Bearbetad 531-topp?

BrajjAxx 040 RedLine
2 januari 2010 · 1 219 Inlägg

dannnej skrev:
Är det vrid du vill ha så ska man ha mellanstor turbo, små kanaler i toppen, snäll kam och originalventiler

Tillexempel har jag själv testat t3/t4 hybrid med b23et, 530 topp och a kam, samt e85, det är nog det värsta vridmonster jag har kört, lite trött i toppen, men roligt ändå smile

Nej jag är bara ute efter effekt vid höga varv så som de flesta...
Så tror denna toppen blir bra, bara jag fixar en större turbo och ny IC.

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Kmarcus
2 januari 2010 · 854 Inlägg

Jag kör ifs med en större turbo än vad du har men när jag bytte mellan en bra i ordning gjord 531 och original 530 så upplevde jag en jäkla skillnad. Var som två helt olika motorer att köra. Så med större turbo kommer du bli kanonnöjd.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
BrajjAxx 040 RedLine
2 januari 2010 · 1 219 Inlägg

Kmarcus skrev:
Jag kör ifs med en större turbo än vad du har men när jag bytte mellan en bra i ordning gjord 531 och original 530 så upplevde jag en jäkla skillnad. Var som två helt olika motorer att köra. Så med större turbo kommer du bli kanonnöjd.

Låter härligt, men vad har du för turbo och vad rekomenderar du för någon som är större än 19T?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
dannnej
3 januari 2010 · 761 Inlägg

Kmarcus skrev:
Jag kör ifs med en större turbo än vad du har men när jag bytte mellan en bra i ordning gjord 531 och original 530 så upplevde jag en jäkla skillnad. Var som två helt olika motorer att köra. Så med större turbo kommer du bli kanonnöjd.

Utveckla gärna dina erfarenheter, jag skulle gärna vilja testa att byta mellan små/stora kanaler utan att ändra någonting annat bara för att se vad det gör.

Vad jag anser så ger små kanaler bättre bottendrag, speciellt innan laddtrycket.
Sen kan ju annat påverka, tillexempel att grövre kanaler ger snabbare laddtryck, då blir det ju lite missvisande

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
kolvas
3 januari 2010 · 4 001 Inlägg

dannnej skrev:

Kmarcus skrev:
Jag kör ifs med en större turbo än vad du har men när jag bytte mellan en bra i ordning gjord 531 och original 530 så upplevde jag en jäkla skillnad. Var som två helt olika motorer att köra. Så med större turbo kommer du bli kanonnöjd.

Utveckla gärna dina erfarenheter, jag skulle gärna vilja testa att byta mellan små/stora kanaler utan att ändra någonting annat bara för att se vad det gör.

Vad jag anser så ger små kanaler bättre bottendrag, speciellt innan laddtrycket.
Sen kan ju annat påverka, tillexempel att grövre kanaler ger snabbare laddtryck, då blir det ju lite missvisande

som du vet så är det ju inte bara kanalens storlek som har betydelse utan utformning osv.
på sugmotorer så är det många som öppnar upp alldeles för mycket i början på kanalen och tappar därför gashastighet på låga varv = dålig effekt på låga varv

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
BrajjAxx 040 RedLine
3 januari 2010 · 1 219 Inlägg

kolvas skrev:

dannnej skrev:

Kmarcus skrev:
Jag kör ifs med en större turbo än vad du har men när jag bytte mellan en bra i ordning gjord 531 och original 530 så upplevde jag en jäkla skillnad. Var som två helt olika motorer att köra. Så med större turbo kommer du bli kanonnöjd.

Utveckla gärna dina erfarenheter, jag skulle gärna vilja testa att byta mellan små/stora kanaler utan att ändra någonting annat bara för att se vad det gör.

Vad jag anser så ger små kanaler bättre bottendrag, speciellt innan laddtrycket.
Sen kan ju annat påverka, tillexempel att grövre kanaler ger snabbare laddtryck, då blir det ju lite missvisande

som du vet så är det ju inte bara kanalens storlek som har betydelse utan utformning osv.
på sugmotorer så är det många som öppnar upp alldeles för mycket i början på kanalen och tappar därför gashastighet på låga varv = dålig effekt på låga varv

Okej intressan, mycket att tänka på helt enkelt!
Någon som känner till ett företag som heter FT-tuning?
http://medlem.spray.se/webracer/

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
kolvas
3 januari 2010 · 4 001 Inlägg

BrajjAxx skrev:
Okej intressan, mycket att tänka på helt enkelt!
Någon som känner till ett företag som heter FT-tuning?
http://medlem.spray.se/webracer/

jepp, han samarbetar mycket med Bengans Racing som bygger mycket vassa motorer, mest till Rally/Rallycross

Dom är väldigt duktiga bägge två

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
BrajjAxx 040 RedLine
3 januari 2010 · 1 219 Inlägg

kolvas skrev:

BrajjAxx skrev:
Okej intressan, mycket att tänka på helt enkelt!
Någon som känner till ett företag som heter FT-tuning?
http://medlem.spray.se/webracer/

jepp, han samarbetar mycket med Bengans Racing som bygger mycket vassa motorer, mest till Rally/Rallycross

Dom är väldigt duktiga bägge två

Okej, då blir det nog att köpa en 531:a av dem:)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
ToFFe-
5 januari 2010 · 39 Inlägg

Jyrki skrev:
Du klarar utan o byta ventiler på din topp väldigt långt, bara porta+sätes arbete+slipade ventiler.
Gärna plana minsta möjliga typ.
Någon max vad du kan få ut ur 530 topp är svår o presisera men typ 400-500 hk med orginal ventiler
om allt annat är uppgraderat typ.
Men skulle du tycka att de daxs o få ut mer så är de o rekomdera o lägga pengarna på 531 vid större modifiering, tex större ventiler.
Är inga större problem o få ut 500-700 hk med orginal ventiler på 531..... med höga laddtryck o stora turbon.
Sätes arbete eller som vissa skriver mira frästa är ett måste + slipade ventiler.
Bättre kamaxel är o föredra vid ökad effekt uttag.
Hoppas de blev begriplit allt jag skrev... :-)

Mvh Jyrki

Vad grundar du denna fakta på?

500hk med en bearbetad 530 utan att byta ventiler?

Låter helt orimligt.

BrajjAxx 040 RedLine
8 januari 2010 · 1 219 Inlägg

ToFFe- skrev:

Jyrki skrev:
Du klarar utan o byta ventiler på din topp väldigt långt, bara porta+sätes arbete+slipade ventiler.
Gärna plana minsta möjliga typ.
Någon max vad du kan få ut ur 530 topp är svår o presisera men typ 400-500 hk med orginal ventiler
om allt annat är uppgraderat typ.
Men skulle du tycka att de daxs o få ut mer så är de o rekomdera o lägga pengarna på 531 vid större modifiering, tex större ventiler.
Är inga större problem o få ut 500-700 hk med orginal ventiler på 531..... med höga laddtryck o stora turbon.
Sätes arbete eller som vissa skriver mira frästa är ett måste + slipade ventiler.
Bättre kamaxel är o föredra vid ökad effekt uttag.
Hoppas de blev begriplit allt jag skrev... :-)

Mvh Jyrki

Vad grundar du denna fakta på?

500hk med en bearbetad 530 utan att byta ventiler?

Låter helt orimligt.

Tycker inte heller det verkar vara helt rimligt...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Jyrki
9 januari 2010 · 39 Inlägg

Svar..presis som jag skrev att 530 vet jag ej så bra om vad man kan få ut max utan o byta ventiler.
inte så många som lägger arbete på dessa toppar (530), när det finns bättre utgångs material (531)
531 topp som dom flesta använder vid högre effekt uttag så har jag sett flera sådana utan o byta ventiler
med 500 hk o uppåt..
bara o läsa lite på sävarturbo.se så hittar man mycke fakta som är skrivet om 531 o så vidare.
hoppas de blev bättre förklarat så, har sett topparna o åkt me i dessa monster :-)

Mvh Jyrki
PS. sätter stora krav på resten av materialet, vid dessa effekt uttag som ni förstår.

Turbo Tok :-)
Jyrki
10 januari 2010 · 39 Inlägg

meningen var att upplysa att de finns mycke o vinna med o porta o optimera ventil säten+ventiler.
oftas finns de andra delar till motorn som begränsar effekt uttaget innan toppens max sätter stopp utan o byta ventiler. så meningen var ej o skriva något apsålut max på dessa toppar utan meningen är o förklara
att de går o få ut långt uppåt i effekt utan o kosta på sig byte av ventiler..
men byte av ventiler är ju inte alls fel vid uppgradering, men oftast är de bättre o uppgradera annat i motorn ....tex är insprutnings system + tänning av stor vikt oftast vid uppgradering o massa annat..
Alltså tycker jag att du skulle lägga mer av pengarna på eftermarknads insprutning+turbo än på massa dyra modifieringar av topp :-) ...... men de finns flera vägar att gå när man ska ha mer effekt i ditt skede.
Mitt förslag är ju inte de enda sättet..
Mvh Jyrki

Senast redigerat av Jyrki (10 januari 2010)

Turbo Tok :-)
BrajjAxx 040 RedLine
11 januari 2010 · 1 219 Inlägg

Jyrki skrev:
meningen var att upplysa att de finns mycke o vinna med o porta o optimera ventil säten+ventiler.
oftas finns de andra delar till motorn som begränsar effekt uttaget innan toppens max sätter stopp utan o byta ventiler. så meningen var ej o skriva något apsålut max på dessa toppar utan meningen är o förklara
att de går o få ut långt uppåt i effekt utan o kosta på sig byte av ventiler..
men byte av ventiler är ju inte alls fel vid uppgradering, men oftast är de bättre o uppgradera annat i motorn ....tex är insprutnings system + tänning av stor vikt oftast vid uppgradering o massa annat..
Alltså tycker jag att du skulle lägga mer av pengarna på eftermarknads insprutning+turbo än på massa dyra modifieringar av topp :-) ...... men de finns flera vägar att gå när man ska ha mer effekt i ditt skede.
Mitt förslag är ju inte de enda sättet..
Mvh Jyrki

Ja egentligen så borde jag nog till exempel byta turbo innan och lite annat, fast jag ska upgradera mer senare. Så något måste jag börja med...

Råkade bli att jag ska byta till en ny topp.

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
rudhem
15 januari 2010 · 188 Inlägg

läs till dej info på sävarturbo.se .. där har du nog dem flesta av sveriges snabbaste volvo bilar. och dem delar gärna med sig av kunskap

Ledsjö Outlaw´s
BrajjAxx 040 RedLine
7 mars 2010 · 1 219 Inlägg

Ursäkta att jag drar upp tråden igen, men jag har en fråga angående polerade förbränningsrum och avgas/insugskanaler.
Hjälper det på något sätt, sot fasnar väll inte lika lätt?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
E6-MaCCe
11 mars 2010 ·

Undrar lite vad du tänkt för effekt? ska du ge dej runt 250hk så kan du lika gärna köra med orginal toppen. Ska du där imot upp till ca 400 så ska du först sikta på ett ordentligt grenrör då org är en riktig propp, men självklart så är det ju då oxå dax för enn bättre topp.

BrajjAxx 040 RedLine
11 mars 2010 · 1 219 Inlägg

E6-MaCCe skrev:
Undrar lite vad du tänkt för effekt? ska du ge dej runt 250hk så kan du lika gärna köra med orginal toppen. Ska du där imot upp till ca 400 så ska du först sikta på ett ordentligt grenrör då org är en riktig propp, men självklart så är det ju då oxå dax för enn bättre topp.

Ja toppen är redan införskaffad och en T3/T4 turbo.
Men undrar om polerade förbränningsrum och avgas/insugskanaler.
Hjälper det på något sätt, sot fasnar väll inte lika lätt?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
volvofucker
11 mars 2010 · 290 Inlägg

BrajjAxx skrev:

E6-MaCCe skrev:
Undrar lite vad du tänkt för effekt? ska du ge dej runt 250hk så kan du lika gärna köra med orginal toppen. Ska du där imot upp till ca 400 så ska du först sikta på ett ordentligt grenrör då org är en riktig propp, men självklart så är det ju då oxå dax för enn bättre topp.

Ja toppen är redan införskaffad och en T3/T4 turbo.
Men undrar om polerade förbränningsrum och avgas/insugskanaler.
Hjälper det på något sätt, sot fasnar väll inte lika lätt?

just de där med polerade insugs kanaler är en omtalad sak. vissa påstår att blandningen mellan bränsle och luft blandas mycket bättre om ytan i portarna är ojämlaskrovlig, alltså ej polerad. sen finns det ju en annan teori om att blandningen får bättre "fart" genom insugs kanalen om dom är polerade.

hoppas du förstod:P blv lite rörigt.

Senast redigerat av volvofucker (11 mars 2010)

turboforssen Telge Drifting Team
11 mars 2010 · 5 398 Inlägg

volvofucker skrev:

BrajjAxx skrev:

E6-MaCCe skrev:
Undrar lite vad du tänkt för effekt? ska du ge dej runt 250hk så kan du lika gärna köra med orginal toppen. Ska du där imot upp till ca 400 så ska du först sikta på ett ordentligt grenrör då org är en riktig propp, men självklart så är det ju då oxå dax för enn bättre topp.

Ja toppen är redan införskaffad och en T3/T4 turbo.
Men undrar om polerade förbränningsrum och avgas/insugskanaler.
Hjälper det på något sätt, sot fasnar väll inte lika lätt?

just de där med polerade insugs kanaler är en omtalad sak. vissa påstår att blandningen mellan bränsle och luft blandas mycket bättre om ytan i portarna är ojämlaskrovlig, alltså ej polerad. sen finns det ju en annan teori om att blandningen får bättre "fart" genom insugs kanalen om dom är polerade.

hoppas du förstod:P blv lite rörigt.

jag tror faktiskt på teorin att ej polerade väggar är bättre.
om bränsle hamnar på väggarna i en ej polerad  så är det lättare att få bränslet att blandas med luften igen än om det vore polerat.
genom att bränsle dropparna rinner ut på toppana av det ojämna å trycks ut i luften igen
i polerade kommer ju dropparna bara att rinna längs väggarna tills de når förbränningsrummet smile
det är min teori i alla fall

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
BrajjAxx 040 RedLine
11 mars 2010 · 1 219 Inlägg

volvofucker skrev:

BrajjAxx skrev:

E6-MaCCe skrev:
Undrar lite vad du tänkt för effekt? ska du ge dej runt 250hk så kan du lika gärna köra med orginal toppen. Ska du där imot upp till ca 400 så ska du först sikta på ett ordentligt grenrör då org är en riktig propp, men självklart så är det ju då oxå dax för enn bättre topp.

Ja toppen är redan införskaffad och en T3/T4 turbo.
Men undrar om polerade förbränningsrum och avgas/insugskanaler.
Hjälper det på något sätt, sot fasnar väll inte lika lätt?

just de där med polerade insugs kanaler är en omtalad sak. vissa påstår att blandningen mellan bränsle och luft blandas mycket bättre om ytan i portarna är ojämlaskrovlig, alltså ej polerad. sen finns det ju en annan teori om att blandningen får bättre "fart" genom insugs kanalen om dom är polerade.

hoppas du förstod:P blv lite rörigt.

Okej, ja jo jag förstår. Finns väll inga bilar med helt blanka insugskanaler heller va? De måste ju vara ett täcken på att det inte är bra...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang