Byta färg på bilen.. ***Kostnad hos vägverket???***

_Tony_ ???
18 januari 2010 · 661 Inlägg

Tjena boys and girls...
Funderar på att byta färg på bilen..
Undrar hur man bär sej åt vid bes o.s.v

Nån som vet om de är nån kostnad för att få den typad med annan färg???

Hörde nånstans att de kostade 2000:-
Hörde nån annan stans att de bara är att skicka in papper till transportstyrelsen för o få nya regbevis...

men är det någon SOM VET?

vill inte ha teorier tack.../Tony

Torlejf Bilvårdstönt.
18 januari 2010 · 1 109 Inlägg

Kostar inte en krona, det ändras i datorn när du besiktigar bilen. Är inte olagligt att byta färg på bilen.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Eisenhut
18 januari 2010 · 1 827 Inlägg

Dom ändrar det åt dig gratis vid nästa besiktning, eller så skiter dom i det... Knappast att det spelar speciellt stor roll.

Det kostar inga 2000:-

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
_Tony_ ???
18 januari 2010 · 661 Inlägg

Torlejf skrev:
Kostar inte en krona, det ändras i datorn när du besiktigar bilen. Är inte olagligt att byta färg på bilen.

Mvh. David.

fan va gött big_smile då vblir de nog färgbyte iaf big_smile

tack för snabbt svar

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 februari 2014 · 13 669 Inlägg

_Tony_ skrev:

Torlejf skrev:
Kostar inte en krona, det ändras i datorn när du besiktigar bilen. Är inte olagligt att byta färg på bilen.

Mvh. David.

fan va gött big_smile då vblir de nog färgbyte iaf big_smile

tack för snabbt svar

tänkte att det kan vara vettigt lyft efter jag googlade och hittade denna tråd

kontaktade idag transportstyrelsen om ett fordon jag bytt färg på
tog detta via telefon och antingen kontaktar man dom på deras kontakt blad som finns längst ner på transportstyrelsens hemsida
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Kon … on/Fordon/

eller fyller i registreringsbevis Del 1 och under övrigt på baksidan fyller man i att man avser att byta färg och till vilken färg man vill ha.

inte så roligt att stå och diskutera med polisen för man har fel färg så dom tror att man kör ett falskskyltat fordon.

det vill man inte tro mig ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
HereComesTrouble Livsnjutare
21 februari 2014 · 1 707 Inlägg

Growe skrev:

_Tony_ skrev:

Torlejf skrev:
Kostar inte en krona, det ändras i datorn när du besiktigar bilen. Är inte olagligt att byta färg på bilen.

Mvh. David.

fan va gött big_smile då vblir de nog färgbyte iaf big_smile

tack för snabbt svar

tänkte att det kan vara vettigt lyft efter jag googlade och hittade denna tråd

kontaktade idag transportstyrelsen om ett fordon jag bytt färg på
tog detta via telefon och antingen kontaktar man dom på deras kontakt blad som finns längst ner på transportstyrelsens hemsida
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Kon … on/Fordon/

eller fyller i registreringsbevis Del 1 och under övrigt på baksidan fyller man i att man avser att byta färg och till vilken färg man vill ha.

inte så roligt att stå och diskutera med polisen för man har fel färg så dom tror att man kör ett falskskyltat fordon.

det vill man inte tro mig ;-)

Har fortfarande inte träffat en enda snut som brytt sig om vilken färg som står på regbeviset.

Dom byter som sagt gratis i samband med besiktningen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 februari 2014 · 13 669 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

Growe skrev:

_Tony_ skrev:

fan va gött big_smile då vblir de nog färgbyte iaf big_smile

tack för snabbt svar

tänkte att det kan vara vettigt lyft efter jag googlade och hittade denna tråd

kontaktade idag transportstyrelsen om ett fordon jag bytt färg på
tog detta via telefon och antingen kontaktar man dom på deras kontakt blad som finns längst ner på transportstyrelsens hemsida
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Kon … on/Fordon/

eller fyller i registreringsbevis Del 1 och under övrigt på baksidan fyller man i att man avser att byta färg och till vilken färg man vill ha.

inte så roligt att stå och diskutera med polisen för man har fel färg så dom tror att man kör ett falskskyltat fordon.

det vill man inte tro mig ;-)

Har fortfarande inte träffat en enda snut som brytt sig om vilken färg som står på regbeviset.

Dom byter som sagt gratis i samband med besiktningen.

inte jag heller förens nu ;-)   kört runt i min 740 som står som mörkblå fast den var ljusblå men liksom hur ofta blir man stoppad? typ aldrig.  fast nu hittade jag en cp polis..finns jhu ett antal sånna i örebro.  blir inte bättre av att dom inte ens vet vart chassinummret sitter smile   har oxå ändrat på bilprovningen utan något krångel.

men vill bara upplysa att det är enkelt att fixa det innan man rullar in på bilprovningen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MeepMeep Finraggare
22 februari 2014 · 2 381 Inlägg

Growe skrev:
har oxå ändrat på bilprovningen utan något krångel.

men vill bara upplysa att det är enkelt att fixa det innan man rullar in på bilprovningen

Hmm, jag skulle behöva byta plats på min ramnummer - hur går man till väga med det menar du? Stansa om det - visa att båda är lika samma och be dem ändra?

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 februari 2014 · 13 669 Inlägg

kameramannen skrev:

Growe skrev:
har oxå ändrat på bilprovningen utan något krångel.

men vill bara upplysa att det är enkelt att fixa det innan man rullar in på bilprovningen

Hmm, jag skulle behöva byta plats på min ramnummer - hur går man till väga med det menar du? Stansa om det - visa att båda är lika samma och be dem ändra?

chassinummret ska man nog undvika att flytta på...det jag menade med det jag skrev var att även bilprovningen har bytt färg åt mig!

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
KHRacing
22 februari 2014 ·

Growe skrev:
inte så roligt att stå och diskutera med polisen för man har fel färg så dom tror att man kör ett falskskyltat fordon.

det vill man inte tro mig ;-)

Varför skulle de tro det öht ?  bara lyfta på huven & kolla chassinummer mot nummerskylten - 30sekunders jobb.

big_smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 februari 2014 · 13 669 Inlägg

KHRacing skrev:

Growe skrev:
inte så roligt att stå och diskutera med polisen för man har fel färg så dom tror att man kör ett falskskyltat fordon.

det vill man inte tro mig ;-)

Varför skulle de tro det öht ?  bara lyfta på huven & kolla chassinummer mot nummerskylten - 30sekunders jobb.

big_smile

eftersom dom inte fattar något..dom hitta inte ens nummret ;-) fick ringa och krångla.  jag lacka till och orka inte ens hjälpa dom eftersom dom var så otrevliga smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MeepMeep Finraggare
22 februari 2014 · 2 381 Inlägg

Mitt chassinummer är stansat på ett så jävla dumt ställe att jag ville flytta upp det som en normal bil...

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Haglund_90
22 februari 2014 · 192 Inlägg

Min 240 har varit svart i ca 4år och har alltid varit vit i mina papper tongue

BMW 525i "e34 touring" (1994)
Emran
10 juli 2019 · 1 Inlägg

Om bilens besiktning går ut nästa år april och jag vill byta färg hur  gör man då?

Brådhis * Voff voff *
10 juli 2019 · 10 244 Inlägg

Emran skrev:
Om bilens besiktning går ut nästa år april och jag vill byta färg hur  gör man då?

Som beskrivits här i tråden...? Längre upp står hur du gör om du vill ta det direkt med Transportstyrelsen och inte vill vänta till april nästa år.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang