Bygger egna isdäck =)

JonR
11 februari 2010 · 3 259 Inlägg

Kan säga direkt att dom där vanliga skruvarna kommer inte att hålla.. tvivlar faktsiskt på att det skulle hålla någon längre stund på en fiddy! En sån där skruv bryter man ju nästan av med fingrarna, men det ni började med, M6 kommer funka mycket bättre! Ett tips är att använda vagnsbult med rund skalle, den är snällare mot en innerslang, ta M6 skruvar så dom sticker ut ungefär 10-15mm, när dom är på plats så går dom ju att vässa lite med vinkelslipen,(eller om ni har en kompis med svarv som har för mycket fritid som kan göra dom spetsiga) blir ett jäkla betta i dom om man får till det!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
KHRacing
11 februari 2010 ·

JonR skrev:
Kan säga direkt att dom där vanliga skruvarna kommer inte att hålla.. tvivlar faktsiskt på att det skulle hålla någon längre stund på en fiddy! En sån där skruv bryter man ju nästan av med fingrarna, men det ni började med, M6 kommer funka mycket bättre! Ett tips är att använda vagnsbult med rund skalle, den är snällare mot en innerslang, ta M6 skruvar så dom sticker ut ungefär 10-15mm, när dom är på plats så går dom ju att vässa lite med vinkelslipen,(eller om ni har en kompis med svarv som har för mycket fritid som kan göra dom spetsiga) blir ett jäkla betta i dom om man får till det!

MVH/Jon

http://www.fiddy.se/showthread.php?t=34752 smile

Mattsson_91 Självlärd
11 februari 2010 · 3 083 Inlägg

Kul att någon har orken att bygga egna isdäck. Det kanske är värt det om man får tag på billiga däck o billiga skruvar smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
snygg_mange
11 februari 2010 · 695 Inlägg

KHRacing skrev:

danneC5 skrev:
köpte mina isdäck för 200kr st beg. aldrig värt att håll på när de ligger i de priserna ju.. hmm

99/100 isdäcksset på blocket ligger på 1500kr +

a 200 låter sjuk billigt. va de med eller utan fälg?

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
11 februari 2010 · 3 404 Inlägg

Ang skruven så vill jag minnas att Fredde Fagerström körde med skruv i sina däck och dom flög all världens väg. Så skippa det och kör med bult, låsmutter och brickor istället

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Pan
11 februari 2010 ·

Sabbar man inte stabiliteten i däcken när man gör massa hål i corden? 100km/h och misshandel håller det för detta ? smile Märks hehe

KHRacing
11 februari 2010 ·

Pan skrev:
Sabbar man inte stabiliteten i däcken när man gör massa hål i corden? 100km/h och misshandel håller det för detta ? smile Märks hehe

http://www.youtube.com/watch?v=tHqCh4pqIEQ

247 i snitt, 300+ som max

Tonycrona
11 februari 2010 · 400 Inlägg

KHRacing skrev:

hest skrev:
Fog- eller gjutmassa lär täta riktigt bra skulle jag tro, loctite quick gasket funkar på allt tongue

Det du förglömmer är vikten på detta,, rotationmassan blir för stor...

på sporthoj.com har ren snackats om att täta med kokad Sikaflex som man kokar lätt för att få den mjuk o sedan pensla ut den inne i däcket.


ang skruv så kommer det ej att hålla då bilens vikt kommer trycka tebaxs skruvarna tyvärr. en fiddy väger som du sjhälv sa, mkt mkt mkt mindre.


mvh Kristian

Tror du kan ha fel därtongue tror att skruven sitter kvar och inte trycks ner. Men är inte hundra på det då vi inte krängt av däcket från fälgen än.  Men av vad jag kunde så på utsidan så såg det inte ut som att dom tryckts ner.

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
Tonycrona
11 februari 2010 · 400 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Kul att någon har orken att bygga egna isdäck. Det kanske är värt det om man får tag på billiga däck o billiga skruvar smile

Däck finns det hur mycket som hälst av utanför däckfirmor. såna som "alla dubben slitits ut på lr gått av" funkar klockrent att sätta Skruv / Bult i dom jävla dubb hålen! helt gratis:P ba hämta o exprimentera

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
Tonycrona
11 februari 2010 · 400 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/111515/856391_ckmdvg.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/111515/856398_iz921t.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/111515/856399_nje7sq.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/111515/856401_2wl5d8.jpg

Så såg det ut efter första provturen. Vi kunde inte köra på isen då det är för blött samt för mycket snö så vi körde i skogen på grusväg samt på hyfsat hal asfalts väg.
Dom frågor vi ville ha svar på var:

Kommer det läcka luft?
Svar: Ja, Eftersom att ett par av skruva trycktes igenom lite.

Blir det bättre fäste?
Svar: Så inni fucking helvete! och då hade vi bara 1 däck med skruv som vi satte höger bak på min 740, för den brukar spinna mäst på det däcket. Jag är riktigt van med bakhjulsdrift. Har kört på isen i ca 3 år och haft körkort 5 år plus mycket körandes innan detta då jag bodde på landet samt övningskört med bara bakhjulsdrift. Och kan bara säga att dom hastigheterna jag låg på ställ med med det däcket var sjukt! Samt skogs körningen gick så innihelvete. Kunde dessvärre inte filma eftersom att vi testade i mörker. Men polaren min som är van att åka med mig sa till och med "tony kör inte av nu" tongue Så det var nästan värt att fixa 1 däck bara för denna 1 mil av åkande!

Håller skruven?
Svar nej! Dom slets ner som fan. Kan ha haft att göra med att vi köra i skogen samt asfalt ?
Frågan är om det hade hållt om ja slängt på hjulet fram där det inte spinner. och kört i skogen samt asfalt. Det tror jag! Skall göra ett till och testa.

Kommer skruven tryckas igenom?
Svar: Ja några stycken gjorde det, Kan vara därför som det läckte lite luft.

Var det nödvändigt att ha silicon ?
Ja det tror jag, Men absolut inte på utsidan! Men inte om man använder skruv då dom trycks igenom lite och därmed börjar det läcka luft, men har man bult med låsmutter så kommer det nog inte att läcka.

Allt detta var alltså med 4mm självborrande plåtskruv på 25mm. Test försök 2 kommer vara med m6bult och lås muttrar! smile
Några mer frågor hade vi inte:P Men fråga på om ni har några smile

Senast redigerat av Tonycrona (12 februari 2010)

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
240kenna
11 februari 2010 · 267 Inlägg

Man kan ta korta plåtskruv och skruva ner i däcket, slits ganska fort , men det tar ju inga tider att skruva ner dem 30min per däck och det blir ju en jävla skillnad, gjorde jag , se till att ha bra mönster bara så funkar det (ett tag) wink

Tonycrona
11 februari 2010 · 400 Inlägg

240kenna skrev:
Man kan ta korta plåtskruv och skruva ner i däcket, slits ganska fort , men det tar ju inga tider att skruva ner dem 30min per däck och det blir ju en jävla skillnad, gjorde jag , se till att ha bra mönster bara så funkar det (ett tag) wink

Precis det vi gjort ?

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
_Fredrik
11 februari 2010 · 2 788 Inlägg

Fan vilket jävla jobb tongue

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
robininfOCUS Med lem
11 februari 2010 · 768 Inlägg

Intressant! Ska ni testa med bult o mutter istället? /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!
Volvo 242L "Våfflan" (1976)
Volkswagen Golf Variant "Goffe" (2004)
Volkswagen 1200 Typ 1 "Bubblan" (1960)
Tonycrona
11 februari 2010 · 400 Inlägg

robininfOCUS skrev:
Intressant! Ska ni testa med bult o mutter istället? /Robin

Javisst. Blir m6 rostfria 25mm långa med låsmuttrar samt brickor och slang, men ska testa att göra ett däck till med skruv och sätta fram tror jag. men inte helt säker en. Läst en hel del till om detta på diverse forum och det låter som att alla som prövat bult / skruv som är smalare än 6mm bara slits ner på en gång.

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
joelimmo
11 februari 2010 · 1 380 Inlägg

vad söta däcken hade blivit tony tongue du får komma ner med däcket så jag får kränga av det så får vi se om dom har tryckts in nått !

BMW E28 (1982)
nitrox Defloratör.
11 februari 2010 · 641 Inlägg

TenZer skrev:
Ang skruven så vill jag minnas att Fredde Fagerström körde med skruv i sina däck och dom flög all världens väg. Så skippa det och kör med bult, låsmutter och brickor istället

Det var ju dock i ett ganska tunnväggigt raceslicks däck till en dragster med bortåt 2000hk så det var nog inte så konstigt ändå.

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
KHRacing
12 februari 2010 ·

240kenna skrev:
Man kan ta korta plåtskruv och skruva ner i däcket, slits ganska fort , men det tar ju inga tider att skruva ner dem 30min per däck och det blir ju en jävla skillnad, gjorde jag , se till att ha bra mönster bara så funkar det (ett tag) wink

om det inte höll på en gokart med slirkoppling med 9mm skruvar så håller det inte på en bil kan jag lova dig.
finns Cold Kutter skruvar på Blocket.se, men dessa har en annan utformning på gängorna som greppar mera, men tror inte heller dessa håller för rivstarter & höga farter.

Senast redigerat av KHRacing (12 februari 2010)

KHRacing
12 februari 2010 ·

Tonycrona skrev:

robininfOCUS skrev:
Intressant! Ska ni testa med bult o mutter istället? /Robin

Javisst. Blir m6 rostfria 25mm långa med låsmuttrar samt brickor och slang, men ska testa att göra ett däck till med skruv och sätta fram tror jag. men inte helt säker en. Läst en hel del till om detta på diverse forum och det låter som att alla som prövat bult / skruv som är smalare än 6mm bara slits ner på en gång.

Rostfria har sämre hållfasthet än vanliga 8,8 eller 12.9 bult :-) o så e RF dyrare.

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
12 februari 2010 · 3 404 Inlägg

nitrox skrev:

TenZer skrev:
Ang skruven så vill jag minnas att Fredde Fagerström körde med skruv i sina däck och dom flög all världens väg. Så skippa det och kör med bult, låsmutter och brickor istället

Det var ju dock i ett ganska tunnväggigt raceslicks däck till en dragster med bortåt 2000hk så det var nog inte så konstigt ändå.

förvisso men det borde säga en del om skruv i däcken? roll

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang