil automat. fast inte för 300spänn ha ha

Turbomatte Lackerare/Rekondare
28 november 2009 · 834 Inlägg

Ni som tvättar era bilar i automattvätt, Tvättar ni era kastruller i rostfritt, kristallglasen och blanksvarta flygeln med svinto? Det är ungefär lika skadligt för en billack att tvätta i automattvätt. Även om borstarna inte repar så gör skiten som sitter på borstarna det!

triplesixer
28 november 2009 · 325 Inlägg

jag lackade om min fars 945a för 3-4 år sen.han har bara tvättat den i en polares automattvätt, som är från 80talet, men jag måste säga att den ser bra ut fortfarande. inget en maskinpolering inte hade fixat.

Nicklas-med-ck
28 november 2009 · 272 Inlägg

Automattvätt? Aldrig i livet!

Kungis Örebro Racing Team
28 november 2009 · 48 Inlägg
NissanMotorsport
28 november 2009 ·

automat tvätt är väl bara för gamlingar,slöa jävlar och folk som verkligen har noll IQ när det gäller bilvård..  automattvättarna kommer ju inte åt överallt, skiten samlas..och börjar rosta som fan.. har jag märkt på min 940, gubben innan hade bara kört i autmat tvättar.. fyfan vilken lack, nästan grå istället för svart..och rostig..han hade gjort ett desperat försök till att tvätta bilen för hand när ja skulle köpa den därför den va obesiktad.. man såg stora smutstvättar på huven där han hade missat..haha

Och som ja läste i en annan tråd, borstarna i AT borstar bort skiten från bil till bil till bil hela dagarna.. och att smutsen aldrig fastnar och ger repor, sure..

så nej, tvätta för hand där man kommer åt ordentligt så inte smutsen samlas så det börjar rosta.. tänk hur fina gamla bilarna skulle vart då i dagsläget..

Senast redigerat av MIG1408 (28 november 2009)

Torlejf Bilvårdstönt.
28 november 2009 · 1 109 Inlägg

Kungis skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=PZjWkB_q2lE

Detta klipp har blivit utsett till årets fiasko av flera forum runt om i världen.

Dom har ju inget "riktigt" alternativ.

Vart tog den vanliga tvätten hemma på gargeuppfraten vägen? Den man kan ägna flera timmar åt?
Jag skulle varken tvätta min bil med borste, i automattvätt eller låta några idioter tvätta bilen på en bakgård för 50 spänn. smile

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Kungis Örebro Racing Team
28 november 2009 · 48 Inlägg

Mycket möjligt. men hur många kör med en sån där tv-shops skrapa o repar sina bilar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang