Byta färg på bilen - foliering

Porsche996cab
20 februari 2010 · 10 Inlägg

Tråd från 2010 /mod

Har sökt igenom hela forumet utan att hitta nåt bra om foliering.
Är det nån som bytt färg på bilen dvs helfolierat den.

Jag har sett att det kostar ca 10-15 tusen och håller bra och länge.

Hur blir det i dörrskarvar etc om man byter från svart till vit?

Kesler
20 februari 2010 · 3 650 Inlägg

Har sett några såna jobb, har även hört av en kille som studerat ett sånt jobb (mattsvart) och det såg riktigt bra ut! Kan bli grymt tror jag om den som gär det lägger ner lite tid. Kommer lätt prova nångång i framtiden. Men några 15 tusen kostar det inte

evilaudio
20 februari 2010 · 16 195 Inlägg

Kesler skrev:
Har sett några såna jobb, har även hört av en kille som studerat ett sånt jobb (mattsvart) och det såg riktigt bra ut! Kan bli grymt tror jag om den som gär det lägger ner lite tid. Kommer lätt prova nångång i framtiden. Men några 15 tusen kostar det inte

men 10 tusen får man nog räkna me om man ska "tejpa" hela bilen..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
NissanMotorsport
20 februari 2010 ·

Hur blir det att tvätta med sånt på? känns ju inte riktigt bra, om man kommer åt en skarv och råkar riva upp lite.. tongue men kanske är ganska svårt?

Piratstikin 2015 Dbakuten.
20 februari 2010 · 5 092 Inlägg

NissanMotorsport skrev:
Hur blir det att tvätta med sånt på? känns ju inte riktigt bra, om man kommer åt en skarv och råkar riva upp lite.. tongue men kanske är ganska svårt?

Precis och om man nu vill ta bort det? fur ska man göra då? tongue

Kesler
20 februari 2010 · 3 650 Inlägg

evilaudio skrev:

Kesler skrev:
Har sett några såna jobb, har även hört av en kille som studerat ett sånt jobb (mattsvart) och det såg riktigt bra ut! Kan bli grymt tror jag om den som gär det lägger ner lite tid. Kommer lätt prova nångång i framtiden. Men några 15 tusen kostar det inte

men 10 tusen får man nog räkna me om man ska "tejpa" hela bilen..

jo e väl precis som med vanlig lack, inget vet egenligen var det kostar varierar ju stort vem/vad/var. men har läst om att det kan kosta uppemot 30k för en helbilsfolie

evilaudio
20 februari 2010 · 16 195 Inlägg

Dark_Angel skrev:

NissanMotorsport skrev:
Hur blir det att tvätta med sånt på? känns ju inte riktigt bra, om man kommer åt en skarv och råkar riva upp lite.. tongue men kanske är ganska svårt?

Precis och om man nu vill ta bort det? fur ska man göra då? tongue

de e bara ta fram värmepistolen å värma lite sen riva bort de.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Cupra_
22 februari 2010 ·

Har haft  sån folie (Vit på en bil som var silvrig). Det funkade bra tills man fick stenskott i fronten och blåste på med högtryck..

KBerglund Bilskadeentusiast
22 februari 2010 · 291 Inlägg

De e bara ta fram värmepistolen å värma lite sen riva bort de. De gillar jag big_smile inte BARA och dra bort det. Det går sönder och blir klisterrester osv, det är ett rent helvete..
Normalt tejpar man inte dörrskarvar/insteg utan skär längs med dörrspegeln.
Vissa skär bara ut enn fyrkant runt emblemet om det e ett runt bmw tex.
Endel gör skarvar som ser urusla ut tex man överlappar med ca 2 cm osv.

Senast redigerat av KBerglund (22 februari 2010)

Expoze
22 februari 2010 · 2 024 Inlägg

Pris beror väldigt mycket på vilken kvalitet på folie man använder.
Arbetstid tillkommer ju om man inte ska göra det själv och jag kan ju nämna att det är inte lätt om man inte gjort liknande saker innan. Man måste ha en folie som går att stretcha och forma om det ska bli något som helst bra.

Exempel: http://www.garaget.org/?car=45449

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
_xenon_
22 februari 2010 · 93 Inlägg

jag skulle få betala 13 för att få min bil vit ^^

Takashi Got VTEC?
22 februari 2010 · 1 593 Inlägg

Bättre och lackera om för de pengarna.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
Dragonbreath
23 februari 2010 · 326 Inlägg

Tja..

Jag har det som yrke och jobbat med det i 7år.. å gjort några bilar igenom åren..  Folien numera har en extremt bra finish och varken blir bubblig eller med veck. Den är känslig för repor med det är ju lack med.. men fördelen är ju att man kan byta ut just den delen bara, vilket inte tar så lång tid beroende på vart det är iofs..

Finns dock inte så otroligt många färger att välja mellan..

"Sweet Insane Road Maniac"
Kesler
23 februari 2010 · 3 650 Inlägg

Dragonbreath skrev:
Tja..

Jag har det som yrke och jobbat med det i 7år.. å gjort några bilar igenom åren..  Folien numera har en extremt bra finish och varken blir bubblig eller med veck. Den är känslig för repor med det är ju lack med.. men fördelen är ju att man kan byta ut just den delen bara, vilket inte tar så lång tid beroende på vart det är iofs..

Finns dock inte så otroligt många färger att välja mellan..

Vad är kostar det då, ex på en nyare golf

widebody
23 februari 2010 · 40 Inlägg

Finns väldigt många färger att välja på. Allt beror på hur duktig du är på att montera. Men wrapping filmerna som är väldigt enkla att montera pga att dom har luftkanaler i klisteret har inte så stort utbud på färger. Men är du duktig montör och kan arbeta med olika folier så finns det en mängd färger. Sen går det alltid att printa den färg eller motiv du vill ha dock så blir det lite dyrare men det går och göra värdigt mycket om man är säker i ps. Väldigt svårt att sätta ut nått pris då det skiljer enormt emellan olika företag. Så lättast är nog att kolla runt med olika firmor

Mvh:Rasmus

Volkswagen Golf 1,9 tdi "GreenXtrem" (2000)
Audi A4 (2008)
Dragonbreath
23 februari 2010 · 326 Inlägg

widebody skrev:
Finns väldigt många färger att välja på. Allt beror på hur duktig du är på att montera. Men wrapping filmerna som är väldigt enkla att montera pga att dom har luftkanaler i klisteret har inte så stort utbud på färger. Men är du duktig montör och kan arbeta med olika folier så finns det en mängd färger. Sen går det alltid att printa den färg eller motiv du vill ha dock så blir det lite dyrare men det går och göra värdigt mycket om man är säker i ps. Väldigt svårt att sätta ut nått pris då det skiljer enormt emellan olika företag. Så lättast är nog att kolla runt med olika firmor

Mvh:Rasmus

hehe hade viljat se dom som kan få perfekta resultat utan wrapping med luftkanaler.. wink

det är ett helvete big_smile

"Sweet Insane Road Maniac"
Opelmadness German cars, quality and beyond
23 februari 2010 · 8 197 Inlägg

Kostar det 10-15 papp, hade jag nog lagt det på en skaplig lackering ist... smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Dragonbreath
23 februari 2010 · 326 Inlägg

Kesler skrev:

Dragonbreath skrev:
Tja..

Jag har det som yrke och jobbat med det i 7år.. å gjort några bilar igenom åren..  Folien numera har en extremt bra finish och varken blir bubblig eller med veck. Den är känslig för repor med det är ju lack med.. men fördelen är ju att man kan byta ut just den delen bara, vilket inte tar så lång tid beroende på vart det är iofs..

Finns dock inte så otroligt många färger att välja mellan..

Vad är kostar det då, ex på en nyare golf

Skulle tro att hela bilen kostar ca 9-11k monterat och klart här på firman

"Sweet Insane Road Maniac"
SoNic- Okejbratja
23 februari 2010 · 255 Inlägg

Vet en kanonfirma som kan fixa det här i sthlm.
Hörde någon som sa att det inte finns så många färger att välja emellan? då vet jag inte riktigt vad du anser att inte så många är?
Vet att man kan få bilen i dom flesta färgerna till och med i kolfiber.

hört att det vanligaste är matt svart och så här kan det se ut

https://www1.garaget.org/gallery/archive/101629/865515_c1td77.jpg
Folierad

Skicka pm om du är intresserad av namnet på företaget.

Kostar runt 15, Beroende på bil och val av färg.

Senast redigerat av SoNic- (23 februari 2010)

BMW 325 e36 (1994)
widebody
23 februari 2010 · 40 Inlägg

Dragonbreath skrev:

widebody skrev:
Finns väldigt många färger att välja på. Allt beror på hur duktig du är på att montera. Men wrapping filmerna som är väldigt enkla att montera pga att dom har luftkanaler i klisteret har inte så stort utbud på färger. Men är du duktig montör och kan arbeta med olika folier så finns det en mängd färger. Sen går det alltid att printa den färg eller motiv du vill ha dock så blir det lite dyrare men det går och göra värdigt mycket om man är säker i ps. Väldigt svårt att sätta ut nått pris då det skiljer enormt emellan olika företag. Så lättast är nog att kolla runt med olika firmor

Mvh:Rasmus

hehe hade viljat se dom som kan få perfekta resultat utan wrapping med luftkanaler.. wink

det är ett helvete big_smile

Du är välkommen ner till mig nästa gång ja ska wrappa en bil men vanlig gjuten folie så ska du få se hur man gör. går att få samma resultat

Volkswagen Golf 1,9 tdi "GreenXtrem" (2000)
Audi A4 (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang