Samlingstråd: Vad är min bil värd?

4 Inlägg
Skrivet 21 juli #4681

Hallå! Har en VW Polo-08 med rasad turbo... Den har gått ca 18.000 mil. För tillfället avställd och obesiktigad. Blev erbjuden 5000 kr. Vad tror ni? Kan man få mer?

Senast redigerat av ingenaning- (21 juli )

Forum- och sitemoderator · 11 278 Inlägg
Skrivet 21 juli #4682

ingenaning- skrev:
Hallå! Har en VW Polo-08 med rasad turbo... Den har gått ca 18.000 mil. För tillfället avställd och obesiktigad. Blev erbjuden 5000 kr. Vad tror ni? Kan man få mer?

Sälj den innan köparen ångrar sig. Sorry men så är det. Kan du inte laga den?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
1 414 Inlägg
Skrivet 21 juli #4683

Ja, en bil med rasad motor är inte mycket värd

Skrivet 21 juli #4684

Svarte_Orm skrev:

Å andra sidan så är frågan om det är en bensin eller diesel? Bör väl vara värt att laga?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 369 Inlägg
Skrivet 21 juli #4685

ingenaning- skrev:

Till och med obesiktad är den. Ta de pengarna du blivit erbjuden innan han/hon ångrar sig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
4 Inlägg
Skrivet 21 juli #4686

Hybrid_ skrev:

ingenaning- skrev:

En bilverkstad vill ha 20.000 kr för att byta turbo. Har sett att man kan köpa en begagnad/renoverad turbo för runt 5000 kr. Tyvärr har jag ingen aning som helst aning om hur man gör för att byta själv.

4 Inlägg
Skrivet 21 juli #4687

Hybrid_ skrev:

Svarte_Orm skrev:

Å andra sidan så är frågan om det är en bensin eller diesel? Bör väl vara värt att laga?

Det är en diesel!

Skrivet 21 juli #4688

ingenaning- skrev:

Hybrid_ skrev:

ingenaning- skrev:

En bilverkstad vill ha 20.000 kr för att byta turbo. Har sett att man kan köpa en begagnad/renoverad turbo för runt 5000 kr. Tyvärr har jag ingen aning som helst aning om hur man gör för att byta själv.

Tja, då är du rökt tyvärr. Ta de 5k du blivit erbjuden och köp en japansk bil.

1 414 Inlägg
Skrivet 21 juli #4689

ingenaning- skrev:

Hybrid_ skrev:

Svarte_Orm skrev:

Det är en diesel!

Det förbättrar ju läget lite i alla fall, att det inte är en 1,2tfsi eller vad dom kallas. Små bilar med snåla dieselmotorer är fortfarande ganska eftertraktade

1 927 Inlägg
Skrivet 21 juli #4690

ingenaning- skrev:

7-8k borde väl inte vara omöjligt?  kanske 10k till och med?    Den bilen kostar väl en del när den fungerar ändå?

4 Inlägg
Skrivet 21 juli #4691

Nybergrobin skrev:

ingenaning- skrev:

7-8k borde väl inte vara omöjligt?  kanske 10k till och med?    Den bilen kostar väl en del när den fungerar ändå?

Ja det är precis så jag tänker...

skånsk högflygande adel · 6 463 Inlägg
Skrivet 22 juli #4692

ingenaning- skrev:

Nybergrobin skrev:

ingenaning- skrev:

Ja det är precis så jag tänker...

Köp en turbo, läs på om hur du går tillväga för at byta den sen utför du bytet. Det är en operation alla med lite vilja klarar av, absolut ingen raketforskning bakom det.  Sen besiktigar du bilen och säljer den

21 Inlägg
Skrivet 27 juli #4693

Vi har köpt ny bil och skall sälja vår gamla 940 men vet inte vad den kan vara värd... Har kollat på Blocket men det varierar kraftigt och dessutom är ju priserna i många fall vad säljaren tror att bilen i fråga är värd.

Whatever, det är alltså en 940 -93 som gått ca. 20.000, besiktigad i våras, går som den skall och ingen rost. Det värsta problem är att klarlacken har släppt lite fläckvis (vinröd kulör), mest på tak och motorhuv så den ser FÖR DJÄVLIG ut. AC:n funkar inte och det har uppstått en läcka på avgassystemet efter senaste besiktningen. Lite skavanker men inga stora problem. Hyfasade däck på plåtfälg, dåliga vinterdäck på aluminium.
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209053/209053-95711f4f40a37c279bac551f285f10a3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209053/209053-6d035e9203f588340c4a5bafb214486a.jpg

205 Inlägg
Skrivet 27 juli #4694

5000:-

Forummoderator · 7 382 Inlägg
Skrivet 27 juli #4695

Fasiken en hyfsad 940 borde väl ge mer än 5k i Volvoland?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Skrivet 27 juli #4696

caromania skrev:
Fasiken en hyfsad 940 borde väl ge mer än 5k i Volvoland?

Tycker jag med. Ligger själv i hårda förhandlingar med en äldre man i kvarteret som har en likadan fanns i nyskick. Tyvärr vet han vad den är värd... Jag har bjudit 12k men han ler bara till svar.

205 Inlägg
Skrivet 27 juli #4697

Snabb och smidig affär 5000:- Rätt köpare 10000:-

1 877 Inlägg
Skrivet 27 juli #4698

Min persoliga uppfattning är att den är värd mer än 10.000:-  skattefri om 4 ½ år, synd att det är en 93:a, <92:or behöver ingen verksam katalysator,  lär vara hårdvaluta i Norge på begmarknaden där

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Skrivet 27 juli #4699

spillolja skrev:
Min persoliga uppfattning är att den är värd mer än 10.000:-  skattefri om 4 ½ år, synd att det är en 93:a, <92:or behöver ingen verksam katalysator,  lär vara hårdvaluta i Norge på begmarknaden där

Hoppsan! Jag tittar på just en -92:a. Då kanske man kan sträcka budet lite...

21 Inlägg
Skrivet 29 juli #4700

OK, tack för alla svar angående 940:-. Kan ju själv tycka att en sån här evighetsmaskin borde vara värd mer!

Sponsrade tjänster