VW Passat TDI 2008 - Ryker?!

hinowa
5 januari 2010 · 626 Inlägg

Familjen har en VW Passat -08:ans modell med 140hk diesel motorn. Bilen har Highline paket, om det nu har betydelse smile

När vi skulle ha bilen imorse (ca -25c) var den genomfrusen så jag startade den medans jag skrapare rutor, packade i saker osv. När jag gick förbi höger framhjul märkte jag att det rykte bakom hjulet. Det var inte tjockt med rök, men rykte ordentligt. Jag vart förståss rädd och stängde av bilen direkt. Då slutade det ryka. Det luktade bränt i kup'en. Öppnade huven, ingen rök. La mig i snön och kollade in under men kunde inte se något för all snö.

Körde iväg dit jag slulle och det fortsatte ryka hela tiden, dock syndes det inte när man körde men väl när man stannade.

* Så då är frågan, varför rykte det? Har mina tankar på att de kan vara någon slags dieselvärmare inbyggd som man inte ser?

Vore bra om någon visste så man slipper vara orolig! MVH Hinowa smile

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!
Panzar_Audi
5 januari 2010 · 820 Inlägg

Skulle tro att det är en inbyggd dieselvärmare, har det på min firmabil(VW Transporter -05) så du behöver nog inte oroa dig smile

Om man säger
hinowa
5 januari 2010 · 626 Inlägg

Panzar_Audi skrev:
Skulle tro att det är en inbyggd dieselvärmare, har det på min firmabil(VW Transporter -05) så du behöver nog inte oroa dig smile

Tack det låter bra, då slipper man oroa sig smile Sitter det orginal eller är det eftermonterat, ev ingår i högre utrustningspaket?

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!
snurbo_diesel Egen företagare
5 januari 2010 · 864 Inlägg

men vore det en dieselvärmare så måste man ju starta den själv isf, eller finns det nya som startar då bilen startar och är kall, låter lite konstigt. men men är ju inte omöjligt.
Men iaf, om det nu är dieselvärmaren som går så måste det ju finnas en display antigen en extern eller inbyggt i instrumenten, så man kan se om den är igång och isf stänga av den.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Dafeld
6 januari 2010 · 1 Inlägg

hinowa skrev:
När vi skulle ha bilen imorse (ca -25c) var den genomfrusen så jag startade den medans jag skrapare rutor, packade i saker osv. När jag gick förbi höger framhjul märkte jag att det rykte bakom hjulet. Det var inte tjockt med rök, men rykte ordentligt. Jag vart förståss rädd och stängde av bilen direkt. Då slutade det ryka. Det luktade bränt i kup'en. Öppnade huven, ingen rök. La mig i snön och kollade in under men kunde inte se något för all snö.

Körde iväg dit jag slulle och det fortsatte ryka hela tiden, dock syndes det inte när man körde men väl när man stannade.

* Så då är frågan, varför rykte det?

Här sitter jag och googlar på exakt detta symptom och kommer hit. Har en VW Golf TDI med Dieselvärmare. Samma typ av rök och lukt uppstod när jag via fjärrkontrollen startade värmaren för att sedan gå ut och rensa bilen från snö. Blev lite rädd jag med och stängde av värmaren.



Nu ryker den så varje gång jag startar den, jag stänger alltid av den också när det vä sätter igång. Det ryker även och luktar illa när man kör bilen, slutar dock efter ca 15 minuters körning.

Jag har samma fråga: Varför ryker det? Är det ofarligt att köra värmaren ändå? Det ser onekligen otrevligt ut.

Peppe90
6 januari 2010 · 83 Inlägg

Vi har samma på våran Saab 9-3 -07a. Värmaren startar när det blir lite kallare. På saaben så startar den vid +7 grader. Röken kommer från värmaren och är absolut inget att oroa sig för. Röken bildas när dieselvärmaren förbränner dieseln. Det finns en fläkt som blåser ut avgaserna dit ner så det inte ryker överallt. Ett tips är att köra motorn en stund när värmaren går så man inte bara startar den nån minut för då kan det hända att värmaren surar ner sig, den hinner inte bränna ur.

Mvh Petter

VW_67
6 januari 2010 · 446 Inlägg

dagens dieslar har nästan alltid en tillsatsvärmare som startar med motorn för att få upp värmen. moderna dieslar är så effektiva och har så hög verkningsgrad att man inte klarar att hålla lagom temp annars tongue

hinowa
6 januari 2010 · 626 Inlägg

Tack för många bra svar! smile men är fortfarande lite fundersam.. När man kört bilen i runt en kvart så borde väl dieselvärmaren stängas av? Det gör den inte.. Finns heller ingen display eller fjärrkontroll till den.
MVH Hinowa

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!
Goffen Administratör
6 januari 2010 · 2 974 Inlägg

Sitter en värmare på alla dom inget att oroa sig för den hälper bara den snåla motor få upp värmen lite fortare.... meka inte för mycket med den för den kan sota igen och det kostar en slant..... Säkert en massa smuts och snö o salt på den som ev kan lukta lite brännt....

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Peppe90
6 januari 2010 · 83 Inlägg

Värmaren går nog hela tiden som hjälpvärmare. På våran Saab så gör den det i alla fall. Man ser en symbol för dieselvärmaren i kontrollpanelen men det är inte säkert alla bilar har det. Men som sagt, inget att oroa sig för.

Mvh Petter

Hochland
6 januari 2010 · 140 Inlägg

Eftersom du har en bil på som inte är mer än 2 år gammal! Åk in till firman där ni köpt den prata med dom, där får du rätt svar av folk som säljer och håller på med dessa bilar dagligen!
Skulle det vara något så har ni ju garanti på bilen!

MvH

Saab 9-5 Aero "Snabbeln" (2000)
dundersmurfen smurfidunder
7 januari 2010 · 327 Inlägg

jodå nyare dieslar spiller inte tillräckligt med värme i kylvattnet för att kunna värma kupen när det är ordentligt kallt. sitter extravärmare, annars kommer den nästan inte upp i temp själv...

sånna dieselkaminer ger en speciell lukt, mycket stark och sur i början, sen blir det bättre när dom kommer igång

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
VW_67
7 januari 2010 · 446 Inlägg

hinowa skrev:
Tack för många bra svar! smile men är fortfarande lite fundersam.. När man kört bilen i runt en kvart så borde väl dieselvärmaren stängas av? Det gör den inte.. Finns heller ingen display eller fjärrkontroll till den.
MVH Hinowa

tillsatsvärmaren hjälper till att värma motorn till den når 70 grader. efter detta har den en avkylningsfas som tar ca 1,5 min..

Saras Stertman Motorsport AB
8 januari 2010 · 246 Inlägg

Som många har skrivit inget att vara orolig över...

Men om Du nu är orolig att det är något fel på bilen åk förbi en lokal verkstad, inte för att det låter att det är fel men som sagt är Du orolig är det bara att åka förbi och vissa!? smile
mvh Jimmy Särås

Stertman Motorsport
www.stertman.com
Din Audi, BMW, Lamborghini, Mini, Seat, Skoda, Porsche & Volkswagen specialist.
addej Papperator
28 februari 2010 · 50 Inlägg

Farsan har en sån det är Dieselvärmaren som hjälper att få upp motorn i rätt temperatur och den kan ryka och lukta särskilt när det är kallt mvh adam

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang