Bearbetad 531-topp?

BrajjAxx 040 RedLine
17 mars 2010 · 1 219 Inlägg

Är det så att för att en 531-topp med 46/38 ventiler ska lira bra så måste man ha en vass kam?
Tror ni det fungerar att köra med vx3 i början, vad rekommenderar ni sen för några?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
E6-MaCCe
23 mars 2010 ·

Ventilernas stolek kräver ingen speciel kam, men ju vassare kam du har ju mer luft får du ju in i motorn. Sedan det där med kam är ju ett kapitel för sej. Så mitt tips är att börja med den vx3 kamen du har.
Om jag inte minns fel så hade ja en kam från SAM i min som hette T5 omsom fungerade bra, körbarheten va helt ok.

Senast redigerat av E6-MaCCe (23 mars 2010)

BrajjAxx 040 RedLine
1 april 2010 · 1 219 Inlägg

E6-MaCCe skrev:
Ventilernas stolek kräver ingen speciel kam, men ju vassare kam du har ju mer luft får du ju in i motorn. Sedan det där med kam är ju ett kapitel för sej. Så mitt tips är att börja med den vx3 kamen du har.
Om jag inte minns fel så hade ja en kam från SAM i min som hette T5 omsom fungerade bra, körbarheten va helt ok.

Okej, fin fint:) Men får se om man kanske skaffar sig en högvarvligare kam senare när man tröttnar:P

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
boster73
8 april 2010 · 3 Inlägg

Trim kam då ska du prata med Jan Ellemann i partille 031-441392 han är nog den bästa i landet på volvo kammar .

Senast redigerat av boster73 (8 april 2010)

schnauz
8 april 2010 · 1 758 Inlägg

BrajjAxx skrev:
Okej, ja jo jag förstår. Finns väll inga bilar med helt blanka insugskanaler heller va? De måste ju vara ett täcken på att det inte är bra...

Är nog mest en kostnadsfråga faktiskt. På en standardbil lär det kosta betydligt mer än det smakar att få till perfekt yta i kanalerna. Hade varit kul att se hur det ser ut i en F1-motor eller nåt liknande, där prestanda är prio ett och det får kosta vad det kosta vill.
Sen är det ju den eviga fråga om helt släta vs. lite lätt skrovliga kanaler. Helt släta ger ju mindre motstånd för luften, men skrovliga ger lite turbulens som hjäler till att "slå sönder" och finfördela bränslet.

BrajjAxx 040 RedLine
9 april 2010 · 1 219 Inlägg

schnauz skrev:

BrajjAxx skrev:
Okej, ja jo jag förstår. Finns väll inga bilar med helt blanka insugskanaler heller va? De måste ju vara ett täcken på att det inte är bra...

Är nog mest en kostnadsfråga faktiskt. På en standardbil lär det kosta betydligt mer än det smakar att få till perfekt yta i kanalerna. Hade varit kul att se hur det ser ut i en F1-motor eller nåt liknande, där prestanda är prio ett och det får kosta vad det kosta vill.
Sen är det ju den eviga fråga om helt släta vs. lite lätt skrovliga kanaler. Helt släta ger ju mindre motstånd för luften, men skrovliga ger lite turbulens som hjäler till att "slå sönder" och finfördela bränslet.

Jävlig svårt dedär!
Läste igår att vissa f1 bilar bara hade två ventiler per cylinder för att de hade bättre flöde eller nått...
Låter konstigt, vetefan om jag tror på det! Någon som vet?big_smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Sharky
9 april 2010 · 10 287 Inlägg

Jag skall inte tjata om Google......men:


http://www.formula1.com/inside_f1/rules … gulations/

http://www.formula1.com/inside_f1/rules … 9/fia.html

5.1.6 Engines must have two inlet and two exhaust valves per cylinder.

(läs reglerna: det står att ventilerna måste vara cirkulära. Man får alltså inte göra dom som månskäror...)


Tänk på att all klassracing är just det - reglerat av regler i en klass.

Funnes inte reglerna för F1 skulle förarna dö i första kurvan. Det är liksom inga problem rent tekniskt att bygga helvetesmaskiner på hjul som skulle få en reglerad F1:a att se ut som den stod stilla.

Titta bara på hur kul Porsche hade med sin 917 -30 innan regeltillverkarna fick hicka när dom insåg vart det var på väg.

Och nej, två ventiler per cylinder är inte bästa möjliga lösning. Det lär finnas ett Renault patent med koncentriska rörliga foder som i princip slaktar alla andra lösningar.

/Göran

P.S Läs hela F1 reglementet - det är ganska kul läsning.



BrajjAxx skrev:
Läste igår att vissa f1 bilar bara hade två ventiler per cylinder för att de hade bättre flöde eller nått...
Låter konstigt, vetefan om jag tror på det! Någon som vet?big_smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
BrajjAxx 040 RedLine
11 april 2010 · 1 219 Inlägg

Sharky skrev:
Jag skall inte tjata om Google......men:


http://www.formula1.com/inside_f1/rules … gulations/

http://www.formula1.com/inside_f1/rules … 9/fia.html

5.1.6 Engines must have two inlet and two exhaust valves per cylinder.

(läs reglerna: det står att ventilerna måste vara cirkulära. Man får alltså inte göra dom som månskäror...)


Tänk på att all klassracing är just det - reglerat av regler i en klass.

Funnes inte reglerna för F1 skulle förarna dö i första kurvan. Det är liksom inga problem rent tekniskt att bygga helvetesmaskiner på hjul som skulle få en reglerad F1:a att se ut som den stod stilla.

Titta bara på hur kul Porsche hade med sin 917 -30 innan regeltillverkarna fick hicka när dom insåg vart det var på väg.

Och nej, två ventiler per cylinder är inte bästa möjliga lösning. Det lär finnas ett Renault patent med koncentriska rörliga foder som i princip slaktar alla andra lösningar.

/Göran

P.S Läs hela F1 reglementet - det är ganska kul läsning.



BrajjAxx skrev:
Läste igår att vissa f1 bilar bara hade två ventiler per cylinder för att de hade bättre flöde eller nått...
Låter konstigt, vetefan om jag tror på det! Någon som vet?big_smile

Aha okej tack för bra svår, intressant faktiskt:)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Junior84
3 juni 2010 · 27 Inlägg

jag tycker att ellemann är långt från "landets bäste på volvo-kammar". duktig på 80-talet men det är ju 2010 nu. han slipar inte profiler i min smak men det finns jättemånga som är nöjda med honom, bara min åsikt. sen va det någon som frågade tidigare hur stora ventiler man kan få i 531, du kan ha i 48/42 som störst vad jag sett, vanligast är 48/40 vid monsterbyggen men 46/38,5 är väldigt vanligt(sugmotorer då).

MVH Andreas

boster73 skrev:
Trim kam då ska du prata med Jan Ellemann i partille 031-441392 han är nog den bästa i landet på volvo kammar .

Volvo 242 "GrpH på vägen" (1975)
Minium
10 november 2010 · 270 Inlägg

schnauz skrev:

BrajjAxx skrev:
Okej, ja jo jag förstår. Finns väll inga bilar med helt blanka insugskanaler heller va? De måste ju vara ett täcken på att det inte är bra...

Är nog mest en kostnadsfråga faktiskt. På en standardbil lär det kosta betydligt mer än det smakar att få till perfekt yta i kanalerna. Hade varit kul att se hur det ser ut i en F1-motor eller nåt liknande, där prestanda är prio ett och det får kosta vad det kosta vill.
Sen är det ju den eviga fråga om helt släta vs. lite lätt skrovliga kanaler. Helt släta ger ju mindre motstånd för luften, men skrovliga ger lite turbulens som hjäler till att "slå sönder" och finfördela bränslet.

I en S2000 motor som används i T.ex. STCC är kanalerna släta för att ge så mycket insugshastighet som möjligt, dessa motorer är ju dock sugisar.

Volvo Xc90 (2004)
BrajjAxx 040 RedLine
2 december 2010 · 1 219 Inlägg

Junior84 skrev:
jag tycker att ellemann är långt från "landets bäste på volvo-kammar". duktig på 80-talet men det är ju 2010 nu. han slipar inte profiler i min smak men det finns jättemånga som är nöjda med honom, bara min åsikt. sen va det någon som frågade tidigare hur stora ventiler man kan få i 531, du kan ha i 48/42 som störst vad jag sett, vanligast är 48/40 vid monsterbyggen men 46/38,5 är väldigt vanligt(sugmotorer då).

MVH Andreas

boster73 skrev:
Trim kam då ska du prata med Jan Ellemann i partille 031-441392 han är nog den bästa i landet på volvo kammar .

Fy fan, inte små precis, har någon bilder på de. Hade varit kul att se! smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Rx7_STI
2 januari 2011 · 25 Inlägg

varför inte bara ta en 16v topp? funkar kalas

Subaru Forester STI "Superior Imports" (2005)
Mazda Efini Rx-7 "Snöret Racing" (1992)
Marlboroman
2 januari 2011 · 8 228 Inlägg

Rx7_STI skrev:
varför inte bara ta en 16v topp? funkar kalas

Mer jobb att få och passa och kan ge bekymmer med besiktning. Och har man inte så stora mål så klarar man sig bra med 8V.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Rx7_STI
2 januari 2011 · 25 Inlägg

japp det gör det men det vart ju ett attans velande där ett tag å jag vart ju tvungen att säga att den finns ju med. man får ju ett ganska gott flås i ett rödblock med 16v topp som laddas på lite med en fin snurra. sen tror jag ju att det bli billigare med en 16 topp än att fixa till en 531 som är för visso en bra topp. vill man åka 8v så finns det ju fina beg evo toppar med smile det är ju ganska fläskiga att flöda

Subaru Forester STI "Superior Imports" (2005)
Mazda Efini Rx-7 "Snöret Racing" (1992)
Marlboroman
2 januari 2011 · 8 228 Inlägg

Rx7_STI skrev:
man får ju ett ganska gott flås i ett rödblock med 16v topp som laddas på lite med en fin snurra. sen tror jag ju att det bli billigare med en 16 topp än att fixa till en 531 som är för visso en bra topp. vill man åka 8v så finns det ju fina beg evo toppar med smile det är ju ganska fläskiga att flöda

Behövs ju en del (topp, insug, grenrör, kamdrivning och kolvar) för att få det att funka med 16V, och en 531:a kan man ju gjord iordning för runt 5000* på firma. Så vilket som blir billigast beror mer på vilka kontakter man har och vad man kan få tag i/hjälp med till bra pris. Och helt klart finns det ju en hel del beg toppar som kan vara nåt att ha.

*Sen tillkommer ju ev ventiler och fjädrar, glömde bort dem.

Senast redigerat av Marlboroman (2 januari 2011)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang