Oljud från däcken vid över 70km/h

fredray
28 november 2009 · 3 Inlägg

Har en honda civic -97 och har inte kört den på tre månader. Kom hem idag och satte på vinterdäcken och tog den på en tur. När jag kom upp i över 70 km/h så infinner sig ett ekande brumljud från däcken, det låter som det kommer från höger fram men är svårt att precisera exakt var. Klart är iaf att det inte har med varvtal att göra utan hastigheten. Ljudet ökar sedan ju snabbare jag kör och låter verkligen ordentligt högt vid 100km/h. Vad kan detta bero på? Kan inte minnas att jag hörde samma ljud när sommardäcken var på men det var tre månader sedan och är inte hundra på det heller.. Kan det har att göra med att däcken är dåligt balanserade? Kikade på fälgarna och såg att den lilla tyngden som sitter där är större på vänster fram än höger fram. Kan den lilla centimeter tyngd innebära ett sådant oljud?

Ska långköra hondan på tisdag och hoppas kunna bli av med oljudet tills dess, så är väldigt tacksam för all hjälp!!

Mvh Fredrik

matte182
28 november 2009 · 4 Inlägg

Balansen på däckena har inget med ljudet att göra.
Men det kan vara så att vinterdäckena har slitit konstigt och gör ifrån sig ljuden, om det är fallet är det nya däck som gäller för att få bort ljudet.

Om du känner dig osäker så kan du ju åka till en däckfirma och låta de kolla på däckena.

norpan1
28 november 2009 · 1 043 Inlägg

Håller med matte182

Mack Forum- och sitemoderator
28 november 2009 · 26 111 Inlägg

..och det är inte så enkelt att du inte minns att dubben i vinterdäcken ger ifrån sig ett dovt brummande ljud, till skillnad mot sommardäcken utan dubb?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
ekelund88
28 november 2009 · 2 656 Inlägg

fredray skrev:
Har en honda civic -97 och har inte kört den på tre månader. Kom hem idag och satte på vinterdäcken och tog den på en tur. När jag kom upp i över 70 km/h så infinner sig ett ekande brumljud från däcken, det låter som det kommer från höger fram men är svårt att precisera exakt var. Klart är iaf att det inte har med varvtal att göra utan hastigheten. Ljudet ökar sedan ju snabbare jag kör och låter verkligen ordentligt högt vid 100km/h. Vad kan detta bero på? Kan inte minnas att jag hörde samma ljud när sommardäcken var på men det var tre månader sedan och är inte hundra på det heller.. Kan det har att göra med att däcken är dåligt balanserade? Kikade på fälgarna och såg att den lilla tyngden som sitter där är större på vänster fram än höger fram. Kan den lilla centimeter tyngd innebära ett sådant oljud?

Ska långköra hondan på tisdag och hoppas kunna bli av med oljudet tills dess, så är väldigt tacksam för all hjälp!!

Mvh Fredrik

finns i princip 3 alternativ

1 du åker på dubb däck = brumande ljud
2 dina däck ha blivit "tandade" när de inträffar så  uppstår ett brumande ljud för o  kolla detta kan  du gå ut o dra handen runt hjulet känner du att de e ojämnt är detta troligtvis felet
3 nått hjullager eller dylikt har pajjat nyligen o du har inte lagt märke till de

blink_pj
28 november 2009 · 477 Inlägg

Vinterdäck med dubb ger mer eller mindre alltid ett dovt brummande ljud! Men eftersom du beskriver att ljud bara kommer från "höger fram" så låter ett det mer som ett hjullager! För att var säkrare kan du juh alltid lyssna om det låter mer eller mindre när du belastar hjulet. Ut o kör lite vänstersvängar och lyssna wink

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Parts
29 november 2009 · 72 Inlägg

Kolla hjullager!

fredray
29 november 2009 · 3 Inlägg

tack för hjälpen, tror det är hjullager som är problemet nu

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang