Volvo 745 Turbo -90 Stilren Driftingbil (Nu: FET UPPDATERING HELA 2011) Först med ställbar styrvinkel & ackermannvinkel?

.
  • 174 Följare
  • 306 977 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 november 2012
dannnej
30 november 2009 · 761 Inlägg

Jag börjar i fel ände med lite färdiga bilder.

Motor och drivlina är avklarat och nu i vinter tänker jag börja på chassi och bromsar

https://www1.garaget.org/archive/126/125922/166569/large_166569-1578124.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809067_94v68t.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/809071_syimce.jpg

https://www1.garaget.org/archive/126/125922/166569/166569-1578172.jpg

Senast redigerat av dannnej (19 november 2011)

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
dannnej
30 november 2009 · 761 Inlägg

Nu över till lite byggbilder

Det hela började med grenrösrsbygge i min andra bil, är testar jag ut olika rördragningar innan jag bestämmer mig för en modell
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809891_63npuc.jpg

Sen är det bara att kapa och punkta upp tills man blir nöjd,
Alla rören lika långa, samt pulssplitt, och en wastegate till varje kanal visade sig i efterhand fungera mycket bra
Efter att det helsvetsades så avspänningsglödgades det, sen efter det blästrade det invändigt för att få bort allt skal för att inte riskera att skada turbon.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809892_ae3exi.jpg

Lackat med värmefärg sen avgasbandage över det
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809925_5d8tlk.jpg

Och här är det färdiglindat
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809926_zr4zww.jpg

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
dannnej
30 november 2009 · 761 Inlägg

Lite motordelar

405 Topp, med 46/40 ventiler, ganska ordentligt portad, alu brickor och 324graders kam
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809894_7q28rb.jpg

Avgaskanalerna
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810446_7imry0.jpg

Blocket, B230FK med oljekylda kolvar, halv betongfyllt, oringat, toppdeckat och borrat till 97mm, tillsammans med excenterslipad b23vev så blir det itne bara en smidd vev utan 2,5L och 5mm mer slaglängd
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809901_ex15wt.jpg

Kolvar och stakar, Stål H profil och Wiseco måttbeställda kolvar
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809904_0lt6a8.jpg

29mm kamrem med ståldrev på vevaxeln, samt justerbar på kammen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809909_ngydhe.jpg

Blocket lackerat och toppen monterad
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809921_mbq347.jpg

Svänghjulet, 2541 Seghärdat
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809916_auwcbx.jpg

Kopplingen, Sachs race 200mm 2 skivig
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809920_i16uzv.jpg

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
dannnej
30 november 2009 · 761 Inlägg

Nästa steg blev att jag köpte ett paket med separata spjäll från bmw m3 e30, fina grejer, men passade inte riktigt på volvo så det blev en hel del svets och portning

Här är rören kapade och påbörjat att fylla upp med svets för att sedan kunna porta till en jämn yta
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809322_rlns6w.jpg

Ingen vidare passform, men resultatet blev mycket bra i alla fall
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809323_ye44ky.jpg

Färdigbyggt och blästrat inför lackering
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809339_7orixv.jpg

Och här är det pulverlackat, bara montering som återstår
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809340_baa7n9.jpg

Fullt ös!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810465_w1wwro.jpg

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
dannnej
30 november 2009 · 761 Inlägg

En motorbild, inget speciellt med den, bara testmontering som motivation under byggets gång.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809923_k5qs6l.jpg


Värmeväxlar ser man oftast inte i ett motorrum, men det är en bra lösning, håller alltid samma temp på oljan som vattnet, alltså värmer oljan när det behövs, och kyler när den blir för varm. Fungerar hur bra som helst
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809924_zb7p1l.jpg

Kylaren inmåttad, tror den kommer från någon opel med V6, med omsvetsade gavlar och termostatgivare osv.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809930_hg518f.jpg

Fuelrailen tillverkad
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809933_760peh.jpg

Här är växellådan under ombyggning, på bilden avsvarvad sprängkåpa samt ett centreringsdon för att hålla lådan i centrum under svetsningen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809936_02wfpy.jpg

Hydrauliskt uttrampningslager, med egentillverkad adapter, fungerade ärligt talat skitdåligt, men det blev en snygg bild, hehe. Men vad kan man förvänta sig av saabdelar wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809938_rgwghx.jpg

Lådan på plats med, egentillverkad balk och förstärkt hardyskiva till M5 3,8 samt 12-9 maskinbult
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809940_po7ptb.jpg

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
dannnej
30 november 2009 · 761 Inlägg

Bestämde mig för en Hx40 med det största avgashuset
Någon klåpare hade kapat i flänsen och använt slangklämmor, så jag fick svarva en ny fläns och kona och svetsa på, därefter slipa och pulverlack
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809946_scxjno.jpg

Avgashuset ombyggt, Bortplockad wastegate, svetsat och uppsvarvad kona och tätningsfläns mot downpipen (ingen packning)  Mycket krångel med att svetsa i gjutjärn, bara svetsningen tog ett par timmar
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809963_ev47dl.jpg

Speciallösning till oljakylningen, på bilden en ombyggd termostat, så oljan går genom värmeväxlaren när oljan är kall, och genom oljekylaren när oljan blivit varm
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809966_8i3hfa.jpg

Oljekylaren på plats, med en mycket effektiv elfläkt på undersidan
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809975_4ij7pj.jpg

Givare till oljetempmätare samt termostatgivare till elfläkten på oljekylaren
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809967_2ik5dv.jpg

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
dannnej
30 november 2009 · 761 Inlägg

Avgassystem 3,5" hela vägen med 1 dämpare, syrafast rostfritt, tigsvetsat med rotgas
Separat avgassystem till båda wastegates, med sidepipe

Såhär började det
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809978_nskm6o.jpg

Downpipen klar, med specialsvarvad fläns som passar ihop med turbon, ingen packning behövs
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809982_x2ofgu.jpg

Kollektor till wastegatarna
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809986_i4gyw8.jpg

Här provmonteras det
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809990_0dh685.jpg

Första biten på avgassystemet, med flexrör
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/809996_s6ja0b.jpg

Gillar inte ändrör, så det fick bli diskret och stilrent
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810139_uv1awl.jpg

Här är sidepipen, gjord i aluminium rör
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810441_bd875u.jpg

Här ser man downpipen och resten lite tydligt
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810439_9suie4.jpg

Och här är nerifrån, mycket avgasbandage blev det
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810436_wvjidk.jpg

Här syns avgastempgivare samt rör till att mäta avgasmottryck
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810463_t71b6z.jpg

Spiralröret till avgasmottrycks mätningen fyller 2 funktioner, dels jämna ut pulser så trycket går att mäta, dets kyler av avgserna innan dom når mätaren och smälter den.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810464_2mcwcw.jpg

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
dannnej
30 november 2009 · 761 Inlägg

Lite specialare blir det ju är och där, orkar inte beskriva allt smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810000_xp4a9w.jpg

Vevhusventilationen, samt cirkulationspump för extra kylning och cirkulation genom turbo och värmeväxlare osv..
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810004_xfv4sf.jpg

Bränslesystemet. Dubbla förpumpar till en cachetank, samt dubbla Walbro huvudpumpar.
Tempmätare och tryckmätare på cachetanken
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810431_q17pwi.jpg

Dubbla relä till varje pump, ett slutande och ett öppnande av säkerhets skäl
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/810138_aftxrf.jpg

Remhjul med gradmarkering
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810453_gluqes.jpg

Förstärkt stödlager, dom är ganska mjuka original
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810572_ug4ohz.jpg

Nylackade bärarmar, som förövrigt åkt 0-100 på under 3 sekunder och 9s repor på 402m. Dock på en annan bil smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810573_wg4ltc.jpg

Injustering av kamaxeln
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/808104_h78z67.jpg

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
dannnej
30 november 2009 · 761 Inlägg

Sprutet Haltech E11V2
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810468_cmo4ea.jpg

Ingen rolig syn smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810470_mfz5oe.jpg

Här är allt framdraget, tar tid när allt ska mätas in i rätt längder, och lödas och tätas med krympslang, och helst bli rätt
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810471_bkd0oi.jpg

Tänddelen också klar
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810472_mnip3g.jpg

Mätarpanelen också på plats
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810571_nby2mp.jpg

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
dannnej
30 november 2009 · 761 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
visst är det någon värmning av olja dom där 4 grejorna?

Tänker du på dom 4 stiften så är det glödstift som värmer vattnet innan det går in i värmeväxlaren, och därmed värmer oljan också.

I princip kan jag varmköra motorn utan att starta den, dock tar det ganska lång tid.

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
dannnej
30 november 2009 · 761 Inlägg

Underrdet på bilen i dagsläget
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810473_uqzwnz.jpg

Specialhållare till gaswiren
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810584_y5pg0l.jpg

Nu börjar det lika nått
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810580_3ogsz0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810577_455e1c.jpg

Intercooler på plats
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810581_egspxu.jpg

Tryckrören också på plats, lite tight blir det
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810582_53pmtb.jpg

Fronten börjar ta form
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810583_dp4muf.jpg

I stort sett klart, bara uppstart kvar
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810585_fij2v4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810578_zagttw.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/810586_xuwyfl.jpg

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
dannnej
1 december 2009 · 761 Inlägg

Snitch skrev:
F*n va hårig denna bilen är! Gick duktigt bra i somras på bivaröd.

Nja, detta året har bara varit test, har haft dåligt med tid och bara hunnit med att fixa dom direkta problemen, inte hunnit med några uppdateringar.

Så till våren är det förhoppningsvis bättre väghållning, och kanske nästan 200hk till efter mappning smile

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
dannnej
1 december 2009 · 761 Inlägg

Här är filmerna på det lilla driftingen jag hunnit köra, blir betydligt mer nästa sommar

http://www.garaget.org/video/2wyy7vg5cpp5

http://www.garaget.org/video/sip3qgr49ir6

http://www.garaget.org/video/rrpa7q0k4ybi

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
dannnej
1 december 2009 · 761 Inlägg

Matspetter skrev:
Fränt bygge, ser riktigt roligt ut med de snygga lösningarna.

Varför har du kvar absen?

Enda anledningen är väl egentligen för besiktningens skull.

Den är ändå urkopplad, styrboxen får ju lite konstiga signaler när man driftar, hehe

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
dannnej
1 december 2009 · 761 Inlägg

Lite uppdateringar

Hålborrade drivaxlar sägs fungera, dock itne alls bra för min del, båda smällde av precis samtidigt
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/811274_l67q2n.jpg

Dessa oljorna kör jag på
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/811279_igqm38.jpg

Garaget fick sig en uppfräschning i somras, nu kan man knappt tro det varit ett hönshus smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/811282_9udfwj.jpg

Testade lite olika omslipade kammar innan jag bestämde mig
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/811290_298suw.jpg

Mycket pulande för att schimsa in
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/811286_uvw04x.jpg

Bakvagnen fick justerbara momentstag med uniballs
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/811294_fuasog.jpg

Annan bild, även dubbla krängare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/811298_5slxmv.jpg

Även bryggan fick modifieras så stagen går att ändra vinkel på, ett måste när bilen är mycket sänkt, allting blir fel
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/811300_yfruwf.jpg

23mm krängningshämmare fram, blev en klar förbättring med balansen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/811321_0chalz.jpg

Senast redigerat av dannnej (1 december 2009)

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
dannnej
1 december 2009 · 761 Inlägg

Lastning, påväg till mantorp
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/811305_0tdvlj.jpg

Framme och lastat av. Mantorp, Gatebil 2009
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/811308_ppdp9z.jpg
Problem med aussie lockern, stiften brustna, och axeln i mitten av diffen glappade, fräste i en stålbussning så det kommer inte hända igen.
Dock var lockern för sliten i stifthålen så den höll inte, fick bli svetsdiff igen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/811310_qlpgd7.jpg

Även problem med att spjällhusen ville spricka i svetsarna, förmodligen på grund av vibrationer, original är det en vulkad platta mellan insug och topp som kan svikta. jag frästa ner spår och med tjocka oringar med mycket utstick samt utan packning så kan det vara lite spalt mellan topp och insug så det kan svikta
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/811314_twx3qw.jpg

Även andra sidan fick lite mjukare upphängning, här syns att det ligger o-ringar runt bultarna och skålade brickor utanpå, så insuget kan svikta lite utan att spricka
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/811318_fdkmty.jpg

Svarvar centrumringar
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/811324_renb2p.jpg

Bygger om från 5/120 till 5/108, bara att svetsa igen hålen och fräsa upp nya
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/811328_1jt3vw.jpg

Stiligt ska det vara, tycker det ser illa ut när man har olika fälgar fram och bak när man kör drifting, därför får man ju samla på sig några uppsättningar smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/811334_nsxbbd.jpg

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
dannnej
11 december 2009 · 761 Inlägg

Tiiiseen skrev:
Men fy fan borde va skott pengar på dig din jävel tongue allt blir kanon och sen tre uppsätningar mk18 JA JAG E AVIS big_smile

Räkna igen wink

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
dannnej
12 december 2009 · 761 Inlägg

victor91 skrev:

dannnej skrev:

Matspetter skrev:
Fränt bygge, ser riktigt roligt ut med de snygga lösningarna.

Varför har du kvar absen?

Enda anledningen är väl egentligen för besiktningens skull.

Den är ändå urkopplad, styrboxen får ju lite konstiga signaler när man driftar, hehe

hur koppla du ur den?

grymt välbyggd bil cool

sitter en säkring under rattstången någonstans.

annars kan man bara koppla ur kontakten eller vad som helst, får abs enheten en felaktig signal så stängs systemet av mer eller mindre, och bromsarna funkar som om det var utan abs

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
dannnej
27 december 2009 · 761 Inlägg

Nu har jag börjat på framvagnen.

Utgår ifrån 960 V90 spindlar, på så sätt kan man göra justerbar KPI (Kingpin) samt att det är lättare att bygga coilovers på dom, och inte minst så går det att sänka bilen mera utan kortade dämpare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/825705_e16uwa.jpg

Ambulansstag införskaffat, förstärker upp infästningen till dom bakre länkarmarna
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/825707_ddka49.jpg

Förstärkningsstag till dom främre länkarmsinfästningarna
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/825711_d4s2w8.jpg

Det här ska bli länkarmar, uniballs till allt, inga sviktande bussningar, och ställbar camber och caster
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/825713_207ueq.jpg

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
dannnej
28 december 2009 · 761 Inlägg

Jag har dubbla 21mm bak, teoretiskt omräknat så motsvarar det 23mm, alltså har jag 23mm både fram och bak.
Jag har tänkt köpa 25mm både fram och bak, alltså får jag samma förhållande mellan fram och bak men styvare chassi.
som det är nu är det perfekt, hade 21mm fram innan men då var det lite för lite fäste bak, nu är det perfekt.


Kpi är svårt att förklara, men man kan säga att fjäderben och spindeln inte sitter ihop utan går att ändra vinkel på.

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang