2332
Sök

Rostlagning av 2 skärmkanter, 15 000:- !?

47 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
Hejsan.

Ringde två verkstäder och förklarade att jag tänkte köpa en bil med två stycken rostskadade skärmkanter (rostbubblor). Sen frågade jag vad det skulle kosta att svetsa dit två nya plåtbitar samt lacka och fick två olika prisförslag, 6000:- per skärmkant hos den ena och 15 000:- hos den andra.

Är det verkligen så våldsamt dyrt?

Vi snackar inte om att byta hela skärmkanterna, utan bara delar utav dem. Jag hade tänkt att det skulle gå på cirka 3-4000:- för båda alternativt 2000:-/styck.

47 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
Lacken skulle jag kanske kunna ordna själv, om svetsaren gör ett bra jobb. Påstår inte att jag skulle göra ett perfekt jobb, men det är väl bara att köpa rostskyddsspray och sen pensla på ett antal tunna lagar med bilens lackfärg?

Alternativt få svetsningen gjord av en firma och sedan ordna lackeringen hos någon annan.

Vad tror ni att det skulle kosta prismässigt?

Rosten är väl inte heller akut? Kanske kan vänta ett par månader och fixa det hos en kompis eller bekant?

47 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
Det är en MB galant -97

47 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
Mitsubishi Galant, ja. Fick för mig att mercerens benz kallades för merca och inte MB, men då vet jag.

47 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
Bor i Kalmar.

Hittade en verkstad som tydligen tog ca 2000:- per skärmkant (bakre) allt som allt. Dock fick man det inte lackat, utan enbart sprayat med rostskydd och någon slags färg. Är det ett stort minus?

Kan det vara bättre att låta dem göra allt grovjobb och sedan spraya/lacka själv?

47 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
Jo, det finns, men jag kan väligt lite om det. Om du tror att de skulle vara sugan på att fixa rosten mot materialet är ju det ett givet alternativ.

Jag bryr mig inte ett skvatt om vem som gör det, bara det blir hyffsat bra och så billigt som möjligt!

47 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
Är det bara att ringa skolan? Alternativt skicka ett mail och fråga om de vill ha in en bil med två rostiga skärmkanter.

För mig gör det inget om det tar 2-3 veckor, jag bor trots allt i Oslo och är enbart hemma 6 dagar varje månad.

Är dock inte alls säker på hur jag ska få tag i material. Finns det där mot betalning? Eller måste jag införskaffa något från skroten/dylikt?

/Hannes

Sök